Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008) #2

autoreview

Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)

Signalement

UitvoeringXC70 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf77.752 km
KM-stand laatst175.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 78.384 km

Ik reed met veel plezier in een Volvo S60. Vanwege de groeiende hond en mijn frequent meerijdende schoonouders moest de S60 plaatsmaken voor een stationwagen. Dat is uiteindelijk een Oyster Grey metallic XC 70 geworden. Net zo oud als mijn S60 maar met 22000 minder kilometers. Het is een D5 summum, met zo ongeveer alle toeters en bellen, crème leren bekleding, keyless entry, 18 inch velgen en alle andere opties die bij zo'n auto horen.

Het instappen is een stuk makkelijker dan in de S60, de XC70 is een flink stuk hoger en dat merk je. Ook achterin is het nu een feest om te zitten, wat in de S60 zeker achter mijn stoel(ben 1.91 m) geen pretje was. Het rijdt erg comfortabel, nu had ik al niks te klagen maar deze XC 70 doet daar nog een schepje bovenop. Vooral verkeersdrempels lijken niet te bestaan, iets waar je in een S60 met angst en beven overheen gaat is nu niet meer dan een rimpel in het wegdek. Natuurlijk was de S60 wat sportiever, op een klaverblad moet ik het nu iets rustiger aan doen.

Trekkracht is er in ruime mate voorhanden. De geartronic had van mij iets eerder naar 6 mogen schakelen, nu blijft hij op 80 km wegen hangen in 5. Wellicht kan een software update iets doen.

Ik heb de auto te kort om de betrouwbaarheid te beoordelen, maar afgaande op de reputatie van de D5 zit dat wel goed. De S60 heeft me daarin niet teleurgesteld.

Het verbruik ligt een stuk hoger, maar dat wist ik van tevoren en klaag ik niet over. Ik heb een keer getankt en het verbruik lag op 8,23 l/100km. Opvallend is wel dat waar de boordcomputer in de S60 het verbruik te gunstig voorspiegelde de BC in de XC70 juist te pessimistisch is. Niet erg, dan valt het afrekenen alleen maar mee...

Als ik wat meer kilometers gemaakt heb zal ik deze review uiteraard aanvullen .

Het blijft een genot

  • 80.000 km

Ik heb de auto inmiddels een aantal weken langer en ik ben erg tevreden. Het rijcomfort, zeker op slechtere wegen is fantastisch. Wel heb ik ingeleverd op sportiviteit. Toch kun je ook met deze XC70 heel hard over een klaverblad of snelwegafrit, hij helt dan alleen wat over en dat deed de S60 niet.

Ik merk nu pas dat de S60 wel erg laag was qua instappen. Ik schuif nu mijn 1.91 zo naar binnen, vroeger moest ik flink door de knieën. Ook de vloer van de bagageruimte is voor mij op een prettige tilhoogte. De hond wordt steeds zwaarder... Eruit springen doet hij soms wel, erin springen vindt hij toch nog wat eng. Dus dan moet "papa" maar een handje helpen.

Het verbruik ligt nu op gemiddeld 8.4 l/100 km. We gaan binnenkort op vakantie dus dan zal het6 verbruik bij lange snelle ritten blijken.

Al met al blijft de auto goed bevallen en hebben we nog geen seconde spijt gehad.

reisauto

  • 84.000 km

De (kleine) vakantie zit er op. Over het weer in Bretagne zal ik het maar niet hebben, terwijl in Nederland het behoorlijk zomers was hadden we 5 van de 7 dagen regen. Tja..

De auto is een perfecte reisauto gebleken. Op de heen en terugweg ruim 1000 km en zonder een spoor van vermoeidheid stapten we weer uit. Er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan en het verbruik is me niet tegengevallen, met continu de maximumsnelheid gereden en met 4 volwassenen plus hond plus bagage ruim boven de 1 op 12. Je bent toch met 2,1 ton onderweg.
Een perfecte vakantiecruiser!

Tevredenheid troef

  • 89.500 km

Na zo'n 12000 km in 4 maanden blijf ik heel tevreden met mijn auto. Er heeft zich geen enkele string voorgedaan en ook het verbruik haalt de fabrieksopgave, iets dat al die "spaarmobielen"meestal niet kunnen zeggen.

Zelf bij een snelle rit terug uit Zuid Duitsland met snelheden tot 160 km/h en helaas wat files bleef het verbruik iets beter dan 1 op 12. De auto is en blijft een geweldige reisauto, het enige storende bij hele hoge snelheden is het draaikolkgeluid in de tank. Maar zelf in Duitsland is het volstrekt onmogelijk om continu 160 te rijden. Daarvoor is het te druk en zijn er teveel stukken met een snelheidsbeperking.

Na een half jaar

  • 92.800 km

Ik heb de auto nu een half jaar in mijn bezit, en heb in die tijd 15.000 hele tevreden kilometers gereden. Er valt eigenlijk weinig te melden, storingen hebben zich niet voorgedaan. Het comfort is en blijft onovertroffen, zowel alleen als met 4 volwassenen, vakantiebagage en hond.

Binnenkort wordt het tijd voor de winterbanden en hopelijk kan ik dan de vierwielaandrijving eens echt proberen.

Voorjaar (?)

  • 97.500 km

Ik heb inmiddels 20.000 km gereden. Wat heb ik genoten toen het vanaf begin december begon te sneeuwen. De aandrijving op 4 wielen en de winterbanden maken dat je altijd en overal grip hebt. Op totaal verijsde wegen was vol gas wegtrekken zonder wielspin geen probleem.

Inmiddels is het min of meer voorjaar en ik ga binnenkort weer over op de zomerbanden.
De auto blijft probleemloos en het verbruik is marginaal gunstiger dan de fabrieksopgave. Valt me niet tegen.
Inmiddels is er een 2e hond, dus de bagageruimte wordt goed benut...

een jaar plezier

  • 100.166 km

ik heb de auto nu ruim een jaar en ben net de ton gepasseerd. Net een grote beurt laten geven inclusief spoelen van de automaat voor €635,- Er waren geen bijzonderheden, en die waren er ook niet sinds mijn laatste verslag. Geen enkel probleem gehad en zo hoort het ook. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nog moet vertellen, behalve dat ik nog elke dag met een grijns achter het stuur plaatsneem.

het wordt saai

  • 106.200 km

Het wordt saai maar er valt eigenlijk niks te melden. Ik heb het afgelopen halfjaar iets minder gereden dan vorig jaar omdat we op vakantie naar China zijn geweest en dus geen Europese trips hebben gedaan.
Het brandstofverbruik is iets gedaald, ik haal nu regelmatig 1 op 13, en het gemiddelde over het afgelopen anderhalfjaar is nu 1 op 12,4.

De honden kunnen nu allebei zelf in de auto springen, dat scheelt een hoop tillen...

De betrouwbaarheid is uitstekend, er valt nog geen kapot lampje te melden.
We rijden vrolijk verder, met een grote grijns...

Still going strong

  • 115.000 km

Het werd weer eens tijd voor een update. Aan de kilometerstand is te zien dat ik niet zo veel heb gereden sinds de vorige update, de auto heeft ruim 2 maanden stilgestaan vanwege een gebroken enkel, en ook tijdens mijn revalidatie heb ik weinig gereden. Sinds ruim 3 maanden ben ik weer dagelijks onderweg. Het verbruik wordt steeds lager, regelmatig scoor ik 1 op 14 of beter!

Traditiegetrouw valt er verder niet veel te melden, storingen kent de auto niet en hij bevalt nog steeds uitstekend.

Vakantiecruiser

  • 128.100 km

De vakantie ging dit jaar naar Italië, eerst naar het Lago d'Idro en toen een week naar Toscane.
We gingen weer op pad met de gebruikelijke bezetting van 4 volwassenen plus 2 honden plus bagage. Het is onvoorstelbaar wat je allemaal kwijt kunt in deze bak. En omdat hij achter zo lekker vierkant is geldt: als het voor de bumper blijft kan de klep dicht. Ideaal.

Op de heenweg lekker doorgereden in Duitsland met zo'n 130. In Zwitserland haal je gemiddeld 100 niet eens met alle werkzaamheden en 80 km stukken. Gelukkig was de wachttijd voor de Sint Gotthardtunnel acceptabel. Het verbruik bleef met ruim 1 op 13 behoorlijk binnen de perken. Wat is die auto toch comfortabel, na 12 uur zitten stap je fris en fruitig uit.

Het tanken in Italië is een verhaal op zich. Niet alleen is diesel schandalig duur (goedkoopste 1.56 tot in de 1.70...)gewoon vol tanken en pinnen kan alleen langs de snelweg en dan betaal je de hoofdprijs. Langs lokale wegen staan automaten waar je geld in moet stoppen... Niet echt 2014 zeg maar.
In Italië varieerde het verbruik tussen zo'n 1 op 13,5 en 1 op 15 (een record voor mij.
Op de terugweg werden we geplaagd door files en opstoppingen. Om toch nog een beetje tijd goed te maken heb ik waar dat kon 150 gereden. Hetgeen resulteerde in 1 op 12,6 op de terugweg.
In twee weken 5000 op de teller gezet, uiteraard zonder enig probleem. Ik ben op bergwegen geweest waar ik met een andere auto niet in gegaan zou zijn, doorrijden op de snelweg met volle bepakking, het kan allemaal in deze auto. Ik hoop er nog lang plezier van te mogen hebben.

Weinig te melden...

  • 142.200 km

Ik zit inmiddels op ruim 142000 km en de auto heeft bij 140000 een grote beurt gehad. Hierbij zijn de achterremblokken vervangen en is de airco bijgevuld. Verder waren er geen bijzondere dingen.
De auto blijft storingsvrij en probleemloos functioneren. Er valt gewoon niks te melden of het moest zijn dat de banden nu wel minder worden. Volgens de garage zijn ze nog wel goed voor 10 of 15 duizend km.

Er zijn dit jaar geen grote autovakanties gepland dus zal ik wat minder rijden dan vorig jaar.

Gaat nog prima

  • 160.100 km

Weer een jaar verder. Afgelopen week het jaarlijkse onderhoud gedaan. De auto was toe aan 4 nieuwe zomerbanden en de compressor van de airco was lek door steenslag. Dat laatste gebeurt natuurlijk vaker, het blijft vervelend. Verder niets dan lof over de auto. Ik ben er nog steeds erg tevreden mee.
Mijn vrouw heeft sinds januari 2016 een lease auto dus vrijwel alle privé ritten worden daarmee gedaan. Behalve de vakantie want voor 4 volwassenen plus twee honden is een Audi A1 toch echt te klein.
Consequentie is wel dat ik minder rij. Vorig jaar zijn we niet met de auto op vakantie geweest dus heb ik slechts 18000 km gereden. Dit jaar gaan we wel met de auto op vakantie dus dan zal ik waarschijnlijk weer uitkomen op zo'n 23000 km. Misschien is het slimmer om de auto in te ruilen voor een benzine gestookt exemplaar maar hij bevalt zo goed dat ik die beslissing nog maar een jaartje uitstel.
Ik scoor regelmatig 1 op 14 dus de brandstofkosten blijven binnen de perken, alleen de MRB is schrikbarend hoog ( € 1860 p.j.)
Verder valt er eigenlijk niets te melden. Nog geen kapot lampje, iets dat bij mijn vorige S 60 wel eens voorkwam.
Ik ga nog maar een jaar genieten en dan zie ik wel verder.

Doorrijden maar

  • 172.500 km

Ik ben er uit, ik hou mijn trouwe makker nog maar een tijdje. Hij wordt in 2017 9 jaar maar dat zie je er niet aan af.
Na de beurt in april zijn we eind mei op vakantie geweest naar Frankrijk. Net in het weekend dat er in Frankrijk weinig brandstof te krijgen was vanwege blokkades en stakingen. Toch maar een extra jerrycan meegenomen. Was achteraf niet nodig, vanaf Orleans was er weer volop brandstof te krijgen.
Er is de afgelopen 7 maanden niets stukgegaan en ik heb er alle vertrouwen in dat hij zonder problemen door blijft gaan.
Bij de volgende beurt (180.000 km ) moet de distributieriem vervangen worden, verder voorzie ik geen echte kosten.
Het viel mij op dat met montage van de nieuwe zomerbanden het verbruik iets is gestegen tov de oude banden. Vreemd, toch meer rolweerstand waarschijnlijk.
De winterbanden zitten er net onder en dat rijdt direct iets zuiniger. Die zijn ook iets smaller.
Laat de winter maar komen.

Afscheid

  • 175.500 km

Het is er toch van gekomen, het afscheid is aanstaande. Na wat wikken en wegen en rekenwerk besloten dat het financieel handiger is om een andere auto te kopen. Doordat we vrijwel elke privékilometer met mijn vrouw's lease auto maken rij ik voornamelijk nog maar naar mijn werk. De volgende autovakantie waarin ik een grotere auto nodig heb is niet eerder dan zomer 2018.

Daarom dus een Volvo V60 gekocht uit 2014. Dat scheelt me in wegenbelasting, brandstof en verzekering minimaal 1500 euro per jaar. Ik kreeg een goed bod voor mijn oude trouwe XC dus met enige pijn in het hart de koop gesloten.

Aanstaande zaterdag kan ik hem ophalen. Ik zal na enige tijd uiteraard een review plaatsen.

Vaarwel oude makker, het ga je goed.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.