Volvo V70 D4 Momentum (2014)

Volvo V70 D4 Momentum (2014)

UitvoeringV70 D4 Momentum
Bouwjaar2014

Aankoop

Omdat ik veel aan dit forum (en andere Volvo fora) heb gehad bij mijn zoektocht naar een kilometervreter ga ik via de autoweek website mijn verbruikt, kosten etc. bijhouden.

Aankoop in augustus 2021, reden: deelauto's kosten veel te veel wanneer je niet meer met de trein pendelt maar met de wagen!

Waarom deze V70:
- 2.0l 5-cilinder met handbak van Volvo, een goede combinatie van een redelijke wegenbelasting (België) en toch bestand tegen veel km's
- genoeg ruimte voor mijn spullen, hobby's en de hond die er binnenkort waarschijnlijk aankomt
- contact met de verkoper was top, heel open communicatie
- grote kosten als koppeling, distributieriem, remmen, AC, ... reeds gedaan door verkoper die de wagen had willen meenemen naar het buitenland maar door uitstootnormen de wagen diende te verkopen
- fraaie uitvoering, quasi full-option. Heeft veel meer dan ik dacht nodig te hebben.
- bijna 200 000km is relatief veel, maar thuis deden we nooit wagens weg onder de 400 000km en tegen die tijd zal deze euro5 helaas wel door uitstootnormen verkocht dienen te worden

Nu nog enkele dagen wachten op de platen en dan de brandstof in de tank oprijden, monitor zal starten van de eerste tankbeurt.

200 000km

De wagen is nu een 1000km in mijn bezit, tijd voor een eerste update.

Rijgedrag;
Een heel comfortabele wagen op de autostrade, maar op kleinere wegen en in de stad zeker geen lompe bak. Hier kan de 164pk handbak voor iets tussen zitten, maar hij is echt heel leuk om mee te rijden in centrum Antwerpen en omstreken. Op de autostrade is het een zeer comfortabele wagen, zowel op 100km/h als 130km/h is het gewoon prettig rijden. Wel is het verbruik op 130 meer dan verwacht.

Verbruik;
De voorbije 1000km ongeveer 50% van de gereden uren in de stad of in de file op de ring rond Antwerpen doorgebracht, maar dat zie je in het verbruik amper. Door de lage 4e en 5e versnelling zit je ook bij 50-70km/h al snel aan een laag verbruik. Vaak rond de 5l/100km; sinds mijn laatste tankbeurt zit ik nu op een gemiddelde van 5,6l/100km. Op hogere snelheden en langere ritten is de wagen vooral op 100km/h zeer zuinig, hier gaat ie vlot onder de 5l/100km (1 op 20) . Aan 130km/h gaat het verbruik wel echt pijlsnel omhoog naar 8,4l/100km (1 op 12) wat toch onverwacht is. Een rit naar familie in Zweden later deze maand zal moeten uitwijzen of dit ook op langere afstanden aan deze snelheid zo blijft.

Staat van de wagen;
De vorige eigenaar heeft duidelijk voor de wagen zorg gedragen, het interieur is in topstaat. De voorbumper is recent vervangen door een schadegeval (enkel cosmetisch) en is helaas in een andere tint grijs. Verder zijn er bepaalde zaken waar bij de volgende beurt naar gekeken zal worden, zo zijn de motorsteunen vermoed ik aan het verslijten (de torsion bar bovenaan begint door te scheuren). De zomerbanden zullen pas na de winter vervangen worden, eerst een set nieuwe winterbanden er onder.

Er is een vreemd geluid dat steeds na een 15-30min rijden opkomt wat best kan worden omschreven als het geluid van een radiator met lucht in. Indien iemand hier weet wat dit kan zijn is verdere info altijd welkom.

Autobahn en boswegen

Terug van een bezoek aan Zweden, perfect om de wagen te testen tijdens de eerste echt lange rit.

Heenrit van een 1200km gedurende de nacht gereden, ideaal om op de autobahn met cruise controle 130-150km/h te rijden. Verbruik zeer respectabel, steeds ergens tussen 5,5 - 6,5l. Vanaf 150km/h merk je wel dat de wagen buiten zijn comfort zone aan het gaan is, heel even 170km/h gereden maar dat is toch meer het terrein van een BMW touring.

Daar aangekomen nog heel wat km's gemaakt over onverharde boswegen en "autostrades" (2+1 baan), de wagen reed hier echt heel comfortabel en zuinig. De extra pk's t.o.v de Saab die er 120 had maken wel echt een verschil, terugschakelen naar 5 enkel nodig om vanuit 80 een vrachtwagen in te halen. Verder zalig rijden in 6e met een heel vriendelijk verbruik van rond de 5l in een toch wel sterk heuvelachtige omgeving. Wagen enkele keren voor een paar liter getankt, bij Aral in Duitsland wel terug volledig vol gegooid aan 1,409EUR/l.

Na de heenrit is de wagen wel een zacht krakend geluid beginnen maken bij het naar rechts draaien van het stuur in stilstand, toch maar eens laten nakijken.

Terugweg overdag door Zweden/Denemarken geen problemen en heerlijk kunnen rijden, in Duitsland helaas wel veel vertragingen. De wagen zelf was echt een kilometervreter, zuinig en comfortabel. Echt precies wat ik zocht.

Totaal aantal km's op 8 dagen: 3337km

Eerste defect (intercooler slang)

Had al ongeveer een week het gevoel dat het verbruik omhoog ging, maar door het nieuwe thuiswerk werden de ritten ook korter...

Bij het oprijden van de snelweg hoorde ik de bekende "pssssssht" van een turboprobleem. Motor gaat in thuis-kom-modus en dan maar tegen 50km/h naar huis. Na wat Googelen en een terugdenken aan een gelijkaardig probleem met een Skoda Octavia (diesel) jaren terug herinner ik me een filmpje van een Zweed die dezelfde D5204T3 motor met eenzelfde defect zeer eenvoudig repareerde door een intercooler slang te vervangen.

Inmiddels heeft de wagen een twee weken stil gestaan terwijl ik op het onderdeel wachtte, vermogen bij het rijden naar de werkplaats van een vriend was zeer sterk verminderd.

Gelukkig was het voor 56eur (incl levering) en wat geduld eigenlijk heel eenvoudig opgelost, gaat terug als voorheen. Waar een technische opleiding toch niet slecht voor is.

Het filmpje:

De eerste 15 000km

De wagen is ondertussen 15 000km in mijn bezit, tijd voor een update.
De overplaatsing van Brussel naar Brugge is sinds een maand of twee een feit, iets later dan verwacht en dus tikken de km's er minder snel bij. Gelukkig, want de huidige brandstofprijzen doen een mens overwegen terug onder de kerktoren werk te zoeken.

De pluspunten van de wagen:
- Comfort, zelfs met enkele uren in de wagen tijdens files of na lange dagen geen enkele keer even te willen uitstappen om de benen te strekken.
Onder comfort versta ik ook de opties, de meesturende xenon koplampen maken echt een verschil bij lange ritten over onverlichte wegen. De wagen barst van de kleine opties en snufjes waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht maar die voor een aangename rijervaring zorgen. Zo bleek het ineens mogelijk de bijrijdersstoel neer te klappen, wel zo handig!
- Ruimte, sinds ik de wagen heb zijn er reeds twee verhuizen geweest. Ook doe ik regelmatig aan carpoolen, met 4 of 5 volwassen mensen en hun spullen is de wagen nog steeds ruim. De motor trekt het allemaal met gemak.
- Verbruik, het is een grote wagen maar het verbruik zit nu ondanks de minstens 30min stapvoetse file per dag rond de 5,6l/100km. Helemaal niet slecht voor een diesel 5-cylinder van 164pk.

De negatieve punten van de wagen:
- Turbolag, de wagen moet soms echt even wachten tot de turbo op toeren is voordat deze begint door te trekken. Dit is zowel bij een koude als bij een warme motor het geval. Na enkele keren hard optrekken is dit wel weg en gaat hij meer dan vlot genoeg.
- Er staan de komende maanden/weken wel wat kosten aan te komen, niet verrassend met +210 000km op de teller. Het klonkende geluid in de ophanging moet opgelost worden. Verder is een klein onderhoud aan de orde. Niets onoverkomelijk, laten we hopen dat het zo blijft.
- Geen mogelijkheid om het infotainment systeem te upgraden, helaas heb ik nog de 'oude' Sensus. Hierdoor is de koppeling met mijn telefoon via bluetooth, zonder de vele opties die de geüpgrade Sensus had (vanaf 2014 met de nieuwe motoren).

1 jaar - 25 000km

De auto is inmiddels 1 jaar in mijn bezit, tijd voor een update:

Algemeen:
Het is een ouder model, maar zelf heb ik daar alsnog weinig van gemerkt. Het zit hem dan vooral in de elektronica, met name de navigatie durft wel al eens traag op te starten. Verder geen Apple CarPlay, al heb ik daar zelf weinig problemen mee. Qua uiterlijk is het voor mij in deze laatste facelift versie nog steeds geen schande om gezien te worden, nog steeds komen er complimenten op de uitstraling. Ook ben ik zelf een grote fan van het interieur zonder al te veel schermen, het digitale dashboard is wel heel fijn, maar zo'n halve iPad als center console hoeft voor mij echt niet.

Comfort:
Hier blinkt de wagen echt in uit, zowel op hogere snelheden (kruissnelheid Duitsland 150km/h) als in de stad is het een heerlijk comfortabele wagen. De kleine opties en de afwerking maken het een heerlijke wagen. Recent kwam er ook nog de opmerking van een V60 bestuurder (oud model, eveneens 5-cylinder D4) dat de V70 duidelijk beter geïsoleerd is en het 'lawaai' beter weet te dempen. Wat ik ook onder comfort versta is dat de auto gewoon steeds doet wat moet, een alm bereiken met 5 volwassen passagiers en een tjokvolle koffer langs steile oneffen grindpaden? Geen probleem. Verhuizen? Geen probleem. Ik ben nog niets tegengekomen dat de wagen niet aankon, zowel qua comfort als qua ruimte of qua ontwerp.

Techniek:
Volledig probleemloos is het niet geweest, zie de reparatie aan de turboslang. Maar dit zie ik niet echt als een gebrek, gewoon een versleten rubberen luchtslang die snel en goedkoop zelf te vervangen was. Ook het kloppende/krakende/... geluid bij traag over kasseien rijden is kosteloos verholpen tijdens het klein onderhoud, een bout van de stuurkolom bleek los te zitten. Zou volgens de garage ook enkel komen doordat deze na een demontage niet goed vastgezet is. Inmiddels 10 000km verder zonder problemen. Verder geen kosten, geen gebreken. De wagen verbruikt ook geen druppel olie.

Kosten:
De grootste kost is brandstof, al verbruikt de wagen met +- 5,3l een stuk minder dan gedacht. Zie ook de verbruiksmonitor. De 2,0l motor in combinatie met een lage CO2-uitstoot zorgt voor een lage belasting (BEL). Ook verzekering valt met 40EUR/maand reuze mee, dit door 100% schadevrij rijden + de vele automatische veiligheidssystemen (bv automatisch remmen). Het onderhoud kwam op een 250EUR, 4OOEUR voor een nieuwe zomerset Rex-velgen (incl. 2 quasi nieuwe Primacy 4 banden en 2 oudere Primacy HP banden). In de toekomst overweeg ik de optionele spatlappen te laten installeren, deze helpen tegen schade van gravelwegen (kom regelmatig in Zweden waar er zo wel veel zijn), alsook hoop ik zo iets minder te hoeven kuisen.

Kortom, een topwagen die nog een hele poos intensief gebruikt zal worden. Het komende jaar vermoedelijk nog wel wat intensiever dan het voorbije, maar ik stap dan ook telkens weer met een glimlach in en uit de wagen!