Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum (2005)

autoreview

Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum (2005)

Signalement

UitvoeringXC70 2.4 D5 AWD Momentum
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf257.000 km
KM-stand laatst268.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik na aanschaf

  • 268.000 km

Vorig jaar Oktober 2016 is mijn lang gekoesterde droom werkelijkheid geworden. De aanschaf van een bijna smetteloze, dealeronderhouden en van 1e eigenaar geweest zijnde Volvo XC70 d5!
Na meerdere v70 d5 te hebben gehad, wil je natuurlijk niet anders met dan een Volvo. Ik heb nog getwijfeld over XC90, maar die is in onderhoud dan toch echt een beetje te duur.
In ieder geval voor mijn beurs..

De auto is gekocht bij Henk Scholten in Tiel, en ben daar erg goed geholpen. Mooie prijs voor mijn vorige v70 en 6 maanden Volvo used car garantie.

De keuze op deze XC is, los van het feit dat ik een echte "Volvoman" ben, de uitstraling en de iets hogere zit. En als smoes ter overtuiging van mijn vrouw, de veiligheid van de awd.
Bleek echter niet nodig want ook mijn vrouw was snel overtuigd bij het zien van de auto.

Rijd dat dan veel anders als en v70? Best wel eigenlijk. De v70 was natuurlijk lager en reed daardoor strakker op de weg, maar dit is gewoon nog comfortabeler.
De hogere zit maakt het overzichtelijker op de weg, wat ik persoonlijk fijner vindt. Daarbij onthaast de XC mij meer dan dan V70. De V70 was heerlijk om te rijden en nodigde mij vooral op de snelweg uit tot "vlot" rijden. De D5 is wat dat betreft een heerlijk blok met genoeg power.
In de XC is dit gevoelsmatig anders en komt hij niet zo snel over als v70, die hetzelfde blok met 163 pk heeft.
Heel veel zwaarder is hij niet en de geartronic is ook hetzelfde. Dus wat dat hem in zit, geen idee...
Maar goed, hij blijft snel waar nodig, hoewel je natuurlijk met de geartronic wel moet anticiperen. Wat volgens mij iedere Volvo rijder kan beamen. Trage reactie op het gas wanneer je dit zou willen maar verder comfortabel als je hem normaal gebruikt. Ik kan er mee leven al is de nieuwe geartronic in de v90 echt veel beter.

Doordat de auto dealer onderhouden is, is hij werkelijk als nieuw. De vorige eigenaar is er erg zuinig op geweest en hij heeft vrijwel geen krasjes en het interieur is ook smetteloos. Vergeleken met de v70, die inmiddels 450000 km had gereden, schakeld de bak heel soepel en is het ook fijn dat het stuurhuis
perfect werkt. De vorige had bij beide de "gebruikelijke" aanmerkingen, die ik hem vergaf vanwege de kmstand. Dat gezegd hebbende, is dit wel erg fijn!

De afgelopen 11000 km zijn eigenlijk vlekkeloos verlopen op 1 ding na. Ik kreeg vrij snel en melding over het abs systeem welke ik elke laten checken. In eerste instantie leek er een bout los getrild te zijn de as die voor de storing zou zorgen omdat deze met abs systeem in verbinding staat. Niets gevaarlijks, naar wel hinderlijk. Dit zou bij dit model en bouwjaar vaker voorkomen. en er wordt dan een bout geplaatst met locktide, die er voor zorgt dat dit niet met gebeurt.
Zo gezegd, zo gedaan.
Echter kwam de melding weer terug en hebben ze de auto goed doorgelicht.
Na onderzoek bleek het een vertande ring te zijn die om de as zit, gekoppeld aan een abs sensor. In de ring zat een scheurtje die door de sensor opgemerkt werd en de storing doorgaf.

Alles heel netjes door Henk Scholten onder garantie vervangen en als vervangend vervoer een hele mooie V90 D4 inscription mee gekregen. En als ik heel eerlijk ben, vond ik het best moeilijk om die weer in te leveren.....

Voor nu ben ik elke dag weer blij er in te mogen rijden en heb ik eigenlijk geen min punten. Het verbruik? Gek genoeg beter dan in de v70. Met moeite lukte het om 1/11 te rijden (Ja echt het is een diesel) daar waar met de XC 1/12,5 goed haalbaar is met ong. de zelfde rijstijl. Ok, iets rustigere rijstijl..
Maar met 5 cilinders en awd mag je dan niet zeuren.
Ook het weg gedrag is heerlijk, zolang je niet te vlot de bochten in wil. Hij is nu eenmaal hoger en dat merk je.
Enig puntje van kritiek zit in de 4 seizoenen banden. Deze maken best wel veel rol geluid. Het merk zegt me ook niets, Novex geloof ik. Wel genoeg grip en slijtage lijkt mee te vallen, maar de volgende set worden wel continentals waar ik positieve ervaringen mee heb en vooral stiller zijn.

Vooralsnog, heerlijk genieten van deze heerlijke, comfortabele, betrouwbare Zweed!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens