Nedersaksen wil staatssteun PSA blokkeren
Nedersaksen is namelijk de thuishaven en de op twee na grootste aandeelhouder van de Volkswagen Group. David McAllister, de president van Nedersaksen en lid van de Raad van Toezicht van Volkswagen, zegt in een interview met Bloomberg: "Volkswagen en Nedersaksen kijken met een zeer kritisch oog naar deze overheidsleningen, omdat ze de problemen die bepaalde landen met het functioneren van hun auto-industrie hebben, niet oplossen. We gaan de Europese Commissie vragen om deze gang van zaken onder de loep te nemen."
PSA overlegt momenteel met de Franse overheid met als inzet steun voor BPF (Banque PSA Finance), de financiële tak van PSA. Als tegenprestatie ontvangt de Franse overheid meer zeggenschap binnen het bedrijf. Het zou gaan om een bedrag dat tussen de 5 en 7 miljard euro ligt.
De Europese Commissie zal de helpende hand van de Franse overheid verbieden als deze PSA oneigenlijk concurrentievoordeel ten opzichte van de andere autofabrikanten oplevert. Overigens heeft de Duitse overheid de gehele auto-industrie in het recente verleden ook een flinke duw in de rug gegeven met de Abwrackprämie. Dit was een regeling waarbij mensen die een nieuwe auto kochten en een oude auto inleverden, een bonus van 2.500 euro van de overheid ontvingen.