Volvo V70 D2 Momentum (2013) #4

autoreview

Volvo V70 D2 Momentum (2013)
Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)Volvo V70 D2 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV70 D2 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf205.500 km
KM-stand laatst402.723 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Volvo (V70)

  • 205.500 km

Aanschaf Volvo V70 D2 Momentum powershift

Inleiding
De zoektocht
De proefrit
De eerste 5000 kilometer
Pluspunten
Mindere punten
En nu begint het gedonder? Koppeling vervangen bij 210.000 km
210.000 en verder

Inleiding
Voor wie geïnteresseerd is eerst even wat achtergrond informatie over mijn keuze, anders kun je dit overslaan en gelijk naar de aankoopreview gaan. Na ruim 22 jaar in leaseauto’s te hebben gereden is er nu het moment aangebroken om zelf weer een auto aan te schaffen. Vanuit mijn werkgever hebben we wel een redelijk aantrekkelijke kilometervergoeding waarmee in elk geval een groot deel van de kosten kunnen worden betaald.
Maar ja wat neem je dan voor auto? Jarenlang heb ik de keuze gemaakt voornamelijk op basis van opgelegde keuzes door werkgever/leasemaatschappij, kosten en de belastingwetgeving. Ik ben begonnen in 1996 met een Toyota Carina E en daarna Opel Astra, Renault Laguna, Skoda Octavia, Fiat Punto, Toyota Prius, Ford Focus, Skoda Octavia. Je ziet het al niet echt spraakmakende auto’s maar meer doorsnee auto’s die prima rijden.
En nu in 2018 kan ik helemaal zelf een keus maken. Wat ga ik doen? Ga ik voor benzine of diesel, laat ik de kosten prevaleren boven andere zaken? Ik heb eerst geprobeerd de laatste leaseauto (Skoda Octavia 1.6 diesel) over te nemen van de leasemaatschappij Leaseplan. Echter ze vroegen wat mij betreft voor een auto met bijna 180.000 kilometer en ruim 4,5 jaar oud te veel. Er werden diverse goedkopere, jongere met minder kilometers ergens anders aangeboden. Ze hebben nog wel wat van de prijs gedaan maar het verschil bleef te groot. En dan blijf je ook nog eens in dezelfde auto rondrijden. Inmiddels is de Skoda gelijk na het inleveren geëxporteerd.

De zoektocht
Omdat ik dus eigenlijk nu weer de vrije keus had, heb ik verder gekeken, wat me nu echt leuk leek. Ik wilde in elk geval nu een keer een automaat en het moest een diesel worden, omdat ik toch meer dan 35.000 km per jaar rijd. En het moet een ruime auto zijn met 3 opgroeiende kinderen, maar geen SUV of MPV, daar hou ik niet van. En maximaal 5 jaar oud. Dan blijven over auto’s als de Audi A6, BMW 5, Mercedes E, Peugeot 508, Skoda Octavia/Superb, VW Passat, Volvo V70. En omdat de diesels onder druk staan vanwege de milieudiscussie merk je dat in de tweedehands prijzen; die zijn heel aantrekkelijk en vaak een stuk goedkoper dan een vergelijkbare benzine uitvoering.
De Audi, BMW en Mercedes, ook al vind ik die prachtig vallen af, deze zijn me toch echt te groot en te zwaar en te duur. Een Skoda Octavia die heb ik al gehad en de Superb is niet veel groter dan de Octavia. De Peugeot 508, VW Passat en Volvo V70 blijven over. De Peugeot vind ik een mooie wagen maar ben niet gecharmeerd vanwege de “semi-automaat”. Dit is eigenlijk een gerobotiseerde handbak die nogal langzaam schakelt. De VW Passat heb ik een keer een week in gereden en reed op zich fijn, heel erg als de Skoda, maar vind ik dan toch weer te gewoon of te saai. Dus blijft over de Volvo V70. Dit heb ik altijd al een mooie auto gevonden, maar eigenlijk nooit echt bewust aan gedacht. Zoeken op internet levert behoorlijk wat interessante auto’s op. Veel Volvo V70’s zijn al luxe uitgevoerd met een mooi lederen interieur.

Proefrit
Een vrije vrijdag in eind oktober moest ik de leaseauto in de ochtend inleveren en de bedoeling was om die dag gelijk een proefrit te maken in een V70. Ik had 2 mooie gezien op een uurtje rijden, dus gebeld en proefrijden was mogelijk. De eerste was een V70 D2 Momentum automaat in de kleur Seashell metallic (zilvergrijs, beige) met een Sandstone beige leder interieur, met 205.500 kilometer op de teller uit eind 2013, al wel het facelift model 2014.
De proefrit ging al prima; wat een genot om in zo’n auto te rijden. De stoelen zaten prima, het lichte interieur daar word je wel vrolijk van en wat soepel en makkelijk rijdt dat, mede door de automaat. Zowel mijn vrouw als ik hebben om beurten gereden. Je voelt dat het een grote, zware auto is die door de comfortabele vering als het ware over de weg glijdt, maar is nu ook weer niet te slap geveerd. En ja de grootste vraag was of de 1.6 diesel met 116 pk en 270 Nm koppel wel voldoende zou zijn. Dat viel me heel erg mee, mede omdat de automaat snel schakelt en je dus niet het gevoel hebt dat de auto te kort komt. Prima voor ons.
Tja en wat doe je dan als je terugkomt na de proefrit, want het was niet echt de bedoeling om gelijk de eerste auto te kopen die je bekijkt. Maar ja, de auto voelde goed en had de juiste kleur en uitvoering wat ons betreft, alhoewel mijn vrouw twijfelde over het lichte leren interieur. En er stond al ruim 200.000 km op de teller dus check op onderhoud en garantie moest nog wel even over worden gepraat met de verkoper. Onderweg ook gestopt en buitenkant, onderkant en onder de motorkap wat dingen gecontroleerd.
Met de verkoper verder gesproken; de boekjes klopten en de onderhoudsbeurt was net nog gedaan, distributieriem hoeft nog lang niet te worden vervangen, de banden zijn behoorlijk nieuw nog. Dus een auto om voorlopig mee vooruit te kunnen zonder gelijk direct voor grote kosten te komen staan. Verder nog garantie afgesloten op motor en aandrijving en we hadden een deal; de Volvo V70 was van ons. Ik ben er zeker van plan om er 4 jaar mee te rijden. Dus dan staat er ruim 300.000 op de teller.
Het is natuurlijk altijd een risico om een auto met deze hoge kilometerstand aan te schaffen maar de onderhoudshistorie is ok en het adres waar ik de auto heb gekocht gaf me het vertrouwen dat ik een "goeie koop" zou doen. En Volvo’s schijnen gebouwd te zijn om lang mee te kunnen. Het is natuurlijk even afwachten, er zal heus wel wat extra onderhoud en reparatie komen en daar heb ik rekening mee gehouden.

De eerste 5000 kilometer
Dagelijks rijd ik bijna 130 kilometer grotendeels over snelwegen en provinciale weg. En het is elke dag een genot om erin te rijden, vooral op de langere afstanden. De automaat draagt natuurlijk ook bij aan de luxe en rustige manier van rijden. Verbruik van 1 liter op 18 kilometer is te halen (zie de verbruiksmonitor). Nu moet ik zeggen dat mijn rijstijl rustig is en ervaring is dat de V70 D2 tot 115km/u heel zuinig is maar daarboven loopt het verbruik hard op.
Verder is het zo dat boven de 120 km/u de fut er wel uit is. De auto versnelt wel en kan ook prima hogere snelheden behalen en vasthouden, maar de accelaratie naar hogere snelheden duurt wat langer. En hierbij moet je met gevoel het gaspedaal hanteren, want als je gelijk diep intrapt dan wordt er een paar keer teruggeschakeld en heb je niet echt het gevoel dat je sneller gaat, terwijl als je dit voorzichtiger doet dan blijf je in de hoogst versnelling rijden en versnel je door het koppel net zo snel.
Qua comfort en rust in de auto is het allemaal prima voor elkaar. Geluidsisolatie is heel goed, tot nu toe geen rammeltjes of kraakjes. De stoelverwarming is heerlijk ’s ochtends. De versie die ik heb heeft geen standkachel (zit standaard op een Nordic+ geloof ik), dat mis ik nu niet, maar zou het weleens mee willen maken zo’n voorverwarmde auto. Het gevoel dat je in de V70 krijgt is, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen, dat het een verlengstuk is van je huiskamer en daar ben ik het wel mee eens. De stoelen zitten prima en je wordt vanzelf rustig in deze auto. Ik rij nu al zelfs vaak op de cruise control op 110-115 km/u. Dan word ik wel ingehaald maar schiet toch lekker op en kan steeds met de cruise control op de rechterbaan of middenbaan blijven doorrijden; en dus niet op de onrustige linkerbaan met “harmonica-effect” (dan weer sneller en dan weer langzamer). Bij andere auto’s heb ik daar andere ervaringen mee en wil je continue sneller (te snel) rijden. Ik hoop dat het ook een positieve invloed heeft op voorkomen van boetes.
En natuurlijk in het begin ook even regelmatig de olie en andere vloeistoffen gecontroleerd. Blijft allemaal op niveau en dus geen olieverbruik.

Wat zijn de pluspunten
+ vlakke laadvloer. Als je de achterbank neerklapt dan heb je een helemaal vlakke laadvloer. Je legt er een matrasje in en je hebt bij wijze van spreken een 2 persoons bed!
+ aflegruimte met vakjes onder het kofferbakdeksel
+ degelijk, geen rammels of kraakjes tot nu toe
+ ruimte: voorin heel ruim en achterin ook ruimte zat. Je kunt goed achter je zelf zitten als je 1,85 bent. Er kunnen ook wel 3 volwassenen achterin want de auto is ook breed. Voor 3 opgroeiende kinderen is het heel ruim. De koffer is ruim en goed toegankelijk en praktisch.
+ comfort en rust
+ relaxed rijden door de automaat
+ verbruik: met rustig rijden (en niet harder dan 120 km/u) redelijk zuinig (1:18). Met de grote tank van 70 liter kun je dan in elk geval tot 1200 km rijden.
+ achterklep automatisch openen (met sleutel of knop) en sluiten (met knop)
+ haken en bevestigingsogen in de kofferbak om zaken mee vast te zetten.
+ reservewiel is aanwezig.
+ Audio/mediainstallatie: geluid van muziek en radio is prima.
+ bellen in de auto. Het valt me op dat bellen vanuit de auto via de mediainstallatie voortreffelijk is, beter als mijn voorgaande auto’s
+ geen olieverbruik
+ verwarming. De auto is snel op temperatuur en de snelwerkende stoelverwarming zorgt ook dat je het niet koud krijgt
+/- voorruitverwarming. Op zich een prima werkende voorziening, maar ik merk vooral als het donker is dat de dunne draadjes in de voorruit af en toe voor minder zicht zorgen doordat het de verlichting van tegenliggers vertekent.
+ zicht rondom de auto. Ik vind deze prima, geen dode hoeken door raamstijlen etc.
+ Stoelen: zijn goed te verstellen in de rug en onderbenensteun en hoogte etc. De stoelen zitten fijn.

Wat zijn de mindere punten tot nu toe
- Het navigatiesysteem heeft wel duidelijke kaarten maar geeft soms rare routes. Mijn ouders wonen ca. 140 km verder op in het noorden van het land en er is eigenlijk maar één snelste route daar naartoe. En dan komt het navigatiesysteem met een voorstel om 60 kilometer om te rijden! Eigenlijk gebruik ik alleen navigatie op mijn mobiel tegenwoordig want is veel betrouwbaarder met file informatie etc.
- Soms ontbreekt de informatie in het informatiedisplay, zoals de tijd en temperatuur. Deze zijn niet altijd in het middendisplay genoemd. In mijn vorige auto, de Skoda, gaf de navigatie ook nog de hoogte aan. Dit vond ik altijd een leuke gadget, vooral in het buitenland.
- Geen bandenspanningssensor. Deze zat ook in mijn vorige auto en ik mis deze niet echt, maar toch vraag je je af of de spanning goed is. Als het automatisch in de gaten wordt gehouden geeft dat toch meer gevoel van zekerheid.
- Alleen aflegruimte in de kofferbak onder de kofferbakbedekking. Een prima oplossing dat je alles in extra vakjes onder het kofferbakdeksel kunt leggen, dan blijft de koffer mooi leeg. Alleen ik mis wel net die extra zijvakken achter de achterwielen voor spulletjes en gereedschap die je altijd direct bij de hand wil hebben. Daar heb ik zelf aan beide kanten een kofferbaknetje in gemonteerd. Ziet er netjes uit en werkt prima.
- Verbruik bij hoge snelheden: met flink doorrijden en hogere snelheden op de snelweg kruipt het verbruik al snel richting de 1:15, niet echt zuinig
- Geen brillenvakje voor mijn zonnebril; deze is niet standaard aanwezig. Kun je wel achteraf monteren op de plek van de bestuurdershandgreep.
- Grote auto. Ik merk dat mijn vrouw er minder graag in rijdt als ze bijvoorbeeld boodschappen moet doen. Ze vindt de auto dan toch net te groot en te onhandig. Ik heb daar geen last van ;-)
- Draaicirkel. Deze is groot en ik verkijk me er ook vaak op en betekent dat ik bij parkeren af en toe een paar keer moet steken.
- Geen bandenspanningssensor systeem. Was ik wel gewend van eerdere auto’s, zit helaas niet op deze uitvoering.

210000 kilometer en koppeling

  • 210.000 km

En nu begint het gedonder? Koppeling vervangen bij 210.000 km
Na ruim 2 weken de auto in bezit te hebben heb ik de indruk dat er af en toe een slippende koppeling is vooral in versnelling 4 maar ook lijkt ook soms in 2 en 6!! Het zal toch niet! Dan heb je net 2 weken een andere auto en nu dit. Het is te merken als ik flink gas geef in deze versnellingen en vooral rond de toerentallen van ca. 1500 tot 2300. Bij hogere toerentallen is het niet of minder te merken. Dan zie je de toerenteller "schokkend" met kleine sprongen omhooggaan en niet geleidelijk. Het probleem treedt niet op als ik rustiger accelereer. In de versnellingen 1, 3 en 5 zijn/lijken er geen problemen. Verder doet de powershift automaat prima zijn werk qua op en terugschakelen en heb ik geen klachten. Zelf denk ik dat het om een versleten koppeling gaat van deze powershift automaat…
Ik heb contact opgenomen met de verkoper en een paar dagen later is er een monteur/specialist (die in de buurt woont) bij mij langs geweest om e.e.a. te controleren en ook softwarematig uit te lezen. Daarbij is de bak, koppeling opnieuw gekalibreerd. Dit heeft niet mogen helpen. Tijdens een proefrit bleef het probleem van de slippende koppeling zich voordoen. De koppelingsunit zal binnenkort worden vervangen door een nieuwe en dit valt gelukkig onder de garantie! Er was eerst een misverstand dat dit niet onder de garantie zou vallen…. En ik zou dan de onderdelen en materiaal van ruim 1.400 euro moeten betalen en de uren waren dan niet voor mijn rekening. Gelukkig had ik wel de extra garantie!
Tot zover ben ik blij dat het goed werd opgepakt en werd de reparatie ingepland 2 weken later. Ik kon er wel (rustig) mee blijven doorrijden, maar goed je merkt wel dat de koppeling af en toe doorslipt. Op een woensdag werd de auto gerepareerd en dit heeft tot en met maandag geduurd dat ik de auto terug had. Bij het vervangen van de koppeling was er een stuk gereedschap kapotgegaan en deze moest worden besteld. De koppeling zat blijkbaar zo vast dat het gereedschap dit niet aankon. Ik moet zeggen dat de Volvospecialist het heel goed oppakt en ja ik kan wel eisen dat het allemaal snel moet maar dat heeft ook geen zin. Dat de koppeling zo snel na aankoop al zou zijn versleten en het tegenzit met de reparatie dat kan ook. Gelukkig had ik wel een vervangende auto.
Je gaat dan wel twijfelen of je nu toch niet een te oude/versleten gebruikte auto hebt gekocht. Gaan er nog meer van deze reparaties komen? Had ik niet beter een eenvoudigere, jongere auto met minder kilometers kunnen kopen? Ik werd niet heel erg vrolijk van de forums, die had ik vooraf ook wel doorgenomen, en hier staat heel veel informatie wat er mis kan gaan. Vooral: de powershift automaat, waarin dus ook een koppeling inzit, heeft kuren. Verder is de reputatie van de D2 motor ook twijfelachtig en schijnt het onderstel (veren, besturing etc) bij hogere kilometerstanden z’n onderhoud/kosten te vragen.
Maar goed de koppeling is vervangen en kan er straks weer 200.000 kilometer tegenaan. De 1.6 D2 motor (116 pk) is niet de eerdere 1.6 DrivE motor (109 pk) die veel meer problemen kent (ook bij Ford). De 1.6 D2 is in basis dezelfde motor maar dan de verbeterde versie waar problemen met te kleine oliecarter, turbo’s, EGR’s, roetfilter hopelijk minder voorkomen. Tja dus er zullen heus wel meer reparatie- en onderhoudskosten gaan komen, ik heb daar wel rekening mee gehouden, maar we gaan het zien.

Vanaf 210.000 km na vervangen koppeling (december 2018)
De koppeling is eind november vervangen en de auto rijdt weer prima. Echter krijg ik in de dagen erna wel af en toe een storingslampje met de melding “Versnellingsbak beperkte werking”. Dit trad alleen op bij een oprit van de snelweg die lijkt op een soort haarspeldbocht, dus flink omhoog en dan haaks de bocht om en weer omhoog de snelweg op.
Nadat ik de auto heb gestopt en herstart is het weer verdwenen. De monteur/specialist die bij me in de buurt woont is even weer langs geweest en constateerde dat er een interne melding was dat de versnellingsbakolie te laag was. Ik zelf had ook al op een Duits forum ontdekt dat de je powershift bakken qua versnellingsbakolie strak of net boven het maximum peil moet afvullen, want anders kun deze melding optreden. Een paar dagen later heeft hij de auto meegenomen naar de garage en olie bijgevuld. Sindsdien heb ik er al weer een paar duizend kilometer mee gereden zonder enige problemen. De auto rijdt fijn en schakelt nu ook heel fijn, dus al met al ben ik heel tevreden! Ik heb begin maart de afspraak staan voor de 220.000 kilometer beurt en zal dan even weer mijn bevindingen delen.

220000 kilometer en beurt

  • 220.000 km

De auto rijdt prima tot nu toe en er zijn geen problemen maar is nu wel toe aan de 220.000 km beurt en deze is begin maart uitgevoerd. Naast de beurt zijn ook de remschijven en blokken achter vervangen, deze waren versleten. Verder heb ik ook het navigatiesysteem laten updaten, zodat ik zelf actuele kaarten kan installeren. Hieronder de kosten en ook verder berekend wat deze per kilometer en per jaar zijn:

Olie/filters/materiaal onderhouds beurt: 132,90
Remschijven en blokken achter: 258,85
Update infotainment en navigatie 68,40
Werkplaatstarief/uren (2,75 uur): 150,98
BTW 128,34
Totaal: 739,47

Als je dan kijkt naar de kosten per kilometer (over 14.500 kilometer):
Brandstof: 6,86 c ( 1 op 18,28 km)
Onderhoud: 5,09 c

De overige kosten uitgaande van 38.000 kilometer per jaar zijn:
Wegenbelasting: 1692 p.jr of 141 p.mnd: 4,45 c
Verzekering is 500 euro per jaar : 1,32 c
Afschrijving geschat op 2000 euro p.jr: 5,26 c

Tot nu toe komt dan de kilometerprijs uit op afgerond 23c/km en dit betekent een jaarbedrag van 8740 euro. Er staat wel een vergoeding van de werkgever tegenover.

238000 kilometer en vakantie

  • 238.000 km

De vakantie is achter de rug en kan ik weer wat ervaringen delen. We zijn op vakantie geweest in de grensstreek Polen en Tsjechie; hier ligt het Reuzengebergte. De V70 heeft ons hier met 5 personen en vakantieuitrusting naar toe gebracht en heeft het prima gedaan. We hebben bijna 3000 kilometer gereden in de vakantieweken, waarvan al ruim de helft voor de heen en terugreis. Hieronder even de ervaringen:

Verbruik was tijdens de vakantie 1:17km waarvan een groot deel met 5 personen, dakkoffer, volle belading en 2 fietsen op de fietsendrager. Natuurlijk een groot deel snelweg en daarnaast heuvelachtige binnendoor wegen. Op de snelweg hanteer ik een rijstijl van max 115-120.
Algemeen verbruik is ca 1:20 in de zomermaanden. Hierbij rij ik voor woonwerk verkeer veel provinciale weg of rij ik op de snelweg max 115 km/u. De boordcomputer geeft vaak 5-10% te gunstig aan, dus 1:22

Bagageruimte genoeg, maar doordat je veel ruimte hebt neem je ook meer mee en dakkoffer er ook nog bovenop voor de lichte maar grote spullen. De V70 is breder dan de Skoda Octavia die ik had, de 3 kinderen zitten ruimer op de achterbank. De voetenruimte was in de Octavia wel net zo ruim.

Voor het eerst met de V70 in de bergen geweest. Ook al is het niet superhoog daar (tot 1600m); er zijn genoeg wegen omhoog en omlaag en haarspeldbochten. In de bergen is de versnellingsbak in S zetten aan te raden. Sowieso om te remmen op de motor. En bij steile afdalingen moet je soms handmatig in een lagere versnelling zodat je goed op de motor kunt afremmen. In D afdalen gaat niet goed want de versnellingsbak heeft de neiging om te freewheelen en op te schakelen dus je gaat steeds sneller naar beneden en moet je continue bijremmen. In S rij je ook prima bergopwaarts. En voelt gewoon heel soepel aan. Er is kracht genoeg. Je zit zo op 100 km/u en vaak kan of mag je niet harder op de bochtige bergwegen. Je hebt eigenlijk nooit de indruk dat de motor het niet kan trekken; het hoge koppel bij lage toerental al beschikbaar zal hier aan meehelpen. Als ik dit vergelijk met de turboloze benzine motoren die ik vroeger in de mijn eerdere auto's had; die moest je altijd goed op toeren houden en de juiste versnelling gekozen hebben anders viel je stil op een helling.... Daar heb je in deze V70 geen last van; de automaat zorgt voor de juiste versnelling en de motor heeft genoeg kracht om vooruit te komen. En dat de V70 zelf terugschakelt bij helling omhoog komt eigenlijk maar zelden voor, alleen bij de hele steile hellingen af en toe. Eigenlijk is de conclusie dat me dit 100% is meegevallen, want de D2 motor is de kleinste diesel in deze toch zware auto, maar kan het meer dan voldoende aan. Vaak was de beperkende factor bergomhoog de voorganger die niet harder reed of kon....;-)

De kofferbak verdeler (noem je dat zo) is handig; deze kun je omhoog klappen zodat de losse spullen erachter blijven en heb je ervoor een ruimte om er spullen voor te zetten. Dit hebben we vooral op locatie gebruikt, omdat je dat de meeste spullen hebt uitgeladen, maar er toch nog veel achterblijft, waarvan je niet wil dat deze gaan rondslingeren in de kofferbak. De vakjes onder de klep en de zelf gemaakte netjes aan de zijkant zijn een uitkomst om kleine spullen weg te bergen. Met een spinhaak kun je mooi zaken vastzetten.

Tot nu toe heb ik geen olie verbruik geconstateerd, sinds dat ik deze auto heb. Ik controleer op gezette tijden en dat lijkt prima.

De airconditioning doet het prima bij het warme weer wat we hebben gehad. Wat wel opvalt is dat de ventilator soms hard blaast bij zonnig weer en airco uit en als de buitentemperatuur toch nog heel niet hoog is. Door de vele ramen warmt de auto blijkbaar snel op. Met de airco aan gaat het helemaal goed. Dan wordt de auto prima op temperatuur gehouden. De zonneschermen/sunblinds bij de achterste zijramen en achterraam zijn een uitkomst om de warmte buiten te houden. Deze heb ik via marktplaats kunnen aanschaffen.
De leren stoelen warmen wel lekker op als de auto in de zon heeft gestaan, dus heb naast de sunblinds ook weer de aluminium voorruit zonnescherm weer in gebruik genomen om de warmte tijdens parkeren buiten te houden.

Tijdens de afgelopen periode hebben zich geen rare zaken voorgedaan of zijn lampje gaan branden of zo. Het enige minpuntje wellicht dat kan worden genoemd is dat de klep van de tankdop een keer eraf is gevallen. Dat is eigenlijk ook mijn eigen schuld, want ik stond aan de verkeerde kant van een dieselpomp en de slang was net wel/niet lang genoeg, en doordat de slang tegen het deksel aan drukte, sprong deze er ineens vanaf. Gelukkig is het een kliksysteem, dus deze zat er ook zo weer op.

Over een paar duizend kilometer is de APK en beurt en zal ik e.e.a. weer delen en ook weer de kostenberekening actualiseren. Tot dusver ben ik nog steeds heel tevreden met de V70 na bijna 35000 km te hebben gereden.

240000 km beurt

  • 240.000 km

De auto heeft bij 240.000 km een grote beurt gehad met APK. Doordat ook de 4 banden zijn gewisseld en de voorste remschijven en blokken zijn vervangen is het al met al best wel een uitgave geworden. Totaal ruim 1580 euro.
Dit zijn natuurlijk slijtageonderdelen en hopelijk kan ik hier weer een hele tijd mee vooruit.
Doordat er nieuwe banden onder zitten is er wel minder geluid en merk ik bij het remmen minder trillingen. De auto rijdt merkbaar lekkerder en heeft minder bandengeluid. Ik heb de Vredestein Quatrac Pro 4-seizoenbanden laten monteren.

Verder heeft de auto het goed gedaan en me nooit laten staan. Wel zit nog binnen nu en een jaar de distributieriem en de waterpomp er aan te komen (ik heb begrepen een reparatie van 450 euro). Dus de volgende beurt wordt ook niet echt goedkoop…

Dus ja wat is de conclusie? Autorijden blijft een dure aangelegenheid, ook al wordt een groot deel vergoed door de werkgever, maar dit dekt lang niet alle kosten. En omdat ik in het verleden gebruik kon maken van 14% bijtelling leaseauto’s, dan ben ik nu een stuk duurder uit. Maar verder ben ik wel nog steeds tevreden met de auto hoe deze rijdt/bevalt en ook hoe deze er uitziet, ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien.

Nog even de top 3 plus en min punten op een rij tot nu toe:
+ Rijdt heerlijk comfortabel en rustig mede door automaat
+ Ruim en praktisch
+ Bellen in de auto gaat fantastisch, veel beter als mijn vorige auto’s. Ook is de geluidsinstallatie geweldig

- Toch wel dure kostganger qua totaalkosten (ook al zijn de brandstofkosten laag bij rustige rijstijl)
- Informatiedisplay en navigatiesysteem: nog steeds vind ik de indeling en werking van multimedia en navigatiesysteem niet het beste: Onoverzichtelijk en navigatie komt soms met rare routes, alhoewel je altijd wel op de bestemming komt.
- Slijtage aan de leren stoelen; nog niet eerder genoemd, maar er zijn wat kleine slijtageplekken zichtbaar zo langzamerhand op de bestuurdersstoel, niet raar na 240.000 kilometer maar wel jammer.

Hieronder nog de kosten berekening op een rij.

Grote beurt bij 240.000 km
- Olie/filters/materiaal grote onderhoudsbeurt + APK: 323,96
- Remschijven en blokken voor: 315,69
- 4 banden Vredestein Quatrac pro: 692,12
- Werkplaatstarief/uren (3,75 uur): 249,11
Totaal: 1580,89

Als je dan weer kijkt naar de kosten per kilometer over (239.492 – 205.500 =) 33.992 kilometer:
Brandstof: 6,64 c (1 op 18,94)
Onderhoud 739,47+1580,89 = 2320,36 => 6,83 c

De overige kosten uitgaande van 38.000 kilometer per jaar zijn:
Wegenbelasting: 1692 p.jr of 141 p.mnd: 4,45 c
Verzekering Allrisk is 723,86 euro = 1,90 c
Afschrijving geschat op 2000 euro p.jr = 5,26c

Dan komt de kilometerprijs uit op afgerond ruim 25c/km en dit betekent een jaarbedrag van 9530 euro per jaar. Ik heb ook nog even berekening gemaakt via Autoweek en Anwb en dan kom ik uit op respecteievelijk 0,30c en 0,32c per kilometer, dus nog duurder. En doe ik het tot nu toe nog heel netjes dus.

Ruim een jaar in bezit, 247750 km

  • 247.750 km

Ruim een jaar geleden heb ik mijn V70 aangeschaft. Dus even evaluatie van het afgelopen jaar en even kijken hoe het is gegaan en wat de verwachtingen zijn richting de toekomst.

Algemeen
De auto heeft het na een stroeve start prima gedaan. Een paar weken na aanschaf bleek dat de koppeling was versleten en deze is onder garantie vervangen. Daarna heeft de auto alleen regulier onderhoud gehad waarbij wel remmen zijn vervangen en er 4 nieuwe all season banden op zijn gezet.
De auto is comfortabel met een grote C en dat komt door het lederen interieur, goede stoelen automaat, ruimte en rustige karakter. De uitspraak dat het een verlengstuk is van je huiskamer dat deel ik zeker. Voor ons gezin met 2 volwassenen en 3 puberende kinderen is het een fijne wagen.
Motorisch gezien ben ik tevreden met de D2 in combinatie met automatische versnellingsbak. In het dagelijks verkeer maar ook op vakantie, bepakt en bezakt en in bergachtige omgeving volstaat de auto prima. Verbruik is per 100 km gemiddeld 5,29 l en dat kost 6,67 Euro (in km/l: 1 op 18,9). Een actieradius van 1200 kilometer is altijd te halen.

Voldoet de auto aan het doel?
De auto is aangeschaft met het volgende doel: een ruime comfortabele gezinswagen die het een jaar of 4 moet uithouden in ons gezin, en er jaarlijks ca. 37.500 kilometer wordt gereden, waarbij de kosten ook van belang zijn. De auto past nog steeds bij deze doelstelling.

Financieel
Afgelopen jaar (vanaf 16 oktober 2018) is niet goedkoop geweest.
Er is ca. 37.250 kilometer gereden tegen een kilometerprijs van 0,25c (zie eerdere berekening in review). Dat is dus ruim 9.300 euro. De zakelijke kilometers waren in totaal 22.059 met een vergoeding van 3.342 euro. Privé is er dus 15.191 kilometer gereden. De privé kosten waren 5.958 euro. Stel dat ik nu een normale leaseauto van ca. 35.000 euro zou rijden, dan zou ik jaarlijks 4.000 euro kwijt zijn. Dus met de privéauto ben ik bijna 2.000 euro per jaar duurder uit dan met de leaseauto (en dan heb ik het niet over de elektrische leaseregeling a 4%). Nu is de V70 wel groter en luxer dan wat ik normaal zou leasen, maar ook ouder.
Overgaan op een gelijkwaardige benzine uitvoering zou duurder zijn. Even alleen uitgaande dat belasting en brandstofkosten anders zijn en de rest gelijk: De wegenbelasting is 1692-896= 796 goedkoper. En brandstof is 2497 – 4757 = 2260 duurder. Dus in totaal zou benzine dan 1.464 duurder zijn, dus benzine is geen optie in mijn geval. (Hierbij er van uitgaande dat benzine 30% onzuiniger is en per liter 25% duurder).

Kwaliteit
De kwaliteit van de auto is goed tot zeer goed te benoemen.
Alleen direct na aanschaf problemen met de versleten koppeling die onder garantie is vervangen. Daarna alleen regulier onderhoud en slijtageonderdelen die zijn vervangen.
De auto heeft ons nooit laten staan, geen rare meldingen of storingen gehad.
Het enige dat jammer is, is de bestuurdersstoel waar een paar slijtageplekjes te zien zijn in het lichte beigekleurige leder.
Ook is/lijkt de 1.6 D2 een betrouwbare motor, want is de verbeterde versie van de eerdere 1.6 DrivE (en die eerdere versie heeft wel zijn kuren heeft, maar deze latere D2 niet/minder).

Risico’s/ afhankelijkheden
- Kan de V70 mee tot 350.000 kilometer qua kosten/betrouwbaarheid? Er zijn nu geen tekenen dat dit niet zo is.
- Wordt Elektrisch rijden interessanter? En dat aanschaf van een elektrische auto voor de meeste kilometers interessant wordt? Moet de Volvo dan weg omdat deze dan te duur wordt, vanwege veel minder kilometers? En dat er een 2e grote benzineauto voor de vakanties wordt aangeschaft? Of toch houden en een elektrische auto erbij voor woon-werk (dagelijks ca. 120 km). Ik ben hier al mee aan het rekenen geweest, maar ben er nog niet over uit.
- Als de V70 toch eerder verkocht moet worden, levert deze dan wel genoeg op? Misschien ziet er niemand meer te wachten op een oude, veel bereden, grote diesel. Er is wel rekening gehouden met een forse afschrijving, de tijd zal het leren.
- Verbod in stedelijk gebied. De Volvo heeft Euro5 en groene sticker in Duitsland mag dus in praktijk behalve een paar straten in de binnensteden in Duitsland niet rijden. Dat is voor ons geen beperking

Planning
Planning is nog 3 jaar door te rijden en dan zal de kilometerstand op ruim 350.000 kilometer staan. En kijken of de aanschaf van een (2ehands) elektrische auto uit kan. Het “wagenpark bestaat nu uit een Mitsubishi Colt uit 2008 en de V70.
Het zou kunnen zijn dat er een gebruikte elektrische auto (in plaats van de Colt) voor dagelijks woon-werk verkeer wordt aangeschaft en dat de V70 dan gebruikt wordt als “2e auto” en voor vakantieritten en lange afstanden. Dan wordt er een stuk minder gereden met de V70, naar verwachting maar 15.000 km per jaar.

Highligts afgelopen jaar
- Gekocht bij 205.500 km
- Koppeling vervangen (garantie) bij 210.000 km
- Remmen achter vervangen bij 220.000 beurt
- Banden vervangen bij 240.000 beurt
- Remmen voor vervangen bij 240.000 beurt
- 37.500 kilometer gereden waarvan ruim 22.000 zakelijk en 15.000 privé

Highlights komend jaar
- Verwachting weer ca. 38.000 kilometer te rijden
- 2 beurten, samen 600 euro, en dan nog extra:
- Vervangen distributieriem bij 260.000 km a 450 euro
- Versnellingsbakolie bij 270.000 km a 300 euro
- Mogelijk 2 banden a 300 euro
- Hopelijk geen/weinig extra onderhoud/kosten

260000 km beurt

  • 259.680 km

Nog voor de Corona tijd had ik al een onderhoudsbeurt gepland en had verwacht ruim boven de 260.000 km uit te komen. Maar blijf er ruim onder want net als velen kon ik thuis gaan werken en werden er dus veel minder woon-werk kilometers gereden. Ik heb voor het laatst op 12 maart getankt en nu 2 mei is er zo'n 800 kilometer gereden en is de tank nog niet leeg.... Het zou zomaar kunnen zijn dat vanuit mijn werkgever wordt beslist om vaker thuis te werken (na Corona) omdat het eigenlijk prima bevalt.

In elk geval is de onderhoudsbeurt weer gedaan en was een oliewissel en vervangen van distributieriem en waterpomp. Kosten waren 795,82 euro. Verder had ik zelf ook een paar extra velgen met zomerbanden gekocht voor 175 euro. Het zijn originele Volvo Saga velgen met banden van 4 mm profiel. Dus kan er niet heel lang op rijden want daarvoor is het profiel al te ver versleten. Ik was eerst van plan om het hele jaar op 4 seizoenen banden te rijden, maar ben van gedachten veranderd. De 4 seizoenen banden zaten er ook op bij aanschaf op maar slijten naar mijn ervaring toch best hard in de zomer als je lange afstanden rijdt met hoge temperaturen, in ons geval tijdens de zomervakantie. Ik heb in september nog 4 splinternieuwe Vredestein All Seasons op laten zetten die ik nu dus zelf heb gewisseld met de zomerbanden.

Verbruik tot nu toe is: 5,3 l/100km (1 op 18,8). Ik ben benieuwd of dat straks gaat dalen door de zomerbanden en de lagere maximum snelheid van 100 km/u. Met door mij ruim 54000 kilometer gereden zitten de kilometerkosten nog steeds op ruim 0,25c per km (inclusief de te verwachten afschrijving).

Verder bevalt de auto dus nog prima en zonder al te veel in herhaling te vallen, zijn het vooral de rust, ruimte en luxe van de auto die me bevallen. En zijn er afgelopen periode geen rare storingen of reparaties geweest. Voorlopig rijden we nog even door, maar door Corona zullen dit jaar minder kilometers gemaakt worden dan verwacht. Van één kant wel jammer, want ik heb geen hekel aan autorijden in deze V70.

269500 km en APK

  • 269.500 km

APK 269500

Begin september heeft de V70 een APK gehad voor z’n 7e verjaardag. Door de Corona zijn er afgelopen half jaar maar ca. 10.000 kilometer gereden, de helft minder dan normaal. Anders was ook gelijk weer een beurt gedaan, maar dat was dus nog niet nodig. Alles was in orde en er is 1 kapot stadslichtje vervangen.

In augustus zijn we op vakantie geweest naar Italië in de buurt van Venetie en Oostenrijk dichtbij Villach. Zoals gewoonlijk is de V70 dan zwaar beladen met vakantiebagage, dakkoffer, 2 fietsen op de fietsendrager en een gezin van 5. Maar dat gaat allemaal prima en deze Volvo is gemaakt om comfortabel te reizen. We hebben ruim 3.000 kilometer in totaal afgelegd. Het verbruik tijdens de vakantierit was 6l/100 km (1 op 16,7). We zijn ook diverse keren door de bergen en via bergpassen gereden omdat we de natuur daar schitterend vinden. En de V70 doet het daar prima. Ook al is dit de 1.6 D2; de combinatie van het hoge koppel bij lage toeren en de automaat zorgt er altijd voor dat de goede versnelling wordt gekozen en je met gemak naar boven komt. Je kunt vaak niet harder omdat het gewoon niet kan vanwege bochtige wegen of er is een trage voorganger. Bergaf moet je bij steile wegen naar beneden kiezen voor de S stand of je schakelt handmatig om in de juiste versnelling af te dalen, zodat je niet continue hoeft bij te remmen. In de D stand van de automaat wordt nl. bij een afdaling ook gewoon zo gauw mogelijk de hoogste versnelling gekozen en dan rem je dus nauwelijks op de motor.

Op de heenweg in Oostenrijk via de Plockenpas gereden en vlak na de tol even gestopt om te lunchen. En zoals gewoonlijk even een rondje om de auto om e.e.a. te controleren en toen viel me op dat de rechtervoorband leeg/lek was. Dat was wel even balen. Dus de hele auto kon leeggeladen worden om de thuisbrenger er onder te monteren. Gelukkig had ik niet zo lang daarvoor al wel een keer de bandenspanning gecontroleerd van de thuisbrenger. En ik was blij dat ik nog een reserveband bij me had en niet zo’n spuitbusreparatiesetje. Na de montage en alles weer ingepakt te hebben zijn we rustig verder gereden, we moesten nog ca. 200 km. En je mag ook niet harder dan 80 met zo’n thuisbrenger. Eenmaal aangekomen op de vakantiebestemming, de dag daarna op zoek gegaan naar een bandenzaak. De voorbanden waren al behoorlijk versleten, dus heb besloten om in Italië gelijk maar 2 nieuwe zomerbanden te laten plaatsen, misschien wel iets eerder dan gepland, maar ik vond dat toch veiliger. Het zijn Pirelli’s geworden ;-)

Verder door de Corona bleef het woonwerk verkeer beperkt en rijden we nog wel eens naar familie over ver. Met de nieuwe maximale snelheden is een verbruik van 5l/100k (1 op 20) normaal. Qua onderhoudskosten zijn er dus uitgaven geweest aan 2 nieuwe banden + uitlijning (310 euro) en een APK (60 euro). Ik heb nu 64.000 km gereden en de kilometerkosten zitten nu op 25,5 c waarvan 6,6c brandstof, 5,7c aan onderhoud en de rest van 13,2 c aan de vaste kosten en afschrijving. Ik heb al veel zitten rekenen, maar voorlopig blijft de V70 nog even. Het blijft een fijne auto.

283000 km.

  • 283.000 km

Begin april bij kilometerstand 280.377 is de 20.000 kilometerbeurt uitgevoerd door de Volvospecialist te Urk. Eigenlijk alleen regulier onderhoud met olie/filters vervangen en vloeistoffen aanvullen. Daarnaast is ook de transmissieolie vervangen van de automatische Powershift versnellingsbak, wat eens per 60.000 kilometer moet. Totale kosten waren 495,52 euro. Gelijk ook maar de APK laten verlengen zodat we een jaar vooruit kunnen. Voordeel van de uitgevoerde beurt is dat ook weer de Mobiliteitsservice voor een jaar verlengd is. Mocht er dus pech komen dan kunnen we daar gebruik van maken. Ik wil geen reclame maken maar ik vind het een voordeel dat ze ook haal- en breng service hebben waardoor ik er geen tijd aan kwijt ben.

Mijn vorige review update was van september 2020 en sindsdien hebben we bijna 14.000 km gereden in acht en halve maand. Dit is een stuk minder dan normaal waarin we het dubbele zouden hebben gereden. Dit komt allemaal door Corona waarbij ik grotendeels thuis werk en eens per 1 a 2 weken nog op kantoor aanwezig ben. Sinds april heeft mijn vrouw wel een andere baan waarbij ze verder moet reizen en dan nu ook de V70 mee kan nemen omdat ik thuis werk.

Tja en hoe is de periode verlopen sinds de vorige review? Eigenlijk saai, want qua onderhoud/reparatie/storingen is er weinig te melden. Alleen maar onderhoud laten uitvoeren. En ik doe zelf de verwisseling van 4-seizoen naar zomerbanden en andersom. Dit heb ik al een keer eerder verteld in een vorige review maar ik was ooit van plan om het hele jaar rond op 4-seizoenen banden te gaan rijden, maar heb toch inmiddels ook een setje zomerbanden en velgen. Puur om de reden dat de 4-seizoen banden in de zomer bij lange en hete vakantieritten met volle belading naar mijn mening te hard gaan slijten. Overigens is er wel helaas sterretje in de voorruit gekomen net ter hoogte van de achteruitkijkspiegel. Dit moet ik nog even laten repareren. Wat ik al wel heb gedaan zijn een aantal kleine beschadigingen op de velgen gerepareerd en met een lakstift bijgewerkt voordat dit begint te corroderen.

Verder ziet de auto er van binnen en buiten nog prima uit. Ik was de auto zelf door deze eerst met de hogedrukspuit in een wasstraat af te spuiten en daarna thuis even met was/glansspoelmiddel te wassen en af te zemen. Ik heb al regelmatig een opmerking gehad hoe het kon dat de V70 zo glom. Binnen ziet alles er ook nog als nieuw uit. De V70 heeft een licht leren (Seashell beige) interieur en deze behandel ik 2 a 3 keer per jaar met een leerschoonmaak en poetsmiddel. Enige jammer is dat de bestuurdersstoel een paar kleine slijtplekjes heeft. Na 280.000 km kan dat denk ik. Deze kun je wel laten herstellen/verven door een leerspecialist, maar begin er voorlopig nog maar niet aan. Kost ook gauw 200 euro. Of heeft iemand andere tips?

Qua verbruik kunnen we vaststellen dat door Corona en thuiswerken wat vaker korte ritjes gemaakt worden en daardoor het verbruik minder gunstig wordt. En tegelijkertijd op langere afstanden zuiniger door de 100 km/u verplichting. Bij 100 km/u is de V70 zeer zuinig. Het gemiddeld verbruik is nu 1 op 18,6km (5,34L/100km) over de laatste 75000 km.

Verder blijft het voor ons als gezin met 5 personen, waarvan 3 tieners nog steeds de ideale gezinsauto. Ruim, praktisch en comfortabel. Ook is de V70 nog ingezet in een verhuizing en om een forse kar te trekken om tuinafval weg te brengen. Allemaal geen enkel probleem voor de V70.

Als we naar de kosten kijken. Tot aan de beurt zijn er ca. 75.000 km gereden en de kosten zitten nu op 26,9 c per kilometer waarvan 6,6c brandstof, 5,6c aan onderhoud en de rest van 14,8 c aan de vaste kosten en afschrijving. Deze laatste worden per km. natuurlijk hoger omdat er minder is gereden. Voorlopig blijft de V70 nog bij ons.

294860 km en 3 jaar in bezit

  • 294.860 km

Op 12 oktober 2021 heb ik deze V70 alweer 3 jaar in bezit. Dus weer een mooie gelegenheid om een review te plaatsen. Qua regulier onderhoud en gebruik heb ik niet zoveel te melden sinds de vorige review van een half jaar geleden. Maar ik heb wel een ongeluk gehad buiten mijn schuld om. Het gebeurde op een kruispunt waar ik voor het stoplicht voor linksaf stond te wachten. De auto (hoge SUV) voor me begon in één keer achteruit te rijden en reed vol in de voorkant. Het was eind van de schoolvakantie en ik had mijn 2 zoons en een vriendje in de auto. We waren wezen karten in Lelystad en de jongens waren er nog vol van. Maar later was het hoogtepunt van de dag voor hun toch het ongeluk wat was gebeurd. Voor mij was het een dieptepunt, want de bumper, grill, nummerplaat waren flink gedeukt. De bestuurder van de SUV gaf aan nog even te willen wisselen van rijstrook maar had mij niet gezien. Verder bood hij 1000 maal excuses aan. We hebben de schadepapieren ingevuld en uiteindelijk was de schade “rijdbaar” en is allemaal netjes gerepareerd. Radiateur en dergelijke waren niet geraakt, maar toch 3700 euro schade. De V70 heeft eigenlijk een “facelift” gehad en ziet er weer heel netjes uit.

En zoals ik al aangaf heeft de V70 het weer gewoon heel goed gedaan. Ik werk nu vaker thuis en rij nog gemiddeld 2 keer per week naar kantoor. Mijn vrouw heeft een andere baan bijna 25 km verderop en neemt de V70 ook regelmatig mee. En afgelopen 12 maanden ca. 25.000 km gereden. Sinds vorige onderhoudsbeurt geen rare zaken en nog ca 5.000 km te gaan tot de volgende.

In de vakantie blijkt weer waar de V70 echt goed in is: op lange afstanden 5 passagiers comfortabel vervoeren en in dit geval met volle belading, dakkoffer en 2 fietsen, richting Bretagne en de Loire in Frankrijk. Van te voren had ik nog wel de 4-seizoen banden weer even vervangen door de zomerbanden.

Binnenkort als de auto z’n onderhoudsbeurt heeft gehad en de 300.000 km is gepasseerd zal ik weer even een update geven over de kosten en eventuele bijzonderheden.

302506 km en grote beurt

  • 302.560 km

Op 3 januari heeft de V70 een grote beurt gehad en is APK gekeurd. En op 3 december is de 300.000 km grens gepasseerd. Na ruim 3 jaar en bijna 100.000 km verder even weer een update en ook even kijken naar de kosten en de toekomst.

De beurt heeft 526,99 euro gekost en heb ik weer laten uitvoeren door de Volvospecialist in Urk waar ik de auto ook ooit heb gekocht. Ik ben tevreden over het werk en de service die wordt verleend vanuit dit bedrijf. Ze hebben veel verstand van Volvo maar voor een terugroepactie m.b.t. de gordels moet ik binnenkort nog wel even langs de officiële Volvodealer, want dat mag alleen de dealer uitvoeren. Bij het uitvoeren van de beurt is ook weer een jaar mobiliteitsservice toegekend.

De afgelopen 3 maanden waren er geen noemenswaardige zaken qua onderhoud/reparatie. Ik heb zelf weer de 4-seizoenen banden er onder gezet en de zomerbanden staan nu in de garage.

Omdat mijn vrouw haar werk maar op ruim 20 km zit is de kans aanwezig dat de motor niet warm wordt en de regeneratie van het roetfilter dan ook niet volledig wordt gedaan en voortijdig wordt afgebroken. Op basis van wat (gelezen adviezen) tank ik daarom af en toe premium diesel puur om te voorkomen dat er problemen ontstaan met het roetfilter en de EGR-klep. Verder tank ik normale diesel en ben niet merk gebonden. En op een langere rit rijd ik dan ook minimaal 20 minuten in een lagere versnelling met een toerental van ca. 3.000 toeren/minuut om zo mee te helpen dat het roet wordt weggebrand. Want met die 100 km/u verplichting in de hoogste versnelling daar wordt de motor niet echt door belast. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit helpt maar het in dit geval denk ik baat het niet dan schaadt het niet. Het gemiddeld verbruik is denk ik vooral door de kortere ritten afgelopen jaar toch wat verslechterd en is ca. 1 liter op 18 km (5,57l/100km) met uitschieters naar boven en beneden.

Als we naar de kosten kijken. Tot aan de beurt zijn er ca. 97.000 km gereden en de kosten zitten nu op 26,5c per kilometer waarvan 6,9c brandstof, 4,8c aan onderhoud en de rest van 14,8c aan de vaste kosten en afschrijving. Ik bereken de restwaarde zelf dan op ca 5.500 euro. Terwijl vergelijkbare V70’s voor bedragen tussen 9.000 en 10.000 euro worden aangeboden. Dus wellicht is de restwaarde toch nog wat hoger. Omgerekend naar kosten per maand: 677 euro en per jaar 8124 euro.

En wat gaan we in de toekomst doen? Ik had gezegd dat we de V70 minimaal 4 jaar aanhouden. In oktober is deze 4 jaar verstreken. Ik ben er nog niet uit maar ben af en toe toch al voorzichtig aan het kijken naar een V90. Maar deze zijn mij momenteel veel te duur. De prijzen beginnen bij 20.000 euro voor een model 2017 en dat is toch een heel andere prijs als waarvoor ik de V70 (toen ook ca. 5 jaar oud) heb gekocht. De V70 hoeft voorlopig ook nog niet weg want bevalt prima. We zullen komende jaren nog wel een ruime auto nodig hebben met 3 pubers; we gaan er over nadenken hoe lang we nog gaan doorrijden of wat een mogelijke opvolger is.

318538 km beurt en EGR klep vervangen

  • 318.538 km

318538 km beurt en EGR klep vervangen

Op 8 juli heeft de V70 iets eerder dan gepland een beurt gehad bij een kilometerstand van 318538. En de reden is dat er wat klachten waren, vooral bij koude motor dan was er wat inhouden bij gasgeven en ook brandde het oranjemotor lampje af en toe. Ik heb nagezocht in het boekje wat dit betekende en daarin stond dat er iets aan de hand zou zijn met het uitlaatgasreiniging systeem. Hierover de garage gebeld en die gaven aan dat dat inderdaad het geval zou zijn en dat ik voorlopig nog wel even kon doorrijden, maar het wel in de gaten moest houden.

Dus ik heb toch maar wat eerder een afspraak gemaakt om dit te laten oplossen. Het bleek een vervuilde EGR klep te zijn die is vervangen. Die klep kost 257 euro inclusief BTW. De totale kosten van de beurt + montage nieuwe EGR klep was 806,71. Dus een heel bedrag, maar natuurlijk gewoon gedaan, want de V70 is verder prima wat ook nog werd bevestigd door de garage.

Binnenkort weer op vakantie naar de Franse en Zwitserse Alpen met volle bepakking, fietsen en dakdrager. Dus dan is het wel fijn als dit probleem is opgelost.

En ook even weer de kosten doorgerekend. Tot aan de beurt heb ik er ca. 113.000 km mee gereden en de kosten zitten nu op 26,9c per kilometer waarvan 7,3c brandstof, 4,9c aan onderhoud en de rest van 14,7 c aan de vaste kosten en afschrijving. Ik bereken de restwaarde zelf dan op ca. 4.600 euro, terwijl vergelijkbare V70’s vanaf 8.500 te koop zijn. Dus wellicht is de restwaarde toch nog wat hoger. Omgerekend naar kosten per maand: 680 euro en per jaar 8164 euro.

328543km en 4 jaar in bezit, doorrijden of niet?

  • 328.543 km

Half oktober 2022 heb ik deze Volvo V70 alweer 4 jaar in bezit en ik had met mezelf afgesproken dat ik deze auto 4 jaar zou houden en dan weer verder zou gaan kijken. Dus dat moeten we dan maar eens gaan doen, maar wie had verwacht dat we intussen, Corona hebben gehad, dat diesel duurder is dan benzine en dat de Energie/elektriciteitsprijzen torenhoog zijn. Ik heb er 123.000 km in 4 jaar mee gereden, en nu na Corona rijd ik ruim 30.000 per jaar. Eigenlijk is deze periode heel snel voorbij gegaan (wat gaat de tijd toch snel ? ) en ben tot nu toe heel erg tevreden over de V70, over het gebruik, de betrouwbaarheid de ruimte etc.

Qua totale kosten kan ik eigenlijk niet helemaal tevreden zijn, maar de vraag is of dat terecht is. Per km is het 26,7c en lijkt het acceptabel, maar een V70 is groot, zwaar en dan zijn de kosten ook hoger. Maar met een gezin met 5 hebben we een ruime auto nodig. Waren de kosten dan veel lager geweest met een andere auto? Dat vraag ik me af, want heb deze V70 4 jaar geleden al bewust als diesel gekocht omdat die 4 jaar geleden al voordeliger waren als vergelijkbare benzine uitvoeringen. Dus moet hier eigenlijk ook wel tevreden over zijn.

En conclusie is dat ik voorlopig gewoon blijf doorrijden en zal het per jaar gaan bekijken. De auto is goed en toch nog steeds goedkoper in het gebruik als een vergelijkbare V70 benzine (zie verderop de berekening). De auto is bijna afgeschreven, dus die kosten heb ik bijna niet meer. Als het onderhoud dan op hetzelfde niveau blijft dan zou dat mooi zijn. Distributieriem moet bij 400.000 km.

Als ik dan nog even terugkijk de afgelopen 4 jaar en de opvallende plus- en minpunten benoem, dan is dat als volgt: Het is nog steeds een mooie degelijke verschijning en je kunt hier overal mee voor komen rijden. De V70 heeft de afgelopen 4 jaar uitstekend zijn dienst bewezen als ruime, comfortabele personen vervoerder. De auto is zeer betrouwbaar en heeft altijd regulier onderhoud gehad om de 20.000 km en 2 keer een reparatie (koppeling vervangen onder garantie en vervangen EGR klep) alhoewel dat ook slijtageonderdelen zijn. De V70 is vooral op lange afstanden op zijn best en ik zie deze als een verlengstuk van mijn huiskamer met z’n zeer goede leren stoelen en geluidsisolatie. De 1.6d2 motor voldoet voor mijn situatie prima, ik zal toegeven dat ik een rustige rijder ben ?. En voordeel is dat deze in al die jaren uitkomt op 5,4l/100km ofwel 1l op 18,5km. En zelfs op vakanties, volbeladen in bergachtige omgeving geeft deze auto geen krimp. De powershift automaat zorgt altijd voor de juiste versnelling en draagt bij aan het comfort. Zijn er dan ook nadelen? Ja als ik er dan toch 1 moet noemen dan is het de ruime draaicirkel en in de versie die ik heb het ontbreken van een bandenspanningssensor.

Afgelopen vakantie zijn we in de Zwitserse en Franse Alpen geweest en dan krijgt een auto het wel even zwaar te verduren als deze volbeladen is en je de bergpassen omhoog moet. Maar net zoals andere voorgaande jaren kan de V70 hier prima mee omgaan. De D2 dieselmotor heeft genoeg koppel en de powershift automaat zorgt voor de juiste versnelling en je komt zeer goed vooruit. Mijn constatering is altijd dat je wordt opgehouden door ander verkeer wat voor je zit die of niet door durft te rijden in de bergen of waar de auto echt kracht te weinig heeft. En al eerder genoemd, in de bergen kun je het beste in stand B rijden want dan rem je ook af op de motor als je bergafwaarts rijdt.

Als je dan nog even wat specifieker kijkt naar de kosten, dan zitten deze nu op 26,7 c per kilometer, waarvan 7,6c brandstof, 4,5c aan onderhoud en de rest van 14,6c aan vaste kosten en afschrijving. Restwaarde bereken ik op ca. 4000 euro.

Met de huidige prijzen zijn de brandstofkosten momenteel echter 10,9c per kilometer, dus dat is veel hoger dan eerder. Kan het dan nog wel uit om diesel te rijden? Ik heb het rekensommetje maar weer eens gemaakt en vergelijk dan deze V70 met een V70 1.6t4 en ga uit van 31.250 km per jaar en houd alleen rekening met brandstofkosten en wegenbelasting. Conclusie is dat het omslagpunt zit bij ca. 14750 km. En bij 31.250 km is het voordeel voor diesel nog steeds 925 euro per jaar.

Typ: Brandstofkn + wegenbelast. = totaal
1.6T4: 8,6L/100km a 1,92 + 928 = 6088 => benzine 0,165c/km
1.6D2: 5,4L/100km a 2,03 + 1737 = 5163 => diesel 0,109c/km
Voordeel diesel bij 31250km: 925 euro.
Omslagpunt 14750 km. Hierna is de D2 nog steeds goedkoper.

Als ik zelf de auto moet aanschaffen en onderhouden, kan ik dan goedkoper? Een grote vergelijkbare elektrische auto komt dan niet in aanmerking. En ik heb momenteel nog geen zonnepanelen en kan zeker niet zoveel leggen om het volledige verbruik zelf op te wekken. Het alternatief dat dan overblijft is een PHEV zoals een Passat GTE of vergelijkbaar. Maar deze zijn in aanschaf duur momenteel. Even op de verbruiksmeter gekeken en daar komt het volgende naar voren qua kosten.
4,32l/100km en 6,21kWh/100km => Dit a 1,92 euro per liter en 33c per kWh dan is dat 8,34 + 2,75 = 11,09 euro per 100km ofwel 11,09c per kilometer. De ANWB rekent momenteel met 13,5c per kilometer en wegenbelasting 675 euro per jaar (half tarief t/m 2024).

Dus conclusie. Als je alleen naar wegenbelasting en verbruikskosten kijkt dat lijkt een Passat GTE of vergelijkbaar wel een serieus alternatief. Maar aanschaf begint pas vanaf 16.000 euro voor een auto die 2 jaar jonger is. Dus qua afschrijving veel hoger.

Overzicht kosten van afgelopen 4 jaar

  • 328.543 km

Als aanvulling op de review nog het overzicht van de kosten van de afgelopen 4 jaar en 123.000 km:

Brandstof: 9.332
Afschrijving: 8.025 (restwaarde 3.975)
Belasting: 6.866
Onderhoud: 5.544
Verzekering: 3.086

Totaal: 32.854

Variabele kosten/km: 12,1c
Vaste kosten/km: 14,6c
Totale kosten/km: 26,7c

Afslaande motor

  • 334.000 km

Op zaterdag 10 december ging ik even boodschappen doen en bij de supermarkt aangekomen sloeg de motor af. Met moeite heb ik kunnen parkeren door steeds te starten en een stukje te kunnen rijden. Als je de motor start dan slaat deze soms direct af. Soms pas na 20 seconden. En als je in z'n vrij gas geeft om de toeren hoger te houden dan blijft de motor lopen. Maar bij gas los dan slaat deze weer af. Een man op de parkeerplaats die me even geholpen heeft zei dat het waarschijnlijk iets met brandstof filter of zo was.

Ik heb de auto laten staan en de volgende dag de V70 kunnen starten en van de supermarkt naar huis kunnen rijden. Hij sloeg maar één keer af. Misschien ook omdat het niet meer vroor? En er water in de brandstofleiding of filter zit?

En heb daarna de mobiliteitservice gebeld. Deze heb ik inclusief woonplaats service omdat ik netjes onderhoudsbeurten via de garage laat uitvoeren. Dus wellicht kunnen ze ter plekke dit verhelpen en anders gaat de auto naar de garage.

Auto is op zondag meegenomen door de pechhulp mobiliteitservice en deze is maandag gebracht bij de garage en daar weer een paar keer afgeslagen. Daarna bleef de motor wel lopen. Geen foutcodes te ontdekken, dus waar beginnen? Één van de monteurs heeft de auto mee naar huis genomen en volgende dag weer terug naar de garage om te kunnen testen. Geen problemen gehad onderweg. Toch maar brandstoffilter vervangen uit voorzorg. Deze was 30.000 km eerder ook vervangen.

En de monteur heeft de auto dinsdag nog een keer meegenomen naar huis en woensdag weer terug om te testen. Onderweg was hem een keer opgevallen, bij stilstand vlak voor oprijden van de snelweg dat stationair toerental terugviel, maar motor sloeg niet af. En weer geen foutcodes te vinden.

Na overleg met de de garage is conclusie dat zij ook niet kunnen vaststellen waar het nu aan ligt. En het is ook niet verstandig om zomaar allerlei onderdelen te vervangen. Dus advies is nu maar gewoon weer proberen en hopen dat het nieuwe brandstoffilter het probleem heeft opgelost, maar is niet zeker.

Sinds ik een week geleden de auto weer terug heb is deze de eerste 3 dagen nog een keer afgeslagen, maar niet continue. Daarna niet meer en heb ook weer de tank gevuld. Het vertrouwen komt weer een beetje terug...

343489 beurt en roetfilter vervangen

  • 343.489 km

Eind maart 2023 heeft de V70 een flinke investering gehad, misschien wel de helft van wat de waarde nu nog is.

Mijn V70 D2 uit 2013 (Euro 5) kwam dus niet door de deeltjestest die sinds januari verplicht is, nl. 5 miljoen deeltjes. Dus ruim boven de grens van 1 miljoen. De garage belde en ik had de keus om roetfilter uit te schakelen waardoor je meer wegenbelasting moet betalen (ca 15%) en in milieu zones niet meer mag rijden. Of een nieuwe roetfilter laten monteren. Ik heb de keus gemaakt voor de laatste optie, want wil nog doorrijden in deze auto. Kost wel even 1028 euro. En na de test 200.000 deeltjes. De garage vertelde me dat het zelfs voorkwam dat met een nieuwe roetfilter een auto soms niet door de test komt. En dat er voor sommige modellen zelfs geen roetfilters leverbaar zijn door onderdelen tekorten.

Tijdens de onderhoudsbeurt is naast het roetfilter ook de automatische versnellingsbakolie vervangen. Totale kosten 2051,02 euro (roetfilter 1028 versnellingsbakolie en filter 231 euro). Daarnaast is de raw unit van de linker spiegel (knipperlicht) vervangen wat 54 euro was. De rest van de 738 euro was voor de beurt en alle arbeidsuren.

Nadat ik de auto weer terughad rook ik bij stilstand en draaiende motor de diesel uitlaatgassen in het interieur. Dat kon natuurlijk niet de bedoeling zijn. Als ik de ventilator op recirculatie zette dan kwam de reuk niet in het interieur. Dus bij de garage langs geweest. En inderdaad was er tijdens monteren van het nieuwe roetfilter ergens e.e.a. niet goed op elkaar aangesloten, waardoor er wat uitlaatgassen weglekten. Ze hebben het losgehaald en opnieuw gemonteerd en nu is het in orde.

Even weer de kosten op een rij. Deze zijn nu 27,2 c per kilometer, waarvan 7,8c brandstof, 5,6c aan onderhoud en de rest van 13,8c aan vaste kosten en afschrijving. Waarbij ik denk dat de restwaarde momenteel nog steeds ca. 4.000 euro is. En ik heb er nu in 4,5 jaar zelf 138.000 km mee gereden. En zoals ik al aangaf ben ik van plan om nog een paar jaar door te rijden. De auto rijd weer en nog steeds prima en afschrijving is er bijna niet meer, onderhoudskosten lopen wel op, maar het is mij nog te vroeg om een elektrische auto aan te schaffen.

371666km en beurt

  • 371.666 km

Eind januari 2024 is de V70 naar de garage geweest voor de periodieke beurt en APK. Ik heb er nu zelf 166000 km mee gereden en de kilometerteller staat inmiddels op 371666 km. De beurt is weer achter de rug en heeft 896 euro gekost waarbij ook de normale accu en de support accu zijn vervangen. Dit kostte samen 354 euro. De rest was de beurt en arbeidsuren a 542 euro. Daarmee kunnen we het komend jaar weer verder rijden. En dat is ook al even de conclusie, aankomend jaar zal vooral antwoord moeten gaan geven gaan we doorrijden richting 400.000 km en investeren of komt er een vervanger.

Afgelopen jaar was er wel wat gedoe met de V70 want het eerdere problemen dat de motor afsloeg is in december weer teruggekomen. Net zoals een jaar eerder. In overleg met de garage eerst geprobeerd met Wynns diesel injector cleaner en het tanken van premium diesel. En dat heeft geholpen, sindsdien geen problemen. De garage gaf aan dat het wellicht aan versleten en vervuilde injectoren kan liggen. Het vervangen daarvan kost ca. 1500 euro. Dus moeten we gaan zien of en wanneer dat moet gaan gebeuren en de garage adviseerde dit ook zo te gaan doen.

Ik werd ook nog door de garage gebeld dat ze de deeltjestest hadden gedaan en dat deze weer bijna aan de bovengrens zat. Dat zou betekenen weer een nieuwe roetfilter of administratief uitschrijven. Gelukkig is het deze keer goed gegaan.

Verder heeft het motortje van het slot van de passagiersdeur het begeven om op afstand te openen. Zal 350 euro moeten gaan kosten om te repareren. Deze heb ik niet laten doen en wil ik zelf gaan kijken of ik dat kan vervangen op een vrije zaterdag.

In het voorjaar van 2023 heb ik 2 zomerbanden laten vervangen die versleten waren. Ik heb dit keer 2 gebruikte Good Years voor 125 euro laten omzetten en dat is prima bevallen. Maar helaas heb ik later in het jaar een stoeprandje geraakt waardoor één band een bobbel had aan de zijkant. Dus omdat de achterbanden ook al aardig op waren heb ik op deze velgen nu 4 nieuwe all season banden laten monteren a 502 euro. Van het merk Maxxis die in meerdere testen goed naar voren komen. De andere set velgen zitten ook 4 all season banden op die ik in mei weer op de V70 ga monteren en verwacht dat deze banden dan in december ook moeten worden vervangen. Dan ga ik daar een set zomerbanden onder laten leggen. En aan banden ben ik tot nu toe vanaf de koop 1800 euro aan kwijt en dat is 1,1c per km.

En ergens in december stond ik geparkeerd op een grote parkeerplaats en loop op de terugweg naar de auto die al van ver te zien is en valt me op dat er een onregelmatigheid zit in de rand van het voorspatbord. En als ik bij de auto ben zie ik het al een kleine indeuking, waarschijnlijk doordat iemand net de bocht niet heeft gehaald met inparkeren en dacht het kan nog wel, maar mijn auto dus heeft geraakt. Het is zo’n plek die een ander misschien niet eens direct opvalt, maar als je het zelf weet valt het de hele tijd op. Ik was er wel chagrijnig van want de afzender was natuurlijk niet te bekennen en weet ook niet wanneer het precies is gebeurd.

Dus hoe gaat komend jaar er uit zien? De V70 bevalt eigenlijk net zoals vorige jaren prima als gezinswagen (zie eerdere reviews). Er zullen best kilometers gemaakt worden vanwege familie over ver en woon-werk verkeer. Vraag is nog of we dit jaar ermee op vakantie gaan. Dus het aantal te verwachten kilometers zal wel ca. 30.000 worden. Vraag is vooral of het afslaan en onregelmatig stationair lopen van de motor nu zal wegblijven. Zo niet dan zullen waarschijnlijk de verstuivers vervangen moeten gaan worden. Ik zal in elk geval vaker injectorcleaner en premium diesel moeten gaan toepassen om vervuiling te voorkomen. Dat zal dan ca. 200 euro op jaarbasis extra kosten maar als daardoor de problemen wegblijven dan is dat het waard.

Dan nog even overzicht van de totale kosten. Ik ben afgelopen jaren altijd uitgegaan van 2000 euro per jaar afschrijving. Dan zou de auto nu nog ca. 1500 euro waard zijn. Als ik op occasionsites kijk en ook bij de ANWB dan is deze auto minimaal nog 4500 euro waard. En daar ga ik dan rekening mee houden nu. Dan komen de kosten op 25,8 c per kilometer, waarvan 7,9c brandstof, 5,6c aan onderhoud en de rest van 12,3c aan vaste kosten en afschrijving.

Overzicht kosten van afgelopen 5 jaar en 3 maand

  • 371.666 km

Als aanvulling op de review nog het overzicht van de kosten van de afgelopen 5 jaar en 3 maanden en 166.000 km. de V70 is nu ruim 10 jaar oud:

Brandstof: 13.040
Afschrijving: 7.400 (restwaarde 4.600)
Belasting: 9.046
Onderhoud: 9.305
Verzekering: 4.040

Totaal: 42.831

Variabele kosten/km: 13,4c
Vaste kosten/km: 12,3c
Totale kosten/km: 25,8c

Vakantie Duitsland, Oostenrijk, Italie.

  • 393.000 km

We zijn ruim 2 weken naar Duitsland, Oostenrijk en Italië geweest en daar veel in de bergen gereden. Zoals de Grossglockner hochalpstrasse en de Dolomieten. Dus de V70 heeft het daar weer behoorlijk voor z’n kiezen gehad, volbepakt, met dakkoffer, fietsendrager, bagage en gezin. En zoals al eerder gezegd de V70 is een heerlijke reiswagen en komt in de bergen heel goed mee. De motor is sterk genoeg en de automaat zorgt voor de juiste versnelling. De voorganger is vaak de beperking. Ik moet wel zeggen dat er 1 keer een melding is geweest dat de motortemperatuur te hoog werd. En dat was op een weg continue flink omhoog (Plockenpas) en waar we flink doorreden. Dus maar even wat rustiger aangedaan om de motor te ontlasten zodat de temperatuur omlaag zou gaan en uiteindelijk even gestopt en daarna de melding niet weer gehad.

Verder een keer gehad dat we op doorreis een toeristische bergroute namen en op een zeer steile helling moesten stoppen. En de auto was op z’n zwaarste met z’n volle vakantiebepakking. En daarna weer wegrijden ging zeer lastig. We kwamen wel heel langzaam vooruit met slippende koppeling, maar snelheid maken lukte niet goed in 1e instantie omdat het toerental te laag bleef. Eenmaal iets op snelheid en boven de 1500 toeren kwam de kracht terug (de turbo vermoedelijk die dan gaat werken) en was er geen probleem. Als de auto nu een handbak had gehad dan had je zelf kunnen spelen met gas en koppeling, maar de automaat regelt dat zelf en dat leek dus in dit geval niet goed te gaan. Ik moet zeggen dat dit geen fijne situatie was op zo’n steile weg waar je geen kant op kunt behalve omhoog. Maar goed daarna is dit niet meer opgetreden.

400000 km gepasseerd

  • 402.723 km

27 november 2024 heeft de V70 weer z’n jaarlijkse beurt gehad. We hebben iets langer doorgereden dan normaal want de beurt moet eigenlijk na 20.000 kilometer. Was niet de bedoeling maar is wel zo gelopen. Versnellingsbak olie is ook vervangen deze keer. Inmiddels is de 400.000 km gepasseerd en heb ik er nu bijna 200.000km mee gereden.

Na het gedoe vorige winter met de afslaande motor daar nu eigenlijk geen last van gehad. En heeft misschien ook wel te maken met dat ik nu alleen maar diesel tank van de A merken. En ik heb de indruk dat dit toch helpt. Ik weet het natuurlijk niet 100% zeker. En een paar keer per jaar een flesje Wynss diesel injector en af en toe even 20 minuten op de snelweg even flink doorrijden op de snelweg in de 5e versnelling met 3000 toeren om injectie, motor en uitlaatsysteem even “door te blazen”.
Er waren geen gekke zaken om in de beurt op te lossen. De grote beurt kostte in totaal 971,67. Hiervan is al ca. 300 euro voor de verversing van de automatische versnellingsbak olie + de arbeids uren. De rest is de grote beurt.

Wel zal de V70 de komende periode zolang we deze hebben minder kilometers gaan rijden. Ik verwacht 15.000 in plaats van ruim 30.000. We hebben nl. ter vervanging van de 16 jaar oude Mitsubishi Colt als 2e auto een Hyundai Kona EV gekocht waarmee we meer mee gaan rijden dan eerder met de Colt. Reden is dat ons “wagenpark” behoorlijk op leeftijd was en de V70 al heel veel heeft gereden. En ook de Colt had af en toe wat gebreken waardoor we dit besluit hebben genomen. Dus eigenlijk zal de V70 nu meer de 2e auto worden.
Wel zal de V70 nog blijven omdat onze 3 pubers nog niet het huis uit zijn en we toch ook nog af en toe met z’n allen bijvoorbeeld op vakantie gaan. En dat past niet in de Kona. En dan kijken we of en wanneer we de V70 moeten gaan vervangen. Het blijft ook gewoon een fijne wagen...

Dan nog even overzicht van de totale kosten. Ik ga er van uit dat de auto nog minimaal 3800 euro waard is. En dan komen de kosten op 25,3 c per kilometer, waarvan 8,1c brandstof, 5,2c aan onderhoud en de rest van 12,0c aan vaste kosten en afschrijving.
Omgerekend naar kosten per maand: 684 euro en per jaar 8217 euro.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.