AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)

autoreview

Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2011)

Signalement

UitvoeringXC70 T6 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst159.500 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

New car on the block

  • 90.000 km

Kom je een XC70 T6 november 2011 , model 2012 tegen op autoscout24 in de kleuren en uitvoering en voor een prijs die je niet kan weerstaan, ja dan moet ie gekocht worden.

In Duitsland een auto kopen had ik al gedaan met de C70T5 2006, dat was niet zo heel spannend, maar in Spanje. Het komt erop neer dat ook vertrouwen daar een groot goed is, maar je moet maar durven. Het komt erop neer dat je een gescant contract thuis hebt met naam van een bedrijf, kamer van koophandel in Spanje en wat telefoonnummers. En wat heb heb je van de auto? Niks ja, en je hebt hem via internet betaalt.
Ik ben gaan kijken in Madrid voor de auto, proefgereden en afspraken gemaakt met een personeelslid die goed Engels sprak (omdat hij ook piloot is, net zo als ik) Dat schiep een band, maar anders is het best fu..... scary.

Je maakt de proefrit, zegt dat het bevalt en dat je de auto wilt kopen. Maak dan dezelfde dag als je weer terug bent alvast maar even €3000 over! Mijn voorwaarde was dat ik kopieen wilde zien dat de auto op hun naam staat voordat ik de rest overmaak. Het schijnt zo te zijn dat het in Spanje normaal is dat de auto's worden verkocht met garantie etc. Deze auto is echter zonder garantie en vrij van aansprakelijkheid op technische staat gekocht. Maar er zaten boekjes bij van de Volvo dealer Madrid. Auto kwam uit de lease en was 6 weken daarvoor in onderhoud geweest. Ja dan val je niet zo'n buil.
Maar het schijnt ook zo te zijn dat, indien de verkopende garage de autopapieren gereed maakt voor export en je koopt hem dan niet dat het veel geld en 2 maanden kost om hem weer op Spaans kenteken te krijgen voor de verkopende partij.
Enfin 12 april gaan kijken en 8 mei opgehaald. Ik moest nog wel even laten zien dat de auto verzekerd was voordat ik ging rijden. Dat ging via vwe op VIN nummer (chassisnummer).

Met witte NL 1dags kentekens naar huis gereden en om 23.58 op een parkeerplaats nieuwe platen voor de volgende dag erop en door naar huis. Naar RDW laten keuren, naar de Volvo dealer aankoopkeuring (to be sure) en omzetten van Spaans naar Nederlandse taal enzo. Dealer complimenteerde mij met de aankoop. "Zo'n T6 zie je zelden met zoveel opties hier. mankeert niks aan. Ja de schijven komen eraan dat is alles"

Uiteindelijk scheelde het bijna €9000 met een Nederlandse auto. Dus ga ik hem verbouwen naar model 2014.

Het ritje van 2000km naar huis was genieten. door de Pyreneeen naar Toulouse Lyon Parijs en naar huis. Die adaptive cruise control met autobrake is helemaal goud. Zo relaxed gewoon tussen de lijnen houden met lane assist en rijden maar.
Verbruik van de rit 9.8 liter per 100km met bergweggen, snelweg rond de 140 kmh. Ik vind het prima.

De zit is totaal anders dan de V70 2005. deze stoelen zijn vlakker maar geven wel de onderrug meer steun vind ik. De hoofdsteunen zijn ook minder bol naar het hoofd gericht dus wat vlakker. Binnen lijkt hij veel groter maar dat zijn nauwelijks centimeters.
De XC is stiller dan de v70 en is meer een comfortauto. Alhoewel na de Pyreneeen reed ik flink binnendoor naar Toulouse en daar op die binnenwegen vond ik hem wel heel strak rijden. Weinig overhellen strak en direct sturen. En in 2016 was ik met de VolvoForumFactorytour op het testcircuit in Gothenburg met een XC aan de gang. En toen vond ik dat die XC snel achter in de veren ging hangen en leek het of ik een lekke achterband had.?!?! Maar nu totaal niet.

Motor en automaat nodigen niet uit tot trappen terwijl hij wel 300 pk heeft, het is meer voor lange ritten. Eventueel bergop en inhalen daar waar je het vermogen kan gebruiken. Maar ook met stoplicht sprintjes kan ik het weer niet laten om volgas weg te sprinten. Ouwe gek!

Ruimte op de achterbank is iets meer dan de vorige en de achterbak is ook iets ruimer. Het scheelt qua afmetingen net weer een beetje.

Navigatie is duidelijk verbetert qua bediening en layout via het Sensus systeem. Stuurkracht kan je instellen. Spiegels bij achteruit rijden naar beneden. Leuke verbruiksmonitor met staafdiagrammen. TV in de auto tot 8kmh (dat moet veranderen) Rear Seat Entertainment. Bliss dodehoek waarschuwing. etcetc. Het werkt allemaal zoals het moet. Ik vind alleen de handrem wennen. Het is zo'n "Amerikaans aan de linkerkantonderjedashboardhandeltje" Gelukkig bij de nieuwe modellen iets op de middenconsole (XC90) bv.

De komende jaren ga ik (en de familie) eens heerlijk genieten van deze XC. En zal ik jaarlijks wat data melden.
Er staat nu alweer 93000 km op.

wat rijdt dat lekker.

  • 96.000 km

even een tussenraportage.
Inmiddels de upgrade gedaan met achterlichten naar 2014, grill en scuffplates zijkant en een grotere spoiler achterop. Er komen nog 19 inch wielen aan voor de zomer.
Nadat ik de auto gekocht had laten checken bij de dealer en er mankeerde niks aan. Remschijven komen eraan. In augustus 2017 heb ik de automaat laten spoelen omdat het inschakelen naar R af en toe een "kluuunk" gaf. Dat is nu weg, ook zit hij lager in de toeren op de snelweg.

Het verbruik op de snelweg is rond de 9 tot 10 l /100km in het dorp rond de 13 l /100km. Olie verbruik nul.

Het valt bij ons in de familie op dat we het liefst met de XC rijden ipv de C70 T5 2006 handbak. De rust, comfort, ruimte, vermogen en de adaptieve cruise control maken de auto tot een zeer rustige reisauto. Vermogen zat maar dat laat je niet zien.

13000 km verder en een grote beurt

  • 103.000 km

Allereerst mannen dank voor de reacties, erg leuk om dat te lezen!

De update naar de looks van 2014 duurde wel ff. Het probleem was het derde remlicht aansturen via canbus. Na 3 dagen "kloten en proberen" heb ik wat gevonden (mede dankzij een topper van het Volvo Forumlid Jelmer de J. Dank Jelmer) zodat alles het netjes conform 2014 model het doet. Als nu in de winterochtend mijn vriendin ermee weg rijdt en ik zie haar kontje (ja van de Volvo) dan ben ik blij dat het goed werkt en mooi staat. En als je het goed doet, moet er een chroomstrip op de klep en idd nieuwe V O L V O letters. Even eraf gehaald met de fohn (nee geen verfafbrander gebruiken!!) maar die fohn uit de badkamer. Daarna met wasbenzine de plakresten eraf en als dat dan netjes is met zachte polijstwas de achterkant onder de ruit polijsten. Je zal schrikken hoe duidelijk de contouren van de letters aanwezig blijven door de licht bekraste lak. Strip erop letters 9 mm hoger dan het origineel en klaar.

Ook is sinds de import is de grote achterspoiler geplaatst en sidescuff bars. Dat zijn die grijze plastic dorpel dingen. Staat wel gaaf vind ik in combinatie met de wielen. En er staat "cross country" op.

Ook zitten er nu spatlappen onder de auto. Dat houdt best veel vuil tegen.

Verder is het verbruik zoals mijn vriendin hem gebruikt 11.5 liter per 100 km. Dit is gemeten over 5600 km en in 146 uur. Eigenlijk is dit het verbruik in de stad met veel korte ritjes in en om het dorp. Op de snelweg bij 100 km/h is het 8.5 a 9 l/110km en bij 130 is het 10liter/100km. Laagste verbruiksindicatie is bij 90 km/h rond de 7 liter/100km. Dus in de bebouwde kom 1 op 8 en snelweg 1 op 11.

Rond september heb ik nog een set 19 inch 6 spaaks "Turbine silver" gekocht van marktplaats voor de zomer. Deze wielen waren nog zo goed als nieuw. Na wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat deze XC90 wielen met een afwijkende ET waarde goed onder de XC70 passen. Ook is 1 maat grotere maat banden eronder gezet dan kan. Nu zit er 235/50/19 onder wat eigenlijk 235/45/19 moet zijn.
Waarom groter? De auto staat 12 mm hoger, looks zijn beter naar mijn smaak. comfort blijft behouden en de banden waren in deze maat veeeeel goedkoper!?!?
Dat de ET waarde afwijkt kwam mooi uit de wielen staan nu 11 mm meer naar buiten zodat bij volle stuuruitslagen de banden voor niet aanlopen in de wielkasten. Maar ook zijn de wielen nu "flush" met de carrosserie. Ze zijn nu in 1 lijn met de buitenkant van de auto.
En ik had niet aan de remmen gedacht maar gelukkig gaan die met een mm of 6 net langs de calipers. Pff niet aan gedacht als amateur/prutser.

Oja de beurt.
Aangezien er al tegen de 100.000 km op de klok stond heb ik hem bij de Volvo dealer Den Haag helemaal onderhanden laten nemen. Nieuwe bougies €132, (eigenlijk bij 120dkm) , ruitenwisser achter €14, voorwissers €40, olie filter en 6,8 liter 0w30 a5/B5 €260 oliefilter en pakking, 2 nieuwe remschijven en blokken €384, deeltjes filter €66 (interieur). 4 gasmeting, apk, aircoclean, software update wassen. En dat inclusief haal en brengservice (in n XC90 met 2 achterstoelen heel vet volgens mijn dochter van 9) voor €1100 ex btw. rium €1300 incl met Volvo assistance voor 1 jaar.

Het jammere van het hele verhaal is en dat lees je tussen de regels door. Ik koop zo'n heerlijk rijdende, snelle en comfortabele auto uit liefde voor mezelf. Je gunt jezelf dat gewoon. Je zoekt op opties, bouwjaar, kleur, vermogen etcetc. Echter mijn vriendin is er ook heeeeleeeemaal weg van. Het is de fijnste auto in het gezin tot nu toe. En omdat zij in de weekenden de kinderen van en naar sport rijdt en haar werk, heeft zij van de 13.000 km ik denk wel 9000 km gereden. dus zelf heb ik dat Spanje ritje mogen doen van 2000km en af en toe "mag" ik de XC mee. Hij is te populair in het gezin.

Wat ik het fijnste vind van deze auto: De stilte in de auto, nee nog beter, de adaptive cruise control. Wat geeft dat een rust zeg.
Kalm van de ene naar de andere strook en hij past de snelheid aan tot de ingestelde snelheid. En dan houdt hij afstand tot de voorligger. De meest gebruikte afstand is 1 streepje op het display. Dan rijdt je zo dicht mogelijk op iemands achterkant. Toch nog 12-15 meter achter iemand. Dan twijfelen de meeste mensen om hem er tussen te gooien, behalve de doerakjes. Als je hem op 5 streepjes zet rijdt je ongeveer 40-50 meter achter een vrachtwagen, maar dan is het remmen en automatisch versnellen ook heel soepel omdat er meer afstand is.

Het grappige van Adap. cruisecontrol is. Ik gebruik het ook in de bebouwde kom heerlijk je voorganger volgen, ok in de bochten.Wat mij ook verbaasde is dat als je een bocht maakt met 30 km/h en de cruise control aanzet naar bv 55km/h, de auto pas naar die snelheid toegaat als hij rechtuit rijdt. Goed doordacht dus. In de file is het helemaal super easy. Na 3 seconden stilstand gaat de Ad Cr. eraf. Dan geef je gas in hij pakt het volgen van de auto voor je weer op. Ook bij een noodstop gaat hij op dit systeem flink in de ankers en staat netjes een aantal meters achter je voorganger stil. En toch gaat je voet automatisch naar de rem. Daarnaast ziet er in de auto collision warning in. Geeft met oranje of rode lampen aan dat je te dicht op je voorganger zit of de voorganger remt plotseling. Deze lampen worden voor je op de voorruit geprojecteerd. En er gaat een zoemer af die je waarschuwt. Tijdens deze waarschuwing (rode lamp) worden de remmen al klaar gezet voor een noodstop.

Oja 9 en 10 december 2017. U weet wel sneeuw in het land. Wat doet een XC70T6 dan? Nou gewoon wat hij moet doen. Overal je naartoe brengen zonder slippen of glijden. Voor de test heb ik er net nieuwe "interstate suv IWT-3d" (niet te duur €85) banden onder gezet. Ja ik vindt het prima rijdt als een trein en remt heel goed onder sneeuw omstandigheden. Maar ook nat, goed te doen en stil.

Kortom, een heerlijke auto die mij(ons) al 13000 trouwe kilometers een goede dienst bewijst. En ik zal mijn C70T5 2006 nog een jaartje rijden als woon-werk auto en dan komt er wat anders voor de C70.

beurtje en automaat spoelen

  • 130.000 km

Bij mijn lokale garage waar ik al 20 jaar kom een beurt laten doen. Nu met olieverwisseling van het achter differentieel. De olie die daar uitkwam was niet echt heel vuil maar "beter safe than sorry" keurig weer netjes laten vullen tot de vulplug ff rijden en weer na vullen. Fijne mannen bij mijn garage.

Een week daarvoor de automaat laten spoelen in Woerden. Daar was de olie redelijk vuil alweer na 40000km. Aanleiding was dat de automaat 1 keer iets raars deed en het leek of hij bleef hangen. Dus actie. Nu weer zo soepel als wat, hmmm.

Verder niks kapot. Maar het verbruik de laatste twee jaar komt uit op 12 liter per 100 km. Hier zit ook aardig wat stadsverkeer in. En stoplicht sprintjes gaat mijn vrouw niet uit de weg met de lease-autootjes. Verder blijft het een heerlijke comfortabele auto met redelijk wat vermogen. Fijne stereo en goede stoelen.

N jaartje verder

  • 145.000 km

Afgelopen zomer hoorde de vrouw wat geratel onder de motorkap vandaan komen. Ik kijken maar zag zo op t oog niet wat t was. Blijkt de airco pomp kapot te zijn althans de lagers. Was eigenlijk te laat. Indien ik het eerder had gezien hadden ze alleen het lager hoeven vervangen. Enfin €1000 verder. Alles laten vervangen wat stuk was en laten vullen. Doet het weer top.

Na een beurtje auto met de hand wassen, lopen er druppels aan de binnenkant van de voorruit. !?!? Heb ik mijn goede bril op of ben ik gek. Nog eens goed gekeken. Ja water aan de binnenkant van de voorruit. Hmm wat raar aan de buitenkant niks te zien. Na een belletje naar een autoschade bedrijf gereden en daar lieten ze zien dat de rechterbovenhoek los zat. Twee manden later.......en een andere voorruit. Ja adaptief cruise control kan niet door een imitatie voorruit heen kijken zonder telkens de fout “voorruit sensor bedekt” te geven. Pas nadat een originele voorruit erin zat ging het goed. Kortom ga voor origineel en was je auto met de hand.

Ook deze zomer een Volvo-trekhaak eronder laten zetten ivm aanschaf van een caravan met max massa van 2000 kilo, wat ook het maximum trekgewicht is. XC merkt wel dat er “wat” achter hangt en door de gewone benzine schakelt hij hoger in de toeren. Maar de eerste rit gelijk al een bekeuring. Ja traject controle ziet ook dat een caravan 100 rijdt ipv 90. €69 koste het lesje. Verderop met 120 gereden en de Volvo kan het prima aan. Geen geslinger ofzo. Gewicht caravan toen rond de 1700 kilo. Dit voorjaar gaan we de sleurhut naar Spanje rijden.

Kortom de XC is een trouwe hond.

Rijdt nu in Frankrijk

  • 159.500 km

De XC 70 t6 stond vanaf dec 2020 te koop. Wel veel mensen die hem bekeken op AutoScout24 maar, niet veel bellers en maar twee kijkers. Totdat een oudere Fransman mij belde voor informatie. Laat ik nu bijna vier jaar geleden mijn Volvo C70 (bj2000) T5 ook verkocht hebben aan een Fransman. Dus ik had er vertrouwen in.

Hij liet eerst zijn zwager (Nederlander) die vlak bij mij woont de auto kritisch bekijken. Daarna wilde hij nog meer info, maar vooral het onderhoud en alle papieren die daarbij zaten, goed inzien.

Nadat ze het beide een goede auto vonden kwamen we een prijs overeen van 22.500€. Niet slecht voor een tien jaar oude benzine slurper.
Maar waarom wilde hij deze auto. Nou ik zal je het vertellen. Deze Fransman had al meerdere moderne auto in zijn bezit. Maar zelfs de Franse auto’s van nu vond hij niet meer comfortabel rijden. Hij had nu zo’n grote citroen DS suv ofzo. Maar hij zei dat zelfs deze hybride variant best een borrel luste. Dus dat vond hij geen vooruitgang.

Toen deze Volvo ooit uitkwam in Frankrijk heeft hij een xc 70 diesel gereden. Hij vond dat toen de lekkerste auto ooit gereden. Alleen een benzine versie schijnt er nooit geleverd te zijn. En diesel wilde hij niet meer. Hij kwam op mijn auto af vanwege een goede ervaring uit het verleden en was daar naar opzoek gegaan. Daarnaast was mijn Volvo dealer onderhouden en zeer netjes bereden, behandeld en geparkeerd.

Kortom wij blij met de deal. We hebben de auto via het rdw Zoetermeer overgeschreven, de Nederlandse platen ingeleverd en klaar. Bijna vijf jaar mee gereden met de xc. Met de verkoop van mijn laatste Volvo sluit ik een periode van 15 jaar onafgebroken, één tot drie Volvo gelijktijdig in bezit gehad te hebben af. En dat zijn de BMW i3’tjes geworden als dagelijks vervoermiddel. En voor zon- en feestdagen nog de AM.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (25)

Reageren