Eerste ontmoeting met de Cadillac ELR
Eén van de (vele) leuke dingen van autojournalist zijn is dat je weleens ergens komt waar anderen niet zo snel komen. Tijdens onze recente trip naar Detroit (vanaf volgende week kunnen jullie de verslagen van ons team op de website en in het blad zien) mochten we bijvoorbeeld achter de schermen kijken bij de Detroit-Hamtramck fabriek van GM. Interessant, zeker omdat het de fabriek is waar de Chevrolet Volt/Opel Ampera worden gebouwd.
Vanaf volgend jaar komt daar nog een auto bij met de Voltec-aandrijflijn: de Cadillac ELR. Om de assemblagelijn vast te testen worden daar nu al pre-productie exemplaren van gebouwd. Die staan netjes in een hoekje te wachten totdat iemand komt inspecteren of er geen opzichtige naden, krakende stoelen of andere kwaliteitsproblemen in te vinden zijn. En als ze er toch staan... Of we vast even wilden kijken hoe één en ander eruit ziet vanbinnen. Dat laat je je als autoliefhebber natuurlijk geen twee keer zeggen!
Speciaals
Eerste bevindingen: ze hebben hun best gedaan om er wat speciaals van te maken. Typisch zo'n geval waarbij de foto's geen echt doen: in metalen lijve is het een koppendraaier van de bovenste plank. Het opvallende van de CTS coupé, maar dan zonder op een Bulldog te lijken. En ook vanbinnen heeft Cadillac z'n uiterste best gedaan om alle associaties met de Volt/Ampera-tweeling te voorkomen. Het ziet er modern, futuristisch en hoogwaardig uit en voelt ook zo. Mag ook wel, want in de VS wordt de Caddy voor 76.000 dollar in de markt gezet, ruim twee keer zo veel als een Volt. Verschil moet er wezen.
En toch, stel nou dat-ie naar Nederland komt. Dan heeft-ie voorlopig 14 procent bijtellling. Kon zomaar eens de best verkochte Cadillac ooit worden. Dat zou wat mij betreft een zegen zijn voor het straatbeeld. Nou hopen dat die dollar-koers nog wat verder daalt.

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.