AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche 911 GT3 RS is nog extremer
67
De pk's vliegen ons om de oren vandaag, dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS. Na het recente nieuws van de 911 Turbo opnieuw een bloedsnel product uit Zuffenhausen. De GT3 RS is de meest puristische van alle Elfers.
Om een 911 GT3 RS te rijden moet je bepaald geen verlegen type zijn. Want opvallen doet hij met zijn uitbundige achterspoiler en wilde bestickering. Net als de gewone GT3 heeft de RS een 3,8-liter, voorheen was dat een 3.6. Maar in de RS levert het atmosferische blok nog meer vermogen, 450 pk. Dat is 15 pk meer dan in de GT3. Daarmee bedraagt het specifiek vermogen 118 pk per liter.
Titanium uitlaat
De GT3 RS is er alleen met handgeschakelde zesbak, die een kortere eindoverbrenging heeft dan in de GT3. Goed voor een betere acceleratie al zul je wel genoegen moeten nemen met een lagere top. Hoe snel precies, vermeldt de info helaas niet, al draait het bij de GT3 RS vooral om de rondetijden die hij zet op circuits. Porsche voorziet de RS van een aangepast PASM actief onderstel. De spoorbreedte voor en achter neemt toe. En de RS is nog breder dan de GT3. Voor zijn de 19 inch wielen voorzien van banden in de maat 245/35 ZR 19, achter meten de sloffen 325/30 ZR 19. In het kader van gewichtsbesparing heeft Porsche de accu vervangen door een lithium-ion accu, die 10 kilo lichter is. De enorme achtervleugel is van koolstofvezel, de steunen daarvan van aluminium en de uitlaat is van titanium.
De Porsche 911 GT3 RS kun je al bestellen, hij kost 210.150 euro, medio januari hebben de Nederlandse Porsche-dealers 'm in de showroom.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Autotest
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Reportage
Deze unieke Porsche ontstond in de breinen van een student, een Porsche-ingenieur en een modelbouwer
Nieuws
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
Nieuws