20 jaar terug kwam de Volkswagen Fox, dit deden we ermee

Ruim voor zijn klasse

Volkswagen Fox

Het duurde even voordat de Volkswagen Lupo (wolvenjong) een opvolger kreeg. Met de oversteek van een Brazilliaanse vos naar Europa in 2004 is er weer een echt betaalbare Volkswagen. Ook al wil dat niet meteen zeggen dat de glorietijd  van de Kever herleeft. We blikken terug op wat we met de Volkswagen Fox deden.

We kunnen het niet laten de Brazilliaanse VW’s bij de Fox-introductie in 2004 even te vergelijken met ‘nieuwe’ klassiekers. In het Zuid-Amerikaanse land lopen dan immers ook nog de beroemde T2 en de eerste Passat van de band. De Fox is echter geen overblijfsel uit vervlogen tijden: dit is echt een nieuwe. “Het is een moderne constructie op basis van de huidige Polo. Het basismodel zal waarschijnlijk onder de €10.000 blijven. Kijk, da’s een echte Volkswagen!”  

Fox op de Herengracht

Op de nieuwe vos wordt echter meteen jacht gemaakt, door het nu overbekende trio C1/Aygo/107 is dan ook net nieuw. De Fox neemt in het hart van Amsterdam op tegen de Citroën en de Toyota. Van dat compacte tweetal noemen we de styling fris en fruitig, terwijl de Fox aan de saaie kant blijft. Maar we vinden de kleine Vos het meest volwassen rijden en hij is ook nog eens het ruimst. “De Fox doet de Lupo meteen vergeten en wint duidelijk de test.” Of je er indruk mee maakt in de Negen Straatjes is een ander verhaal ... 

Fox op de pijnbank

We nemen een Fox op in onze duurtestgarage. Dat betekent dat hij nu echt op de pijnbank moet, maar eerst zijn we hoogstpersoonlijk getuige van de productie van ónze auto in Brazilie. Eenmaal in het kille Nederland moet hij direct aan het werk. Zijn eerste taak is een test tegen een andere prijspakker, de Dacia Logan die ook in onze Duurtestgarage staat. De rijeigenschappen van de auto’s maken in beide gevallen niet heel veel indruk, de Fox is iets beter uitgerust, de Logan is iets ruimer … hmm.. een lastie vergelijking. Todat de prijskaart erbijkomt. Deze auto’s worden vooral voor hun lage prijs gekocht en dan is de Logan ruim €3.000 goedkoper. In deze klasse een heleboel. De vers gearriveerde bananengele immigrant uit Brazilie krijgt meteen een enorme draai om de oren van de hoekige Roemeen.   

De Fox maakt ook zijn opwachting in een grote A-segment multitest, ter ere van de komst van de dan nieuwe Renault Twingo in 2007. We zien zowaar een overeenkomst met topsegmenter Phaeton: de bekerhouders achterin! Leuk, maar voor de rest kan de Fox nu al niet meer helemaal meekomen met zijn concurrenten en hij geeft ons een crisisgevoel: “aan veel dingen merk je dat er flink is bezuinigd.” De Twingo imponeert meer en de C1 gaat nu wel met de beker aan de haal vanwege zijn rij-eigenschappen. 

Up

In 2009 zien we de Volkswagen Fox voor het laatst als nieuwe auto deelnemen in een vergelijkende test. De kersverse Fiat 500 en Ford Ka zijn natuurlijk aantrekkelijke hapjes, en dan komt de Fox wel erg verouderd over. Voor elke vorm van wat meer luxe moet je flink bijbetalen. De Fox wordt laatste in de beoordeling. Het zit er gelukkig bijna op voor de Braziliaanse basis-VW, een jaar later lost de vlotgelijnde Volkswagen Up hem af.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.