Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)

autoreview

Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)
Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)Volvo XC70 T6 AWD Summum (2010)

Signalement

UitvoeringXC70 T6 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst174.300 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al 35 jaar alleen Volvo stations, nu de 5e Volvo

  • 123.000 km

Sinds 23 oktober 2020 ben ik in het bezit van een XC70, dit is de opvolger van de V70 2.5T AWD Titanium Geartronic die ik 8 jaar en 8 maanden in mijn bezit heb gehad. Vanaf eind 1985 rij ik in een Volvo station, en deze XC70 is mijn 5e Volvo met benzinemotor zonder dat ik tussendoor een andere wagen heb gehad.
Dus 35 jaar gedaan met 4 Volvo's is niet slecht waarvan de 1e, een nieuw gekochte 240 Station maar 1,5 jaar in mijn bezit is geweest omdat daar binnen die tijd 2 x iemand anders zijn wagen voor de Volvo "parkeerde" terwijl ik op een voorrangsweg reed. Ik kon die 240 toen met schade voor een goede prijs inruilen en kocht een nieuwe 740 Station. Na 12 jaar heb ik die met 290K ingeruild voor een 850 Station van 2 jaar oud. En de 850 heb ik na 13,5 jaar verkocht bij een kilometerstand van 361K. Toen die V70 gekocht van 8 jaar oud en 200K op de teller had. Deze heb ik met 365K ingeruild op de XC70 terwijl de V70 nog goed reed, maar om zorgeloos te kunnen blijven rijden kwamen er een aantal duurdere reparaties aan die ik voor wagen van bijna 17 jaar oud niet meer rendabel vond.

Deze XC70 is van februari 2010 en heeft 'slechts' 123K op de teller staan. Dus al ruim 10,5 jaar 'oud' maar wel in een heel mooie staat. Alvorens tot aankoop te beslissen eerst deze wagen bij de Volvospecialist in Elst, al jaren onze vaste garage, grondig laten nakijken. En daar kwamen een aantal kleine zaken naar voren die ik opgelost wilde hebben om tot aankoop over te gaan. En dat is door de verkopende partij gedaan. En omdat het een geïmporteerde wagen is hebben ze in Elst bij 6 componenten gemeten of er iets was dat op een andere / hogere kilometerstand wees, maar daar kwamen geen bijzonder dingen naar voren. De algehele staat in, binnenin maar ook aan de buitenkant en onder de wagen wekt niet de indruk dat er daadwerkelijk meer kilometers mee zijn gereden.
De XC70 is een 3.0 T6 Summum AWD. Dat is een hele mond vol. Ik heb voor deze versie gekozen vanwege diverse redenen. Ook gekeken voor een V70 vanaf 2010, en het moest beslist weer een automaat worden met voldoende power, dus de 1.6 viel al af. De 2.0 van die periode heeft de Powershift automaat van Ford. Door de Volvospecialist en anderen werd ik al geadviseerd om die links te laten liggen omdat die geen goede reputatie hebben. Ja, en blijft er voor de benzine uitvoeringen de 5 cilinder 2.5T en de 6 cilinder 3.0 T6 over. Liefst heb ik ook een rijkelijk uitgeruste uitvoering en de Summum heeft veel luxe zaken standaard.
Van de V70NN (vanaf 2008) heb ik de XC uitvoering altijd bijzonder mooi gevonden, maar het grootste deel daarvan zijn diesels. En met max 15k per jaar is dat geen optie.
Van de benzine uitvoeringen van de XC is vanaf de introductie eind 2007 tot circa midden 2010 een beperkt aanbod met de 6 cilinder 3.2 en de krachtigere 3.0 T6. En deze zijn alleen als AWD Geartronic geleverd. Als kale Kinetic, wat luxere Momentum en luxe Summum. De 3.2 is zonder turbo en heeft minder vermogen.
Vanaf 2011 tot 2014 zijn er geen (Nederlandse) benzine versies, daarna is er de 4 cilinder 2.0T die t/m 2016 is geleverd maar dan alleen als FWD, AWD was hierbij niet leverbaar.
Doordat het aanbod met benzine motor zeer gering is, en diesels door de overheid en milieuregels in het verdomhoekje zijn gezet, zijn de prijzen voor de benzineversies errug hoog!! Blijkbaar is er zoveel vraag naar dat de Volvo dealers ook benzine uitvoeringen aanbieden die door hen uit het buitenland zijn ingevoerd.

In mijn zoektocht kwam ik deze XC70 tegen die helemaal is gepimpt zoals deze wagens in mijn optiek moeten zijn uitgevoerd: met dakspoiler / petje, met Scuff plates onder aan de zijkant en de stoerste, kracht uitstralende 19 inch LM Erakir velgen in de juiste kleurstelling. Ook nog "getinte" ramen en aan de buitenkant optisch grotendeels aangepast naar de 2014 versie. Allemaal zaken die ik anders zelf zou laten aanpassen als het er niet op zou zitten. Inmiddels wist ik ook dat de 3.0 en 3.2 motoren betrouwbaar zijn.
En dan komt de overweging of je zo'n flinke en relatief prijzige wagen nu wel of niet moet gaan kopen. Wel met de intentie om vele, vele jaren met de wagen door te rijden.
Mijn vrouw had geen enkele moeite dat ik deze wagen zou kopen wetende dat dit een model in de uitvoering is die ik heel graag wil en er ook weer heel lang deze wagen behoud alvorens naar een andere te gaan kijken.
Daarom na aankoopkeuring deze XC70 gekocht.

Wat na een paar weken rijden opvalt is dat de wagen heel stil is, nog sneller dan de V70 als je dat wil, en een prettige hoge zit heeft. De automaat schakelt boterzacht en het comfort staat op een hoog niveau. Ook de adaptieve cruise control is heel prettig, dat rijdt heerlijk relaxed.
Deze wagen is een stuk forser dan de V70N (2000/2007) en ook de kofferruimte is weer groter.
Tot op heden vnl. korte afstanden en stadsverkeer gereden en dan kom ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 8, maar ik weet dat dit beter wordt naarmate er afstanden worden gereden. Maar met max 15k per jaar is dit te overzien.
Ik zal over een poos mijn volgende ervaringen hier delen.

Extra set Erakir velgen en automaat laten spoelen

  • 124.850 km

In de 10 weken dat ik de XC70 nu heb nog geen 2000 kilometer gereden, dus de kilometerstand blijft op die manier lekker laag. Maar binnenkort ga ik weer meer kilometers maken.
Inmiddels een 2e set (gebruikte) Erakir velgen gescoord waarop ik nieuwe winterbanden heb laten monteren. Zo rij ik het hele jaar door met de juiste velgen onder de wagen, althans in mijn ogen de juiste velg. Hier ben ik erg blij mee.
Ondertussen een paar dingetjes onder garantie bij Hennes laten oplossen: -De rechter ruitensproeier gaf en minimaal straaltje, nieuwe sproeier geplaatst.
-Het Enterknopje van de navigatie aan het stuur werkte vaker niet dan wel. ook hier een nieuwe bedieningsknop geplaatst.
-Bij omhoog geklapt bagagerek kwam dit na enkele honderden meters rijden naar beneden, hiervoor 2 nieuwe dempers geplaatst.
-De gasveer van het vloerluik in de kofferruimte hield de vloer niet meer omhoog, nieuwe gasveer doet nu zijn werk.
-Zwarte kunststof deurplaat van de achterportier aan de bestuurderskant kwam aan de bovenzijde los. Door Hennes hiervoor nieuwe drukkers besteld en nu zit deze weer strak vast.
Ik kreeg voor een dag een S80 3.2 van Hennes mee en dan merk je dat die geen turbo heeft en dat de 3.0 mooier en rustiger draai en meer vermogen heeft. Dus nogmaals de bevestiging dat de 3.0 de fijnste motor is.
In december bij Gery Slot de automaat laten flushen omdat niet bekend was of de bak al een keer van verse olie was voorzien. Dit ondanks dat de bak nog perfect schakelde maar preventief spoelen is nooit verkeerd. Het was duidelijk dat de originele olie eruit kwam dus blij dat ik dit heb laten doen. Dan hoef ik me daar voorlopig geen zorgen om te maken.

Inmiddels 1 jaar in bezit

  • 135.000 km

Op dit moment rij ik al weer ruim 1 jaar rond met de XC70 en er valt weinig opmerkelijks te melden over hoe de wagen dit jaar heeft doorgebracht. De kilometerstand bedraagt nu 135.000.
Ik gebruik de wagen voornamelijk voor woon-/werkverkeer wat 50 km vv is over provinciale wegen, korte ritjes probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Enerzijds omdat dit slecht is voor de motor die dan amper warm wordt, anderzijds is het verbruik bij zulke ritjes fors. Maar dat wist ik van te voren.
Vanaf de 1e dag houd ik het verbruik bij en kom uit op een gemiddelde van 1 op 8.5 en dat is niet schrikbarend. Bij de V70 2.5T AWD die ik hiervoor had was het gemiddelde verbruik over een periode van 8 jaar 1 op 9,64.
In juli zijn we in 1 dag via Duitsland op en neer geweest naar familie in Luxemburg en dat was een perfecte kans om te ervaren hoe de wagen rijdt bij hoge snelheden. Omdat juist die dag extreem veel neerslag viel (die dag is in Duitsland o.a. een half dorp weggevaagd) veelal niet harder dan 140 km/u gereden, soms maar 100 km/u. Maar toen het op de terugweg droog was de cruise op 160 gezet en ook een paar minuten 190 km/u gereden (is voor mij snel genoeg). Daarbij voelt de wagen heel stabiel en stuurt super strak, dat was bij de V70 echt veel minder. Mijn XC70 is uitgevoerd met het Four-C systeem en dat schijnt garant te staan voor die strakke wegligging. Ik ben in ieder geval heel tevreden over dit systeem.
Onlangs een grote beurt inclusief APK laten uitvoeren en dat is al het onderhoud geweest in dit jaar. Beetje saai verhaal dus v.w.b. onderhoud.

Inmiddels ruim 2 jaar in bezit

  • 149.400 km

Inmiddels ruim 1 jaar verder met de XC70 en dat is nagenoeg probleemloos verlopen.
Nagenoeg want in december 2021 reed ik in de vroege ochtend op de A50 en kreeg plots de melding dat het oliepeil te laag was. Dat was schrikken want in de drukke ochtendspits ga je niet zo maar in het donker op de vluchtstrook stil staan. Ook erg vreemd omdat de wagen ca. 2000 km eerder een onderhoudsbeurt had gehad en APK gekeurd was. Rustig doorgereden naar de eerst komende mogelijkheid, dat was circa 9 kilometer verder bij en tankstation.
Daar de olie gepeild en die was aardig onder het minimum. Normaal heb ik altijd een literfles olie in de kofferruimte liggen, maar 2 dagen eerder was mijn dochter bij me aangekomen dat haar Ka aangaf dat ze direct moest stoppen omdat ‘t oliepeil te laag was en daar die liter olie in leeggeschud. Bij het tankstation een veel te dure literfles olie gekocht en bijgevuld, al was die liter olie € 100,00 dan is dat altijd nog goedkoper dan de motor in de soep te laten draaien. Daarna rustig naar mijn afspraak gereden en ‘s middags op de terugweg naar de Volvo specialist gereden. De schrik zat er goed in want zo’n 6 cilinder blok is geen goedkoop speelgoed, had ze al gebeld dat ik dit probleem had en kon direct komen.
Daar op de brug was niks te zien van een olielekkage of een oliespoor onder de auto. Alles gecontroleerd maar geen bijzondere dingen te zien. Vreemd, heel vreemd omdat ik die ochtend toch echt 1 liter olie had bijgevuld en het peil nu tussen min en max stond. Mijn conclusie is dat bij de beurt er gewoon te weinig olie in is gedaan. Erg slordig!!!
De maanden daarna bijna wekelijks het oliepeil gecontroleerd maar dat bleef keurig gelijk. Wel weer een literfles olie in de kofferruimte en staat er een 5 literfles in de garage.

Per maand rijdt ik gemiddeld 1000 kilometer met de XC70, de teller staat nu op 149.400 km en dat bij een leeftijd van 12 jaar en 10 maanden. Hier kan ik dus nog de nodige kilometers bij zetten.
Het gemiddelde verbruik over ruim 26.000 km is 1 op 8,6 en dat valt me niet tegen omdat ik weinig snelweg kilometers maak, vnl. provinciale wegen. Stadsritjes probeer ik zo veel mogelijk te beperken omdat het verbruik dan circa 1 op 6 is. Daarvoor pak ik de fiets indien mogelijk.
Ondanks alles geniet ik nog elke kilometer van deze auto. Heerlijk hoe relaxed het rijdt, maar ook de sprints zijn verslavend, de AWD zorgt dat er nimmer wielspin is. Ik ga nog zeker een aantal jaren van deze auto genieten.

Inmiddels bijna 3 jaar in bezit

  • 162.000 km

Inmiddels heb ik deze auto nu bijna 3 jaar en de teller staat op 162.000 km, gekocht met 123.000 km. Dit jaar meer kilometers gemaakt i.v.m. een vakantie naar Zuid Frankrijk (3.700 km) en daarvoor is dit een heel fijne auto. Tijdens deze reis ging na 2 uur file rijden bij Lyon wel een controlelampje branden: storing uitlaatgasreinings systeem maar verder geen storing of inhouden van de auto, deze reed perfect. Na een dag was deze melding ook weer spontaan verdwenen en sindsdien niet meer gezien. Zal wel door het lange filerijden in die hitte zijn gekomen.
In de 1e twee jaren, op een nieuwe accu na, alleen een onderhoudsbeurt gehad, verder geen gebreken of kosten. Heel fijn !!
Recent een grote onderhoudsbeurt gehad waarbij achter de remschijven en –blokken vervangen zijn, was vorig jaar bij de onderhoudsbeurt al gemeld dat dit er aan zat te komen. Daarnaast is het remsysteem doorgespoeld, ik had opdracht gegeven voor vervanging remvloeistof en hoop hiermee bespaard te blijven van vastgeslagen remklauwen, heb dit 2 keer gehad bij de V70N. Ook de opmerking dat bij de turbo een keer een afsluitrubber vervangen moet worden ivm wat druppeltjes olie. Qua materiaal niet kostbaar maar qua arbeid wel: moet ‘t nodige gedemonteerd worden om erbij te kunnen, dit blok past net in de motorruimte.

Voor korte ritjes pak ik zoveel mogelijk de fiets want zo’n 3 liter 6 cilinder jaagt de brandstof er dan snel doorheen. Recent mijn zoon verhuisd met een gesloten tandemasser erachter die beladen richting 2000 kilo gaat en dan heb je zo maar een verbruik van 1 op 4! Maar met zo’n aanhanger heeft de auto geen enkele moeite, altijd voldoende koppel!
De meeste kilometers maak ik op provinciale wegen met stoplichten en rotondes en daarbij beslist geen stoplicht sprintjes, en laat de auto zo veel als mogelijk uitrollen. Scheelt ook in de slijtage van je remmen.
Vanaf de 1e dag heb ik alle tankbeurten bij gehouden en kom over 39K op een gemiddelde van 1 op 8,75 met een prijs van € 21,19 per 100 km. Tank vnl. Euro 95 E10 en soms verwen ik de motor met Super Euro 98. Hierover zijn de meningen erg verdeeld, op Euro 98 zou je zo maar 10% zuiniger rijden en zou de motor rustiger draaien. Nou, in Frankrijk alleen maar Euro 98 getankt maar qua kilometers hier weinig positiefs van ervaren en zo’n T6 draait altijd heerlijk rustig. En met een meerprijs van 20 à 25 cent per liter voor Euro 98 zie ik geen voordeel.

Tot op heden blijkt de aanschaf van deze auto een goede keuze qua onderhoudskosten. Daarbij ook lekker ruim, heel comfortabel en stil, en indien nodig meer dan voldoende vermogen. Daarnaast is deze auto van nagenoeg alle opties voorzien, zie er zelden 1 die ook al deze opties heeft. En die optische aanpassingen aan de buitenkant maken het zeker een bijzondere wagen. Op parkeerplaatsen al diverse keren meegemaakt dat men de auto staat te bewonderen en positieve reacties krijg. Dat is altijd leuk.
Wederom voornemens om nog de nodige jaren met deze auto door te rijden, heb ik ook gedaan met mijn vorige Volvo ’s.
Dat dit geen zuinige wagen is wist ik van te voren. Daar ga ik dan ook niet over klagen.

Lekkage thermostaathuis en bij turbo

  • 174.300 km

Deze Volvo heb ik in oktober 2020 gekocht dus inmiddels bijna 45 maanden in bezit en ben heel tevreden over deze auto die inmiddels ruim 14 jaar oud is.
In september 2021 en 2022 is alleen de jaarlijkse onderhoudsbeurt met APK uitgevoerd, dit is standaard onderhoud, en verder geen enkele storing of probleem gehad. Bij de onderhoudsbeurt in 2022 werd gemeld dat bij de volgende jaarbeurt de remschijven en blokken achter aan vervanging toe waren. Daardoor was de onderhoudsbeurt in 2023 wat duurder, maar dit is standaard onderhoud dat bij iedere wagen een keer komt.
Bij de beurt in september 2023 werd gemeld dat er een kleine olielekkage bij de turbo was, geen gekke dingen maar er lekte daar iets olie en advies om dat een keer te laten verhelpen.
Door drukte en familie omstandigheden pas in mei een afspraak hiervoor in juni gemaakt, ik wilde dit verholpen hebben alvorens we met de auto naar Zuid Frankrijk op vakantie gingen.

Op 31 mei kreeg ik na het starten de melding dat het koelvloeistof niveau te laag was. Vreemd want een half uur eerder was er nog niets aan de hand. Bij het wegrijden zag ik geen plas op de plaats waar de auto had gestaan en daarom de 3 kilometer naar huis gereden waarbij die melding steeds frequenter verscheen, zelfs de melding: zet de motor direct uit !!
Thuis aangekomen bleef deze melding ook aan nadat de motor was afgezet. Bij check zag ik dat op de bodem van het tankje nog net wat vloeistof stond, dus idd flink onder het minimum.
Na vullen tot max stond dit na een rit van ruim 50 km weer net onder minimum, hierdoor geen melding.
Dit probleem is bij de ingeplande afspraak ook opgelost, hiervoor is het thermostaathuis vervangen omdat dit lekte, voor de olielekkage bij de turbo is een O-ring en pakking vervangen. Arbeid is hierbij de grootste kostenpost omdat met de 6 cilinder de motorruimte erg vol zit en er e.e.a. gedemonteerd moet worden om overal bij te kunnen.
inmiddels 3500 km verder van de probleemloze vakantie naar Zuid Frankrijk. Voor zulke ritten is dit een ideale auto, volop genieten.
Erg blij dat de T6 zich qua onderhoud t.o.h. voorbeeldig gedraagt, zeker gezien de leeftijd. Zo kan ik met deze auto nog de nodige jaren vooruit.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.