Gereden: BMW 7-serie

BMW 7-serie
De officiële introductie is pas begin oktober, maar wij konden de nieuwe 7-serie al kort aan de tand voelen op het Zuid-Franse testcircuit van BMW: Miramas. Opvallend genoeg waren de auto's deels nog afgeplakt, een beetje merkwaardig als je enkele weken geleden het model officieel onthuld hebt.
Volgens het merk betroffen de testexemplaren echter voorserie-auto's met 'her en der niet de afwerking die je van een BMW verwacht'. Denk aan kieren in de carrosserie. Nou ja, voor het rijden maakte het gelukkig niet uit. We konden niet uitgebreid aan de slag met de verschillende motoren waarmee BMW de nieuwe 7 vanaf het begin levert, dus een oordeel daarover houd u van ons te goed. De testauto's die we reden waren 750i's voorzien van de twinturbo V8 die we al kennen uit de X6, maar de verschillende testparcours die we reden waren meer gericht op handeling dan power, dus daar concentreren we ons dan maar op.
BMW wilde van de nieuwe 7 een echte rijdersauto maken, zowel qua ergonomie als qua dynamiek. Daarom is bijvoorbeeld de bediening van de automaat die bij de vorige zeven nog aan de stuurkolom zat, teruggezet naar de middentunnel, zij het nu middels de 'joystick' die we ook al kennen uit de X5/X6. Dit past volgens de ontwerper van de binnenkant beter bij 'een auto die gefocust is op de bestuurder'.
De 7 is verder standaard voorzien van Dynamic Driving Control, waarbij je kunt kiezen uit vier standen: Comfort, Normal, Sport en Sport Plus. Afhankelijk van je keuze verandert de demping, de vering, de stuurberkrachtiging en –directheid, de respons van het gaspedaal, de schakelkeuze van de automaat en de vrijheid van het elektronische vangnet DSC. De verschillen zijn ogenblikkelijk merkbaar en transformeren de limousine desgewenst van een comfortabele cruiser naar een haarscherpe stuurauto, zonder dat deze overigens plankhard wordt. Vooral optionele vierwielbesturing a la Laguna GT maakt de 7 opvallend agiel voor zo'n grote auto. In de stand Sport Plus laat het DSC uitstapjes van de achterkant toe, zodat het leuk spelen is. Maar het DSC helemaal uit kan ook, zodat je de kont naar eigen inzicht om kan gooien, iets wat je goed aan voelt komen. Niet alle achterpassagiers zullen dat waarderen, maar het gevoel achter het stuur is zo goed, dat je als bestuurder opvallend veel lol kan hebben met deze grote auto. De 7-serie staat 15 november bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de importeur beloofde ons wel dat de 730d, vooralsnog de 'instapper', onder de euroton blijft.
De volledige rijimpressie van de nieuwe 7-serie leest u in AutoWeek 31, die 30 juli verschijnt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.