Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Aantal boetes voor onnodig linksrijden gehalveerd

On Topic: Minder linksplakkers? Yeah right!

94
Aantal boetes voor onnodig linksrijden gehalveerd
  • Eelko Rol
  • Nieuws
8 juli 2015 om 15:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bumperkleven staat al jaren op de eerste plaats in het lijstje met verkeersirritaties, maar is natuurlijk een rechtstreeks gevolg van onnodig linksrijden (kom er maar in). En dat onnodig linksrijden, dát was vanochtend even in het nieuws.

Verbijsterd staren we naar de kop van het bericht, maar het staat er toch echt: 'Minder boetes voor linksrijders.' En dat terwijl we er vanochtend toch tientallen zijn tegengekomen, linksrijders. En gisteren ook, en eigenlijk dagelijks. Alsof je door Engeland rijdt. En toch, de cijfers liegen er niet om. In tien jaar tijd is het aantal boetes voor onnodig linksrijden gehalveerd: 3.300 in 2004 tegenover 1.600 in 2014.

Verderop in het bericht begint het ons te dagen. Het is namelijk niet zo dat er daadwerkelijk minder onnodig links wordt gereden. Nee, zoals de kop al doet vermoeden, worden er simpelweg minder boetes uitgedeeld.

"Er wordt veel minder actief door de politie op snelwegen gecontroleerd en dus ook minder geschreven", aldus Patrick Potgraven, woordvoerder van de Verkeers Informatie Dienst (VID). Dat blijkt ook wel uit de cijfers. Van de 8.306.094(!) verkeersboetes die vorig jaar zijn uitgedeeld, zijn er slechts 487.783 uigeschreven na staandehouding. De overige 8 miljoen exemplaren betreffen automatische boetes door kentekenregistratie.

Er wordt dus minder door de politie gecontroleerd, maar de boetes zijn in tien jaar tijd fors hoger geworden. In 2004 betaalde je 95 euro voor een hardnekkig ritje over de linkerrijstrook, anno 2015 is dat al 140 euro. Maar of dat bedrag afschrikwekkend genoeg is om de notoire linksrijder naar rechts de dirigeren, daar hebben we zo onze twijfels bij. Nee, er zal actief gecontroleerd moeten worden om deze plakkers op hun plek te wijzen, maar daar komen weer ongelukken en files van, en de vraag is of de politie er überhaupt de mankracht voor heeft. En om de boetes nu wéér omhoog te gooien, zou buitenproportioneel zijn. Daarom moet de snelwegpolitie toch maar worden opgepoetst. Die moet met veel auto's verspreid door het land vertegenwoordigd zijn, een constant aanwezige factor, waardoor de mensen zich netjes gedragen. Of gaat dat ook weer een beetje te ver …?

Onze stelling luidt:

'Er moeten duidelijk meer boetes voor onnodig linksrijden worden uitgeschreven, want het gebeurt nog veel te veel. Dat betekent dat er – hoe vervelend ook – veel meer politie de weg op moet.'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden