Volvo XC70 2.4 D5 AWD Momentum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.4 D5 AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Volvo XC70 stond al jaren heel hoog op mijn verlanglijstje, toen zich nu ruim 2 jaar geleden de ideale mogelijkheid voordeed. Bij mijn Toyota-dealer was een jonge XC70 binnen gekomen, met een kleine 80.000km op de teller. Precies in de gewenste uitvoering, nl. diesel-automaat. Met de Toyota Avensis Verso waar ik toen net 2 jaar in reed was ik niet echt gelukkig en ik had bij mijn dealer al eerder aangegeven dat ik wat anders wilde.
Na een lange proefrit en een paar gesprekken was de deal snel gesloten.
Inmiddels heb ik ruim 43.000km afgelegd in mijn Volvo XC70 en dat is puur genieten geweest! Het is gewoon iedere keer weer een feest om op de perfecte leren stoel plaats te nemen en die heerlijke D5-motor de sporen te geven. Het is hier al eerder gezegd, maar dit is absoluut een topmotor! En dan heb ik nog ’maar’ de 163pk versie.
Zowel solo als met de 1200kg caravan aan de trekhaak ben je gewoon heel soeverein onderweg. Het verbruik is mij wel een beetje tegen gevallen: 1 op 11 is slechts met veel moeite haalbaar. Dat had ik iets beter verwacht.
Verder is het natuurlijk een bijzonder representatieve auto waar je echt mee voor de dag kunt komen. Een echte directiebak hoor ik wel eens zeggen. Dat kun je overigens ook negatief uitleggen, maar ik zie het als een kompliment!
Andere voordelen van de auto: zeer comfortabel, soepel en krachtig, fantastische afwerking, grote bagageruimte, betrouwbaar.
Zijn er dan geen nadelen. Weinig, maar ik wil ze toch even noemen. Belangrijkste nadeel is de beperkte ruimte op de achterbank. Nu moet ik wel zeggen dat ik in verband met mijn 2 meter lengte de voorstoel helemaal naar achteren moet schuiven. Maar dan kan in feite alleen nog een klein kind achter mij zitten. Voor 3 personen achterin zit de hoge middentunnel ook flink in de weg.
Andere nadelen: beperkte bergruimte voorin (kleine portiervakken)en vrij dure onderhoudsbeurten.
Inmiddels heb ik de auto ingeruild en kan ik nog een kleine 2 maanden genieten van mijn XC70 voordat de opvolger komt. Dit is niet weer een Volvo geworden, met name vanwege het kostenaspect. Als bedrijfseigenaar heb ik het voordeel een auto van de zaak te kunnen rijden, maar loop je natuurlijk wel tegen die misselijke bijtelling aan! En 25% van ca. € 70.000 ( nieuwe XC70) doet iedere maand toch wel pijn.
Ik had mijzelf daarom vooraf een grens gesteld van € 50.000 voor de aanschaf van een grote 4WD auto met diesel en automaat. Dan is de keuze niet zo heel groot. Het is uiteindelijk na een uitgebreide selectie een Hyundai Santa Fe geworden. Fully loaded! Ik zal jullie t.z.t. bijpraten over deze nieuwe auto van mij en over mijn afwegingen die tot deze keuze hebben geleid.
PROBLEMEN
Geen noemenswaardige problemen: 2 keer een foutmelding gehad in de boordcomputer. Bij de dealer de computer laten resetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.