Volvo XC90 D5 Momentum (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
Eerste half jaar
- 235.000 km
Zes volwassen mensen in één auto, dat lukt niet in een V70. Niet getreurd, Volvo heeft een model waarin dat wel kan, de XC90. Bij onze speurtocht naar een goede XC90 kwamen we uit bij Hennes in Nijmegen. Een Volvo specialist met een ruime keuze. Bij aflevering heeft de auto vier nieuwe Michelin banden, vier nieuwe remblokken/schijven, een grote beurt en een airco service gekregen. Daarnaast 6 maanden volledige garantie.
Wat betreft model zijn we achteruit gegaan ten opzichte van onze V70, die van een nieuwere generatie is. Dat merk ik met name aan het ontbreken van een aantal technische innovaties die de V70 wel had zoals bijvoorbeeld de adaptieve cruisecontrol. Het mooie is wel dat de XC90 het enige Volvo model is dat de eigenaars wisseling van Ford heeft overleefd. Immers, de eerste generatie XC90 is gebaseerd op de S80/V70 1998/2007, de modellen die ontwikkeld zijn voordat Ford het merk begon af te breken. Het nieuwe model XC90 is weer ontwikkeld, wel onder eigenaarschap van Geely, in volledige vrijheid en is weer een echte Volvo! Met recht is de XC90 I dus een "echte" Volvo zonder Ford componenten. Het comfort staat in dit model op de eerste plaats, net als in de nieuwe generaties van Volvo. Heerlijk vind ik dat.
De auto is voorzien van de heerlijke vijfcilinder D5 dieselmotor met 185 pk en de geartronic automaat, dezelfde combinatie als in de V70. De motor staat bekend om zijn uithoudingsvermogen en ik heb er dan ook geen moeite mee dat de motor 217.000 km had gelopen bij aanschaf. De hele onderhoudshistorie is bekend.
We zijn inmiddels op zomervakantie geweest met een 1600 kg caravan. Het verschil met de V70, die ook prima overweg kon met de caravan, is toch wel de extra stabiliteit door het hoge eigen gewicht van de XC90. Caravan achter de auto? welke caravan? Dat rijdt zeer ontspannen, mede geholpen door de hoge zit. Die hoge zit geeft nog een extra dimensie aan de toch al comfortabele manier waarop Volvo zijn auto's afstelt.
De passieve veiligheid van deze eerste generatie XC90 staat op hetzelfde niveau als de nieuwe XC90. Kijk daarvoor maar eens naar de crashtests van beide modellen. Natuurlijk zit de nieuwe generatie vol met technische actieve veiligheidsvoorzieningen die de eerste generatie niet heeft, maar heeft ook voornamelijk te maken met in hoeverre de mens achter het stuur wel of niet met autorijden bezig is.
Dan de ervaring het eerste half jaar. De auto is nog wel een paar keer bij Hennes geweest voor een aantal garantie werkzaamheden. Zo zijn de volgende zaken onder garantie opgelost: Motorsteunen vervangen ivm resonerende motor, stuurbekrachtigingspomp vervangen, afgebroken motorkapvergrendeling, lampjes in dashboard vervangen, allemaal keurig door Hennes afgehandeld.
Het verbruik ligt uiteraard hoger dan bij de V70. Het ligt ergens rond de 1:11. Wat mij betreft prima voor de ruim 2000 kg wegende auto. Met de caravan ligt het verbruik vreemd genoeg niet veel hoger dan bij de V70. Heeft waarschijnlijk te maken met de eigen hoogte van de XC90 waardoor de extra hoogte van de caravan minder invloed heeft op het meerverbruik. Extra handig door de hoogte van de XC90 is dat ik via de binnenspiegel dwars door de caravanramen achter de caravan kan kijken.
We zijn al een aantal keer met 6 volwassen mensen op stap geweest met de XC90. Ook de achterste twee stoelen in de XC90 hebben een prima zitcomfort en bieden plaats voor volwassen mensen, mits uiteraard niet 1.94m lang zoals ikzelf. De standaard automatische niveauregeling op de achteras voorkomt dat de auto gaat doorhangen.
De kwaliteit van het interieur van de XC90, inmiddels toch 10 jaar oud, is formidabel. Bekend is dat zijn generatiegenoot V70 (2000/2007) hier een daar een kraakje laat horen bij het ouder worden. Waarschijnlijk door het SUV concept heeft de XC90 een betere torsiestijfheid. Gevolg is dat de auto op elke ondergrond volledig kraakvrij is.
Volgens mij is de eerste generatie XC90 typisch een model dat alles gaat overleven en een cultauto gaat worden, net als één van de voorouders, de 240. Extra waardevermindering omdat er inmiddels een nieuw model is, ik denk het niet!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo XC90 V8 - 2009 - 374.831 km - Klokje Rond

Wat weet acteur Leo Alkemade over auto's? - Quiz

BMW X5 - Mercedes ML - Volvo XC90

Volvo XC90 3.2 Sport (2007)

Deze premium sedans koop je voor €15.000
