14 infrastructuurprojecten vertraagd wegens stikstofberekening

Niet genoeg mankracht voor stikstofberekeningen

Snelweg A6 Almere (ANP)

De verbreding van de snelwegen A58 en A6 loopt vertraging op. Het zijn twee van de in totaal veertien infrastructuurprojecten die langzamer verlopen dan gepland. De oorzaak: er zijn niet genoeg experts om te berekenen wat de projecten betekenen voor de stikstofuitstoot.

Veertien infrastructuurprojecten zijn met minstens 2,5 jaar vertraagd omdat er te weinig experts zijn voor de verplichte stikstofberekeningen. In juli vorig jaar besloot het kabinet dat stikstof tot 25 kilometer van de bron gecompenseerd moet worden. Voordien gold nog een afstand van 5 kilometer. Vooral voor infraprojecten betekende dit besluit dat er nieuwe berekeningen nodig waren.

Vanwege het tekort aan deskundigen voor de berekeningen heeft het ministerie een keuze moeten maken: sommige projecten krijgen voorrang, andere moeten wachten. Dat schrijft minister Mark Harbers (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. Onder meer de verbreding van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en die van de A6 tussen Almere Oostvaarders en Lelystad lopen vertraging op. Wanneer de planfase voor deze projecten definitief klaar is, is nog niet bekend.

Harbers geeft voorrang aan elf andere projecten, waaronder de werkzaamheden aan het knooppunt Hoevelaken en de A1/A30 bij Barneveld. Projecten die de verkeersveiligheid verbeteren of grote fileknelpunten wegnemen, zijn als eerste aan de beurt. Op z'n vroegst zijn begin 2025 voor alle elf projecten stikstofberekeningen gemaakt.

Niet alleen het aantal stikstofdeskundigen, maar ook de maximale ruimte om stikstof uit te stoten kan een beperking betekenen voor nieuwe infraprojecten. Volgens Harbers is er genoeg stikstofruimte om de elf projecten te realiseren. Wel benadrukt hij dat de uiteindelijke planning ook voor deze projecten kan veranderen, omdat hij verwacht dat het stikstofdossier ook de komende jaren 'een onzekere factor' zal blijken.

Lezersreacties (159)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.