Volvo V70 Cross Country 2.4 T (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 Cross Country 2.4 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 103.852 km |
Wel en wee Volvo XC70, apr. 2001.
- 103.852 km
Vanaf okt. 2005 in mijn bezit. Aanschaf bij kmstand74000 geïmporteerd uit Duitsland. 4-Wiel aandrijving een genot; Geen slippende voorwielen meer bij wegrijden op nat wegdek met caravan erachter! (Caravan 1500kg)Verbruik solo +- 10,3 ltr en met caravan (KIP 50TDB) 14,6 ltr/100km.
Bij kmstand 103.850 (aug. 2006) onderhoudsbeurt bij dealer Scholten Ede. Vastgesteld werd lekkende keerringen van automaat, waarvoor een tweede afspraak gemaakt op 5 okt. Kosten eerste maal
780 euro incl. bougieset. De tweede maal incl transmissieolie en APK 268 euro.
Bij kmstand 119.700 (aug. 2007) is de 130.000 kmbeurt uitgevoerd: remblokken en -schijven vóór, uitlaatdemper achter en update ECM PET plu -TCM (software regeleenheid). Kosten 1280 euro!
Bij kmstand 135.700 (mei 2008 zomaar ineens het remvloeistof reservoir defect! Ra, ra(!) en de kosten72 euro.
Bij kmstand 141.800 (sept. 2008) 150.000 kmbeurt uitgevoerd. APK, poly V-snaar plus distributieriem vervangen en lekkage olie-retourleiding turbo opgeheven. Kosten 1240 euro!
Apr. 2009 kmstand 151.150 een rammeltje ergens vóór, dus maar weer naar Scholten...: Stabilisatorstang de boordoener en is vervangen. kostenbijna 100 euro!
Kmstand 155.250 (aug. 2009). Onderhoud, APK, bougiest en remblokken/schijven achter. Kosten980 euro.
Kmstand 175.600 (aug. 2010). Onderhoud, APK en voorwielnaaf li. vervangen. Kosten 847 euro.
Kmstand 181.300 (dec. 2010) Storingscode ABS! Remregeleenheid/BCM vervangen. Kosten 1065 euro!
Tussentijds garage bezoek: Kmstand 189.50 (juni 2011) Achterwielnaaf re. vervangen en automaatolie gespoeld. Kosten475 euro.
Kmstand 192.850 (aug. 2012). Onderhoud, APK en weer een stabilisatorstang, nu re. vóór vervangen. Kosten 575 euro.
Tussentijds weer naaar Scholten: de thermostaat/CPL is defect, gelukkig nog een temperatuurmeter aan boord! De latere types hebben die niet meer! Kosten 76 euro.
Hierna verhuisd naar Drenthe en de auto in onderhoud bij Volvo-dealer Broekhuis in Emmen.
Weer tussentijds naar de dealer ivm storingscode ABS. Plus remschoenset achter en code gewist, want verder geenoorzaak gevonden. Kosten 230 euro.
En jawel hoor: (mei 2012) kmstand 209.650 naar de dealer ivm. gescheurde hoes van aandrijfas re. vóór. In de winter op een sneeuwberg gereden, dus eigen schuld! Dankzij 4-wielaandrijving geen hulp nodig om uit de sneeuwrand te komen. Maar het kostte wel een slordige 580 euro.
Kmstand 214300 (aug. 2012) APK onderhoud, remslangen vóór, demper achter en jawel(!) ABS-=pomp vervangen! Kosten 2640 euro!
Kmstand 225.900 (aug. 2013 APK, kleine beurt. Kosten vielen mee:280 euro.
Tussenbeurt ivm. kapotte voorveer(!), net voordat we op wintersport zouden gaan (febr. 2013) Kmstand 220.350. Auto dankzij VOLVO Assistance Card bij een plaatselijk autobedrijf afgeleverd.
Twee voorveren, kosten466 euro en een nieuwe winterband want die was aan de zijkant door de scherp uitstekende veer ingesneden. Kosten zo'n 150 euro.
In febr. 2014 -na de wintersport- zaten er twee wielbouten dermate vast dat de dealer er bij moest komen: ik rijd altijd op zomer- en winterbanden die ik met velg en al wissel. De bouten waren aangehaald met het voorgeschreven koppel. De slotbouten echter konden niet meer losgedraaid worden. (Het type met van die geribbelde rand in het voorvlak van de bout). Een constructie die niet al te bijster duurzaam is: niet aanschaffen dus of je moet slechts een paar jaar met een Volvo rijden. Kmstand 235.700. Kosten 90 euro.
Bij kmstand 239.400 (juli 2014) Onderhoudsbeurt en APK. Kosten 518 euro.
Kmstand 239530 (aug. 2014). En weer een pech-geval! Op de heenweg naar vakantie-adres op de A12 gestrand: Dynamo defect! Via Volvo Assistance en de ANWB naar een service station bij Arnhem. Kosten 421 euro.
KMstand 241.300 (sept. 2014) vertrouwde ik de automaat niet helemaal meer: in warme toestand duurde het een paar sec. voordat de versnelling pakte vanuit de neutraalstand. Naar de dealer Broekhuis om eea. in orde te krijgen. Transmissieolie vervangen Kosten 210 euro.
Kmstand 245.100 (dec. 2014) Weer pech; nu liep de motor op slechts 4- ipv. 5 poten. In verband met de kortere en na overleg met Emmen naar Broekhuis in Assen gegaan voor reparatie. De bobine van de eerste cylinder bleek defect! Kosten 225 euro!
Op weg naar Oostenrijk (wintersport met caravan, die inmiddels ééntje van 1700 kg is Eriba), hield de moter bij flink trekken in. Bij minder gasgeven verdween het inhouden!? Kmstand inmiddels 247.200 (febr. 2015).
In Oostenrijk naar een garage in de buurt gereden (JEEP- en Hyundai-Garage Toferer in Eben), doch bij uitlezen van de comp. geen oorzaak vast te stellen.
Op de terugweg weer PECH!!!!Kmstand 249.100 3 mrt. 2015. Gestrand op de Duitse Autobahn bij Ingolstadt; Automaat defect!!!.
Mbv. Volvo Assistance met een huurauto met caravan erachter naar huis; de auto naar Broekhuis Emmen.
Automaatrevisie kostte 2600 euro! (bij Autotransmission in Ede).
Mei 2015. Nadat de auto een paar maal zeer slecht aansloeg de onderhouds historie nagegaan.
Tot 2 keer toe werden de bougies op tijd vervangen door Scholten Ede. Bij kmstand 215.000 hadden ze weer moeten worden vervangen. Dat is niet gebeurd.
Bij Volvo in Emmen aan de comp. gehangen doch er kon geen zinnige conclusie getrokken worden omtrent het slecht aanslaan; geen storing en de accu in orde.
Men wilde de auto een langere tijd voor controle ter beschikking hebben.
De dag erop naar Bosch Carservice en de bougies laten vervangen. Kmstand 249.276 (mei 2015) Kosten 145 euro.
Hier werd echter ook vastgesteld dat de aansturingsbedrading van de 5e bobine op 2 plaatsen klem heeft gezeten en sluiting veroorzaakte tussen het deksel en de bovenkant van de motor! Dat was dus de malheur van het inhouden op de heenreis naar Oostenrijk.
De isolerende omhulling van die bedrading (een soort geribde flexibele buis) was vergaan).
Is het teveel gevraagd dat Volvo een deugdelijke isolatie hoort aan te brengen en dat de dealer in kwestie erop had moeten toezien dat de bedrading niet klem komt bij herplaatsing van het deksel na vervangen van de bobine???? Totale kosten 310 euro.
Nu blijft de motor in warme toestand slecht aanslaan; de toerenteller krijgt bij het starten een "zwiepert". Moet er nog maar weer eens mee naar de dealer. Of wie weet raad?
Inruilen?
Rijd per jaar 14.000 km dus is een diesel als opvolger van de XC70 niet verantwoord.
De AUDI Q5 met benzine motoren gebruiken veel olie, die valt dus af. Mijn Volvo gebruikt geen olie ook niet na 250.000km. Dat zit dus wel snor, maar de onderhoudskosten rijzen de pan uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.