Volvo XC90 D5 Executive (2011) #2

autoreview

Volvo XC90 D5 Executive (2011)

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo XC90 D5 Executive

  • 170.000 km

De auto is in oktober 2017 geïmporteerd uit Duitsland. Een zeer fraai metallic donkerblauw exemplaar, met een puntgaaf lederen interieur in een prachtige donkerbruine kleur. Zeer fraaie donkerbruine houtinleg in het interieur. De km-stand was bij aanschaf flink (170.000km), maar voor een Volvo diesel is dat nog goed te doen. Met mijn vorige V70 D5 heb ik 450.000 zeer prachtige kilometers gereden.
Hij is voor aanschaf door de ADAC gekeurd en kwam er goed doorheen. Enkel de distributieriem moest vervangen worden, maar daarvan was ik reeds op de hoogte en is ook gebeurd. De auto is bij een particulier aangeschaft, die er veel snelweg kilometers mee heeft gereden, zonder veel passagiers. Dit heeft ervoor gezorgd dat de bekleding en de rest van het interieur er werkelijk waar als nieuw uitziet. Het leer op de achterstoelen is als nieuw.
Qua opties zit hij vol met alles wat er op dat moment beschikbaar was. De Executive uitvoering geeft net even dat stukje meer luxe, voornamelijk in de uitstraling. Omdat ik veel in Duitsland rij, heb ik er een mooie set velgen met winterbanden bijgekocht. Er zat reeds een mooie set 18 inch met nieuwe zomerbanden op.

Wat betreft het rijgedrag zijn er weinig op- of aanmerkingen. De 200 pk sterke D5 doet zijn werk prima, maar een strepentrekker is het zeker niet. Voornamelijk het gewicht van de auto speelt hierbij een rol, want je voelt wel dat je met een grote en zware auto onderweg bent. Vergeleken met mijn vorige V70 met (na aanpassing van de software) 230 pk is het wel even wat anders. Maar, de XC90 nodigt totaal niet uit om hard te rijden en is voornamelijk een auto waarin je heerlijk kilometers vreet. En komt is het toch nodig om even gas te geven, komt hij echt prima van zijn plek.
Het verbruik is aanzienlijk hoger dan in de V70. Daarmee reed ik op lange stukken met gemak 1:13/14, zelfs in Duitsland met snelheden boven 190 km/h. De XC90 rijdt gemiddeld gezien 1:10/11, dus dat is wel een stuk minder gezien het feit dat het om hetzelfde blok gaat.

Tot op heden (na 8000 km) is er nog geen groot onderhoud geweest. De auto rijdt perfect en ik verwacht dat hij dit blijft doen. Foto's en verdere updates volgen.

Update Volvo XC90 D5 Executive

  • 215.000 km

Auto rijdt nog steeds perfect en heeft nog geen enkel gebrek vertoond. Motor loopt nog steeds mooi soepel en er is geen sprake van vermogensverlies o.i.d. De versnellingsbak is inmiddels wel (preventief) gespoeld en voorzien van nieuwe olie. Dit kan ik iedereen aanraden. Verbruik is pittig, maar zoals gezegd vergeef ik hem dat. Het is een heerlijke auto om lange stukken mee te rijden. Onderhoud gebeurt over het algemeen bij een niet-officiële Volvo specialist. Indien het noodzakelijk is ga ik naar een Volvo dealer, maar dit probeer ik te vermijden.
Binnenkort gaat er onderzoek gedaan worden naar de staat van het inlaattraject van het blok. Bepaalde dieselblokken van Volvo kunnen problemen krijgen met het EGR systeem (Exhaust Gas Recirculation). Hierdoor blijft er in het inlaattraject een hoop zwarte roet achter, dat vervolgens voor meer problemen zorgt. Het blok krijgt dan als het ware geen lucht meer. Aangezien dit probleem mijn vorige V70 de spreekwoordelijke nek om heeft gedraaid, ben ik voornemens hier nu extra alert op te zijn. Vermogensverlies is naar mijn ervaring het voornaamste signaal.

Al met al nog steeds een heerlijke auto, waarmee nog veel kilometers gereden zullen worden. De foto die is bijgevoegd is niet van de auto zelf, maar van Google geplukt. Het is echter een identieke uitvoering (en ik had zelf geen betere foto kunnen maken).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.