Volvo V70 T5 Summum (2004)

autoreview

Volvo V70 T5 Summum (2004)

Signalement

UitvoeringV70 T5 Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst184.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 92.000 km

Voorgeschiedenis:

Hiervoor reed ik in een s40 uit 1997 met een 2.0 liter. Hoewel het met 140 pk op 1200 kg niet onaardig reed, was het rijden op de snelweg nogal vervelend gezien het motorlawaai. Ook het geprop met vakanties en weekendjes weg begonnen de keel uit te hangen. Reden genoeg voor een andere auto! De voorpret kon beginnen. De keuze was al snel gevallen op een V70 vanaf 2001 maar dan wel één met een turbo. Vrouwlief ging ook overstag onder de voorwaarde dat het geen zwarte mocht worden. D'accord.

Voorpret:
Via Mobile.de zoeken naar de ultieme volvo. Eerst viel de keuze op een 2.4T, vervolgens op een 2.5T (gezien ETM problemen met 2.4T) en op het laatst keek ik stiekem nog vaker naar type T5 en R. De doorslaggevende factor voor laatstgenoemde types was het aantal versnellingen. Met 6 versnellingen zou het vast lekker rustig zijn op de snelweg. Circa een maand geleden was het zover, ik had een geschikte kandidaat gevonden! Echter één klein probleempje.

De kandidaat:
Hij was zwart. Echter, alle andere zaken zaten erop. Het was een type T5 type summum uit 2004 (modeljaar 2005) met 260 pk. De zweed was rijk uitgerust met opties als RTI-DVD navigatie met stuurbediening, Four-C dynamic chassis, Dolby surround met 11 speakers, geintegreerde kinderzitjes (kwam ik pas thuis achter), inklapbare buitenspiegels, leren bekleding, electrische stoel, snelheidsafhankelijke besturing, parkeersensoren, regensensor, bixenon en geintegreerde telefoon. Ook was het onderhoudsboekje netjes afgestempeld en stond de km-teller op een niet al te hoog kms (90.000).

De testrit:
Na een fors aantal uren op de Autobahn te hebben doorgebracht, was het tijd voor een testritje. Volgens de verkoper zou het niet al te moeilijk moeten zijn om de weg terug te vinden, maar na enig aandringen haalde hij de Navteq DVD uit de kluis zodat in geval van nood mijn weg zou kunnen terugvinden. Dat laatste bleek geen overbodige luxe want eenmaal op de snelweg miste ik prompt de afrit. Wel is het wennen met een Navteq navigatie, als je verwend met Tomtom. Alles leek verder in orde en heb vervolgens de auto gekocht (nog 300 euro van de prijs afgepingeld, alles is meegenomen). Een paar dagen later samen met een vriend en gewapend met een 5 daags kenteken op zak de auto opgehaald. Paar dagen later restant-BPM (www.bpmberekenen.com gaf de beste BPM berekening) bij RDW afgetikt en auto APK laten keuren. Helaas werd de auto afgekeurd op een kapotte rechterachterwiellager maar dat was makkelijk te repareren. Jammergenoeg waren de duitsers een stuk minder snel met het beantwoorden van mijn mailtjes toen ik ze mailde over dit euvel. Moet dit nog steeds regelen. Vervolgens APK geregeld, wiel laten fixen en nederlandse software laten laden.

Ervaringen tot nu toe (na 2000 km):
Vergeleken met de oude s40 is het rijden een hele beleving. De serene rust gecombineerd met de overmaat aan power maakt het rijden op de snelweg weer erg fijn. Daarbij is het geluid van de audio ook op hoge snelheid erg goed. Was het met de 4 cylinder van de s40 nog zo dat je boven de 3000 toeren een naar geluid hoorde, het gebrom van de 5 cylinder en de turbofluit maken dat je zonder irritaties hoog in de toeren komt. Door de verhalen op internet was ik bang dat het rijden met een hoge druk turbo nogal nerveus zou zijn, mijn ervaring is dat dat erg meevalt. Als je snel schakelt, en daarbij onder de 2000 toeren blijft, kun je vrij relaxed rijden. Dit verandert echter als je wat langer doortrekt, dan ontwaakt de turbo en krijg je een verslavende duw in de rug. Door de 6 versnellingen rijd je ongeveer 2400 toeren bij 120 km/uur en kun je nog een gesprek voeren zonder je stem te verheffen. Ook hoef je niet perse terug te schakelen als je wat in wilt halen, al is het moeilijk niet elke keer de 3e versnelling op te zoeken.
Het four-c dynamic chassis systeem zou er voor moeten zorgen dat de auto stabieler op de weg ligt, eerlijk gezegd merk ik daar niet veel van. Wellicht dat deze optie beter tot zijn recht komt als je de grenzen van het kunnen van deze auto opzoekt. Wel erg handig zijn de parkeer- en de regensensoren, vooral eerstgenomende kun je altijd aan laten staan (wordt automatisch ingeschakeld als je achteruit rijdt en begint pas te bleren als hij iets detecteert). Het verbruik na woon-werk-verkeer (bebouwde kom, wat 80 en beetje snelweg) en wat snelwegverkeer lag op 1:11. In theorie zou je 1 op 13 kunnen halen maar dan moet je jezelf wel goed kunnen inhouden. Al met al geen gekke waardes, met de s40 deed ik ook vaak genoeg 1:10 gemiddeld.
Ik zou er gas in kunnen laten bouwen, echter de gasboer kan maar tot 280pk gaan terwijl het nou juist zo leuk is om een T5 te laten chippen... keuzes keuzes..

Vooralsnog ben ik erg content, alhoewel ik besef dat je na 2000 nog niet echt een goed oordeel kunt geven over zaken als betrouwbaarheid en gebruikskosten. So far so good!

1e 15.000 km

  • 106.500 km

Eerste 2/3 jaar en 15.000 km zitten erop. Het was een waar genoegen om met deze auto te mogen rondrijden. We zijn al snel met de auto naar Duitsland op vakantie gegaan waarbij we tot aan de tjechische grens zijn gereden. Flink wat autobahn kilometers gemaakt, de auto is daar goed in zijn element. Na een paar maanden begon er iets te kreunen vanuit het vooronder als ik bochtjes naar links nam. De ANWB wegenwacht die langskwam voor de auto van vrouwlief heeft er nog even naar gekeken en zag dat de stuurbekrachtingsvloeistof onder het minimum stond. Wist niet dat het bestond, maar nu wel. Het kreunen hield gelijk op nadat het was bijgevuld! Verder geen klachten over de auto, het verbruik schommelt rond de 1:9.5 - 1:10.5. Met name met het koude weer ga je met korte ritjes richting 1:9. De laatste duizend km is er een lampje gaan branden die eist dat service zou moeten worden uitgevoerd.

Op naar de 2 ton!

update

  • 184.000 km

Na 6 jaar sinds de laatste update werd het wel eens tijd voor een nieuwe. Eens even de reparaties/onderhoud erbij pakken welke nu in handige spreadsheet worden bijgehouden:

reparatie carterontluchting (olielekkage op oprit),koelvloeistof
Set Volvo 16” Ursa velgen ‘gebruikt’ + Winterbanden 2055516 Brigdestone
A/C leegzuigen en hervullen
APK,olielekkage langs stuurpmp,olie stuurbekrachtiging
kniperlichtschakelaar,follow me home, tankklep vergrendeling
distributieriem,multiriem,waterpomp,koelvloeistof,looprol,oliefilter/olie,bougies,APK
APK,uitlaatbeugel,ABS sensor vervangen,olie remvloestof DOT-4
olie verversen + filter - accu - benzinefilter - interieurfilter
bovenste motorsteun, 4 parkeersensoren,olie+filter,luchtfilter
2x BR.STONE ER3000 ECO 94WL TL turanaza XL,montage,uitlijnen
gerev. remklauw RA, remblokjes achter
2 x Goodyear Eagle F1 Asymetric 2
APK, olie/oliefilter, remvloeistof, lampjes,achterruitwisser,remblokken voor
volvotune tuning - 260 - 295 pk
olie, oliefilter, xenon lamp + montage + interieur, schijven ok bevonden
2x Hydraulische versteller nokkenas, d-riem 177k
contactslot
tweedehands hoofdremcilinder incl 2 sensoren a 75 euro - werkloon 71 euro

De kosten zijn zegge en schrijve circa 1000 euro per jaar. Dat betreft onderhoud (beurtjes en banden) en onverwachte zaken (zoals een carterontluchtingsslangetje welke niet meer functioneert of twee peperdure hydraulische verstellers van de nokkenas).

Zoals te lezen is het ook het rijden van deze volvo niet zonder onderhoudskosten. Maar goed, we rijden al circa 7.5 jaar met deze auto en dan kan er wel eens wat gebeuren. Het beestje heeft ons nog nooit laten staan (afgezien van de keren dat het lastig starten was omdat contactslot van de sleutel versleten was...) en dat vind ik veel waard. Zijn er verder nog wat bijzondere handelingen verricht? Ik zou alleen de eco tuning die in Elst bij volvotune is uitgevoerd kunnen bedenken. Had ik veel eerder moeten doen, de auto rijdt onderin nu veel lekkerder. Het lijkt zowaar een dieseltje, zo fijn pakt het motortje het op. Ook zijn de extra newtonmeters en pks (circa 300) meegenomen, maar de "driveability" is met name sterk verbeterd door de extra oempf onderin.

Deze upgrade is natuurlijk in het kader van de aankoop van een sleurhut met leidinggevende overeengekomen. Want met de oorspronkelijke 260 paarden zou het wel wat lastig zijn geweest. Al met al nog zeer te spreken over de volvo, hij heeft nog minder dan 2 ton gedraaid en ik zie niet veel versies (T5 summum) rondrijden. Deze auto gaat nog lang niet weg!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.