Volvo XC90 D5 Summum (2014)

autoreview

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 2.000 km

Valt er nog iets over de Volvo XC90 D5 AWD Geartronic te melden dat de afgelopen twaalf jaar niet reeds in honderden rijïndrukken, reviews, rijtests en recensies de revue is gepasseerd?

Vrijwel niets waarschijnlijk, maar ik vat, als u het niet erg vindt, toch eerst even samen wat er in dat dozijn jaren aan algemene op- en aanmerkingen telkens weer over het voetlicht is gebracht. Dan praten we later verder.

- het verbruik is - mede te wijten aan de hoge bouw (pakweg 1 meter 80) en het hoge gewicht (2,1 ton) - aan de forse kant. Flirt in de binnenstad en op hoge snelheden zelfs met kwalificaties als 'onacceptabel' en 'niet meer van deze tijd'. Ook een stop/start-systeem ontbreekt.
- de automaat voelt soepel en schokvrij, maar is in zijn beslissingen niet altijd even navolgbaar en heeft vanuit stilstand een fractie van een denkseconde nodig
- de automaat is weliswaar manueel te schakelen, maar enkel met de pook (geen stuurflippers), en kent geen 'Sport'-stand, enkel een aparte lager gegearde 'Winter'-preset.
- de motor klinkt lekker, zoals elke vijfcilinder, maar koud wat rauw
- de navigatie is 'gewöhnungsbedürftig'
- het handschoenenkastje sluit enkel met geweld
- de hoogte van de laadkant van de kofferruimte is, ondanks de slimme tweedelige achterklep, behoorlijk ver van de grond
- draaicirkel van een truck met oplegger
- de middenconsole en de klokkenwinkel ogen prettig opgeruimd en overzichtelijk, maar enigszins gedateerd
- de boordcomputer kent geen demperinstellingen en ook de airco kan niet via de 'multimediale interface' worden geregeld... (God zij dank! , zou ik willen zeggen)
- de XC90 is meer een comfortabele asfaltvreter, in terrein niet altijd even overtuigend (sperdifferentieel schittert door afwezigheid)

Aan die waslijst kan ik moeiteloos nog enkele punten van kritiek toevoegen:

- te weinig en te kleine opbergvakkken en -vakjes voorin
- geen asbak voorin (wel achterin...), drie 12-volts aansluitpunten (één voor elke zitrij) maar geen enkele aansteker
- keyless-entry/keyless-go noch elektrische achterklep standaard op een XC90 Summum - niet echt het summum dus...
- ook voor een intelligente adaptieve cruise-control, en ongevallenpreventiesystemen als City Safety en BLIS moet extra in de buidel worden getast.

En bleef het daar maar bij! Kende de XC90 in zijn prille jaren nog een gunstige prijstelling t.o.v zijn concurrenten (Touareg, X5, ML, RX, Grand Cherokee), inmiddels is dat voordeel, dankzij de CO2-heffing (in 2014 al 30 mille!), lelijk verdampt en is hij zelfs aan de dure kant geraakt: incl. afleveringskosten, met metallic lak en nog wat sniksnak bijna 90 mille. Kun je ook een kale Cayenne voor kopen, of een X5 xDrive25d High Executive. Of een zeewaardig zeiljacht, of een tweede huis in Portugal...

Wat heeft ons, en dan met name mijn vrouw, want die rijdt er in het dagelijks gebruik vooral mee, wat heeft ons, zult u zich waarschijnlijk onderhand hoofdschuddend afvragen, dan in hemelsnaam bewogen dit op jaren gekomen slagschip aan te schaffen?
Simpel, in plaats van te kijken wat ie allemaal niet heeft, hebben we eenvoudigweg gekeken naar wat ie allemaal wél biedt!

VEILIGHEID
ABS
remkrachtverdeling
remassistent
airbag bestuurder
airbag passagier
zij-airbags
hoofd/gordijnairbags (voor & achter)
stabiliteitsregeling tractiecontrole

COMFORT
centrale deurvergrendeling elektrische ramen (voor & achter)
stuurbekrachtiging
cruise control (op stuurwiel) airconditioning (automatisch)
links/rechts gesch. temperatuurregeling parkeersensoren(achter)

INTERIEUR
hoogteverstelling stoel (best. & pass.)
lendensteun stoel (best. & pass.)
elektrische stoelverstelling (met geheugen)
met leer bekleed stuurwiel
verstelbaar stuur (hoogte/diepte)
leren bekleding
hoofdsteunen achter
neerklapbare achterbank(in 3 delen)
middenarmsteun (voor)
automatisch dimmende binnenspiegel
leeslampje(s)(voor & achter)
verlichte make-up spiegels regelbare dashboardverlichting toerenteller
dagteller koelwatertemperatuurmeter buitentemperatuurmeter boardcomputer
premium audioinstallatie (met aux en USB aansluitingen)
stuurwielbediening voor audio navigatiesysteem (met kleurenscherm)
bluetooth

EXTERIEUR
interval ruitenwisser(s)(met regensensor)
lichtmetalen velgen Situla 18'
dakrails
meegespoten bumpers
getint glas
elektrische spiegels (en verwarmd)
inklapbare buitenspiegels richtingaanwijzer in buitenspiegels
mistlampen voor & achter automatisch inschakelende verlichting
xenon koplampen met aktieve bochtverlichting
LED dagrijverlichting koplampsproeiers
inbraakalarm

(zie ook de bron van deze opsomming: http://www.autoweek.nl/auto/68305/volvo-xc90-d5-summum)

EXTRA'S
- automatische niveau-regeling
- Chrystal White pearlmetallic lak (rib uit mijn lijf - CHF 1700! - maar O wat schittert en parelt ie mooi in de avondzon!)
- verwarmbare voorstoelen
- privacy glas achter
- 6-cd wisselaar
- automatisch inschakelende verlichting
- set superstoere antracietkleurige LM winterwielen icm Dunlop 3D 255/55/18
- 7-zitter (of is de Summum altijd een 7-zitter? - niet gecheckt)

Dat vonden we genoeg.

O ja, ook niet onvermeld mag blijven, dat die 30 mille CO2 heffing hier in CH niet aan de orde is - scheelt toch een forse slok op een borrel - zodat de fiere Noorman hier onverminderd gunstiger geprijsd gebleven is dan de grote Duitse SUV's. :-) En dat voorraadwagens van dit uitlopende model (eind van dit jaar komt immers de nieuwe XC90) ook nog eens met aantrekkelijke kortingen worden aangeboden. Scheelt nog een slok op diezelfde borrel - samen twee slokken - pakweg een halve borrel dus :-))


Tel daarbij op de Scandinavische degelijkheid - het geluid bij het sluiten van de portieren: Fort Knox! - en het onvolprezen vriendelijke en beschaafde imago van een Volvo - dit in tegenstelling tot de aggressievere, wat patserige uitstraling van de Zuid-Duitse clan - en u kunt zich wellicht voorstellen dat mijn echtgenote zeer in haar sas is met haar nieuwe kar. Ze houdt van het gevoel van veiligheid en geborgenheid, het ingetogen 'queen of the road'-gevoel dat de auto haar elke gereden meter schenkt.


Verbruik: 9,2 liter per 100 km, trend nu al dalend (laatse tankbeurt 8,8 liter).


(wordt vervolgd)





.

foto

  • 7.000 km

Voor een foto:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?11,5277921,5278304#msg-5278304

met dank aan DF

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.