Aantal slimme stoplichten wordt ruim verdubbeld

Gericht op ambulances

Verkeerslicht

De komende jaren staat een verdubbeling voor het aantal 'slimme stoplichten' op de planning. Deze zetten het licht automatisch op groen voor ambulances die met sirene en zwaailicht aankomen bij een kruising. Momenteel staan er 800 van deze slimme verkeerslichten in Nederland, daar komen er nu 1.000 bij.

Wat deze intelligente verkeerslichten onderscheidt van reguliere verkeerslichten, is dat ze kunnen communiceren met ambulances. De apparatuur in de ambulance geeft informatie over de locatie, bestemming en de rijrichting van de ziekenwagen. Op basis daarvan kunnen de verkeerslichten er bij een naderende ambulance voor zorgen dat deze veilig kan doorrijden. Of andere hulpdiensten hiervan op termijn ook gaan profiteren, is nog niet duidelijk. Het systeem wordt momenteel overigens ook gebruikt in bijvoorbeeld de app Flitsmeister, die andere weggebruikers een waarschuwing geeft bij een naderende ambulance.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) hoopt op deze manier ongelukken met ambulances te voorkomen. "De techniek helpt ons om het verkeer veiliger én duurzamer te maken, dit is een prachtig voorbeeld", zegt de bewindsvrouw. "Het lijkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. We moeten geen kans onbenut laten om ongevallen te voorkomen, ik ben dan ook trots op deze stap voorwaarts."

Autofabrikanten zelf lijken ook in toenemende mate toenadering te zoeken tot het verkeerslicht. Audi kwam daarmee bijvoorbeeld al in 2016. Via het Traffic Light Information-systeem laat de auto op het dashboard zien wanneer het volgende verkeerslicht op de route rood of groen wordt. Gezien de explosieve toename van het aantal slimme stoplichten ligt het voor de hand dat dit soort technieken in de nabije toekomst op bredere schaal wordt toegepast.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.