Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2008)

autoreview

Volvo XC70
Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70

Signalement

UitvoeringXC70 D5 AWD Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf214.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 215.000 km

Na de V70 D5 type II (bwjr. 11-2011) te hebben verkocht bij 321.000 km was het tijd voor een vervanger. Vond een 4 jaar oude XC70 D5 met 214.000 km. Voornamelijk lange kilometers dus motor moet nog goed zijn voor nog eens 300.000 km. Om dit te bereiken direct s'middags na het ophalen eerste de luchtinlaatbuis na de EGR klep gedemonteerd thuis. En ja hoor, buis zat al aardig verstopt a.g.v. de EGR klep waardoor de motor langzaam gaat stikken. Helaas heeft Volvo deze motor verder electronisch veranderd waardoor je de EGR niet meer zonder meer kunt afblinden zoals dat op de V70 wel kon. Gevolg is dat de inlaat zijde blijft vervuilen en geen 500.000 km gaat halen zonder een rigoreuze schoonmaak beurt a minimaal €1200,- (garage). (Net als alle moderne diesels overigens).

De automatische versnellingsbak is wat aan de trage kant. Merk je met name bij het wegrijden. Het duurt een splitsecond voor de auto reageert op het gas. Koud is de bak nog iets trager dan warm. Eenmaal warm valt het allemaal wel mee en is het even wennen. Handmatig schakelen kan uiteraard ook maar is niet echt de bedoeling.

Accelereren is zeker niet sneller dan de "oude" V70. Wel merk je dat de auto aanzienlijk zwaarder is en meer door zet in de bocht. Verbruik op de snelweg bij 124 km/uur 6,8Ltr/100 km maar vertragen en optrekken slurpt uitzonderlijk veel brandstof. Korte stadsritten geven al gauw een verbruik van 9+ Ltr/100 km.

Het dashboard is nihilistisch. Weinig info. Ik mis met name de motortemperatuur indicatie. Bij de V70 was dit erg belangrijk in de bergen met een caravan. Die wilde nog wel eens in de rooie gaan bij lange klimmen. Tijdig stoppen of de AC op volle warmte zetten hielpen dan wel. Geen idee wat de XC70 gaat doen. Overweeg wel een extra koelwater temp sensor te installeren.

Interieur is zonder meer ruimer dan de V70. Met name de voeten ruimte achterin is verbetert. Helaas geen standaard EHBO kit meer van volvo gevonden.

Ondanks dat er meer electronica in de XC70 zit is de accu niet groter geworden Eerder kleiner? Ben ook wel benieuwd of de accu dit s'winters lang vol houd. (Electrische achterklep, zijspiegels etc.)

Sleuteltechnisch zit de zaak allemaal veel compacter in de motorruimte als de V70. Mede door het extra schutbord tussen motor en cabine. Nadeel is dat er minder makkelijk aan gewerkt kan worden. Denk daarbij aan hogere garage rekeningen als onderhoud word uitbesteed. Er moet meer worden verwijdert om ergens bij te kunnen komen.

Overigens gaat deze XC70 net als de V70 weer op plantaardige olie rijden waardoor de operating kosten met zo'n €1400,- jaar dalen. Niet ongunstig gezien de hoge wegenbelasting voor deze auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.