AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche 911 GT3 RS is nog extremer
67
De pk's vliegen ons om de oren vandaag, dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS. Na het recente nieuws van de 911 Turbo opnieuw een bloedsnel product uit Zuffenhausen. De GT3 RS is de meest puristische van alle Elfers.
Om een 911 GT3 RS te rijden moet je bepaald geen verlegen type zijn. Want opvallen doet hij met zijn uitbundige achterspoiler en wilde bestickering. Net als de gewone GT3 heeft de RS een 3,8-liter, voorheen was dat een 3.6. Maar in de RS levert het atmosferische blok nog meer vermogen, 450 pk. Dat is 15 pk meer dan in de GT3. Daarmee bedraagt het specifiek vermogen 118 pk per liter.
Titanium uitlaat
De GT3 RS is er alleen met handgeschakelde zesbak, die een kortere eindoverbrenging heeft dan in de GT3. Goed voor een betere acceleratie al zul je wel genoegen moeten nemen met een lagere top. Hoe snel precies, vermeldt de info helaas niet, al draait het bij de GT3 RS vooral om de rondetijden die hij zet op circuits. Porsche voorziet de RS van een aangepast PASM actief onderstel. De spoorbreedte voor en achter neemt toe. En de RS is nog breder dan de GT3. Voor zijn de 19 inch wielen voorzien van banden in de maat 245/35 ZR 19, achter meten de sloffen 325/30 ZR 19. In het kader van gewichtsbesparing heeft Porsche de accu vervangen door een lithium-ion accu, die 10 kilo lichter is. De enorme achtervleugel is van koolstofvezel, de steunen daarvan van aluminium en de uitlaat is van titanium.
De Porsche 911 GT3 RS kun je al bestellen, hij kost 210.150 euro, medio januari hebben de Nederlandse Porsche-dealers 'm in de showroom.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Porsche 911 Turbo S: tweede hybride 911 is sterkste 911 ooit [+VIDEO]
Achtergrond
In de jaren 70 probeerde Porsche de 911-rijder al aan de (half-)automaat te krijgen
Nieuws
Porsche 911 GTS-rijders kunnen niet zomaar op vliegvakantie gaan
Reportage
Waarom dit prototype Porsche 911 Turbo S Leichtbau meer dan €1,5 miljoen waard is
Nieuws