Volvo V70 2.5T AWD Summum (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5T AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 134.500 km |
Aankoop perikelen
- 116.200 km
Op een gegeven moment begint het dan toch weer te jeuken: zullen we een moderne S80 4.4 V8 (wauw, wat een geluid), een C70 2.4 Cabrio (lekker, open kap) of toch een XC90 2.5T (gewoon, vanwege de ruimte) kopen? Eén of meer auto's wegdoen?
Afijn. We liepen al enige tijd met het idee om een paar auto's, en dan met name de S80, weg te doen. En in te ruilen tegen 'iets, met van alles wat'. Onze wensen waren: 5 cylinders (of meer), iets meer power, een turbo (kun je eventueel chippen), voldoende zitruimte, hoge(re) zitpositie achterin, complete uitvoering, open dak en 4-wielaandrijving (veiligheid in de winter).
Uiteindelijk bij toeval tegen deze V70 2.5T Summum (incluis AWD en Four-C system) aangelopen. In de showroom van de Volvo-dealer in Veghel. Het betreft een topmodel V70 in zilver (silver 426) met licht (Oak, Linen White Sovereign Hide Softleder) interieur. Met net 109.000 kilometers op de klok. Eigenlijk zijn we meteen verkocht, is het liefde op het eerste gezicht: een full options V70 met vierwielaandrijving (AWD) en elektronische schokdemping (Four-C system). Nieuwprijs mei 2006: ruim € 70.000.
Vóór de proefrit vertelt de verkoper ons, dat de wielen uitgelijnd moeten worden en dat de wiellagers vóór vervangen zullen worden. Inderdaad merken we tijdens de rit een vreemd geluid op, zien we dat het profiel van bijna alle banden nihil is en staat het stuurwiel behoorlijk scheef.
Het koopcontract wordt getekend. Hierin wordt opgenomen dat de wiellagers vervangen zullen worden door nieuwe, dat 2 nieuwe banden (Pirelli) worden geplaatst, 2 goede gebruikte (idem Pirelli), uitlijning van alle wielen, een verse APK, een goede 120.000 kilometer beurt en 6 maanden garantie. De S80 wordt ingeruild, een flink bedrag moet worden toe betaald.
Na een paar weken wordt de wagen door de dealer afgeleverd en de sleutels in ontvangst genomen. Tijdens de rit naar huis merken we op dat de vreemde geluiden nog niet zijn verdwenen en dat het stuurwiel ook nog steeds scheef staat. Krijg nou een pok... Onmiddellijk gebeld met de dealer natuurlijk. Afspraak gemaakt om dit te verhelpen.
Weer een paar weken verder. Vrij moeten nemen. Volgens een monteur moet één van de wiellagers vóór vervangen worden. Pardon? Even inhouden maar... We kunnen er op wachten. Na vervanging -kost ons een hele ochtend- blijkt dat het geluid nog steeds aanwezig is, en is de wiellager rechts vóór verdacht. Helaas is deze niet op voorraad en moeten we een andere keer weer terugkomen. Uiteraard spreken we onze verbazing uit bij de werkplaatschef en wordt er een nieuwe afspraak gemaakt.
Ondertussen is de V70 uitgelaten in Duitsland en Frankrijk. Met kerst in Parijs geweest. De wagen rijdt heerlijk zompig, weer net wat sportiever en comfortabeler dan een S80, alsof je in een Mercedes rijdt. Achterin zit je hoger en prettiger dan in een S80. Ook is de afwerking nu veel mooier, is er minder gebruik gemaakt van hardplastics en valt er eigenlijk niets meer te wensen over. De respons op de bediening van het gaspedaal van deze 2.5T (210 pk./ topsnelheid > 220 km/u) is opvallend. Met enorm gemak versnelt de wagen, worden anderen ingehaald. De auto heeft kracht genoeg en rijdt heerlijk soepel. Aan het benzineverbruik moeten we weer sterk wennen: 1 op 10 gemiddeld, beter wordt het helaas waarschijnlijk niet. Onze V70 beschikt over een 5 bak, waardoor het toerental (evenals het brandstofverbruik en het geluidsniveau) tamelijk hoog is. Een 6 bak had in dit geval zeker niet misstaan.
We zitten in het topmodel, de Summum uitvoering die voorzien is van alle lekkers die je toen, voorjaar 2006, kon aanvinken in de prijslijst (o.a. 4-wielaandrijving, xenon verlichting, soft leder, elektrisch bedienbare voorstoelen, elektrisch glazen dak, luxe audio uitrusting, dubbelglas, geïntegreerd navigatiesysteem, telefoon, extra geluidsinstallatie, Volvo sun blinds, Four-C systeem, rubberen vloermatten en plastic bagageruimte mat etc.). In plaats van een automaat, bezit dit exemplaar een 5 (hand)bak. Was een foutje geweest bij de bestelling.
Een paar weken geleden is de garantietermijn van 6 maanden verlopen. In deze periode hebben we het volgende geconstateerd: de Volvo-dealer heeft zich niet gehouden aan de verkoopafspraken, de wiellagers vóór bleken niet vervangen, ook waren de wielen niet uitgelijnd, wel had de wagen één nieuwe schokdemper vóór gekregen (een zeer dure Monroe), intussen is ook een 3e wiellager (achter) vervangen, blijkt de achterdemper (uitlaat) lek, 1 xenon lamp kapot, evenals een sensor van de bumperblieb, is er sprake van een doorgerotte ophangbeugel van de uitlaat, een kapot lampje in de achterverlichting, een zeiknatte voetenruimte rechtsvóór (lekkage, af en toe, maar waar?), een scheur in de plasticlijst waar de bedieningsknoppen zitten van de voorstoel en zijn er rumoerige, cuppende?, 2e hands banden geplaatst.
Na enig aandringen heeft de dealer een en ander onder garantie vervangen. Dit had beslist voorkomen kunnen worden. Slechte beurt van deze organisatie. Binnenkort zal men nog aandacht besteden aan de lekkage in het interieur.
Zelf hebben we 2 nieuwe banden gekocht (Vredestein, € 250,-) om het geluid van cuppende banden uit te sluiten. Leverde ietwat verbetering op. Vervolgens hebben we de banden van plek gewisseld (€ 50,-), het vreemde geluid leek zich te verplaatsen, en is er een nieuwe koelvloeistoftemperatuursensor (€ 60,-) geplaatst. Dit laatste op advies van het VolvoV70forum. Hiermee nam de respons op het gaspedaal weer net wat toe, hield de wagen niet meer in, en is het brandstofverbruik weer iets gunstiger geworden.
Vandaag (15 mei 2015) is er een nieuwe distributieriem (kosten € 350,-) geplaatst. Uit preventieve overwegingen. De monteur, ex-Volvo, merkte nog wel op dat het 4-wielaandrijfsysteem (AWD) niet werkt. Mogelijk vanwege een kapotte kruiskoppeling (vervangingskosten min. € 400), of, nog erger, een kapotte haakse overbrenging (vervangingskosten min. € 1500,-). Zucht! Een hele diepe...
Intussen weten we wel dat we in één van de duurste V70's van NL rijden.
Fantastische reiswagen!
- 120.250 km
Inmiddels hebben we deze V70 bijna 8 maanden in ons bezit. Hebben we er zo'n 12.000 kilometers lief en leed mee gedeeld.
Uiteindelijk heeft de dealergroep (Vos) die ons de auto heeft verkocht, bakzeil gehaald en het probleem met de AWD (de vierwielaandrijving) hersteld. En aandacht besteed aan de lekkages vanonder het dashboard. Deze punten zijn in behandeling genomen door een andere vestiging waar we eerder klant waren en die wat dichter bij huis gelegen is. Uiteindelijk heeft de groep dus 'ballen getoond' en ons naar tevredenheid geholpen.
De mof, een kapotte kruiskoppeling onderdeel van het AWD systeem, bleek compleet versleten. Het ding was vrijwel geheel glad. Waarom dit niet eerder is opgemerkt? Met de vervanging hiervan zijn de trillingen, die we voelden als we onze knie tegen de zijkant van de tunnel (t.h.v. de console) plaatsen en wat onduidelijke geluiden, eindelijk verdwenen. De klachten die we hadden bleken dus gegrond. Het zat toch echt niet tussen onze oren. De reparatiekosten van dit onderdeel liggen in de regel rond de € 400,-.
Nu maar hopen dat ook de aandacht voor het voorkomen van lekkages (vanonder het dashboard) zin heeft gehad. Men heeft hiervoor de paravan plaat verwijderd en daar alle randen en naadjes afgekit. Met name in de omgeving van de kachelunit. Mogelijk dat regenwater, tijdens de zware regenval die we in mei hebben beleefd, niet snel genoeg kon worden afgevoerd en in een andere deel van de ruimte heeft kunnen komen. De afvoer van het open dak en van het condenswaterafvoer van de airco waren schoon en bleken niet verstopt.
Afgelopen week hebben we de auto gebruikt voor een trip naar Spanje. De bagage van 3 volwassenen ging er met gemak in. De afdekhoes van de bagageruimte kon ook normaal dicht. Tijdens de rit(ten) daalde het gemiddelde brandstof verbruik naar 9,7 liter per 100 kilometer (afgelezen van de tripcomputer). Bij aanschaf stond deze op 12,3 liter. Zal het nog zuiniger kunnen worden? Omdat de auto is voorzien van vierwielaandrijving is de auto ook wel weer zwaarder, wat het extra benzine verbruik verklaart. Onderweg hebben we geen pech gehad. Alleen horen we, zodra we langzaam (file) rijden, soms een onregelmatige piep/ jank. Misschien loopt er ergens een onderdeel van een rem aan? Zien we later wel weer.
De auto rijdt en zit buitengewoon lekker. En ziet er in deze meest luxe uitvoering ook nog eens lekker vet uit. Als het gaspedaal wat dieper wordt ingetrapt, reageert de wagen bijna als een vliegtuig die optrekt op de startbaan. Wat een trekkracht/power! Als je dit wilt tenminste. Want verder nodigt het model V70 niet echt uit tot sportief rijden. Hij is gewoon erg stil en zeer comfortabel. Zeker op het Nederlandse wegdek en op de Autoroute in Frankrijk en Spanje bij snelheden tussen 120 en 140 kilometer. Kleine richels/oneffenheden worden goed weggefilterd/gedempt. Bij oudere Volvo's kan dit juist wel eens tegenvallen, is onze ervaring. Het comfort herinnert ons aan het rijden in een oudere Mercedes. Zompig en afstandelijk. Zijn we fan van. Alleen heeft de wagen wel de draaicirkel van een vrachtwagen. Komt door de dwarse ligging van het 5-cylinder motorblok.
Hoewel de V70 2.5T met 210 pk's eigenlijk voldoende power heeft, overwegen we dit aantal toch nog eens te verhogen dankzij chiptuning. Het moet mogelijk zijn om de auto dan wat meer naar je hand, naar persoonlijke voorkeur, te zetten. Gaan we mogelijk doen binnen het clubcircuit, want dat er veel liefhebbers zijn van dit soort wagens, met een schat aan kennis en ervaring, is ons intussen ook wel duidelijk geworden.
Het doet ons deugd dat dit type Volvo inmiddels ook behoort, is toegelaten, tot het lijstje van echte Dauerläufer. Dit zijn auto's die in Duitsland hebben bewezen probleemloos vele kilometers en jaren mee te gaan. Het maakt daarbij niet uit of er dan een dieselmotor voorin ligt, de benzineversies met de 5-cylinder Volvo blokken zijn even betrouwbaar gebleken. Een teken voor ons dat het met de (bouw)kwaliteit van een modernere Volvo nog steeds goed gesteld is.
Eindelijk op orde?
- 124.500 km
Inmiddels hebben we deze auto een ruim jaar in ons bezit. Bij de Apk (incluis een 15.000 beurt) zijn we geconfronteerd met een lekke schokdemper (rechts)vóór. Kosten van het vervangen € 700,-. Kosten van de beurt € 275,- (incluis Apk). Monteur merkte wel op dat de achterdempers, dure Monroe's in verband met het elektronische Four-C systeem, aan hun eind zijn. Vervangingskosten € 1400,- (incluis kalibreren). We begrijpen nu het waarom de vorige eigenaar de auto bij de dealer heeft ingeruild. Bedenk zelf maar of het kopen van een dealerauto voordelen heeft...
Afijn, de demper (rechts)vóór is vervangen. Auto rijdt hierdoor werkelijk héérlijk. Het rijdt echt als in een oude(ere) Mercedes: zeer comfortabel dus. Geen bijgeluiden vanuit het onderstel ook meer.
Intussen sparen we verder voor nieuwe dempers achter. Deze speciale dempers zijn op internet ook zo rond de € 400,- te bestellen. En worden medio 2016 vervangen.
Het verbruik van de auto is gedaald naar 9,5 liter per 100 kilometer. Netjes vinden we, gelet op het gewicht van de AWD en de aanwezigheid van een Turbo. We denken hiermee de auto aardig te kennen en op orde te hebben.
Kostbaar onderstel
- 134.500 km
Intussen zijn ook de dure achter(schok)dempers vervangen. We betaalden € 1500,- aan de monteur voor deze specifieke Monroe's.
Omdat we dit jaar met de auto naar Spanje wilden, heeft de auto in augustus ook nog een jaarbeurt bij de Volvo dealer (Zevenaar) gehad. Kostte ons € 660,- (totaal). Monteur meldde ons dat de remvloeistof bij de 120.000 kilometer beurt (bij aankoop elders) volgens hem niet vervangen was. Dit gold ook voor het brandstoffilter. Afijn, hielden we al rekening mee. Hebben ook een nieuw stuk plastic afwerklijst (€ 14,-, hierin zitten de bedieningsknoppen van de voorstoel) laten plaatsen. Deze was gescheurd. Maar nu is/ was de wagen echt wel op orde. En zeker in een versie/ staat die een monteur niet elke dag ziet, zo liet de man me weten.
In de afgelopen weken heeft de wagen ons gelukkig niet in de steek gelaten. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,6 liter gemiddeld (gemeten over 100 kilometer). Zuiniger wordt het niet. De wagen vervoerde ons in alle comfort en met gemak naar Zuid-Frankrijk en Spanje. Intussen staat er 134.250 op de kilometerteller.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.