AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zware zomer voor Europese autoverkopen
31
De Europese autoverkopen hebben het zwaar gehad in juli en augustus. Ten opzichte van crisisjaar 2009, gingen er zelfs nog een paar procenten vanaf. Het aflopen van de slooppremies zijn de voornaamste oorzaak.
In juli en augustus van dit jaar zijn in de Europese Unie 18,6 en 12,9 procent minder auto's verkocht dan in die periode van het vorige jaar. Over de eerste acht maanden van dit jaar is 3,5 procent minder verkocht dan in 2009. In totaal hebben tot en met augustus in Europa 9.021.703 nieuwe auto's een eigenaar gevonden.
De daling is met name te wijten aan de teruggang op een aantal grote automarkten. Vooral in Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Duitsland zijn de verkopen flink minder. In veel van die landen zijn die vorig jaar kunstmatig hoog gehouden met slooppremies.
Nederland springt er op Europees niveau gunstig uit. In juli zijn 15,2 procent meer auto's verkocht dan in 2009 en in augustus zelfs 32 procent. Dat heeft vooral te maken met de vele MRB- en BPM-vrije auto's die op de markt verschijnen. In de eerste acht maanden van het jaar staat de teller hier op een plus van 22,3 procent.