Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)

autoreview

Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)
Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)Volvo XC60 D5 AWD Summum (2016)

Signalement

UitvoeringXC60 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf36.251 km
KM-stand laatst66.687 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 36.251 km

Door sterk oplopende onderhoudskosten van mijn vorige auto, de XC90 heb ik besloten om te gaan kijken of ik de auto kan verkopen/inruilen. Laatste half jaar veel in de auto gestoken, en deze rijdt nu ook fantastisch, maar ik denk dat er voor komend jaar ook het nodige aan zit te komen aan kosten. Gedeeltelijk normaal onderhoud dan wel het vervangen van slijtonderdelen, zoals banden en remmen.
Enfin de keuze moest gemaakt worden tussen nog 4-5 jaar doorrijden of een andere auto.
Gezien de commotie om dieselauto’s heb ik benzine overwogen, eventueel LPG. We rijden echter ongeveer 25k km per jaar waarvan 23k km op de snelweg. En ook nog eens 3-6k km per jaar met een fikse caravan er achter (1900 kg, 2,40 breed, 7,60m lang, 2,62m hoog). Met dit gebruik is een dieselmotor nog steeds de beste motorisatie, vooral vanwege de caravan. Korte stukken rijden we nauwelijks met deze auto, daar hebben we een andere voor. Daarbij zijn ze jong gebruikt gewoon goedkoper dan een vergelijkbare benzine auto die ook nog eens aan onze wensen voldoet. Die wensen zijn AWD, automaat, 2 ton trekgewicht, adaptive cruise control, leren bekleding met goede stoelen. Hooguit ongeveer anderhalf jaar oud met max 40k km op de klok.
Benzine auto’s die aan die voorwaarden voldoen zijn veelal veel duurder in aanschaf en/of gebruik.
Een diesel dus, maar eentje die aan de Euro6 norm voldoet.
Even gekeken naar Mercedes GLC (werd toch te duur), maar ook naar een Hyundai Santa Fe, maar dat deed mijn hart toch niet sneller kloppen. Wellicht was dat wel de meest rationele keuze geweest.
Na een tijdje zoeken mijn XC90 ingeruild op weer een Volvo. Misschien begint het bij mij ook te tellen, eens een Volvo...
De auto stond te koop bij voormalig Volvo dealer en nu specialist Gijsberts te Elst. Door de zeer plezierige verkoper en uitermate goede indruk van het bedrijf en auto waren we er snel uit. Niet de allerbeste inruilwaarde gekregen voor de XC90, maar daar was de vraagprijs ook naar. Het gaat ons uiteindelijk om het bij te betalen bedrag en wat je daar voor terug krijgt.
Net als voor de XC90 weer een XC60 D5 AWD GT6, deze is van maart 2016, full option. Na de nodige caravan ervaring met de XC90 denk ik ook dat dat met de XC60 makkelijk moet kunnen, ondanks het stuk lagere eigen gewicht van de auto. Destijds was de massa van de XC90 de grootste reden tot aanschaf van de XC90 in verband met de stabiliteit.

Ik heb dus deze keer besloten voor een veel jonger exemplaar te gaan. Moet daarvoor even in de buidel tasten, maar ik denk dat daardoor de onderhoudskosten veel lager gaan liggen.
Het doel is dat ik de auto ongeveer 5 jaar ga rijden, dan zal de km stand rond de 180.000 zijn. Daarboven, is mijn ervaring, lopen die onderhoudskosten snel op. Afschrijving zal daarentegen hoger liggen, maar het is altijd de vraag wat de combinatie van afschrijving met onderhoud gaat doen. Het is niet voor niets dat veel lease contracten ook tot 180k km zijn. Na vijf jaar zien we verder. Ook omdat dan waarschijnlijk minder gereden gaat worden en wellicht het hele auto gebruik dan veranderd.

Enfin, het is dus een XC60 geworden. Nog eentje van het vorige model, ik vind het nog steeds een van de mooiste in zijn klasse.
Daarbij zijn traditioneel bij Volvo uitlopende modellen goed gerijpt en volgehangen met extra’s, zo ook deze. Zijn eerste levensjaar was in Zweden als dealer auto en is naar NL geïmporteerd. Het is een afgeladen versie, vrijwel alle opties zijn aangekruisd. Het meest bijzondere wat er niet op zit is metallic lak (wel een wens, echter niet noodzakelijk).
Het gaat dus om een XC60 D5 AWD in de kleur Solid Black die als volgt is samengesteld:
- Geartronic-6 automaat met sportstand
- Polestar upgrade naar 230 pk en 470 Nm
- Business Pack Connect (Sensus Nav met connect, lifetime map care)
- Inscription Line (geperforeerd Inscription soft leder, leder bekleed dashboard, Off Black Inscription plafond, Inscription instaplijsten)
- Luxury Line (automatisch dimmende buitenspiegels, dual adaptive xenon met koplampreinigingsinstallatie, elektrisch bedienbaar panoramadak, elektrisch bedienbare stoelen L&R, park assist camera achter, verlichtingspak 2)
- Intellisafe Pro Line (BLIS inclusief Cross Traffic Alert & Lane Change Merge Aid, Collision Warning met met Full Autobrake, Pedestrian & Cyclist Detection, Adaptive Cruise Control met Distance Alert, Driver Alert System inclusief Lane Departure Warning, Grootlichtassistent)
- Scandinavian Line (parkeerverwarming met timer, Sensus Pro met Volvo On Call)
- Security Line (Volvo Guard Alarm klasse 3 met Safelock, gelaagd glas rondom, waterafstotend glas voorste zijruiten, personal car communicator met Keyless Drive)
- Privacy Glass
- Elektrisch verwarmbare voorruit
- Uitschakelbare passagiers airbag
- Verwarmbare achterbank
- Park assist camera (voor, achter zat al in pakket)
- Schakelpaddles aan het stuur
- Four-C Continue Controlled Chassis
- Servotronic (Snelheid afhankelijke stuurbekrachtiging)
- 20” Inscription Avior velgen met 255/45 R20 banden (Pirelli Scorpion Zero)
- 18” Mantus velgen met 235/60 R18 winterbanden (Continental IceContact2)
- Exterieur Styling Kit
- Running Boards, geïntegreerd
- Trekhaak met afneembare kogel, 13 polige connector
- Veiligheidsrek, staal
- Rubber matten in cabine en in bagageruimte
- Dakdragers XC60

20 november haal ik hem op, over een tijdje zal ik een update geven over het dagelijks gebruik van deze prachtige XC60.

Dagelijks gebruik

  • 62.000 km

10.03.2018 bij km stand 43.700
Inmiddels ongeveer 3,5 maanden in gebruik en ik heb er nu ongeveer 7500 km mee gereden. Het zal niemand vebazen, maar de auto rijdt fantastisch. Over de Volvo stoelen zal ik het niet hebben, dat is wel bekend.
De D5 met Polestar gemodificeerde ECU trekt als een lier en de Geartronic versnellingsbak is beter bij de les dan ooit. Ja er zijn nog betere automaten, maar echt behoefte aan beter heb ik niet.
De AWD heeft zich ook al bewezen tijdens een kleine vakantie naar de Alpen. Ook even de motor uitgeprobeerd, maar ik ben er nog niet precies achter waar de top ligt.
In ieder geval ruim boven de 210 km/h. Ik dacht dat alle XC60's van dit type daarop begrensd waren, maar ik had 224 op de teller staan, niet dus. Of is dat de Polestar aanpassing? Er zat nog wel meer in, maar moest echter van het gas.
Bij dergelijk hoge snelheden is het Four C Chassis, met de electronisch instelbare demping, een uitkomst. Je hebt de keuze tussen Comfort, Sport en Advanced. Ik zet de auto dan in Advanced, wat een zeer strak veergedrag geeft en de auto weinig doet overhellen. De lange bochten in de snelweg tussen Ulm en Bregenz zijn daardoor met zeer hoge snelheden goed te rijden. Voorwaarde is wel dat het wegdek bijna als een biljartlaken moet zijn, want anders wordt het wat springerig, en dat is zeker op zeer hoge snelheid niet fijn. Dat is dan met de 18" winterbanden. Meestal rij ik op de snelweg in Sport modus, een tussenweg tussen Comfort en Advanced. In het dorp met klinkers en drempels wil ik nog wel eens op Comfort overgaan, een klaverblad met glad wegdek pak ik regelmatig in Advanced. Ben benieuwd of het verandert als ik binnenkort mijn 20" zomerwielen er op ga zetten. Ik ben bang van wel.

Verder bevallen de meeste opties over het algemeen erg goed. Een nadeel van de running boards is dat je broek mogelijk wat makkelijker vies wordt bij het instappen. Volvo beveelt dan ook spatlappen voor aan icm die running boards. Al wel besteld, maar nog niet gemonteerd.
Tevens voor de achterkant ook maar besteld. Dat weer voornamelijk om de achterkant, maar ook mijn caravan wat schoner te houden. Ze zijn bescheiden van maat, ik hoop dat het geen afbreuk doet van het design.
Standverwarming middels VOC is top, al werkt hij niet als de auto 5 dagen heeft stilgestaan. Dit om de accu te sparen.
ACC is even wennen, de auto gaat vrij bruusk op de rem als iemand zich tussenvoegt terwijl de ACC netjes afstand houdt. Zelfs ingesteld op de kleinste afstand laat hij in het drukke Nederlandse verkeer best een gat vallen als je 100 rijdt. Daar gaat menigeen dus gewoon tussen rijden. Maar ook daar leer je mee leven en op anticiperen.
De Lane Departure Warning, daar heb ik een gemengd gevoel over. Op snelweg hoor je hem zelden, mits je op tijd richting aan geeft bij het wisselen van rijstrook. Op kleinere wegen met belijning is het wat lastiger. Het nemen van een ideale lijn waar dat kan, wordt onherroepelijk afgestraft met een geluid, zei het beschaafd.
Natuurlijk kan je het uit zetten, maar dat streeft het doel een beetje voorbij. Namelijk de waarschuwing als je per ongeluk je baan verlaat.
Over Distance Warning niets dan lof. Mooi systeem, ik heb het een aantal keren opzettelijk af laten gaan. Zou er naar mijn gevoel net iets later in kunnen komen, daarentegen als je het niet met opzet doet heb je meer reactie tijd nodig.
Telefoon werkt goed, navigatie is redelijk vlot en met de stembediening kan je alles erg makkelijk handsfree doen, of middels knopjes op het stuur.
Menu is typisch Volvo, voor een vreemde van het merk even wennen, maar uiteindelijk werkt het prima. Sommige dingen zijn wat omslachtig, maar dat zijn dan geen items die je dagelijks nodig hebt.
Wat ik weinig gebruik, mede door de standkachel, is de elektrische voorruitverwarming. Het werkt wel goed, maar jammer is dat je bij zonlicht de draadjes ziet lopen, en er zelfs af en toe een schittering optreedt, alsof de ruit gezandstraald is. Zou ik niet bestellen bij een nieuwe Volvo tenzij het inmiddels verbeterd is. Ik weet dat het beter kan.
Het Inscription leer op de stoelen en dito op dashboard geeft de auto een zeer luxe uitstraling.
Het te openen panoramadak heb ik nog weinig gebruikt. Vind het ook niet geweldig op de snelweg, maar op binnenwegen en met het voorjaar voor de deur moet het lekker zijn.
Tot nu toe één ritje met mijn caravan er achter gemaakt. Ongeveer 80 km bij elkaar. Dat ging prima, ook bij hogere snelheid dan legaal is toegestaan.
Daar bewijst de sportstand van de geartronic zich, helemaal met de flippers aan het stuur. Overigens was dat ook in de Alpen ideaal. Met name bij afdalen zijn de flippers top, omdat in de sportstand dan de gekozen versnelling blijft staan. Hierdoor is goed op de motor af te remmen, wat helemaal fijn is met de caravan er achter. Mocht je de flippers gebruiken in normale automatische stand is de keuze van de versnelling slechts tijdelijk.
Verder in de donkere wintermaanden bewees de adaptief xenon zich. Nu was ik dat al gewend, maar hier zit ook nog eens een adaptieve grootlichtassistent op. Dat is echt geweldig. Zelfs met voor je rijdend verkeer of tegenliggers rij je soms met gedeeltelijk, groot licht aan. Je ziet daardoor veel meer. Vooral in de breedte. Top.
Nieuw voor mij is de verkeersbordherkeniing. Werkt prima, maar bij beperkte snelheidslimiet onder bepaalde voorwaarden (zoals tijdstip) herkent hij weer niet. Er staat dan wel een rechthoekig bordje onder de snelheidslimiet op het dashboard, maar niet wat er ingeschreven staat.
Daarbij zie je vaak bijvoorbeeld bij werkzaamheden geen einde snelheidslimiet bord. Hij herkent dat dan dus ook niet en denkt bijvoorbeeld dat die limiet nog steeds geldig is. Geen fout van het systeem dus maar een fout van de wegbeheerders.
Zo denkt mijn Volvo altijd dat ik in de hele stad Deventer maar 30 mag, omdat waar ik binnenkom aan de weg gewerkt wordt.

Resumerend, tot nu toe verreweg mijn fijnste Volvo, mede door de aanwezige opties. Sterker nog, mijn fijnste gezinsauto ooit (niet echt vergelijkbaar met de Mini die we ernaast hebben, ook erg leuk, maar op een heel andere manier).
Gemiddeld verbruik (Spritmonitor) tot nog toe 8,29 l/100 km.
Dat is inclusief gebruik standkachel en zeer snelle ritten heen en weer naar Oostenrijk. Ik verwacht dat dat gebruik binnenkort gaat dalen, totdat ik weer met de caravan ga rijden. Den zie je zich heel andere getallen.

Gisteren heb ik de de ECU verder laten modificeren bij Volvotune, nu 245 pk met 500 Nm. Eerste indruk is zeer positief. Motor reageerd nog beter op het gaspedaal. Nu echt een wolf in schaapskleren.


Update 30.10.2018 bij km stand 62000.
Eigenlijk niet heel veel bijzonders te melden.
Ik heb tot nog toe is de auto probleemloos, maar dat mag dan ook wel.
Gemiddeld verbruik is 9,6 l/100 km. Dat is erg hoog voor deze auto, maar vergeet niet dat er ruim 6.500 km van de 26.000 km met een 1900 kg zware caravan er achter is gereden.
Als ik dat buiten beschouwing laat is het gemiddelde gebruik eerder tussen de 7,5 en 8l per 100 km. Onlangs een retourtje Disneyland met keurig de maximum snelheid gereden was 7,2 l/100 km.
Op zich niet verkeerd voor een AWD met (ouderwetse) Geartronic.
Per slot ligt er een 2,4l vijfcilinder blok in met 245 pk aan vermogen en 500 Nm koppel. De tuning werkt prima.
De auto reageert zeer allert en ook de automaat is beter dan ik ooit gehad heb. De karren trekkracht is ideaal in de bergen, zeker met de caravan er achter. Wel liep van de zomer bij 35°C de koelvloeistof temperatuur flink op toen ik een lange helling met 110 km/uur de caravan omhoog trok. Dat moest in zijn vier om de snelheid te kunnen houden. De temperatuurmeter ging hing niet in het rood, nog verre van, maar op het dashboord kwam wel een waarschuwing het rustiger aan te doen in verband met oplopende motortemperatuur. Inmiddels was ik boven en zakte die temperatuur al rap. Daarna niet meer voorgekomen.
Het kan dus zijn dat bij langdurig vol vermogen (getuned) de koeling dat niet helemaal aan kan. Iets om in de gaten te houden, ik hoor hier vaker Volvo rijders over klagen.
Zelf denk ik dat er niet zo veel aan de hand was, de motor temperatuur liep wat op (zijn we in NL niet echt gewend). De Volvo gaf keurig een waarschuwing dat je het niet verder op moest laten lopen, eerste beveiliging. Als je dan nog verder gaat, springt de motor in noodloop, de tweede beveiliging. Zo ver is het hier niet gekomen, en was verre van een kokende motor.
Motor mag best wel een keertje flink warm worden. Is in Nederland al moeilijk zat.
Binnenkort voor eerst een jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Ik zal deze revieuw regelmatig updaten, vooral na onderhoud of reparaties. Mocht het binnenkort wat mooier weer worden zal ik zelf wat foto's maken en die plaatsen.

Onderhoud (preventief), modificaties, reparaties e

  • 43.700 km

09.03.2018, 43.640 km
ECU aanpassing.
Nu 245 pk / 500 Nm. €332,75

05.03.2018
Origineel Volvo OEM spatlappen voor en achter. €110

13.02.2018, 41.206 km
4 blikjes BG244 injector reiniger gekocht à €34,67
Is goed voor 60k km. 1 blikje in de tank gegooid.
Dit valt onder preventief onderhoud. €138,68

23.11.2017
Aanschaf Tempa Spare reservewiel en software modificatie voor RTTI. €259,00

Ingeruid

  • 66.687 km

Ondanks dat de auto erg goed beval zijn we naar wat anders gaan kijken. We rijden de kilometers niet echt meer voor een diesel.
Afgelopen jaar nog wel (ongeveer 27k) maar daar zat over 9000 km aan buitenlandse kilometers bij. Volgend jaar zullen we onder de 20.000 km duiken is de verwachting. De grootste reden om dan deze heerlijke XC60 te houden was om de caravan te kunnen trekken.
Nu wilden we daar ook al een maatje kleiner.

Tel daarbij het anti diesel beleid en emotie op, dan verwacht ik dat afschrijving van diesels de komende jaren nog steeds erg hoog blijft.
Ik weet het, het is koffiedik kijken, maar beter wordt het niet denk ik.
In mijn ogen vaak wel onterecht.
Ik gebruikte de diesel eigenlijk alleen voor de lange afstand. Na ruim 63k km op de teller kan je nog steeds je vinger door de uitlaat halen zonder dat hij vies wordt.

Enfin auto is ingeruild. Wilde eerst een nieuwe C-segmenter, maar dan kreeg ik zo weinig terug voor deze prachtige XC60 dat ik ging kijken voor een nieuwe V60 T5. Inruilprijs scheelde dan €8k.
Nog steeds meer bijbetalen, maar dan kreeg wel meer terug.
Ze hadden echter ook een afgeladendemo V90 T4 staan, half jaar oud met 1000 km op de teller. Nieuwprijs €75k, en daar moest ik dan het zelfde voor bijbetalen als een nieuwe V60 T5 met maar enkele opties.
MRB en verzekering is voor beide auto’s vrijwel hetzelfde in mijn geval.
De extra luxe, comfort en ruimte lonkte ondanks dat ik de V60 iets mooier vind. Voor de V90 gekozen, leek mij veruit de beste deal.
22 november vindt de inruil plaats.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.