Volvo V70 D Edition Classic (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D Edition Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 44.000 km |
KM-stand laatst | 197.500 km |
Volvo V70
- 44.000 km
In mei 2010 deze auto gekocht. Een V70 van 4 jaar oud die nog maar 40.000 km had gereden. Auto is door een handelaar geïmporteerd uit Duitsland en heeft ruim 2 jaar bij hem in de showroom gestaan. Reden? Waarschijnlijk omdat het geen D5 is, maar deze auto heeft 126 pk en de kleur lichtblauw is niet alledaags. Was bij aankoop wel beducht voor tegenvallers, omdat stilstand bij een auto ook achteruitgang betekend. Maar tot op heden voldoet de auto volledig aan mijn verwachtingen. De auto is rijkelijk uitgerust en heeft o.a. de volgende accessoires xenon, navigatie, telefoon en mooie geluidinstallatie.
Het 1e jaar auto ongetuned gereden. Dit is absoluut geen straf. Het koppel van deze motor doet maar weinig onder voor die van de 163 pk versie. Verbruik destijds ruim 1 op 15 a 16. Ook met caravan van 1500 kg had de auto totaal geen moeite. We zijn dat jaar probleemloos naar Italie gereden via de Gothard, Zwitserland.
Het comfort van deze auto vind ik uitstekend. Het is geen auto met een strakke weglegging, maar wel zeer comfortabel om lang achtereen te rijden. Ook met hoge snelheden gaat dit uitstekend op de autosnelwegen. Op bochtige wegen moet je rekening houden het toch wel wat logge karakter van de auto, snel op een volgende bochten kun je wel comfortabel nemen, maar niet sportief. De stoelen onderstrepen dat deze auto afgesteld is op comfort. Ook na een lange rit stap je nog heerlijk fris uit deze auto.
De afgelopen 2 jaar heeft de auto alleen normaal onderhoud gehad, waarbij bij 60.000 km wel de remblokken voor en achter zijn vervangen. De extra kosten komen voor rekening van de standkachel, waar bij aanschaf meteen is aangegeven dat daar geen garantie op zat. Daarnaast winterbanden gekocht met velgen. Gezien de kilometerstand had ik niet ander s verwacht. Toch is het mooi als het ook uitkomt.
Na 1 jaar de auto getuned. Resultaat is niet eens altijd merkbaar. Alleen als je flink optrekt of met het rijden van de caravan ervaar ik de voordelen ervan. De auto heeft dan gewoon meer reserves. Het verbruik is licht verbeterd naar 1 op 16 a 17, met caravan 1 op 9.
Tot nu toe zeer tevreden en ik zal zeker nog een aantal jaren met plezier in deze auto blijven rijden.
Onderhoud
- 130.000 km
In november 120.000 km beurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden. Tevens is de airco gecleand en bijgevuld.
Auto bevalt nog steeds goed. Verbruik blijf tussen de 1 op 15 en 17 schommelen.
150 km beurt
- 150.000 km
Afgelopen week is 150 km beurt uitgevoerd. Toch even schrikken, distributie riem is vervangen en remblokken/schijven. De auto kan er nu ook weer 150.000 km tegenaan. In feite geen bijzonderheden, gewoon onderhoud.
Aan kleine dingen ga je toch merken dat de auto een jaartje ouder wordt, regelmatig storing van abs module, lampjes en sensoren begeven de geest. Geen grote problemen. De slang van de airco bleek in de zomer te zijn doorgebrand, lag tegen de radiator aan. Vervelend midden in Italie, maar ik ben daar uitstekend geholpen. Tot nu toe is dit de enige onverwachte kostenpost ad € 300,-.
Aan de stoelen, rijden en overige materialen zie ik de leeftijd niet af. Alles ziet er nog steeds goed uit, zo goed als nieuw nog.
Afgelopen half jaar veel korte ritjes gereden en dan merk je dat de auto daar niet voor gemaakt is. Verbruik neemt enorm toe naar gemiddeld 1 op 12 a 13.
Verder bevalt de auto uitstekend, alleen jammer dat het geen automaat is. Het is al vaker aangegeven in deze rubriek het zijn uitstekende zeer comfortabele auto's, maar goed onderhoud is belangrijk. En daar zijn de Volvo dealers en specialisten niet goedkoop mee.
verkocht
- 197.500 km
Auto beviel prima. Na de 150k de auto niet meer laten onderhouden door een gespecialiseerd Volvo bedrijf, maar door een liefhebber.
Enkele problemen gehad met oa lambasonde en met de katalysator. Bij de specialist diverse onderdelen laten vervangen. Vraag is of dit achteraf ook echt noodzakelijk was. Van de liefhebber het advies gekregen de powebox (aangeraden door Volvo specialist) te verwijderen en dan te kijken of de problemen met de katalysator weer treurig komen. Niet dus. Auto laten tunen bij gerenommeerd bedrijf.
Verder geen problemen, alleen normaal onderhoud. Auto verkocht omdat ik zakelijk teveel kilometers ging rijden. Over gestapt naar een V40 met 14% bijtelling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren