AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Europese autoverkopen: Astra zit Golf op de hielen
116
De Volkswagen Golf blijft de bestverkochte auto van Europa, maar de Opel Corsa en de Volkswagen Polo komen in de buurt.
De Volkswagen Golf was ook in juni de bestverkochte auto van Europa. Volkswagen wist 46.235 exemplaren te slijten. Dat was wel 25,3 procent minder dan in juni vorig jaar. Op de tweede plaats vinden we de gefacelifte Opel Corsa. Het merk uit Rüsselsheim verkocht 37.984 stuks, een stijging van 10,3 procent ten opzichte van vorig jaar.
De echte stijgers vinden we op de plaatsen drie en vier. De bronzen plak is voor de Volkswagen Polo. De teller bleef in Wolfsburg op 36.721 steken, een stijging van maar liefst 72,3 procent ten opzichte van juni 2009. Nummer vier is de nieuwe Opel Astra, die door een stijging van 18,8 procent eindigt op 33.927 stuks. Verheugend voor Opel is dat het gamma nog niet compleet is, en dat de afzet met de komst van de Sports Tourer nog wel eens verder zou kunnen stijgen.
De echte stijgers vinden we op de plaatsen drie en vier. De bronzen plak is voor de Volkswagen Polo. De teller bleef in Wolfsburg op 36.721 steken, een stijging van maar liefst 72,3 procent ten opzichte van juni 2009. Nummer vier is de nieuwe Opel Astra, die door een stijging van 18,8 procent eindigt op 33.927 stuks. Verheugend voor Opel is dat het gamma nog niet compleet is, en dat de afzet met de komst van de Sports Tourer nog wel eens verder zou kunnen stijgen.
Fiesta
Nummer vijf is de Clio, die een plus van 1,4 procent liet noteren en eindigde op 33.357 exemplaren. Het nieuwe is van de Ford Fiesta af en dat bleek uit de cijfers. De voormalige nummer één uit de Europese verkoopstatistieken noteerde 33.312 orders, een daling van 24,0 procent. De zevende stek is voor de Peugeot 207: 29.870 stuks, een daling van 19,5 procent. Op acht vinden we ook een Fransman: de Renault Mégane (28.292, +18,8 procent). Nummer negen is de Fiat Punto (24.262, -25,5 procent) en de Citroën C3 completeert de top tien. Dankzij een stijging van 44,8 procent verkocht het Franse merk 23.062 C3's.
De verkoopdalingen zijn voor een belangrijk deel te wijten aan het wegvallen van de slooppremie op de belangrijke Duitse markt. Maar ook in Italië zitten de verkopen in het slop.
Nummer vijf is de Clio, die een plus van 1,4 procent liet noteren en eindigde op 33.357 exemplaren. Het nieuwe is van de Ford Fiesta af en dat bleek uit de cijfers. De voormalige nummer één uit de Europese verkoopstatistieken noteerde 33.312 orders, een daling van 24,0 procent. De zevende stek is voor de Peugeot 207: 29.870 stuks, een daling van 19,5 procent. Op acht vinden we ook een Fransman: de Renault Mégane (28.292, +18,8 procent). Nummer negen is de Fiat Punto (24.262, -25,5 procent) en de Citroën C3 completeert de top tien. Dankzij een stijging van 44,8 procent verkocht het Franse merk 23.062 C3's.
De verkoopdalingen zijn voor een belangrijk deel te wijten aan het wegvallen van de slooppremie op de belangrijke Duitse markt. Maar ook in Italië zitten de verkopen in het slop.
Lees ook
Nieuws
Bovensiepen Zagato: geen Alpina maar wel van 'de familie'
Test: BYD Dolphin Surf - verrassend comfortabel voor zo'n kleintje
Nieuws
Dit is de nieuwe BMW M2 CS
Vergelijkende test
Dubbeltest: Audi A3 Limousine vs. BMW 220 Gran Coupe - Verschil van inzicht
Nieuws