Volvo V70 2.5 T XC (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 T XC |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
ERVARINGEN
- 205.000 km
Op 1 juli j.l. ben ik gaan proefrijden in deze Volvo V70 XC 2,5 T met 193 pk.
De reden waarom ik van auto wilde veranderen (mijn Rover was zondermeer een geweldige auto) was de almaar stijgende dieselprijs; ten opzichte van een LPG scheelt dat met mijn kilometers simpelweg veel geld per maand.
Nu is zoeken naar een fatsoenlijke LPG/LPI in België niet eenvoudig, temeer niet daar meerdere mensen dezelfde gedachte als ik hadden.
Uiteindelijk heb ik dan ten westen van Brussel deze Volvo gevonden.
De proefrit stelde me tevreden, de auto zag netjes uit, het onderhoudsboekje was volledig ingevuld en voor verkoop werd nog de LPI (Vialle) volledig nagekeken en de pomp vervangen.
Sinds 1 augustus heb ik de Volvo in eigendom.
Het betreft dus een V70 XC 2,5T van 1998. Ondanks de kilometerstand van bijna 200.000 vertoont de auto geen rammeltjes/piepjes. De kleur is vrij zeldzaam, Sandstone pearl; dit is een bruine kleur die afhankelijk van de lichtinval een paarse schijn over zich heeft.
Ook het model is vrij zeldzaam. Het is dus een V70 van het oude model, maar dan hoger op de poten, met andere bumpers en met 4x4.
De vorige eigenaar heeft zich overigens nu een nieuwe Nissan 350Z gekocht... een wereld van verschil.
Technisch is de auto goed in orde, zelfs de 4x4 is in orde (een zwak punt bij dit model), net zoals het interieur en het exterieur.
De vele opties maken het verblijf achter het stuur aangenaam. Het enige dat mij storend ontbreekt zijn bekerhouders en een automatisch dimmende spiegel en regensensor.... maar goed.... in de Rover was ik dan ook wel erg verwend.
Qua verbruik haal ik met mijn rijstijl en met een 50%-50% snelweg/binnendoor een gemiddeld verbruik van 1 op 7 op LPG. Dit valt mij niet tegen. Het is een zware auto met AWD en mijn rijstijl is verre van rustig te noemen.
De auto haalt een top ca. 220-230 km/h (jaja mijnheer Spee... u kunt mij met uw vermanend vingertje toewijzen... ik geef het toe; ik heb veel te hard gereden... en het was LEKKER!)
De auto is ook bij hoge snelheden stil. Bij optrekken hoor je wel het typische 5-cylindergeluid (de Roffel zoals \"Volvisti\" dit noemen).
De stoelen zitten goed en de zitpositie is uitgebreid verstelbaar.
De ruimte is zeer groot; een SUV biedt mijns inziens niet veel meer ruimte. In ieder geval niet dat rijplezier.
PROBLEMEN
- 205.000 km
Gisteren begon het lampje van de lambdasonde te branden.... geen idee van de oorzaak.
Verder niets.
UPDATE 16/10/2008:
2 weken geleden een probleem gehad met het LPG-gedeelte; nadat de auto startte (op benzine uiteraard) viel de brandstoftoevoer stil op het moment dat overgeschakeld werd op LPG.
Het gebeurde me bij het opdraaien op een grote 4-baansweg; mijn hart stopte even met tikken :-).
De auto bleek wel gewoon op benzine te lopen.
Bij een autobedrijf in Eijsden (NL) zijn gratis (!) een tweetal relais vervangen.
Het probleem is dus opgelost.
Bij een huidige LPG-prijs van ca. € 0,43 (België) en een nu constant verbruik van 1 op 7,5 ben ik behoorlijk tevreden. De eerste 10.000 km zijn inmiddels onder de banden door gejaagd.
Ook mijn vrouw is erg goed over de auto te spreken.
Tevens ben ik onlangs de originele XC-velgen gaan halen. Die ontbraken nog.
Een absolute aanrader voor degenen die een V70, S70 (Classic, dus tot mrt 2000) of een 850-serie hebben is het volvo850forum. Hier is veel technische informatie te vinden en er zitten redelijk veel mensen met hart en ziel voor dit model EN met de nodige technische kennis.
Technische vragen worden hier snel en goed beantwoord. Ook andere nuttige informatie is hier goed te vinden. Er zijn er zelfs bij die deze auto\'s volledig vanaf 0 weer restaureren of zeer aanzienlijk motorisch weten te tunen.
1 jaar gebruikerservaring
- 235.000 km
Zo, we hebben de Cross Country nu een jaar en inmiddels zijn er bijn 40.000 km bij gereden.
Opvallend is dat ook na lange ritten je redelijk fit uit de auto stapt.
Hij heeft ons probleemloos retour Italië gebracht, hij heeft ons tot op werkelijk unieke (en hoge) plekjes in de Alpen en in de Dolomieten gebracht. Overigens miste ik wel de dieselpower in de bergen; ik moest regelmatig terugschakelen naar de twee en dat ondanks de aanwezigheid van bijna 200 paardjes.
Hier thuis is het ook altijd starten - lopen. Het LPG-gedeelte is perfect en werkt ook probleemloos.
Het enige werkelijke probleem dat we gehad hebben is een kapotte thermostaat.
Qua onderhoud heb ik niets abnormaals gehad. Olie, koelvloeistof, banden.
Nu staan echter de remklauwen aan de voorzijde op het programma en tevens zal binnen 5.000 km de distributieriem gewisseld moeten worden.
Met wat speuren op internet vind je al gauw de goede adressen voor onderdelen. Via het volvo850forum heb ik nu ook iemand gevonden die het onderhoud wil doen.
Al bij al hoeft zo'n auto niet veel te kosten, zelfs niet met hoge km-standen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.