Volvo V70 D5 Summum (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 506.440 km |
KM-stand laatst | 515.785 km |
Kilometer " vreter "
- 506.440 km
Na een "zoektocht " door het land, eindelijk weer een goede V70 D5 gevonden.
Wel een V70 met behoorlijk wat kilometers op de teller, maar de 'gesloten onderhoud' historie, en het uiterlijk, met het verzorgde indruk overtuigden mij.
De chromen inleg strips, en de originele dakspoiler maakten het plaatje compleet.
Km. stand per 29 maart 2020 : 519.300 km.( NAP )
Ik heb de V70 bij een particulier aangeschaft, want deze persoon wilde over naar een benzine uitvoering, ook weer een V70 uiteraard………………...
Wat is het;
Een V70 met een Geartronic (automatische) versnelling bak, die nu eens goed schakelt, en dat was nu juist het probleem bij mijn vorige Volvo.
Mijn vorige V70 schakelde onder belasting ( aanhanger ) dramatisch.
Het is mij duidelijk geworden, om ondanks de automaat handmatig te schakelen als ik met een zware aanhanger rijdt.
Dit om TE hoge temperaturen in de bak te voorkomen. Dit is funest voor de bak, en koppelomvormer.
De automaat bak van deze V70 is wel preventief gespoeld, door Autrans Lunteren.
De V70 is uitgevoerd in onbeschadigd zwart leer, met gelukkig de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar.
Smetteloos interieur, overal onbeschadigd, en alle opties werken.
Xenon verlichting, inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming, nauwkeurig instelbare clima, PDC alles werkt.
Dit wat bij mijn vorige V70 's wel eens anders.
De vorige eigenaren hebben stipt de servicebeurten bijgehouden, en alle bijkomende zaken laten uitvoeren , getuige een compleet ingevuld onderhoud boekje en afgestempeld , samen met een pak facturen.
Onderhoud van de laatste 100.000 km tot nu toe : ( 4K - 5K )
-Motorsteun L-R, en de achterste, + kantelsteun voor onder.
-Distributie compleet , oliekering nokkenas, en krukas
-Fusee kogels, draagarmen.
-Inlaatwervelkleppen, 16 x klepstoters.
-Inlaat nokkenaskering, en brandplaatjes vervangen.
-Gasklep en kachelventilator compleet vervangen.
-Nieuwe accu.
Verder de gebruikelijke zaken als remschijven- en blokken .
Uiteraard heeft deze V70 iedere 15.000 km een servicebeurt gehad, en om de 40.000 km een nw. brandstof filter ed.
Niet opgenomen in deze opsomming zijn de remvloeistof, ruitenwissers, banden, verlichting etc. maar natuurlijk wel gedaan.
De gloeispiralen komen er wel aan kan ik merken, met dat kleine beetje kou wat we hebben gehad……………………...
Ook het onderstel is gelukkig zonder rammels, of bijgeluiden, dus samen met de positieve indruk die ik al had, maakt dit een heerlijke reisauto.
Altijd voldoende trekkracht, ook wanneer er eens een vrij zware aanhanger achter zit ( + 1650 kg. )
Qua verbruik schommelt het tussen de 1ltr -15 km tot iets beter dan 1 Ltr. - 16 km. dus dat is redelijk goed.
De V70 heeft dan ook voornamelijk snelweg kilometers gedraaid, op SHELL V Power diesel.
Wel rijdt ik waar mogelijk op de cruise, en dat scheelt.
Aangezien ik 500 mtr. van de Duitse grens woon, gelijk maar 4 x vier seizoen banden laten monteren (regelgeving in Duitsland ! )
Tot nu toe 12.500 km gereden, en dat waren heerlijke kilometers.
Deze D5, is origineel, is niet gechipt o.i.d.
De recente APK, bij een Volvo specialist van december 2019, gaf geen verrassingen.
Wel gaat de V70 binnenkort naar Carrec Soesterberg, 18 februari 2020 (Joep) voor een rechtvaardig oordeel. ( geen klokje rond helaas )
Deze man gaat ongetwijfeld weer het nodige vinden.
( deze V70 is nieuw geleverd door VOLVO Broekhuis Ermelo-Harderwijk, tot km. stand 350.000 daar in onderhoud gebleven.
Daarna bij Bankenga Groningen, en Peter Evers Grootegast.
Ikzelf houdt de auto in onderhoud bij FixandGo Hardenberg, en VOLVO specialist Mensink Denekamp. )
Nog even in het kort + en - van de V70 :
-Comfort : geweldig
-Motor en bak : met goed onderhoud, fantastisch.
-Trekkracht, : meesterlijk.
-Ruimte : volop
-Draaicirkel : enorm.
-Wegligging : mag beter.
-Onderhoud : kosten zijn enorm, zeker met zo'n km. stand...………...….
stapels rekeningen, totaal ongeveer 5500,-- euro van de laatste 100.000 km.
-Interieur : functioneel.
-Algemene buikbaarheid : Heel blij mee !
-Betrouwbaar : JA !
voorgaande auto,s voor degene die dat mogelijk willen weten :
Renault VelSatis ( 3X )en een Espace, meerdere VOLVO'S V70, en S70 ( ook Classic ) 2 x V70 R.
SAAB 9.5 Estate ( 3X), Rover 75 Station V6, etc.
Alfa 147 JTD, Mazda 6, Ford Mondeo.
Ik zal regelmatig een update plaatsen, en houdt mij natuurlijk aanbevolen voor waardevolle tips.
kokend hete velg,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.
- 512.300 km
Een kokend hete velg, links achter van de V70 .
Kans op een klapband is reel, dus;
Dat is slecht om door te rijden, dus afkoelen en later rustig doorgereden
naar de specialist FixandGo in Hardenberg.
Een spontaan kapotte remklauw was de diagnose, met natuurlijk de remblokken L-R .
Gelukkig was de remschijf zelf nog te redden.
Onderdelen was een kwestie van bestellen, en korte tijd later weer op pad.
(schijnt een veel voorkomende "kwaal" van de V70 te zijn...……………..)
Keuring
- 515.785 km
De auto is voor een uitgebreide "keuring" naar een specialist geweest.
Behalve de gloeispiralen en wat kleinigheden geen byzonderheden.
Deze V70 blijft maar doorgaan.
Er is bij deze specialist een V70 D5 in onderhoud die bijna 900.000 heeft gedraaid …………………….
Kleine zaken als ophangrubbers worden aangepakt uiteraard
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.