Volvo XC60 (2015)

Bouwjaar2015

Al bij al tevreden

Begin augustus 2021 de XC60 aut. aangeschaft omdat mijn C4 cactus te klein is qua koffer en dit met het oog op definitief vertrek naar Bulgarije dus veel spullen in de koffer en de dakkoffer .
Niet nieuw maar zeer mooi ogend bij de dealer met aanvaardbare km's . We gingen voor een Octavia 1.0 aut break maar een proefrit deed ons tekenen voor de xc60 die veel aangenamer reed . Heeft een 8 traps aut. met start/stop . Rijdt behoorlijk soepel en comfortabel . Volgestouwd met bagage heeft die nergens problemen mee en gaat nog vinniger in de sportstand die ik trouwens verkies , alleen bergaf slaat die wat op hol en moet ik voortdurend op de rem .
Er volgde echter een teleurstelling direct na aankoop , na 40 km verscheen er al een melding op het scherm die aangaf dat er ergens een storing was in het motor-brandstof systeem . Het boekje met uitleg schrijft met gereduceerde snelheid naar dealer rijden . Uitlezen door de wegenwacht vertelde mij een defecte sensor in het luchtfilterhuis maar ik kon er nog mee verder rijden .
Omdat het een automaat is ben ik bij een specialist geweest voor een onderhoud van de versnellingsbak , nieuwe olie dus , spoelen was niet nodig omdat de olie nog in goede staat was . Bleken daar ter plaatse ook mijn voorste remblokken versleten te zijn , gelijk laten vervangen dus . Een factuurtje van een 300euro maar daar zit ik niet mee wegens geen vertrouwen in de garage waar ik de xc60 kocht ..want na nazicht bij hen was de storing nog steeds aanwezig terwijl de accu ook al een gebrek vertoonde volgens de display . Zucht !
ondertussen reeds driemaal in garages geweest ( oost Europa) maar storing blijft terug komen . Kwade review op Google gegeven richting verkoper ( ergens in buurt van Knokke ). Die was er niet blij mee ...
Nu ga ik hier in Bulgarije nog 1 keer bij een erkende Volvo garage , moet er wel 350 km voor rijden (op en af plus verblijf )
Ik vraag dan een langdurige testrit door hen , op hoop van zege .
Maar het blijft een soepele aangename wagen al voelt die wat log aan , zeker bergaf moet je voortdurend op de rem , blijkt toch te zwaar voor de versnellingsbak die vrolijk verder schakelt . Dan is de Citroen c4 toch een prettiger gezel in de bergen en zeker zo comfortabel .
Ook vind ik de navigatie ouderwets ingewikkeld zeker hier in Bulgarije , Engels valt soms niet mee te werken en dikwijls moet het cyrillisch alfabet gekozen worden . Maar Google maps sukkelt er ook mee ..
Dus pro : comfort , motorprestaties , muziekinstal. , verbruik ( +/- 6,7l op 100 km over 5000km . ); laadruimte met platte achterzetels .
contra : huidige betrouwbaarheid , maar dat moet ik nog herbekijken na wat meer km's , te log in de bergen(heuvels) bij afdaling , ook te weinig grip bij nat wegdek op steile helling door zwaartepuntverplaatsing , misschien is dit beter na een set nieuw rubber ; zware kofferklep( nieuwe gasveren ?) ; deur openen op helling is ook een karwei ( tol van de veiligheid ?) ; Lastige parkeerremknop , (duwen= op , trekken=af) ; navigatie...Jezus !
Misschien ontbreekt er wat euforie of nog wat gezeur maar ik kom er later nog op terug .
Ondertussen kochten wij hier een huisje ( in het heuvelland ) en zoeken we een kleine wagen voor mevrouw , die vind die xc60 wat te zwaar en onoverzichtelijk bij korte maneuvers ..en gelijk heeft zij !
Ondertussen vervangen :
- olie automaat ( remblokk. inbegr. )340,-
- remblokken voor
- sensor motormanagement(mass. air flow) 266,-
- batterij Varta silver 80Ah...oude was niet echt passend en onbekend merk
200,-
- voorbanden Michellin 4 seizoens , oude : Hankook( niet versleten ,weinig grip bij nat ) +/-300,-
- ruitenwisserset Bosch , oude maakte een hoop lawaai op voorruit . +/-20,-

3,5