AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Akkoord over kilometerheffing, basistarief 3 cent
253
Het kabinet heeft een akkoord bereikt over de invoer van de kilometerheffing. Het basistarief in 2012 wordt 3 cent per kilometer.
Camiel Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat, zal later vandaag het besluit officieel bekendmaken op een persconferentie. Er zou overeenstemming zijn bereikt over de prijs van de heffing en over de gevolgen voor het milieu.
De minister wil de kilometerheffing eerst invoeren voor vrachtwagens. De vrachtwagenchauffeurs zullen vanaf najaar 2012 te maken krijgen met het nieuwe systeem. Later volgen de automobilisten stapsgewijs, terwijl de BPM afgebouwd wordt.
De kilometerheffing start in 2012 met een bedrag van drie cent per kilometer; in de zes jaar daarna loopt dat op tot 6,7 cent. Daarbij wordt er van uit gegaan dat er tegen die tijd vijftien procent meer kilometers worden gereden dan nu.
In 2018 moet het huidige systeem compleet vervangen zijn door de kilometerheffing. Ook de wegenbelasting is dan verleden tijd. Minister van Financiën, Wouter Bos, noemt de plannen onverantwoord. Volgens hem zullen mensen minder gaan autorijden, en loopt de staat op die manier geld mis.
Autorijden moet niet duurder worden voor de automobilist. Die afspraak heeft regeringspartij CDA gemaakt met Eurlings. De heffing is onder andere afhankelijk van hoe 'groen' een auto is, waar je rijdt en het tijdstip. De verkeersminister claimt dat 59 procent van de automobilisten minder gaat betalen. Voor een kwart van de bestuurders blijven de kosten gelijk en de overige zestien procent betaalt meer onder het nieuwe regime.
Autorijden moet niet duurder worden voor de automobilist. Die afspraak heeft regeringspartij CDA gemaakt met Eurlings. De heffing is onder andere afhankelijk van hoe 'groen' een auto is, waar je rijdt en het tijdstip. De verkeersminister claimt dat 59 procent van de automobilisten minder gaat betalen. Voor een kwart van de bestuurders blijven de kosten gelijk en de overige zestien procent betaalt meer onder het nieuwe regime.
Lees ook
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
Autotest
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Achtergrond
Auto's stukmaken zodat jij dat niet hoeft te doen
Koopgids