AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche 911 GT3 vernieuwd
36
Porsche toont de vernieuwde 911 GT3. Die ontvangt net als zijn soortgenoten de facelift en krijgt er ook wat pk's bij.
Op de autosalon van Genève neemt Porsche de vernieuwde 911 mee als primeur. De gefacelifte versie daarvan hebben we nog niet gezien. Maar een vernieuwd uiterlijk is niet het enige was deze puristische 911 van zijn voorganger onderscheidt. De motor is opgeboord van 3,6- naar 3,8-liter. Die levert 435 pk in plaats van 415. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 4,1 seconden en de topsnelheid gaat naar 312 km/u. De oude had voor de sprint eentiende meer nodig; de topsnelheid is 2km/u sneller.
Verder heeft de vernieuwde GT3 een verbeterde stabiliteit door een sportiever afgestemd PSM. De standaard remschijven zijn wat groter geworden. Op de optielijst staan nog steeds speciaal voor dit model ontwikkelde keramische schijven. De nokkenas die de uitlaatkleppen bedient, maakt nu ook gebruik van het VarioCam-systeem. Daarnaast is de gewijzigde achterspoiler een in het oog springend detail. Verder zijn er nieuwe lichtgewicht wielen met een centrale bout.
Vanaf de herfst van dit jaar is een systeem leverbaar dat zelf herkent als er in race-omstandigheden gereden wordt. Dit PADM (Porsche Active Drivetrain Mount) maakt de motorophanging minder elastisch. Zo is de GT3 beter voorbereid op gebruik in alle omstandigheden. Voor dat doel is er nog een nieuwe truc uit de doos gekomen. Dat is een systeem dat de voorzijde van de auto drie centimeter optilt. Dat is praktisch als er verkeerdrempels opduiken of als de auto in een ondergrondse garage moet worden geparkeerd.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Porsche 911 Turbo S: tweede hybride 911 is sterkste 911 ooit [+VIDEO]
Achtergrond
In de jaren 70 probeerde Porsche de 911-rijder al aan de (half-)automaat te krijgen
Nieuws
Porsche 911 GTS-rijders kunnen niet zomaar op vliegvakantie gaan
Reportage
Waarom dit prototype Porsche 911 Turbo S Leichtbau meer dan €1,5 miljoen waard is
Nieuws