Volvo V70 T4 Nordic+ (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 T4 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Tijdloos genieten
- 22.500 km
Review opnieuw omdat oude review van eind 2016 niet meer was gekoppeld aan account. Update volgt.
Heeft u dat ook?
De eerste generatie V70 vond ik prachtig. Stoer. De tweede generatie met de uitgeklopte heupen was al minder, hoewel ik dit model tegenwoordig toch wel waardeer. De derde generatie vanaf 2008 vond ik nog minder. Anonieme neus, lelijke achterkant.
Tot aan de facelift in 2014. Het front vind ik prachtig geworden, met de nieuwe grille en dagrijverlichting. De achterkant is dankzij een paar chroomstrips en de veel mooiere verlichting enorm verbeterd. Nog nooit heeft een facelift voor mij zo’n groot verschil gemaakt. Ben benieuwd of u dat herkent?
En zo kwam de V70 dus in beeld. Na veel ellende met de beruchte THP-motor en de bijbehorende 5008 van Peugeot was een proefrit in een V70 bijzonder overtuigend. En zo kwam er een V70 T4 handgeschakeld. Nog net met de oude 1.6 180 PK motor. De nieuwe 2.0 190 PK motor is wellicht iets sterker, maar ook weer een MRB-klasse hoger. En deze 1.6 is meer dan sterk genoeg, zo bleek ook al uit de proefrit.
Na een goede deal kwam zo de V70 begin april 2016 in bezit, een model van 9 maanden oud en een kilometerstand van 7.500. Inmiddels zijn we 15.000 km. verder.
Wat bevalt aan deze auto? Bijna alles. We genieten vooral van de heerlijke leren stoelen en de prachtige standaard audio-installatie. En ook verder heeft dit model veel aantrekkelijks: goede navigatie met stembediening, veel ruimte, electrische achterklep, mooie binnenverlichting, electrische voorruitverwarming, xenon-verlichting, stoelverwarming, standkachel (nog niet eens gebruikt). En aan alles merk je dat dit een kwalitatief zeer goede auto is.
Zijn er minpunten? Nee, maar wel kleine minpuntjes:
1. In de auto kun je nergens zien of je lampen branden. Bij de automatische verlichting zie je dus nergens of de dagrijverlichting is ingeschakeld of de xenon-verlichting.
2. De boordcomputer en dagtellers. Je hebt wel twee dagtellers, maar kunt maar bij één dagteller de boordcomputer resetten. En je moet apart een dagteller resetten en vervolgens de boordcomputer en dat dan ook weer op twee verschillende manieren. Dat is bij Peugeot-Citroen toch een stuk handiger: twee dagtellers met daaraan gekoppelde boordcomputers.
3. Sowieso is het best vaak zoeken naar de bedieningsknoppen. Zo ben ik in de menu’s lang op zoek geweest naar een mogelijkheid om de verlichting van het dashboard aan te passen. Blijkt daarvoor gewoon een draaiwieltje naast het stuur te zijn.
4. Na het monteren van winterbanden kwam na een paar 100 km. de melding dat de bandenspanning van één band te laag was. Bleef terugkomen, ook na oppompen van de band. Bleek het bandenspanningsmeetsysteem opnieuw gekalibreerd te moeten worden. Dat is dan wel weer zelf gelukt, dankzij één van de vele menu’s!
5. Een terugroepactie vanwege mogelijk optreden van lekkage bij een koude motor. Netjes, dat men uit voorzorg alle auto’s terugroept, maar na de ellende met de vorige auto zitten we niet echt op motorisch gedoe te wachten.
Kortom, zeer tevreden over de kwaliteit van deze auto en blij dat ik nog een verse V70 aan heb kunnen schaffen. Van plan om er lang mee te blijven rijden.
Tijd voor een update
- 125.000 km
De auto is inmiddels ruim vijf jaar in bezit. En bevalt nog steeds erg goed. Het comfort van de V70 is erg hoog en dat komt vooral door de uitstekende stoelen en de fantastische muziekinstallatie. Ook toont de wagen zich uiterst betrouwbaar en veilig. Auto komt één keer per jaar langs bij de dealer voor een onderhoudsbeurt. Dat heeft nooit schokkende reparaties opgeleverd. Uiteraard moet er af en toe eens wat vervangen worden.
De kwaliteit en betrouwbaarheid van de V70 is voor mij dus onbetwist, ondanks suggesties soms dat de kwaliteit van Volvo niet meer die van vroeger zou zijn.
De auto is verder natuurlijk heerlijk praktisch, met veel ruimte voor bagage en volwassen kids. Voorlopig rijden we dus lekker verder, ook omdat nieuwe auto's zo enorm duur zijn geworden. Deze wagen had een nieuwprijs van 47 k€, rijk uitgerust. Een vergelijkbare auto in het D/E-segment gaat nu hard voorbij de 60 k€. Daarom toont de V70 zich ook behoorlijk waardevast, zeker voor zo'n grote auto.
Als de Volvo weg gaat dan is dat alleen voor een volledig electrische Hyundai of Tesla. Want die lopen op dat vlak voorop. Maar voorlopig rijden we nog lekker verder.
Still going strong
- 165.000 km
Toch maar weer eens een korte update, hoewel er weinig bijzonderheden zijn. Deze auto blijft een fantastisch comfortabele kilometervreter, die met name op langere trajecten wordt ingezet en dan met 1:13 nog redelijk zuinig is. In de stad is de fiets een stuk zuiniger!
Verder geen bijzondere onderhoudskosten, alleen de jaarlijkse beurt. Dus we rijden nog lekker door, totdat het moment gekomen is om toch de switch naar zero emissie te maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.