Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum (2006)

autoreview

Volvo XC70
Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70 - interieurVolvo XC70 - interieur

Signalement

UitvoeringXC70 2.4 D5 AWD Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Intro

Een gewaagde stap, van een uitgesproken comfort-limousine naar een semi-SUV. Maar geen spijt tot dusver. Nog even getwijfeld of ik Volvo’s échte SUV (XC90) zou nemen (deze is itt wat je zou verwachten nauwelijks duurder), maar die had toch wel een aantal fikse nadelen. Zo vond ik de stoelen minder (korte zitting), het dashboard ergonomisch minder en de wegligging op de snelweg is toch minder stabiel, en dat is wel de plek waar de meeste kilometers gemaakt worden. Daarbij zijn SUV’s momenteel behoorlijk in opspraak, op een onprettige manier.

Uiterlijk

Goed, de XC70. Ondanks dat de wagen al een aantal jaartjes meeloopt, vind ik het nog steeds een fraaie, stoere verschijning. De facelift versie is ook nog eens getooid met fraaie aluminium dakrails, en een stoere skidplate achter. Wat ik jammer vind is dat de wissers voor de koplampen vervangen zijn door (minder effectieve) sproeiers.

Interieur

Binnenin vallen een aantal zaken (voor een ex-Peugeot rijder) op:
- ergonomie van het dashboard: absoluut top. Alles onder handbereik en belangrijke functies met (verlichte) knoppen op het stuur. Zo hoort het.
- de stoelen zorgen voor een actieve rijhouding, en zitten fantastisch. De elektrische verstelling is prettig en doet degelijk aan. De geheugenfunctie daarentegen bevalt me minder: je moet de knop ’op de tast’ vinden en ingedrukt houden om de opgeslagen stand op te roepen. In de 607 ging dit d.m.v. knoppen boven in het portier en volstond één druk op de knop.
- de klimaatregeling is van grote klasse: altijd een aangename temperatuur en de luchtverdeling is uitmuntend. Dit was echt geweldig na het kleumen in de Peugeot.
- de afwerking is minder ’luxueus’ dan in de 607, maar doet wel veel degelijker aan. De portieren zijn zo dik als kluisdeuren en dat geeft vertrouwen bij een evt. aanrijding.
- Volvo werkt niet met een centraal infoscherm, maar ieder apparaat heeft zijn eigen schermpje. Even wennen, werkt prima maar doet toch wel wat ouderwets aan. De concurrentie is hier echt verder (Audi MMI, BMW i-Drive). Wel moet gezegd worden dat het scherm van het RTI-navigatiesysteem op een briljante plek zit. Overigens is ook dat systeem van uitzonderlijke klasse: snel, accuraat en duidelijk. De verkeersinformatie werkt perfect. De hoge meerprijs meer dan waard.

Het betreft een Momentum-uitvoering, maar met een aantal opties af-fabriek, te weten:
- Communication Line (RTI-navi, HU850 Dolby Surround, telefoon, alarm)
- Visibility Line (gelaagde/waterafstotende zijruiten)
- Elektrisch verstelbare stoelen incl. geheugen best.stoel en buitenspiegels
- Schuif/kanteldak
- Houtinleg
- houten stuur
- Servotronic
- Bi-Xenonverlichting

Nog getwijfeld over het Sportpakket, met het Four-C onderstel, maar ik vond deze optie tijdens een proefrit niet overtuigend en voor mij weinig toevoegend. Bovendien vervalt bij deze optie de automatische niveauregeling, waardoor de auto kan gaan ’hangen’ bij belading. Ook montage van een trekhaak is dan niet mogelijk. Het schuifdak is een absolute aanrader: niet meer lawaai, geen verlies van hoofdruimte maar wel een mooie lichtinval en een aangename ventilatiemogelijkheid. Jammer dat het niet automatisch sluit bij het vergrendelen van de wagen, dit mag je in deze klasse en voor die meerprijs (1.745€) toch wel verwachten. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is een aanrader: lekker licht bij lage snelheden, comfortabel direct als het harder gaat. Een hele betaalbare optie trouwens ook (380€). De Xenonlampen geven een prima helder zicht, al had ik er iets meer van verwacht. Met grootlicht beschik je over eerste klas zoeklichten. Het RTI-navi systeem had ik al genoemd, maar over de audio en telefoon is ook nog wel het één en ander te melden.

Met name het audiosysteem, één van Volvo’s paradepaardjes, wordt in de folder bejubeld als een ’systeem van absolute wereldklasse’. Nou, ik onderschrijf dat niet. Voorin heb je met een cd-tje en Dolby Surround ingeschakeld zondermeer een prima geluid (als je niet op de resonanties in de portieren let), maar achterin is bij de ontwikkeling duidelijk iets misgegaan: er zitten speakers in de achterportieren, maar die doen nauwelijks mee. Dat zorgt ervoor dat de geluidsbeleving daar van een zeer matig niveau is. Ik heb destijds nog aan de verkoper gevraagd of de upgrade naar Premium-sound aan te raden was (je krijgt dan 2 speakers meer en een iets zwaardere versterker). Deze verzekerde mij dat dit weggegooid geld zou zijn, beide systemen waren fantastisch en het verschil nauwelijks of eigenlijk niet hoorbaar. Ik ga toch nog eens luisteren en navragen wat de extra kosten daarvan zullen zijn. De JBL-speakers in de 607 waren zeker niet foutloos, maar produceerden met name achterin een veel voller, warmer geluid en hadden sowieso een hoger vermogen. En dan te bedenken dat het bij de 607 standaard is en je bij Volvo 2.315€ moet aftikken... Dan verwacht je ook wat, en dat krijg je m.i. niet. Ik ben overigens niet de enige met deze klacht, op diverse internetfora ben ik het al veel vaker tegengekomen. Ook de radio-ontvangst stelt me teleur voor dit kaliber auto, evenals dat er bij het beluisteren van een bepaalde zender regelmatig kortstondig een andere zender ’doorheen’ komt. Schijnt normaal te zijn bij Volvo radio’s (??). De telefoon werkt prima (al was Bluetooth-techniek moderner geweest), is eenvoudig in de bediening maar gesprekken komen niet altijd helder door (ruis). Erg hinderlijk, wordt aan gewerkt.

De ruimte in het interieur is verder prima, al mis ik een beetje de breedte van de 607 en is zowel de ruimte als de instap achterin wat krapjes, de concurrentie scoort hier toch een stuk beter. Erg vreemd vind ik dat je in de duurdere uitvoeringen automatisch vastzit aan de 40/20/40 achterbankconstructie. Dit is wel heel functioneel, maar het zitcomfort neemt behoorlijk af door het vervallen van de armleuning en het zitgedeelte dat in drieën is gedeeld. Bovendien kijk je via de binnenspiegel tussen de naden door, niet echt netjes dus. Volvo claimt dat de klant zijn eigen auto tot in detail kan samenstellen, wel vreemd dat je vervolgens niet je eigen achterbank kunt kiezen. Helemaal vreemd voor een merk dat claimt veiligheid hoog in het vaandel te hebben zijn de hoofdsteunen achterin: erg klein en niet in hoogte verstelbaar, waardoor personen van 1.80m en langer er praktisch niets aan hebben bij een aanrijding. Wel erg doordacht zijn de ventilatieroosters in de B-stijlen, deze zorgen ervoor dat je nooit meer met beslagen ramen rijdt. De bagageruimte is ruim, en voorzien van een handig bergvak. Wel is de hoogte wat miniem, waardoor de rolhoes al snel z’n functionaliteit verliest. Tot zover het interieur.

Motor & rijgedrag

Deze XC70 is voorzien van de vernieuwde D5 dieselmotor, met 185pk/400Nm en roetfilter. Tevens is ‘ie voorzien van de eveneens nieuwe zestraps Geartronic. De D5 motor klinkt fantastisch: zelden een diesel gehoord met zo’n machtige ‘grom’. Ook de trekkracht is dik in orde, maar de acceleratie in de 1e versnelling valt me toch wat tegen. Eenmaal op stoom is ‘ie echter ronduit snel, dit merk je wanneer je volgas geeft en de auto’s achter je heel snel uit het zicht verdwijnen. De automaat schakelt heerlijk soepel, maar een vervelende eigenschap is dat wanneer de motor koud is de automaat erg hoogtoerig is, volgens het boekje doet ‘ie dat expres om de motor sneller op temperatuur te laten komen. Ik vraag me ernstig af of dat de duurzaamheid ten goede komt. Sowieso heeft de automaat een voorkeur voor hogere toerentallen, terwijl dat echt niet nodig is, aangezien er zes versnellingen en bergen koppel voorhanden zijn. Tenslotte is de dieselmotor zuiniger dan de fabriek opgeeft: met een normale rijstijl haal ik 8,2 liter per 100 kilometer. Lijkt me een prima score voor een zware auto met een verhoogde carrosserie, AWD en automaat.
Het rijden in de XC is aangenaam. De vering is soepel maar niet week, en de wegligging keurig stabiel. Tuurlijk, een V70 rijdt strakker, maar dat is ook een heel andere auto. Je merkt gewoon dat de XC wat hoger op de wielen staat. Op hoger snelwegtempo is dat wel echt een nadeel, maar deze auto nodigt ook niet echt uit tot scheurpartijen. Dan kun je beter een V70 D5 nemen met sportonderstel. Boven de 140km/u wordt de XC ook best lawaaiig, voornamelijk windgeruis (spiegels, dakrails e.d.). Maar blijf je daaronder, dan heb je er een hele fijne comfortabele cruiser aan. Bovendien zorgt de combinatie van AWD en DSTC (Dynamic Stability & Traction Control, veelvuldig ESP genoemd) voor een bijzonder stabiel en vooral veilig weggedrag. In deze auto overheerst het gevoel dat je weinig kan overkomen. In combinatie met de winterbanden zijn er weinig veiligere auto’s denkbaar. Ook het remgedrag boezemt veel vertrouwen in. De auto blijft heel beheersbaar.

Conclusie

Voor wie op zoek is naar een meer alledaags alternatief voor de politiek gevoelige SUV, is de XC70 zeker het overwegen waard. Het is een goed doordachte auto met een fijne dieselmotor en een comfortabel weggedrag. Een hele veilige keus ook, niet in de laatste plaats vanwege het AWD systeem.

Update: Even een reactie op de vragen omtrent de gemonteerde gelaagde zijruiten. Ik heb ervoor gekozen uit veiligheidsoverwegingen (inbraak) en omdat het interieur er - fractioneel- stiller van wordt. Dat laatste is overigens eigenlijk niet te merken, ik heb ook in een XC70 D5 gereden zonder deze voorziening. Maar deze line kost bepaald niet de hoofdprijs (400€ ’maar’), en je krijgt dan ook nog eens een waterafstotende coating, die prima werkt.
Waarom geen Audi A6 gekozen? Inderdaad, voor dit bedrag had er ook een leuk aangeklede A6 Avant 2.7 TDI Quattro aangeschaft kunnen worden. Maar helaas, hier in de buurt valt de Audi dealer onder een zeer grote dealergroep en dat is te merken. Serieus een offerte laten opmaken, zouden gebeld worden over de inruilprijs. Dat gebeurde nooit en na zelf te bellen gaf men aan onze auto eigenlijk niet te wíllen inruilen. Tsja, je wilt een auto verkopen of niet...

PROBLEMEN

De geluidskwaliteit van de geintegreerde telefoon laat wel eens te wensen over. Een echte oplossing moet nog komen. Nog n klein probleempje: het rechterbuitenspiegelglas blijft maar op en neer bewegen bij het ontgrendelen van de wagen, zeer hinderlijk ’geknak’ hoor je dan steeds. Is ook soms ineens weer weg. Laatst startte tijdens een rit het RTI navigatiesysteem zichzelf een aantal keren achter elkaar opnieuw op (???). Beide zaken laat ik naar kijken bij de eerstkomende beurt, waar ik gelijk maar eens een check laat doen of het audiosysteem wel in orde is.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens