AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Citroën C3 X-TR
De Citroën C3 X-TR lijkt in eerste instantie een SUV-imitatie. Kijk je wat verder, dan blijken de stoere versierselen het karakter van de C3 alleen maar te versterken.
De Citroën C3 X-TR lijkt in eerste instantie een kansloze SUV-imitatie. Kijk je wat verder, dan blijken de stoere versierselen het eigenwijze karakter van de C3 alleen maar te versterken. Maar is hij 'X-Treem'? Nee.
De door Citroën als lieflijk, rond en vrouwelijk gepositioneerde C3, krijgt met de brede, zwarte rand kunststof die zich rond het koetswerk slingert beslist een meer mannelijke uitstraling. Het robuuste tenue maakt deze C3 in theorie ook minder bevattelijk voor parkeerplaatsdeukjes, maar je kiest hem natuurlijk om zijn uitstraling. Want hij heeft hetzelfde non-conformistische karakter dat de Citroëns van weleer ook zo heerlijk eigenzinnig maakte.
De door Citroën als lieflijk, rond en vrouwelijk gepositioneerde C3, krijgt met de brede, zwarte rand kunststof die zich rond het koetswerk slingert beslist een meer mannelijke uitstraling. Het robuuste tenue maakt deze C3 in theorie ook minder bevattelijk voor parkeerplaatsdeukjes, maar je kiest hem natuurlijk om zijn uitstraling. Want hij heeft hetzelfde non-conformistische karakter dat de Citroëns van weleer ook zo heerlijk eigenzinnig maakte.
De C3 X-TR is de productieversie van de conceptcar X-Treme. Opvallend aan dat studiemodel was dat hij hoger op de pootjes stond. Maar wat blijkt nu: de beschikbare 1.4 en 1.6 benzineversies rijden rond op dezelfde hoogte als een gewone C3. Er bestaat echter ook een 1.4 HDi, die wél extra bodemvrijheid (+ 30 mm) én een limited-slip differentieel heeft. Citroën Nederland importeert uitgerekend dit leuke zandhaasje (nog) niet, omdat hij te duur zou zijn.
Aardige details zijn de standaard dakrails, waarvan de middenstukken uitneembaar zijn. Je kunt ze overdwars terugplaatsen om zo een allesdrager te creëren. En er is meer leuks, zoals een elektrisch bedienbaar panoramadak, 'vliegtuigtafeltjes' en een extra 'houd-je-kroost-in-de-gaten-binnenspiegeltje'. Voor de airco, de CD-speler en de lichtmetalen wielen van de testauto moet je respectievelijk 1.345, 500 en 610 euro bijbetalen.
Aardige details zijn de standaard dakrails, waarvan de middenstukken uitneembaar zijn. Je kunt ze overdwars terugplaatsen om zo een allesdrager te creëren. En er is meer leuks, zoals een elektrisch bedienbaar panoramadak, 'vliegtuigtafeltjes' en een extra 'houd-je-kroost-in-de-gaten-binnenspiegeltje'. Voor de airco, de CD-speler en de lichtmetalen wielen van de testauto moet je respectievelijk 1.345, 500 en 610 euro bijbetalen.
De hier geteste X-TR heeft de in januari geïntroduceerde zestienkleps 1.4-motor van 90 pk, die uitsluitend leverbaar is in combinatie met de SensoDrive transmissie. En die transmissie is net zo eigenzinnig als de X-TR zelf. Zo schakelt hij in de handschakelmodus met plankgas bij 98 km/h op z'n gemakje van twee naar drie, zodat de acceleratiemeting tot 100 km/h op een teleurstellende 14,3 seconden uitkomt. Over de motor zelf geen kwaad woord. Hij is met een testgemiddelde van 7,4 l/100 voldoende zuinig en mist alleen wat pit bij lage toerentallen. Bovenin maakt hij dat goed en draait van laag tot hoog bovendien opvallend geruisarm. Die laatste kwalificatie kan de X-TR zelf niet voor zijn rekening nemen; het schuifdak en de dakrails zorgen voor veel windgeruis. Remedie: doe het kalm aan in de X-TR. Stuur hem ontspannen en automatisch schakelend door stad en land. Dakje open... X-treem plezierig. Dus toch! (JE)
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Citroën C3
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 1.4i-16V Ambiance Ecc|Cuise|Elektr. pakket|Iso-fix|
- 2007
- 131.209 km
€ 2.950

Citroën C3 1.4i-16V Exclusive automaat | incl garantie! | Nieuw door ons geleverd! |
- 2008
- 138.139 km
€ 4.995

Citroën C3 New 1.2 Turbo Plus 100pk I Apple Carplay/Android Auto I Parkeersensoren I Airconditioning
- 2025
- 9 km
€ 24.940
Lees ook
Nieuws
Citroën ë-C3 Van: opladen én volladen maar!
Nieuws
C3 Pluriël en C6: zo wild waren de jaren nul bij Citroën
Autotest
Citroën ë-C3 versus Dacia Spring versus Dongfeng Box - welke budget EV moet je hebben?
Nieuws
Citroën roept in Nederland 45.475 auto's terug
Nieuws