AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sneeuwpret met nieuwe Porsche 911
54
We moeten nog zeker een jaartje geduld hebben voordat de nieuwe 911 in de showrooms staat. Toch zien we al geregeld beeld van de 991, zoals de auto intern bekend staat. Op de laatste spyfoto's krijgen we een idee van hoe de achterlichten eruit gaan zien.
Uiteraard zijn die achterlichten voorzien van LEDjes, Porsche is tegenwoordig immers ook onderdeel van de Volkswagen groep. De vorm is nog niet helemaal goed zichtbaar, maar het lijkt erop dat de knik die er nu in zit weer verdwijnt. De achterzijde oogt wat boller dan bij de huidige 997 het geval is, maar het profiel van de auto is juist wat slanker geworden. Dat klopt ook wel, want Porsche zet voor de volgende generatie sterk in op gewichtsbesparing. Het nieuwe model moet ongeveer 50 kilo minder wegen dan een vergelijkbare 911 van de huidige generatie. Naar verwachting wordt de wielbasis ook vergroot, wat naast een gerekter profiel ook meer rust en comfort aan het onderstel moet geven.
Maar gelukkig blijft de 911 wel een sportauto. Voor minder dan 350 pk doet de nieuwe 991 het niet, de basismotor is een direct ingespoten 3,4-liter zescilinder boxermotor. De Carrera S krijgt een 3,8-liter boxer met 400 pk. Uiteraard krijgt de nieuwe generatie onder de naam PDCC weer een doos tovertrucjes mee met betrekking tot het onderstel. Ook het Torque Vectoring systeem zien we terug, net als de PDK-bak met flippers. We kunnen bijna niet wachten.
Maar gelukkig blijft de 911 wel een sportauto. Voor minder dan 350 pk doet de nieuwe 991 het niet, de basismotor is een direct ingespoten 3,4-liter zescilinder boxermotor. De Carrera S krijgt een 3,8-liter boxer met 400 pk. Uiteraard krijgt de nieuwe generatie onder de naam PDCC weer een doos tovertrucjes mee met betrekking tot het onderstel. Ook het Torque Vectoring systeem zien we terug, net als de PDK-bak met flippers. We kunnen bijna niet wachten.
Porsche onthult de nieuwe 911 waarschijnlijk op de IAA in Frankfurt in september. Rond de jaarwisseling verschijnt de auto bij de dealers.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Autotest
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Reportage
Deze unieke Porsche ontstond in de breinen van een student, een Porsche-ingenieur en een modelbouwer
Nieuws
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
Nieuws