Volvo XC70 D5 AWD Summum (2011) #3

autoreview

Volvo XC70 D5 AWD Summum (2011)

Signalement

UitvoeringXC70 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst209.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een tweede leven…

  • 198.000 km

Na zoveel positieve ervaringen over andere XC70s kon ik het niet laten mijn bijzondere ervaringen te delen.
Tijdloos, robuust, comfortabel: de XC70 is gemaakt om uitgerust uit te stappen na lange afstanden te hebben gereden. We namen deze auto in 2018 in perfecte staat van onderhoud binnen de familie over. Nadat de brandstof pomp het om onduidelijke redenen opgaf was er kort een moment van twijfel. Echter, na spoeling van de automaat, montage van een in carrosseriekleur gespoten achterspoiler, en vervanging van de gevlekte binnenspiegel, kon deze robuuste rakker er weer tegenaan. De auto ontpopte zich als ware familie-vriend. Onze 3kinderen zitten prinsheerlijk achterin terwijl een zware caravan er achter hangt. We tokkelen door heel Europa, van Sardinië, via Andalusië, naar Oostenrijk, de XC brengt ons overal heen. De vierwielaandrijving heeft ons een aantal keren gered. Op schuine hellingen op een Franse camping trok de Volvo de zware aanhanger zo de heuvel op, in de sneeuw komen we altijd weg. Zo werden we in Italië eens verrast met 74cm verse sneeuw in één nacht. De XC stond al op zomerbanden. Maar geen probleem, de 4 ton zware combinatie werd met groot gemak weggereden. In Sevilla bood een Fransman me een groot geldbedrag aan om de auto direct te kopen. Vanaf dat moment werd ons duidelijk, deze auto blijft voorlopig nog even bij ons. De auto is gekocht en geïmporteerd uit Zweden, maar is geregistreerd in Zuid Duitsland. Onderhoud wordt echter vaak in Nederland Volvo-land uitgevoerd. Zo ook laatst weer. Onze bijzondere XC70 heeft recent een tweede leven gekregen. Op de terugweg van vakantie kregen we melding dat het koelwater niveau laag was. Dat was ons nog nooit gebeurd. Ja, de motor had wel eens last van de warmte gehad, met buiten 43 graden terwijl we met caravan de Sierra Nevada heuvels inreden. Maar koeling problemen op vlak terrein, dat was nieuw. De cilinderkop pakking bleek lek. In Zuid Duitsland had niemand zin in de klus, in Nederland wel. Onze betrouwbare Volvo specialist Van Loon nabij Zaltbommel had in de zomer de olie ververst van onze 4WD componenten incl. Haldex pomp. Ik belde hen opnieuw op: ze hadden wel zin in deze klus.
Per Auto Transporter heb ik onze robuuste rakker terug naar Nederland laten brengen, en de rest is geschiedenis. De XC is weer terug met een gasrespons van heb ik jou daar. Veel motor onderdelen incl. EGR circuit zijn vervangen danwel gereinigd. De cilinderkop is gevlakt, compressie is weer zoals het hoort. De koning is terug op de Duitse Autobahn, terug van weggeweest. Laatst een klein kusje van een auto die achterop reed. Zijn bumper was kapot en moest afgesleept worden. Wij vervingen de de trekhaak op kosten van zijn verzekering. Robuust, comfortabel op lange afstanden, genieten. Zeker als de motor warm is.

Op naar de 400.000km. Geen probleem voor deze D5 motor. Regelmatig olie wisselen, de snelle klussen bij een werkplaats in het dorp, en de grote klussen in Nederland, voorlopig rijdt deze familievriend nog wel even rond! Met kerst de vakantieplannen voor volgend jaar bepalen, we hebben er nu al zin in.

Onderstel weer soepel

  • 209.000 km

Een paar weken terug heb ik besloten de voorwielophanging na 200.000km grondig aan te pakken. De veren waren behoorlijk aangetast door roest, en een schokdemper lekte. Ik bestelde het complete pakket. Nieuwe veren en (Bilstein) schokdempers, draagarmen, stabilisatorstangen, de juiste bouten als ook eindstukken voor de stuurinrichting. Met een monteur (en goed gereedschap) hebben we de klus in minder dan 3 uur geklaard. De XC70 rijdt weer als nieuw, soepel en comfortabel. Waar voorheen in lange bochten op snelheid de voorwielen over richels in de weg opzij sprongen is het band-weg contact nu weer fenomenaal.

We rijden momenteel met de caravan door zuid Frankrijk 🇫🇷 en de ritten over zowel landweggetjes als autoroute erg aangenaam. Soms even buiten de gebaande paden gaan en de Volvo doet het geweldig. Je ziet hier toch regelmatig een V/XC70 rijden. De Fransen weten deze auto net als wij te waarderen!

De motorolie vervang ik nog steeds elke 15.000km. Dat houdt de boel fris en soepel. De eerder genoemde koelvloeistof problemen zijn compleet verdwenen. Volgende project: motorsteunen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.