Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)

autoreview

Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)
Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)

Signalement

UitvoeringV70 2.4 140pk Europa Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf197.000 km
KM-stand laatst335.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prachtige auto!

  • 210.000 km

Wanneer je midden in de stad woont en je weinig kilometers maakt is het met een parkeerplaats op straat af te raden om een mooie auto te kopen. Dus ik kocht een goedkope en dus uitgeleefde en slecht onderhouden 850 (2.5 20V sedan).

Na twee jaar en 35.000km kwam eindelijk het moment om een andere auto te kopen nadat we verhuisd waren. 850 station of V70? Een moeilijke keus. De winnaar werd de V70 die aangeboden werd door een dealer in het midden van het land.

De auto had alles wat ik zocht, goede kilometerstand, aantoonbaar onderhoud, trekhaak, climate control en cruise control waren de minimale eisen.

Aangezien mijn agenda nogal vol zat, ik deze dealer wel vertrouw en ook de mishandelde 850 mij nooit in de steek had gelaten durfde ik deze auto wel blind via de email te kopen en tekende ik in voor 3450 euro.

Auto opgehaald en deze was precies zoals de dealer omschreven had. Een beurt moest nog uitgevoerd worden en de koppeling zat aan de hoge kant. De auto meteen naar de APK gebracht zodat deze weer 14 maanden mee kon. Zonder probleem de APK door en het onderhoud laten uitvoeren door een Volvo specialist.

Het comfort tijdens de ritjes is na 14 jaar gebruik nog als nieuw. De auto ligt strak op de weg en ook bij hoge snelheden (autobahn) gaat hij mooi rechtdoor en kan de rem ook zonder problemen hard ingetrapt worden. Het verschil tussen 130 en 180km/h voel of hoor je niet, je ziet slechts het op de kilometerteller.
Het volgepakt rijden en met de caravan, +/- 1300kg, in heuvelachtig gebied gaat moeiteloos.

Het gemiddelde verbruik is 1:11 en met zware caravan kan dat verschillen van 1:5 (hellingen) tot 1:9 (vlakke weg).

Deze auto is uitermate geschikt voor lange afstanden. Het zitcomfort is nog steeds subliem. De stoelen met lendensteun zijn in alle denkbare standen te plaatsen. Daarnaast is deze V70 voorzien van leer en stoelverwarming, ook de achterbank, en dat maakt het in combinatie met de armsteun en de beenruimte een fijne plaats voor de passagiers.

En hoeveel kun je kwijt in een auto? De laadruimte is enorm. En hartstikke praktisch door het hoekige model van de auto. De achterbank kan plat en net zo vlak als de kofferbak. Deze loopt overigens door een dubbele bodem gelijk aan de hoogte van de achterbumper dus geen gedoe met tillen en door de dubbele bodem heb je nog een kleine opbergruimte uit het zicht. De stoel van de passagier rechtsvoor kan met een simpele handeling helemaal plat op de eigen zitting gelegd worden, zo is het vervoeren van bv. een ladder geen enkel probleem.

Deze V70 geeft mij het gevoel van vrijheid. Eens per jaar weg voor een beurt, voor de vakantie even na laten kijken en bij een mankementje direct reparatie. Zo hoop ik nog heel lang plezier te hebben van deze auto.

Het enige minpunt dat ik kan bedenken aan deze auto is zijn gewicht (maar dat is kwaliteit en veiligheid) en dat originele onderdelen aardig aan de prijs zijn.

Het blijft ge-wel-dig! Tijd voor onderhoud.

  • 215.000 km

De auto moet straks op vakantie en wij gaan mee. Ook de caravan (1000kg ledig gewicht) wil mee, dus wie is de V70 dan om nee te zeggen. Tijd om een afspraak te maken met de garage, een Volvo specialist. Eigenlijk niet nodig natuurlijk, want deze auto's laten je niet in de steek....

...helaas, de dynamo gaf er, zonder enige waarschuwing vooraf, de brei aan op de A15. Goddank kon de Wegenwacht ons voorlopig met een noodaccu op weg helpen, dus eerder dan gepland de garage gebeld.

Naast de dynamo had ik nog wat wensen. De airco nakijken, die leek me niet 100% in orde, nieuwe voorbandjes en als hij er dan toch staat koelwater en thermostaat vervangen.

Na een dag of drie telefoon van de werkplaats. Airco was inderdaad stuk, droger en verdamper + twee leidingen vervangen, nieuw filter en afgeperst.
Het wagentje is nagelopen en kan nu op vakantie.

Deze auto rijdt nog steeds perfect, mooi geluid en alle comfort die nodig is. Deze auto moet oldtimer worden en daar zal ik alles aan doen, tenzij een Scania de SIPS uit zal testen...

Gasklephuis 1/2

  • 228.000 km

Een jaartje geleden was ik nog vol lof over de V70, dat was een jaar en 18.000 km geleden. Ik kan nu niets anders zeggen dan dat dit bijna de hemel is. Bijna he? Een T5 zal wel echt de hemel zijn ☺. Het is ongelofelijk hoe fijn dat deze autos na al die jaren nog rijden.

Een vakantie Duitsland (winter) en Italie goed doorgekomen... maar zoals ooit verwacht bij dit model, problemen met het gasklephuis. En juist onderweg naar Italie gaat het ETS lampje branden, tijdens het rijden was er niet veel aan de hand, maar stationair resulteerde in het bekende schommelende toerental. Ik heb het Gasklephuis inmiddels schoongemaakt en tot nu toe, 2500km, nog geen problemen gehad. Schoonmaak is de voorbode van vervanging, maar ze zijn aardig aan de prijs, dus laat ik het voorlopig voor wat het is.

Vooral de terugreis van Italie was een waar genot, 1391km aan een stuk in 14 uur (s nachts) gereden en daarna uitstappen zonder rugpijn. De nog steeds goede stoelen, climate control, cruisecontrol en kleine dingen als een bekerhouder en goede muziek maken een reisje als deze heel aangenaam. Het verbruik viel me niet tegen, inclusief Toscaanse bergwegen 1:12,3.

Aan het onderhoud heb ik geen gekke dingen gehad, dus het gereserveerde geld gestoken in het opknappen van de velgen. Straks nog een beurtje en dan van de zomer naar het Mekka voor elke Volvorijder, Zweden!

Gasklephuis 2/2

  • 238.000 km

Tijdens de rit van Zweden naar Nederland sprong het ETS lampje van het gasklephuis weer aan, dus vervangen die rommel. Gelukkig weten ze bij Volvo ook dat een Italiaan vijftien jaar geleden een foutje heeft gemaakt in het ontwerp of productie. Het gasklephuis is daarom nog steeds een ruilonderdeel bij de dealer. Een uurtje werk bij elkaar + software en dik 300 euro lichter, maar qua prijs echt aan te raden als je op de diverse fora de verhalen leest over universele garages, noodlopen, imitatiespul en alsnog naar de dealer voor de reset of software.

Nou, op naar de winter, maar dat zou geen probleem morgen worden.

En maar door...

  • 256.000 km

Tja... een paar kilometer erbij en een kleinigheidje: de poelie van de stuurpomp liep aan, maar goed, liever nu dan straks op vakantie. En het gezin heeft uitbreiding gekregen en nu komt misschien wel het sterkste punt van deze auto's naar voren: De bagageruimte, deze is gigantisch, kinderwagen (niet opgevouwen), alle andere babyspullen én boodschappen kunnen makkelijk is de auto. Zelfs heel fijn om je kindje te verschonen in de kofferbak. Nou, op naar Italië, niet zo ver dit keer (1000km) en hopen dat de baby een lange rit net zo leuk vindt als papa :) .

Gas er op

  • 267.000 km

Niet heel veel gereden sinds de laatste review besef ik mijzelf. 11K, maar ook geen problemen gehad. Voor de APK moesten de veren achter vervangen worden, bij de linker was het bovenste puntje afgebroken.
De winter is ie goed doorgekomen, starten en lopen, en een midweekje sneeuw leverde mooie foto's op van de Zweed. Beetje condens / vocht af en toe in de auto, maar wanneer ik denk dat ie een paar dagen achter elkaar stilstaat, dan doet een vochtvreter wonderen.

De zomervakantie (twee weken sta-caravan) naar Zuid Frankrijk was wel effe een dingetje. Vier volwassenen en mijn zoontje van 2, in één auto en ik wilde perse zonder dakkoffer of aanhanger(tje) rijden. Heerlijk dat die auto zo hoekig is. Alles pastte er nét precies in. Bij een moderne station met een schuine bovenkant/ achterklep was het niet gelukt.

Ik heb in de bergen wel af en toe het verbruik op de boordcomputer zien staan rondom 35/100 en Luik heuvel op was ook rond 25/100, maar het oude beestje was afgeladen vol en heeft geen moment moeilijk gedaan, dan mag die volgend jaar weer mee op vakantie!

Geen bericht, goed bericht

  • 260.000 km

tja, de vakantiereis verliep soepeltjes. Niks aan de hand, dus ook niks te melden :)

Werk aan de winkel

  • 173.000 km

De APK is geweest en er moest een draagarm vervangen worden. Maar die kilometerstand schiet niet op he? Ik schaam mijzelf dood dat die auto nog geen 350k heeft gelopen, maar goed... Er is werk aan de winkel.

Binnenkort staat een vakantie naar Kroatië op de planning en nu brandde het motormanagement-lampje. Nokkenaspositiesensor zag een foutje, dus nog even snel maken. Dat dacht ik ook van de velgen, de auto trilde boven de 130km, balanceren mocht niet baten. 3 van de 4 velgen krom, dus die worden momenteel gericht.

Zoals elk ander model laat de bekleding van de deurpanelen los, via de Volvo pagina op Facebook kwam ik goedkoop aan een donor, dus voor de zomeravonden heb ik weer een projectje.

Vergat ik vorig jaar helemaal om te melden dat er een nieuwe voorruit ingezet is. Ruit is gesneuveld door het toedoen van een ander, was een verhaalschade op de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Maar die verzekering, die was glashelder, wilde mij het bos insturen met een blanco ruit van een bedrijf dat bij hun aangesloten is. Na een hoop geruzie en dreigen met een jurist gaven ze toe en mocht de auto naar de Volvo-dealer voor een originele voorruit. Kosten (voor de verzekering) bijna 900 euro, tja, dat is duurder dan de bedrijven waar ze afspraken mee hebben, maar mijn oude konijn is goed onderhouden en krijgt alleen maar origineel spul.

Een tijdje geleden...

  • 335.000 km

Onderweg op vakantie dacht ik ineens aan de review op AutoWeek en dat het al erg lang is geleden dat ik wat geplaatst heb.

We zijn vijf jaar en 60k verder. Tijdens de pandemie stond hij nagenoeg stil, maar na de lockdowns kon je weer heel Europa door. De ut heeft zijn normal jaarlijkse onderhoud gehad. In mijn geval is dat altijd:
- Motorolie en filter
- Bougies
- Luchtfilter, interieurfilter
- Airco vullen
- Ruitenwissers

2 jaarlijks
- Remolie
- Brandstoffilter

En wat is er in de tussentijd gesneuveld? Dat valt eigenlijk wel mee vind ik: de startmotor, stabilisatorstang, expansievat koelvloeistof, temperatuursensor koelvloeistof, twee remklauwen, uitlaat en rechtsachter is er een nieuw stukje draagbalk ingelast. Zoals het hoort is ook preventief de distributieriem, rollen en waterpomp vervangen in 2022. Ik besef dat ik de auto al 11 jaar heb en ik nog nooit langs de kant van de weg heb gestaan (afkloppen).

Tja, wat verder te vertellen? De auto wordt ouder en de buitenkant heeft helaas hier en daar een deukje en krasje opgelopen, maar ik zeg altijd maar zo: onder de kap is het de beste auto van de straat! (En inmiddels ook de oudste!)

We tuffen vrolijk verder en hopen (tegen beter weten in) dat die benzineprijzen toch echt weer eens gaan dalen, want de euro 98 blijft aardig aan de dure kant ;)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.