Ford Edge - Lexus NX - Volvo XC60
Amerikaans offensief
De SUV is natuurlijk sowieso al op en top Amerikaans. Maar laten we wel wezen: over het algemeen lopen we in Europa niet zo warm voor de automobielen uit de VS. Te groot, te afwijkend van design, te dorstig en vaak maar weinig geraffineerd. Daar is het laatste decennium trouwens wel verandering in gekomen, nu de strategie van Ford erop is gericht om steeds meer modellen te bouwen die wereldwijd verkocht kunnen worden. De Focus, Fiesta en Mondeo zijn bijvoorbeeld ook in de VS te koop. De Edge is er al ruim tien jaar, het huidige model is sinds vorig jaar op de markt. In Amerika is hij vanaf omgerekend circa € 28.000 te koop met een viercilindermotor (2.0 Ecoboost met 245 pk), een 3.5 V6 en een 2.7 V6 turbomotor. In Europa wordt hij geleverd met dieselmotor. De Lexus NX is er alleen als hybride, Volvo levert de XC met een breed palet aan benzine- en dieselmotoren.
RUIM INTERIEUR
Als je hem zo ziet staan, valt op dat de Edge behoorlijk groot is. Hoe groot? Hij kan zich in alle opzichten meten met een BMW X5, dat is het formaat waarover we het hier hebben. Dat maakt hem tot een opvallende verschijning. En anders wel zijn lakkleur 'Electric Spice'. Of zijn nogal imposante frontpartij, met een motorkap die wel wat aan die van een Range Rover doet denken. Toch willen we deze Ford niet als typisch Amerikaans afschilderen, ook niet als we het interieur bekijken. Dat ziet er namelijk prima uit en vertoont veel overeenkomsten met dat van de Mondeo. Het stuur telt veel knoppen en het kost best even tijd om daar wegwijs in te worden. Je bedient er onder meer de twee menu's in het instrumentenpaneel mee. Die herbergen een enorme hoeveelheid informatie en instelmogelijkheden. Het instrumentarium is daardoor ook nogal druk. Het is verstandig om je daar eerst eens op je gemak (thuis op de oprit) doorheen te werken.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.