Is een camera als buitenspiegel een handige optie?

Lexus ES digitale buitenspiegel camera

Het lijkt nog niet echt door te dringen op de weg, de camera als buitenspiegel voor een personenauto. Moet je deze optie op de accessoirelijst aankruisen?

Verschillende auto’s kun je al bestellen met een camera als buitenspiegel, of ze hebben er één standaard gemonteerd. Wat zijn de voor- en nadelen van deze optie? Zou je ervoor moeten kiezen?

Van onze partner
Auto Verkopen - Eenvoudig, Veilig & Gratis - OSW®
Veilig je auto verkopen, dat doet u met OSW. ✓ Incl. ophaalservice ✓ Directe betaling & vrijwaring. Je auto verkopen was nog nooit zo makkelijk.

Principe van een camera als buitenspiegel

Een buitenspiegel is eigenlijk best een groot ding dat uit de auto steekt. Een camera is veel kleiner. Dat scheelt in de luchtweerstand, zodat er zeker bij elektrische auto’s voordelen gelden. De toename in actieradius zal hoogstens enkele kilometers bedragen. En in Duitsland kun je dan wellicht door een paar Baustelle rijden waar de maximale breedte inclusief buitenspiegels 2 meter is. Je kunt je afvragen of dat een extra investering waard is. Bij camera’s als buitenspiegels zie je het beeld op schermpjes, die meestal op de hoeken van het dashboard of aan de voorste raamstijlen zijn geplaatst. Dat is dus ruwweg op de plek waar je normaal gesproken ook de spiegel zoekt. Je blik blijft hier alleen binnen de auto. En het perspectief kan anders zijn.

Digitale buitenspiegels Audi E-tron

Audi E-tron

Nadelen van een virtuele buitenspiegel

Het is natuurlijk niet alleen maar goed nieuws met zo’n camera als buitenspiegel. Voor het uiterlijk van de auto is hij minder prominent aanwezig. Denk er ook aan dat zo’n camera betekent dat er heel wat elektronica op een potentieel kwetsbare plaats zit. Immers: een camera steekt wellicht minder ver uit, maar bevindt zich alsnog buiten de koets van de auto. Het is vaak ook duurder om een camera te maken dan een spiegel (hoewel die met zelfdimmend glas en verstellingen ook aardig aan de prijs kan zijn).

Daarmee komen we gelijk bij een ander nadeel van een camera als buitenspiegel. Je hebt schermpjes nodig en dat zijn LCD-displays. Die kun je wellicht minder goed aflezen wanneer je een polaroid zonnebril draagt, omdat die het beeld van de schermpjes nóg meer verduistert. Een andere situatie waarbij de virtuele buitenspiegels moeilijker hun werk doen, is als je overdag achteruit een donkere garage inrijdt. Of als je ‘s nachts juist in de drukte rijdt, met veel verkeer en dus lichten. Dat kan zelfs onprettig voelen.

Ook is het kijken in de diepte lastiger in zo’n beeldscherm. Dat is immers vlak. Maar je ziet toch het beeld? Ja, dat klopt. Tijdens de verschillende testen merkten onze redacteuren vrijwel unaniem op dat het daardoor lastiger is om de snelheid van achterliggers in te schatten. Eigenlijk moet je dus dubbel uitkijken.

Ook de plaats van de schermpjes kan variëren. Auto’s als de Audi e-tron, de Hyundai Ioniq 6 en de Honda E hebben het scherm aan het uiteinde van het dashboard. Dat is op zich een logische plek, maar in een snelle reflex kijk je toch door de zijruit, waar je dan niets ziet, of alleen de camera. Je went eraan, maar toch.

Honda e

Honda e

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Digitale buitenspiegel dure optie

Bij veel modellen is de camera als buitenspiegel een optie. Uitzondering is de Honda E, waar hij standaard is en waar je ook niet kunt kiezen voor een normale buitenspiegel. Lexus vraagt €1.995 voor de digitale buitenspiegels bij de ES 300h. Audi voegt ruim €1.500 toe voor deze optie bij bestelling van de Q8 e-Tron en SQ8 e-tron (beide ook in Sportback). Hyundai is de goedkoopste om deze optie aan te vinken, namelijk €1.400 bij zowel de Ioniq 5 als de Ioniq 6. Dat zijn best stevige bedragen. Voor de functie voldoen normale buitenspiegels eigenlijk royaal voldoende en hebben de digitale exemplaren voornamelijk het voordeel dat ze slanker op je auto zijn. Onze testredacteuren geven de voorkeur aan de vertrouwde, traditionele buitenspiegel.

  • Prijzen op moment van publicatie.