Volvo V70 D5 AWD Edition Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 AWD Edition Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 184.500 km |
KM-stand laatst | 209.500 km |
Comfort is nou eenmaal niet gratis...
- 209.500 km
Ondanks zijn leeftijd echt een heerlijke auto.
Eind November afscheid genomen van mijn toenmalige werkgever en daarmee ook van de heerlijke Volvo V40 D2 R-design als zakelijke auto.
En dus op zoek naar een ruimere auto ivm 2 honden en een opgroeiende puber. De V50 en vorig model V60 zijn niet veel ruimer achterin dan een V40 en daarom moest het een V70 worden. Gezien de 25k per jaar was benzine uitgesloten en toen liepen we tegen deze D5 AWD van 2007 aan. Voor Volvo begrippen met 184.500km nog niet eens ingereden en alle onderhoudsdocumentatie beschikbaar. Na een mooie proefrit waren mijn vrouw en ik om. Wat een comfort, maar vooral: wat een geluid. Na jaren in 4-cilinder tikketak diesels te hebben gereden, kun je je dit geluid gewoonweg niet voorstellen bij een diesel. Vrijwel iedereen die meerijdt is flink onder de indruk van de machtig klinkende 5-cilinder o:)). Nu helpt het K&N luchtfilter ook wel een handje.
Gezien het feit dat we (ondanks de nogal wispelturige overheid) lang willen doen met deze auto, heb ik flink geïnvesteerd in onderhoud. Niet dat dit persé nodig was, maar puur uit voorzorg. Daarom is de automaatbak, het stuurbekrachtigingshuis en de motor geflusht bij TPR in Ter Aar. Zeker aan te raden, te meer als je ziet welke kleur de olie heeft na verloop van tijd. Tevens een Volvotune laten uitvoeren en de EGR-klep softwarematig laten wegschrijven. Wat een verschil! 185pk en 400nm is al niet mis, maar 225pk en 475nm is toch echt een flinke bult erbij. Door de AWD heb je er ook echt iets aan, al is de automaat nog steeds niet al te alert en bovenal geprogrammeerd op comfort. Met de hand schakelt de geartronic 6bak iets sneller. De Volvo blijft vooral een zeer luxe reiswagen. Ritjes naar Duitsland zijn een groot plezier. Dik 500km met de caravan erachter is een peulenschil. Schakelen in de bergen hoeft eigenlijk niet, maar is wel verstandig met oog op de koeling.
Toch is het grote plezier niet helemaal gratis.
Vlak voor de APK begon de auto in te houden en bleek het gasklephuis te moeten worden vervangen. Ook was er een stuurkogel aan vervanging toe. € 800 lichter, maar wel weer een jaar nieuwe APK. Vorige maand ineens olie in het koelreservoir? Bleek een lekke oliekoeler te zijn. Later bleek hierdoor ook de thermostaat de geest te hebben gegeven, dus de motor kwam niet op temperatuur. Wederom € 750,- verder. Ach ja, alles wat vervangen is gaat weer 10 jaar mee, hoop ik dan maar...
En dan zit er al een tijd een trilling in de auto, vooral bij snelwegsnelheden. Soms wat meer, soms wat minder. De wielen zijn al gecheckt en 2 zijn er gericht en opnieuw gebalanceerd. Vrijwel geen verschil. Op advies van een plaatselijke garage alle 5 de motorsteunen vervangen, wederom geen verschil. Zeer waarschijnlijk zijn de aandrijfassen aan de beurt, m.n. rechtsvoor lijkt er speling op te zitten. Helaas zijn er weinig opties buiten origineel Volvo, gezien het feit dat dit model maar kort met GT6 geleverd is. Volgens de Volvo garage in Naarden moet ik rekenen op min. € 1.200,- exclusief arbeid. Nog maar even verder informeren dus.....
Het verbruik ligt rond de 1 op 12,5 à 1 op 13 met een normale rijstijl, mede door de automaat en het AWD systeem.
En dan de overheid.... De MRB in Nederland voor dergelijke dieselauto's ligt op het dubbele niveau of zelfs nog hoger in vergelijking met de landen om ons heen. Maar ja, hetzelfde geldt voor de benzineprijzen....
Ondanks het feit dat de kosten er niet om liegen, tovert hij elke dag weer een glimlach op mijn gezicht zodra ik na het opwarmen een klein beetje het gaspedaal intrap. Daar kan auditief alleen een dikke V8 tegenop naar mijn mening.
Ondanks dat het D5 blok van Volvo als één van de beste blokken ooit gebouwd bekend staat, dient hij wel gewoon onderhoud te krijgen natuurlijk. Mocht je er één willen aanschaffen (zeker doen!), check dan wel of er niet op onderhoud is beknibbeld. Zeker als ze minder waard worden, is dat een risico. Maar als je een goede kunt vinden, dan heb je een zeer comfortabele alleskunnende wolf in schaapskleren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.