Volvo V70 T5 Summum (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
bijna een jaar in bezit
- 94.500 km
De V70 T5 Summum heeft nu 300 pk, dankzij Rica. Echt heel bruikbaar.
Mijn vorige V70 T5 2001 was een automaat in titanium uitvoering. Deze is verkocht aan een liefhebster. En dat voor iets meer dan ik dacht. Daar stond 180.000 km op. Ik heb die Volvo 8 jaar gereden. Maar ik had nog geen andere V70 T5. Ik had wat eisen zoals een T5 (nu is dat 260pk, 10 meer dan de vorige). En weinig KM's.
Zo kwam ik deze donkerblauwe V70 T5 Summum tegen, 85000km uit aug 2005, handbak, heel mooi licht beige dik leer. Als ik nu in de lichte Volvo stap stemt mij dat gelijk vrolijk. Ik snap niet meer waarom dat saaie zwart zo aantrekkelijk was, wellicht denk je dat het niet vuil wordt? De goeie audio erin, autotelefoon en navigatie, automatische niveauregeling, parkeersensoren, trekhaak, xenon, spaceball versnellingspook, stoelverwarming etc.
Grappig was dat de vorige eigenaar, net zo als ik, bij de jonge kinderen de schoenen uit deed en ze liet zitten op een handdoek om het leer netjes te houden. Ja ons bint Zuunnig op een nette wagen.
Ik had bewust gekozen voor dit model omdat ik nog een originele 500 liter stroomlijn dakkoffer van Volvo heb, die erop past. Het nieuwe model lokte ook wel maar, het scheelde ook ruim €10000 in aanschaf.
Hoe rijdt-ie?
Ik dacht eerst, dat het wel hetzelfde zou zijn. Maar toen ik er voor het eerst in ging zitten voelde het dashboard plastic, anders aan vergeleken met de 2001 serie. Het sluit strakker aan. Het middenconsole is ook anders van vorm en formaat. De knopjes zijn ook anders gecoat. De toplaag (soort plastic (vernis)laagje) van de knopjes laat niet meer los. Geen piepjes kraakjes in de auto. En de wegligging is strakker. De vorige had 16 inch en deze 17 inch wielen, zou dat het verschil zijn? Hij stuurt strakker en deint niet zo in de bochten.
Maar dan de handbak. Dat was weer wennen na 8 jaar automaat. Maar in de file is het wel eens jammer, maar je past je rijstijl aan door nu op de rechtestrook te rijden en mee te rollen met het verkeer op die strook. Vroeger zat ik op links en hield de afstand vrij constant met de voorligger, dus veel remmen en optrekken. Alles went. Maar dat optrekken, ach ach ach wat is dat een feest.
Rij ik op de vakantie met dakkoffer in BRD, Terugschakelen naar 4 (dit is nu een 6-bak) bij 140 (3500 rpm) en da door naar 6200 en nog een keer. je rijdt zo met gemak 200 KM/H met volle belading bergop! gewoon aso eigenlijk. Maar 260 pk en een handbak is wel prettig dan.De BMW's Audi etc rij je uit je spiegel.
Mijn verbruik op vakantie is dan wel rond de 1 op 7. En ik tank in Duitsland altijd 100 octaan of meer als dat er is. Een turbo presteert dan veel beter. En in Nederland rij ik meestal als een bejaarde scheelt peut (zie mijn verbruiksmonitor) , banden en boetes, maar als er weer wat achter me zit, op de bumper. Drie versnellingen terug bij honderd en vol gas tot 150 en dan weer af laten zakken. Laaaaater. Maar ik moet me geregeld echt inhouden, het blijft een mooi geluid die 5 cilinder met turbofluit. Als ik tijd heb, zal ik eens een topspeed gaan neerzetten met GPS in de BRD, de foto wordt het bewijs.
Dus een handbak is leuk maar niet comfortabel. Ik neem nu geen koffie meer mee in de auto, of bellen, sms-en etc (mag ook niet) De handbak is wel veel zuiniger, maar dan ook echt zuiniger. Ik hou hem nu bij op de verbruiksmonitor. Wellicht ga ik hem laten chippen bij Rica, gewoon omdat het kan : ) kijken wat dat weer scheelt.
Hoe zit-ie?
De stoelen in de vorige waren dus sportstoelen blijkt nu. Daar zat je echt IN. Nu zit ik op een comfortabele zetel. Zonder al te veel zijdelingse steun. Wat wel comfortabel te verstellen is, de kanteling van het zitvlak. De zitting ondersteund de bovenbenen goed. Maar het zit gewoon anders. Het leer is zoals ik heb opgezocht de meest dure versie. En dat voel je en dat zie je. Aan de voorkant van de voorzetels zit een soort zakje. Als je daar je hand insteekt en de binnenkant bekijkt zie je dat het echt leer is. Dat was bij de vorige versie niet, dat was plastic.
Verder blijf ik de ruimte achterin voor mijn drie kinderen (8, 6 en 4 jaar oud) klein vinden. En als volwassenen, ga er maar met twee in want het is krap met 1m 90 voorin. Het is wel ruimer dan een BMW 5 serie van nu of een Panamera die vrienden van mijn hebben. En ben ik blij dat ik van dat depressieve zwarte interieur af ben.
De kofferbak blijft bijna hetzelfde. Er zit nu en iets grotere navigatie dvd speler in, scheelt een paar centimeter.
Wat verbruikt-ie? Nu rij ik zo 1 op 11 gemiddeld. Op de snelweg bij 90/100 km/h op de cruisecontrol zie ik op het display wel eens 6.6 l/100km staan. Ook geeft ie dan aan dat ik op een volle tank ruim 1000 km kan rijden. En in de stad kom ik zelden met de V70. We hebben nog een Polo Slowmotion diesel daarvoor.
Ach het was crises he?
Wat is kapot gegaan? Nog niks. Beurtje komt in het voorjaar. De gevolgen zal ik wel even melden. Ik heb er nu een achteruitrijcamera ingebouwd die via het navigatiedisplay het beeld laat zien. De camera zelf zit in de achterspoiler. En er is ook weer een 13 inch dak dvd speler in de auto geplaatst.
Gewoon starten, rijden en tanken.
groot onderhoud
- 95.500 km
Voor het eerst een grote beurt laten doen bij mijn plaatselijke garage. Nee geen volvo garage. Bij deze kwam ik al in 2000 met al mijn andere auto's. We kennen elkaar en als hij de zaak bij mij zou bedonderen raakt hij heel veel klanten kwijt. Op basis van vertrouwen, vakmanschap en initatief sleuteld hij aan mijn auto's.
Op donderdag gebracht en met de opdracht: over een paarweken op vakantie met de auto en van de zomer met de caravan Spanje heen en weer. En met drie kinderen op de achterbank wil ik niet onderweg kapot staan, dus wat eraan gedaan moet worden, gewoon doen. Carte Blanche!
Handrem liep aan; nieuwe remschoenen achter, airco bleek kapot. Afgelopen zomer deed hij het nog erg goed bij 34 graden buiten temperatuur? Bleek de condensor lek te zijn waarschijnlijk door steenslag, bijna alle vloeistof eruit en de pomp NDK (naar de klo..). dus nieuwe condensor en aircopomp. Verder alle olie vervangen. van remmen, versnellingsbak en motor. En nog wat klein onderhoud.
Wegens onderdelen was de V70 op maandag klaar. totaal 1650 euro inclusief tien manuren. Het leuke van mijn garage is dat ze altijd mijn oude onderdelen bewaren en tonen aan mij en uitleggen wat en waar zit en kapot is gegaan en waarom.
Nu snap ik de "gaasmannen" van Volvo. Ik moet ook maar eens wat gaas voor de condensor plaatsen op een clubdag.
Maar ja zo kan ik wel weer lekker op vakantie! Zegt de vrouw "Waarom heb je hem niet ingeruild voor een andere" Ja te laat!!
Ach eerst deze V70T5 maar eens naar Spanje heen en weer met de leensleurhut, als echte Top Gear fan. Met zo'n T5 bergop acceleren tot 130 in frankrijk moet kunnen toch! Je zal mij in ieder geval niet met 80 zien sukkelen, weg met die eco, blue tec motion hybrid flex, etc ellende. Daar rij je niet in als je een man bent en geld voor autorijden over hebt. Als het leuk is mag het best wat kosten, toch!
Beter lachen en dokken, dan wachten op enige acceleratie en mokken!
Ja hoor RICA getuned pfffffff
- 104.800 km
De tuning kogel gaat door de kerk, op naar Rica in Wateringen.
Op een ochtendje met één van mijn dochters er naar toe. Ik dacht dat het rond de twee uur zou duren, maar dat is het geval als je wat problemen of niet standaard instelligen hebt. We waren goed en wel geinstaleerd in de "wachtkamer" met ipad, koffie, limonade etc. Komt de monteur alweer naar boven na 15 minuten, "hij is klaar hoor" OK?! Na ongeveer €650 afgetikt (pinnen kan) te hebben naar buiten gegaan met certificaat (garantiebewijs) en weg was mijn auto?!. Ze moesten nog even een rondje door de wijk om te kijken of hij normaal rijdt zonder inhouden of andere fratsen.
Enfin ik de A4 op, het blok was nog warm dus gelijk maar het gas erop tijdens het invoegen. In zijn derde versnelling greep het dstc nog niet in, dus dan maar volgas. Veel meer koppel en de acceleratie, het gaat nu sneller, veel sneller. En hij brult wat meer als je goed gas geeft. En die 5 cilinder klinkt dan zo mooi. Maar eind 3 e versnelling oeps 150 km/h en snel naar 4 oeps 180. laat ik het gas maar lossen. Dit gaat mij meer kosten dan het tunen alleen. Zonder rijbewijs is het ook niet leuk meer.
Een paar dagen later weer in de gelegeheid om te trappen met een warm blok. Het blijft leuk om die xenon lampjes (of die sukkels met hun mistvoorlampjes aan) die op links blijven rijden, in je spiegel te zien aankomen. Het gevolg is dat ze gaan kleven en dan begint de pret pas echt. Even weer naar zijn 3 netjes de maximum snelheid aanhouden en dan..... voooooolgas.... helemaal zoek rij je de gemiddelde leasebak. Hij trekt bij 100km/h net zo snel op alsof je bij de verkeerslichten wegrijdt, echt ongelofelijk snel. maar ook de vettere auto's zijn prooien, zolang je maar schakelt.
Kortom in augustus met 300 PK naar Spanje om daar een caravan op te halen : (0. De heenweg door Belgie en Frankrijk was weer een feestje. Alhoewel ik dacht in Franrijk van voren geflitst te zijn met ruim 170, nog steeds niks gehoord. De vrouw zei wel dat het wel kalmer aan mocht met de kids achterin, vracht in de bak en die grote koffer op t dak. In Frankrijk verder maar iets boven de maxmum snelheid gereden. Maar toch het blijft een feestje dat gasgeven om in te halen. Je kan het een beetje vergelijken met een motorfiets. Het gaat gewoon goed vooruit en daarna rijdt je te snel. Dit is ook de reden dat ik de verbruiksmonitor een tijd niet heb ingevuld, het is gewoon niet echt representief als je gaat trappen en files. Ongeveer 1 op 8,5 maar met de Hymer Eriba Nova SL caravan, wil je t echt weten....
1 op 7 op zijn best en dan max 100/110 km/h. Maar invoegen met die Eriba erachter en inhalen, een eitje, heel soepel en snel.
Wat het de moeite om te chippen?
Kortom voor het rijden in dagelijks verkeer moet ik het verbruik nog eens exact peilen, maar het op het eerste gezicht geen of heel weining verschil. Eerst maar eens een paar "normale ritjes" doen zoals een jaar geleden voor het betere vergelijk. Ik moet wel zeggen dat het moeilijk is om altijd 80/100/120 km netjes op de cruisecontrol te blijven rijden en je in te houden, het blijft te leuk. Qua acceleratie is en blijft deze auto een feest, altijd (te) veel vermogen. In bochten netjes doseren anders rook je de banden op, maar op de snelweg gewoon vol erop, behalve bij nat weer, ook weer netjes doseren.
Dan met een caravan. Ik zou zeggen gewoon doen, het is alsof je er niks achter hebt hangen. Het was toch rond de 1700 kg met alle rotzooi erin. En ook al heb je geen T5, het chippen geeft de motor meer koppel en pk's en dat is altijd leuk en handig. Je gaat het echt waarderen.
Ik heb er heel veel schik aan, dus als je twijfelt, gewoon DOEN!
Oja, er zitten nu 18 inch BBS Tritons onder. Originele Volvo wielen.
Lekker doorrijden
- 106.200 km
Bij nader inzien de verkoop geannuleerd, Krijg er spijt van.
Wat een bak nu met Ferrita uitlaat.
- 128.000 km
Net (eind 2016) naar de wintersport heen en weer gereden met de gestroomlijnde dakkoffer. Ondanks de 4 dames aan boord, af en toe het gaspedaal DIEP ingetrapt. Bij 100kmh in zijn 3e versnelling slippen de wielen nog een beetje door. Maar ja wat wil je met winterbandjes 205 breed.
Het verbruik hou ik niet meer accuraat bij maar bij de pomp gaat er nog steeds ongeveer 1 op 9 a 10 in. Tenzij we veel korte ritjes doen. Deze V70T5 gebruiken we eigenlijk zo min mogelijk aangezien, onze hoofdauto, de C70T5 2006 er over 1 a 2 jaar uit mag. De V70 wil ik eigenlijk zo lang mogelijk doorrijden vanwege de unieke dakkoffer en de tuning.
Sinds een jaartje zit er een rvs uitlaat van Ferrita onder. In Zweden bestelt en door mijn lokale garage eronder gezet. De oude originele was doorgerot. Bij stationair zit er nu een lekkere brom in. Tijdens het rijden gewoon hetzelfde als normaal, tenzij je het gaspedaal vloert. Sneller? ikweenie.
Daarnaast is sinds een tijdje (jaar of drie geleden) de bakolie vervangen door automatische bakolie en daardoor schakelt hij veel beter bij heel koud weer.
Ondanks dat ik wel eens kijk naar wat anders, is dit wel een blijvertje (hoop ik en denk ik nu) , gewoon een snelle vette en onopvallende bak. En dat heeft die Golf GTI wel gemerkt haha. Ik reed op 24 januari 2017 rond 1400 uur van de N211 naar de oprit A4 richting Amsterdam. Vol gas in zijn 3 en 4 de A4 op.. ... Ja doei GTI en dat met mijn dakkoffer er nog op. De donkerblauwe GTI met bedrijfsreclame achterop, ging er daarna met 160 plus langs.. Ja ik stop toch echt bij 140 op de teller waar 100 de max is. Maar zo dol je wel met veel andere auto's. Rica, thanx!
Kortom, ik heb nog steeds veel plezier met deze V70T5plus.
na 4 Jaar , klaar???
- 131.000 km
YES, De zomerbanden er weer onder, na een wintersportje of twee onder andere. Met die BBS 18 inch rijdt ie veel lekkerder, heerlijk gaaan met die banaaan. En ........nog steeds geen betrapte snelheidsovertredingen gehad op de A4, terwijl ik dikwijls 20 km/h te hard rijdt en dat meestal op de terugweg. Verbruik blijft netjes 1 op 10 inclusief stadswerk. Gebreken ; geen. Ben nog steeds blij met de handbak en de "spaceball" alla de "V 70 R" versnellingspook. Mooi zilver en schakelt fijn.
Echter..... na 4 jaar wil ik misschien weer wel eens wat anders. Voor mijn drie kinderen die aardig beginnen te groeien wordt het steeds krapper. Ik rij nu al sinds 2006 V70 en dit is mijn tweede.
Voorgesteld aan het gezin om een XC 70 (Cross country T5 T6 uit 2008-2011) te kopen maar men is niet zo enthousiast , jammer. Lijkt wel of ze Volvo-moe zijn. We gaan van het weekend eens op zoek naar wat anders en kijken wat in de smaak valt en past. Dus wellicht staat deze binnenkort op autoscout?
Klaar voor de verkoop
- 131.800 km
Begin van de week apk vernieuwd beurtje. Ik heb de airco laten afvullen en oilie verversen. Goed na laten kijken, niks gevonden.
Eigenlijk, als je verstandig bent doe je niet zo'n goede auto weg, zeker niet als je altijd netjes rijdt en parkeert waar anderen niet staan. Maar deze V70 heb ik alweer 4 jaar en 50.000km ongeveer. En die vorige V70 T5 reed ik vanaf 2006, dus eigenlijk rij ik al 11 jaar dezelfde auto!
Mijn oudste dochter van 11 weet niet beter dat voor lange ritten, familie uitjes en vakanties, dit de auto is waar ze mee opgegroeid is. En in een tijd van internet, insta, spotify, snapchat etcetc wil de mondige puber vanaf de achterbank invloed op het wagenpark. Ze wil een benz, audi of bmw......
Enfin ik kijken naar al die lange versies S klasse 7 serie en de A8 lang, tja voor 4 personen zit het goddelijk maar voor de dochter in het midden is het in een A8 lang 2011 gewoon eigenlijk zielig. De twee zussen links en rechts zitten riant en in het midden is het niet fijn zitten.
Wat dan een voyager, espace,ectetc. Nee dat will ik niet, ik wil power en een auto geen bus. Een mercerdes R klasse lang dan? Ja mooie wagen veel ruimte, 3 zit rijen maar achter die derde zitrij eigenlijk toch te weing bagageruimte.
Eigenlijk ben ik gek ook een auto kopen voor die incidentele ritjes met volle bepakking naar....
Nu vond ik midden april 2017 in Madrid een mooie XC 70 T6 summum. Ook weer donkerblauw en beige binnen met bliss, adaptive cruise control, een camel dashboard ( ja zo noem ik het maar, twee bulten in het dashboard, 1 bult voor de klokken winkel en 1 bult voor de navigatie) stoelventilatie lane assist, citysafety etcetc. Ach aan deze xc zal ik geen buil vallen. De auto voorgesteld aan de dames en ze zeiden "ja deze is wel leuk en stoer, maar wel weer een Volvo pap".
Ach het is ook nooit goed, het leifst hebben ze een limo met chauffeur de divatjes. Noundat doen ze maar lekker later als ze groot zijn.
DUS deze fjine T5 gaat eruit voor een andere Volvo. En die ervaring gaan jullie weer terug lezen in de toekomst. De xc komt uit november 2011 en rij ik lekker zelf naar huis, kan ik even wennen. Niet erg toch?
Overgedragen aan een liefhebber
- 132.000 km
Hij is verkocht aan een andere liefhebber.
Na ruim 4 jaar en 50000 km trouwe dienst en plezier werd hij vervangen door een andere Volvo. Dat is een XC70 T6 geworden. Ook weer blauw met beige interieur.
Na twee weken werd ik gebeld door de nieuwe eigenaar en hij zei dat hij er blij mee was. Hij had net een rit italie heen en weer erop zitten. En hij verbaasde zich hoe snel hij was, Ja duuh. 300 pk en een handbak, be carefull for your licence!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.