Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2008) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | XC70 D5 AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 356.890 km |
Rij impressie (ook op PPO)
- 226.000 km
Na 6 jaar in een gebruikte V70 uit 2001 te hebben gereden van 115.000 km tot 325.000km waarvan 175.000km op PPO. Liep ik tegen de XC70 uit '08 aan. Na aanschaf is deze ook aangepast voor PPPO. Gezien de positieve rijervaring met de V70 en het min of meer gelijkwaardige motorblok leek dit een juiste keuze.
De XC70 verschilt in een aantal dingen met de V70. Getuned van 185 pk tot 220 Pk. Deze modificatie levert qua beleving weinig op. Ik merk er niet zo heel veel van. De auto heeft van nature al veel koppel.
De automatische bak schakelt ietwat schokkerig in de onderste versnellingen (Ook na spoeling bij de dealer). Het algehele verbruik ligt aanzienlijk hoger dan bij de V70.
Optrekken kost veel brandstof. De acceleratie is zeker niet sneller dan de V70.
De XC70 heeft een wat slappere vering en helt wel wat in de bochten.
De interieur afwerking van de XC70 is gelijkwaardig aan de V70 (Lederen bekleding). Zitcomfort is hetzelfde alhoewel je iets hoger zit. Motor van de XC70 is gehoriger op de snelweg bij 2400 tpm dan de V70. In winterse omstandigheden is de 4 wiel aandrijving wel zeer prettig De auto heeft aanzienlijk meer grip. (All weather banden gemonteerd). De alu velgen zijn echter matig van kwaliteit. Na 4 jaar zitten er redelijk wat corrosie bobbels onder de lak nabij het ventiel.
Electronisch is de auto voor doe-het-zelvers al minder geschikt. Storingen kunnen niet worden opgelost zonder Volvo VIDA hard- en software (overigens maar €125,- op ebay). De auto kan niet zelf worden gereset zonder de software na een noodloop situatie. (V70
wel door het contact helemaal uit te zetten!) De noodloop van de XC70 word ook niet aangegeven in het dashboard.
Info op het dashboard is te marginaal:
De koelwater temperatuur word niet aangegeven op het dashboard wat een groot gemis is. Tijdens het trekken van een zware caravan in de zomerse alpen bij 30C geeft geen inzicht in de toestand van de motor temperatuur. Hierdoor zul je dus niet in staat zijn op tijd actie te ondernemen door tijdig te stoppen als de motor te heet dreigt te worden.
Veel defecten aan deze auto, slecht ontwerp
- 245.000 km
Ik heb de auto nu precies een jaar maar wat een afknapper.
De auto blijkt in zijn geheel gewoon van slechte makelij te zijn in mijn opinie. De lak vertoond veel roest, met name aan de voorste dakrand. Ook de lak laag in de motorruimte is ook duidelijk op bezuinigd. De standaard XC70 velgen vertonen zeer veel corrosie onder de metallic lak laag. Let wel deze auto staat meesttijds binnen en word regelmatig gewassen.
Maar nu de echte mankementen. Onlangs problemen met het turbo systeem. Hierdoor ging de auto om de haverklap in de noodloop. Blijkt dat de plastic resonantie demper achter aan de turbo gescheurd is op de plastic flens. Een nieuwe demper ziet er al net zo slecht afgewerkt uit als de oude. Net of ze in franktijk met een dronken soldeerbout de flensnaad hebben dichtgesmolten. Jawel onderdeel word in frankrijk gemaakt. En als klap op de vuurpijl brak deze week de ophangsteun van de spanrol van de distributie riem. Dat was het einde van de motor.
Wat is namelijk gebeurd?
De aircopomp is vastgelopen zonder waarschuwing. Hierdoor is de aandrijfriem gebroken en vervolgens tussen de distributieriem terecht gekomen. Ook kwam die vast te zitten tussen de spanrol. Met als gevolg dat de spanrol uit het blok is gebroken. Kop is volledig vernield. Alsmede het onderblok. En moet er een nieuwe motor in de auto. Kosten€6000,-
Mijnsinziens zijn ze teveel doorgeslagen in de electronica in dit soort auto's. Iedere melding moet in de garage worden gereset. Betaald dus. Dus naast alle electronica betaal je ook veel meer voor het onderhoud. Bovendien heeft de auto geen koelvloeistof meter meer. Met een zware aanhanger in de bergen met 30c heb je dus geen enkele indicatie of de motor gaat oververhitten. Een kwaal van de v70. Geeft niet veel vertrouwen.
Qua rijden zou ik de auto ook niet aanbevelen. De versnellingsbak is traag. Met name met vlot een rotonde oprijden is dit niet handig. Toch maar weer terug naar de vertrouwde japanner. Toch beduidend meer kwaliteit voor je geld.
Ik heb nu 285000 km gereden en dub nog steeds over een vervanger van dit kaliber. Afgelopen tijd heeft de auto kuren met het trekken van aanhangers van 1000 kg. Na verloopvan tijd begint de turbo te blaffen en verliest de motor veel vermogen. Bij een rit vanuit duitsland klapte de turbo slang onder het blok eraf onderweg. Thuis gekomen die er weer op gezet waarma de problemen een tijdje over leken. Hiervoor was de auto al in de garage geweest (dealer) en was menig sensor vervangen. Echter 3 weken later weer het zelfde probleem. Nadeel is dat de storing niet steeds na een bepallde tijd komt. En het voor de garage lastig te traceren is en dat is gewoon echt balen. Gekke is ook dat bij het blaffen van de turbo er geen waarschuwing komt op het dashboard.
Vervolg
- 356.890 km
Auto intussen 4 jaar in bezit. Wel wat pech bij 256000 liep de riem van de aircopomp af en brak er een spanrol uit het blok. Hierdoor werd ook de distribitie riem beschadigt en liep de kop schade op. Omdat de motor eruit moest is besloten het blok te vervangen door een veel jongere schadevoertuigmotor met 75000 km op de teller.
Ondanks dat de auto dus 350000 heeft gereden is de motor nog maar 175000 km oud. De auto heeft verder relatief weinig onderhoud al zijn de remschijven voor en achter vervangen, bij 355000 begon de distributieriem van de airco en dynamo te slippen omdat de spanrol versleten was en zijn de distributie en aandrijfriem vervangen. Volgens de volvo garage worden de riemen nu vroegtijdiger vervangen dan wat voorgeschreven staat a.g.v. Een gewijzigde onderhoudstermijn door volvo. (Kennelijk te veel slechte ervaringen met de riemen).
Het linker electrische raam heeft soms kuren bij openen (niet). Verder werkt alles nog perfect en rijd de auto nog net als altijd. De planning is om deze nog 6 jaar te houden waarbij nog zo'n 180.000 gereden gaat worden voor hij eruit gaat. (Why change a winning team?)
Olie verbruik is wat wisselvallig. Soms geen liter op 30.000 km en soms wel eens 1 ltr na 10.000 km. beetje vreemd maar niet verontrustend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.