AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Europese autoverkopen mei gedaald
23
Zorgwekkend nieuws voor de auto-industrie: in mei zijn de Europese verkopen gedaald. De daling in de Europese Unie bedroeg 9,3 procent.
In mei 2010 werden in de zogenaamde EU27 1.129.508 auto's aan de man gebracht. In dezelfde maand in 2009 waren dat nog 1.245.656 exemplaren. Daarmee begint de Europese verkoopstijging van de eerste maanden te verdampen; vorig jaar werden tot en met mei 5.833.487 auto's verkocht, nu zijn dat er 5.943.096 (+1,9 procent).
De daling is vrijwel geheel toe te schrijven aan de ingezakte Duitse markt. Deze is met afstand het belangrijkste van de EU, en door het wegvallen van de sloopregeling daalden de verkopen in Duitsland met maar liefst 35,1 procent. In mei vonden bij onze Oosterburen 249.708 auto's een nieuwe eigenaar, in mei 2009 waren dat er nog 384.578. Maar ook de Italiaanse en Franse markt lieten dalingen zien.
Het was gelukkig niet alleen maar kommer en kwel in Europa. België (+25,7 procent), Spanje (+44,6 procent) en ook Nederland (+20,3 procent) noteerden juist flinke verkoopstijgingen. De grootste stijging was er in Ierland, waar de dealers 70,6 procent meer auto's aan de man brachten. Maar aangezien dat een stijging naar 8.677 verkochte exemplaren betekende, zette dat ook weer niet veel zoden aan de dijk.
De daling is vrijwel geheel toe te schrijven aan de ingezakte Duitse markt. Deze is met afstand het belangrijkste van de EU, en door het wegvallen van de sloopregeling daalden de verkopen in Duitsland met maar liefst 35,1 procent. In mei vonden bij onze Oosterburen 249.708 auto's een nieuwe eigenaar, in mei 2009 waren dat er nog 384.578. Maar ook de Italiaanse en Franse markt lieten dalingen zien.
Het was gelukkig niet alleen maar kommer en kwel in Europa. België (+25,7 procent), Spanje (+44,6 procent) en ook Nederland (+20,3 procent) noteerden juist flinke verkoopstijgingen. De grootste stijging was er in Ierland, waar de dealers 70,6 procent meer auto's aan de man brachten. Maar aangezien dat een stijging naar 8.677 verkochte exemplaren betekende, zette dat ook weer niet veel zoden aan de dijk.
Volkswagen de grootste
Bij de merken is Volkswagen met afstand de grootste van Europa. Het merk uit Wolfsburg verkocht 130.412 auto's. Toch zal de directie deze cijfers met gemengde gevoelens bekijken, want het betekent namelijk een verkoopdaling van 12,4 procent. De Volkswagen Groep als geheel beperkte de schade tot een min van 8,3 procent. Dat is te danken aan een verkoopstijging van 2,3 procent bij Audi.
Een prima tweede plek is er voor Renault. Het Franse merk verkocht 95.216 auto's en realiseerde zodoende een stijging van 9,1 procent in deze moeilijke tijden. Klein smetje op het blazoen was de daling van 5,4 procent bij Dacia, de budgetdivisie die juist in deze economisch moeilijke tijden goede zaken zou moeten doen.
Ford zakt van de tweede naar de derde plek. De 89.765 verkochte auto's betekenen een daling met 17,3 procent ten opzichte van mei 2009. Peugeot hijgt Ford in de nek met 84.664 verkochte voitures (-6,0 procent). Opel completeert de top vijf met 78.799 verkochte exemplaren. Grote verliezers zijn Fiat (71.705/-22,9 procent) en Toyota (42.364/-24,0 procent).
In de periode tot en met mei leidt Volkswagen met 663.312 verkochte auto's (-0,6 procent). Ford bezet nog de tweede stek met 520.346 stuks, maar moet op basis van de resultaten van mei vrezen voor Renault. In het Franse hoofdkwartier staat de teller nu namelijk op 515.376 (+25,7 procent). Peugeot is nummer vier met 450.094 (+11,4 procent) en Opel is nummer vijf met 413.496 verkochte exemplaren (-7,0 procent).
Bij de merken is Volkswagen met afstand de grootste van Europa. Het merk uit Wolfsburg verkocht 130.412 auto's. Toch zal de directie deze cijfers met gemengde gevoelens bekijken, want het betekent namelijk een verkoopdaling van 12,4 procent. De Volkswagen Groep als geheel beperkte de schade tot een min van 8,3 procent. Dat is te danken aan een verkoopstijging van 2,3 procent bij Audi.
Een prima tweede plek is er voor Renault. Het Franse merk verkocht 95.216 auto's en realiseerde zodoende een stijging van 9,1 procent in deze moeilijke tijden. Klein smetje op het blazoen was de daling van 5,4 procent bij Dacia, de budgetdivisie die juist in deze economisch moeilijke tijden goede zaken zou moeten doen.
Ford zakt van de tweede naar de derde plek. De 89.765 verkochte auto's betekenen een daling met 17,3 procent ten opzichte van mei 2009. Peugeot hijgt Ford in de nek met 84.664 verkochte voitures (-6,0 procent). Opel completeert de top vijf met 78.799 verkochte exemplaren. Grote verliezers zijn Fiat (71.705/-22,9 procent) en Toyota (42.364/-24,0 procent).
In de periode tot en met mei leidt Volkswagen met 663.312 verkochte auto's (-0,6 procent). Ford bezet nog de tweede stek met 520.346 stuks, maar moet op basis van de resultaten van mei vrezen voor Renault. In het Franse hoofdkwartier staat de teller nu namelijk op 515.376 (+25,7 procent). Peugeot is nummer vier met 450.094 (+11,4 procent) en Opel is nummer vijf met 413.496 verkochte exemplaren (-7,0 procent).
Lees ook
Alfa Romeo Giulia (2016-heden) - Occasion Aankoopadvies
Praktijkervaring
Praktijkervaring Kia EV3: Zo bevalt Nederlands populairste auto bij dagelijks gebruik
Autotest
Eend en Vier, genieten van heerlijke eenvoud - Citroën 2CV vs. Renault 4
Nieuws
Waarom je met je telefoon nooit moet inzoomen op de lidar van auto's
Achtergrond