Volvo V70 D2 Nordic+ (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D2 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Eerste ervaring
- 750 km
Afgelopen zaterdag was het dan zover, ik mocht m'n nieuwe auto ophalen.
De vorige auto's waren allemaal MPV's maar nu weer de stap gewaagd naar een "lage" auto.
De keuze was al snel gevallen op de nieuwe V70 Nordic+ vanwege de overcomplete uitrusting.
Vanwege de bijtelling alsmede de grens van mijn leasebudget heb ik gekozen voor de D2 met 115 pk.
De kleur is Electric Silver Metallic.
Bij het in ontvangst nemen van de auto deze kleur voor het eerst "live" op een V70 gezien. En ik ben zeer content met de kleur... :-)
In 5 dagen nu al 750 km gereden, en met name snelwegkilometers. De motorisering voldoet goed in de auto. Verwacht geen race-auto, maar je komt meer dan goed mee met het overige verkeer.
Qua verbruik verrast hij mij zeer. Heb nu op 750 km een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1:15,8 km. Met 120 km/u op de cruisecontrol loopt het verbruik zelfs richting de 1:19 km.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden en blij met m'n keuze.
3000 km
- 3.000 km
De eerste 3000 km zit erop en met veel plezier.
Ondanks de "kleine" motor komt de auto goed en het verkeer mee en rijdt zeer volwassen, is stil en ook nog eens zuinig.
Volgens de boordcomputer heb ik over de 3000 km een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1 op 16,5 km.
Nu rij ik aardig wat snelwegkilometers en bij 120 km/uur rij je makkelijk zo rond de 1 op 18 / 19.... Maar op de stadse kilometers valt het verbruik tegen en zit je zo op de 1 op 10.
Dit komt met name dan door het veelvuldig optrekken, waarbij de motor flink aan het werk moet.
De auto (en met name de stoelen) zit heerlijk en bevalt me prima.
Ik had eerder een volvo moeten nemen......
Update - 8500 km
- 8.500 km
Ondertussen weer de nodige kilometers erbij gereden.
De auto bevalt nog steeds zeer goed.
Enige issue welke nu optreedt zijn meldingen van de bandenspanning..... Bandendruk zou te laag zijn, maar blijkt bij controle correct. Waarschijnlijk zijn de sensoren ontregeld tijdens het wisselen naar de winterbanden. De garage gaat dit binnenkort nakijken.
De laatste weken verblijf ik voor mijn werk in Duitsland. Wat betekend in zondagavond naar locatie in Duitsland en op vrijdagavond weer terug. Afstand is iets meer dan 500 km.
Als ik dan een kruissnelheid aanhoud van 140 km/h dan verbruikt de auto op deze afstand (inclusief wegwerkzaamheden en de duitse heuveltjes) een zeer nette 1:16,5.
Trap je het gas echter iets meer in (dit gebeurd vaak op vrijdag), en hou je zo'n 180 km/h aan dan zakt het gemiddelde verbruik op deze afstand naar ca. 1:12....
Met het vermogen (en de juiste versnelling) is het trouwens aardig meekomen op de duitse autobahn. Op een vlak stuk bereikte ik zelfs (na enige tijd) een top van 201 km/h. Bultje af zelfs 215 km/h op de klok gekregen.
20.000 km
- 20.000 km
De eerste 20.000 km zitten erop !
En met nog steeds evenveel plezier rij ik in deze auto. De afgelopen km's totaal geen bijzonderheden gehad.
Alleen het verbruik blijft me verbazen. Met heel heel veel moeite kom ik aan een gemiddeld verbruik van rond de 1:15. Dan schakel ik vroeg op (2000 toeren) en rij niet te hard (120 km/uur). De fabrieksopgave is op geen enkele manier realistisch.
Dit word ook bevestigd door de leasemaatschappij. Want zij hanteren een norm-verbruik van 1:14,3 voor deze auto. Dat is gebaseerd op ervaringscijfers en dus veel realistischer.
Vorige week werk ik door een vriend gewezen op de elektrisch bedienbare lendensteun die mijn auto had.....een wat ?.. een elektrische wat ?... Deze had ik dus totaal nog niet ontdekt :-) .... Na wat te mee hebben gespeeld, moet ik zeggen dat ik hem ook niet gemist heb.... Stoelen waren en zijn gewoon TOP.
30.000 km
- 30.000 km
Ondertussen staan er al weer 30.000 kilometers op de klok.
Het blijft een heerlijke auto om in te reizen en met de D2 kom je meer dan goed mee in het dagelijkse verkeer.
Het verbruik blijft wel fors achter bij de fabrieksopgave ondanks dat ik echt m'n best doe om zuinig te rijden.
Punt van kritiek zijn de bandenspanningsensoren. Bij ritten van langer dan een uur en bij snelheden van 150+ komen er diverse meldingen dat de bandenspanning gecheckt moet worden. De spanning is echter steeds goed.
De garage heeft al diverse keren een software update doorgevoerd maar krijgt het niet verholpen. Tevens schijn ik de enige te zijn met dit problemen...... Men had nooit eerder klachten hierover...
Verder nog steeds tevreden.
50.000
- 50.000 km
Ondertussen rij ik nu een net een jaar in de V70 en heb nu de 50.000 km grens gepasseerd.
Deze 50.000 km heb ik met heel veel plezier en genot gereden.
Het verbruik.
In tijden van sjoemel software in diesels blijf ik me ook negatief verbazen over het verbruik van de V70.
Ik doe echt heel erg m'n best om zuinig te rijden. Bij 2000 toeren opschakelen, gaspedaal niet verder dan de helft indrukken, op de cruise-control rijden, op de snelwegen rij ik 115 km/uur.
Met veel pijn en moeite haal ik dan een gemiddeld verbruik op een hele tank wat rond de 1:16,5 ligt......
Dit wijkt wel heel fors af van de fabriekswaarde...
Hernia
- 95.000 km
Het zal veel mensen, en met name ongeloofwaardig in de oren klinken, maar de Volvo heeft me een hernia bezorgt.....
Had dit zelf ook nooit verwacht, maar de afgeknelde zenuw is er wel daadwerkelijk.
De leren stoelen van de Nordic uitvoering hebben nogal dikke, nadrukkelijk aanwezige naden en korte zittingen. In ieder geval te kort voor mijn lengte van 1,96 meter.
Om de auto in de 20% bijtelling te krijgen is deze uitgevoerd met een sportonderstel (-30 mm). Dit in combinatie met mijn stoelinstelling resulteerde dat de afstand straat tot stoelzitting kleiner is dan mijn onderbeen lang is.
Al deze factoren zullen hebben meegewerkt aan mijn Hernia.
De auto is nu omgeruild met een Peugeot 5008. Terug naar een hoge zit dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V70 2.0 D3 Polar+ Leer | Xenon | PDC | Stoelverwarming | Trekhaak | Voorruitverwarming | Automaat
- 2016
- 177.072 km

Volvo V70 1.6 T4 Limited Edition, dealer onderhouden
- 2013
- 125.939 km

Volvo V70 2.4 D4 AWD Dynamic | Uniek | 1ste Eigenaar | 5 Cilinder | Adaptieve Cruise Controle | Blis | Bi-Xenon | Leder | Stoel + Stuur + Achterbank verwarmd |
- 2015
- 60.847 km