Volvo XC40 B4 Plus Black Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | XC40 B4 Plus Black Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
| KM-stand laatst | 9.000 km |
Eerste ervaring Volvo XC40 B4
- 4.000 km
Na de afgelopen jaren 3 x Audi A4 Tdi (150Pk, b6, b7, b8) en de laatste 4 jaar een Volkswagen Arteon 1.5 Tsi Rline te hebben gereden werd het door lichamelijke klachten tijd voor een auto met een hoge instap. Gezien ik 40000 km per jaar rijd, moet het een betrouwbare auto zijn die goed stuurt en enigszins zuinig is. Ik had me dan ook al ingesteld dat het rijden met een SUV anders zou zijn en een hoger verbruik heeft dan met mijn voorgaande lage auto’s.
Mijn gewenste eisen zijn:
• Tweedehands auto 1-3 jaar oud
• Automaat
• Benzine/PHEV/Mild hybrid
• Trekhaak
• Caravantrekker 1500-1600 kg
• Comfortabel rijgedrag
• Goede wegligging
• Zuinig
• 4 cilinder
Ik heb de volgende auto's in overweging genomen:
1. Audi Q3, mooie auto echter hoogte zitplaats achterin toch te klein i.v.m. mijn lengte 1,95m. Tevens de PHEV versie mag maar 1400 kg trekken.
2. Ford Kuga PHEV, goed rijdende auto, ik twijfel alleen over de betrouwbaarheid. Alleen nieuwste model mag meer de 1500 kg trekken.
3. Volkswagen Tiguan PHEV 1.5 Tsi model 21, Goed rijdende auto, stugger dan Ford Kuga. Zit positie vond ik minder en vooral veel kunststof verwerkt in interieur. Volkswagen onwaardig.
4. Volkswagen Tiguan PHEV/Mild hybrid 1.5 Tsi model 24. Goed rijdende auto en mooi interieur. Zeker een optie maar nog erg duur.
5. Mazda CX5, goed rijdende auto, mooi interieur en goede afwerking, goede trekauto (volgens ANWB), maar ervaringen van bekende valt de trekkracht toch erg tegen door het lage koppel(213Nm).
6. BMW X1 mooie auto, maar nieuwere modellen verkrijgbaar met een 3 cilinder motor. Ook de zitplaats achter is voor lange mensen beperkt.
Alle bovenstaande modellen heb ik gereden, maar ze rijden allemaal goed. De een wat stugger/stiller dan de ander en afwerking verschilt per merk. Maar het gaat vooral om smaak en beleving wat je bij het merk auto voelt. Ik persoonlijk vind de VW/Audi toch de beter sturende auto’s.
Tijdens de zoektocht van bovenstaande modellen kreeg ik vaak het advies om geen PHEV te kopen i.v.m. beperkt aantal kilometers dat je het volle vermogen hebt om een caravan te trekken. Je gaat al snel alleen maar het koppel hebben van de vaak 1.5 Tsi motor of van de Kuga de 2.5L. Gezien de ervaringen met de 1.5 Tsi in de VW Arteon (1500kg) ging het trekken van de caravan wel goed maar het snel inhalen van een vrachtwagen ging wel moeizaam t.o.v. mijn dieseltjes. Nu een PHEV ook nog zwaarder is (1800-2000 kg) ga ik ervan uit dat inhaal acties nog moeizamer zullen gaan. Het advies van de meeste verkopers was om toch een benzine of mild hybrid te kopen mits je een caravan wilt trekken.
Dus uit mijn lijstje zou de nieuwe VW Tiguan 1.5 Mild hybrid of Mazda CX5 de beste keuze zijn (trek gewicht (1800-2000kg). Beide vond ik ook mooie modellen.
De enige auto die ik niet op het lijstje had staan was de Volvo XC40. Werd me geadviseerd om eens een proefrit mee te maken. Afspraak gemaakt bij de Volvo dealer en de Volvo XC40 bekeken. Wat meteen opviel dat ik met mijn lengte een perfecte zithouding had. De Volvo heeft heerlijke stoelen, perfecte afwerking. Geen plastic zoals de VW van tegenwoordig. Ook de zitplek achterin was verrassend ruim. Het enige wat iets tegenviel, dat de kofferruimte kleiner was dan bovenstaande modellen. Ook werd bij Volvo geadviseerd geen PHEV te kopen of minimaal een PHEV T5 of B4 i.v.m. caravan. Mijn voorkeur gaat uit naar een B4 mild hybrid met 2L motor 197 pk en 300Nm koppel.
Direct een proef rit gemaakt en bij de eerste kilometers voelde ik direct dat deze auto een comfortabelere auto is dan ik eerder had gereden. Auto veert heel mooi en je kunt toch nog snel rotondes pakken zonder erg veel over te hellen. Tijdens het rijden is de motor nauwelijks hoorbaar en de automaat schakelt heel soepel. De auto accelereert erg snel. Dit is een auto voor veel snelweg kilometers wat ik voor 90% van de tijd ook rij. Ik merk wel dat op de snelweg bij rechtuit rijden wel kleine correcties aan het stuur nodig zijn. Dat merkte ik ook bij enkele auto’s uit bovenstaande lijst. De VW Arteon had hier geen last van.
De proef rit was goed bevallen en heb besloten om eens wat anders te rijden dan VW/Audi. Persoonlijk vind ik de modellen Tiguan/Mazda CX5 mooier maar het comfortabel rijden, hoge trekgewicht(2000Kg) en hoog koppel van de Volvo gaf toch mijn voorkeur. Bij de Volvo dealer heb ik een Volvo XC40 Plus Dark Mild Hybrid B4 gekocht van 3 maanden oud met 4000 km op de teller.
Ervaring Volvo XC40 B4
- 9.000 km
De eerste 5000 km zitten erop.
De auto rijdt soepel, met een prettige automatische transmissie. Auto is comfortabel. De 2.0 benzinemotor met 197 pk is vlot en soepel. De mild hybride draagt bij aan een redelijk gemiddeld verbruik van circa 6 liter per 100 km. Op de snelweg is tussen de 5.2 L en 5.5 liter mogelijk (max 110km). De stoelen zijn comfortabel en elektrisch verstelbaar. Er is veel beenruimte achterin en de kofferruimte is voldoende. Het is een auto waarmee je lang vele kilometers met cruise snelheid kunt afleggen. Tot nu toe geen technische problemen behalve wat gebruik ongemakken van het info tainment systeem. Google Maps werkt niet altijd even goed. Tijdens het rijden stop de ingestelde route er plotseling mee. Soms moet je onderweg meerdere keren de route opnieuw activeren. Soms besluit ik om Google Maps van de telefoon maar te gebruiken. Maar dan moet je wel geluk hebben dat je met Apple Car Play connectie krijgt. Hiervoor moet soms het hele systeem opnieuw worden opgestart.
Ook het swipen door de menu’s ging vele male sneller in de VW Arteon van 8 jaar oud. Nu vind ik belangrijker dat een auto betrouwbaar is en lekker rijdt, maar dit is toch een irritatie punt. De rijhulpsystemen zijn af en toe iets overdreven. Mijn ervaring is wel dat deze rustiger reageert dan bij de VW.
Bij het afremmen merkt je dat onder de motorkap veel dingen tegelijkertijd gebeuren zoals in-uitschakelen van het start-stop systeem en terugschakelen van de versnellingen. Je voelt dan kleine schokjes maar is niet storend.
Tot nu toe ben ik erg tevreden behalve kleine software issues. Ik ben benieuwd hoe de auto rijdt met een caravan van 1600 kg. Maar dat gaan we in het voorjaar testen. Ik verbaas me alleen dat er geen motortemperatuur meter op zit. Ik had hier toch wel graag iets meer controle op gehad. We moeten de techniek dan maar vertrouwen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




