Volvo XC70 D5 Summum (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 159.000 km |
- 159.000 km
Ok, daar gaan we. De 2e XC70. Het is natuurlijk even geleden om te spreken over eerste indrukken, maar de vooruitgang in rijden en comfort viel gelijk op: groot! Volvo heeft behalve een totaal nieuw design ook een veel betere auto op de markt gebracht, zonder een substantiele prijsverhoging. Hulde!
Design
Altijd kwestie van smaak, maar ik vind 'm heel fraai: stoer, chique en voornaam, zonder patserig te zijn. Precies zoals je van een Volvo verwacht. In de eerste maanden zeer veel positieve reacties gekregen, ook over de gekozen kleur en interieur (Oyster Grey/Brown leder/Modern Wood inleg). Bijna exact zoals de Volvo persfoto's en ik vind t na 2,5 jaar nog steeds erg fraai, zeker i.c.m. met de chromen raamlijsten en de extra getinte achterruiten. Het is natuurlijk geen SUV, maar toch vind ik de iets hogere zit bijzonder plezierig rijden en instappen. Ook inladen van spullen, monteren van trekhaak e.d. is gewoon net even makkelijker.
Het interieur vind ik nog steeds misschien wel het fraaist in z'n klasse. Prachtige vormen, zeer smaakvolle kleurencombinaties en prachtige inleg (Modern Wood is mat, met nerf). De stoelen zijn als vanouds weer erg goed en ook achterin is het nu heerlijk zitten, al had de been- en voetenruimte wel iets royaler gekund. De zitpositie achter het stuur is niet een heel actieve (stuur staat te scheef), maar wel comfortabel.
De bagageruimte is groot, praktisch en voorzien van het echte XC 'hekwerk': een zeer degelijk stalen rek dat losse bagage stopt bij een noodstop.
Kwaliteit
Over het algemeen dik in orde. Toch een paar kritische noten: de portiergrepen voelen fragiel aan, maken een goedkoop geluid en blijven regelmatig 'hangen'. Als je de stuurkolom verstelt, waan je je in een goedkope Koreaan. De automaatpook verschuiven van D naar tiptronic resulteert in het bewegen van de hele middenconsole (???). De 'zwevende middenconsole' is hard aan je knieen, en verder naar beneden zit helemaal hard kunststof. De klimaatregeling, toch een stokpaardje van dit (nog wel...) Zweedse merk, is niet meer zo geraffineerd: hard blazen, en het liet me ook al meer dan eens in de steek. De bagagerolhoes is rafelig aan de zijkanten, en laat zich lastig vasthaken. De (Dynaudio) speakers resoneren bij hoger volume, en de displays beginnen dan ook te flikkeren. Met deze opsomming lijkt het erger dan het is, want overall is het gewoon nog altijd een hele degelijke wagen. Maar als je € 76.000 uitgeeft mag je ook kritisch zijn. Misschien hebben deze dingetjes ook te maken met dat het één van de eerst geleverde XC70's is (september '07).
Erg goed vind ik de zeer praktische achterbank, de elektrische kofferklep, en kleine zaken als de uitmuntende regensensor (volledige handbediening ook mogelijk) en de fantastische leerkwaliteit, het ziet er na 135.000km nog super uit en dat is bij Volvo wel eens anders geweest!
Rijden
Tsja, de D5. Alom geroemd, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik vind bv. verbruik en uitstoot niet meer van deze tijd. Ok, er is nu een een vernieuwde versie met 205pk en minder uitstoot, maar vergeleken met de bekende Duitse merken loopt Volvo op motorengebied duidelijk achter. Maar ook het té aanwezige geluid bij accelereren, mede veroorzaakt door de ongemanierde Geartronic automaat, wordt door menigeen omschreven als een 'fraaie vijfcilinder grom'. Ik spreek liever over rauw kabaal. En dat is zo jammer, omdat de rest van de wagen zo heerlijk stil is! Dat komt denk ik mede door de meebestelde gelaagde zijruiten. Nog even over die automaat: zonde, zonde, zonde... Hij schakelt heerlijk soepel, alleen op de verkeerde momenten. Hij gebruikt het forse koppel van 400Nm totaal niet. Iets meer gas geven om even vlot op te trekken betekent volgens de automaat dat ik wil 'scheuren', en dus blijft ie hoog in de toeren hangen. Uiterst vervelend. Ik begrijp echt niet dat de Volvo ingenieurs dit niet anders hebben afgesteld. En na een kleine research op het web blijkt dat ik niet bepaald de enige ben die dit vind. Het doet ook zo'n afbreuk aan het grandioze comfort van deze wagen...want werkelijk, als je veel snelwegkilometers maakt...wat een topauto is dit! Hij is fenomenaal stabiel, stuurcorrecties nimmer nodig, met slecht weer zorgen AWD en DSTC voor een megaveilig gevoel en hij is ongekend stil, zeker i.v.m. andere hogere auto's. Met deze wagen rijd je met een big smile in één ruk naar Zuid Spanje! Om nog maar te zwijgen over de wintersport, want dan ben je echt de koning met deze stoere alleskunner. Enkel de zesde trap van de automaat had meer een overdrive mogen zijn, nu maakt ie op hogere snelheden weer iets teveel toeren...
De wegligging is redelijk, overhellen is toch wel fors. Maar dit is ook geen auto om klaverbladen hard mee over te jakkeren, dan kan je veel beter een BMW kopen. Een mogelijkheid om het weggedrag te verbeteren is het Four-C systeem, maar dan vervalt de niveauregeling en mag je geen trekhaak monteren. Was geen optie. Heb wel de Servotronic meebesteld, hierdoor kan je ook de mate van bekrachtiging instellen. Het sturen gaat hiermee niet heel direct, maar op zich is het prima en passend bij het comfortabele karakter van de auto. Minder comfortabel vind ik de 'val/schok' bij het deactiveren van de cruise control.
Infotainment
De auto is besteld met wat toen nog de Mobility Line heette: RTI DVD navi, Bluetooth en High Performance audio meen ik. De HP audio heb ik ge-upgrade naar Premium Sound, Dolby Surround II met Dynaudio speakers. Klinkt goed, maar ook niet meer dan dat. Geluid is zuiver, vol en zeer hoog vermogen maar ik mis een 'warme klank'. Live-opnames zijn wel heel fraai met PLII ingeschakeld. Bediening is eenvoudig en het geluid is op vele manieren in te stellen, zelfs per 'zone'!
De bluetooth telefoon is prima, munt niet uit in geluidskwaliteit. Een oplaadmogelijkheid zoals bv. Audi en BMW dat hebben ontbreekt, je moet in de weer met snoeren in de 12v aansluiting. Ergonomisch missertje zullen we maar zeggen.
Het RTI-systeem...tsja...er zijn modernere systemen, maar voor mij voldoet het. Bovendien mooi geintegreerd en op een ideale plek. Hoe goed de nieuwste TOMTOM's ook zijn, ik heb geen zin om te zeulen met zo'n apparaat en met zuignappen en snoeren te gaan rotzooien. De traagheid, matige graphics, nauwkeurigheid en bedieningsgemak nemen we dan maar voor lief..
Opties
Een aantal fabrieksextra's vind ik nog de moeite van het vermelden waard. Bijvoorbeeld de PCC, speciale sleutel die onderdeel is van de Security Line. Een handige, handzame ab waarmee je bv. ook kan controleren of je de auto op slot hebt gedaan. Het starten zonder sleutel vind ik ook een uitkomst. De extra getinte achterruiten (Estate Line) zijn op een Volvo niet ordi en heerlijk rustig aan de ogen. De Hill Descent Control is niet alleen leuke gadget maar werkt echt goed! Sowieso sta ik ervan te kijken wat je met deze verhoogde Estate (dat is het toch) allemaal kan buiten de gebaande paden! De meesturende Xenonlampen genereren een fenomenaal zicht. De grote spiegels zijn geweldig, wat een zicht!
Samengevat: stoere bak, supercomfortabel, met een paar minpunten die niet onoverkomelijk en door Volvo eenvoudig op te lossen zijn. Rest nog de Volvo organisatie: mijn ervaringen zijn louter positief. Komen afspraken na, correct en professioneel.
Update (159.000km):
De klimaatregeling begint me steeds meer te irriteren: blaast teveel door de roosters, vraagt continu om bijregelen. Dit was veel beter in het vorige type! Echt Volvo onwaardig. Daarnaast begint de wagen in het achtercompartiment te rammelen, piepen en kraken. De bouwkwaliteit is nogal wisselend, want het interieur ziet er nog best strak uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.