Volvo V70 2.0T Edition II (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 2.0T Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 193.800 km |
KM-stand laatst | 410.000 km |
Gewoon een fijne auto
- 196.500 km
Na jaren in een spartaanse Toyota Avensis gereden te hebben was ik wel toe aan weer een beetje meer luxe zoals cruisecontrol, parkeersensoren, regensensor, en meer van dat soort dingen die het leven achter het stuur veraangenamen. Ik heb dat eerder ervaren in een BMW, maar die was na een jaar in de prak gereden (achterwielaandrijving, aquaplaning). Daarna een Renault Laguna (ja die mooie maar o zo onbetrouwbare bak). Ik was wel genezen en zocht alleen nog maar betrouwbaarheid. De meneer van de ANWB die mij op sleep nam na weer een kapotte turbo zei dat ik gewoon een Toyota moest kopen. Hij had wel gelijk: oerdegelijk, geen kosten anders dan regulier onderhoud. Maar wel erg plastic en heel veel rammeltjes en kraakjes.
Maar goed, het gaat hier nu over de Volvo V70.
Wat een fijne auto!
Snel even wat voor en nadelen:
Voor: ruim, heerlijke stoelen, stille auto, lekkere roffel van de 5-cilinder motor, ergonomie, krachtige motor (180pk), echt goede regensensoren, erg stabiel op rechte stukken, maar ook goed door lange bochten. Erg fraaie stationwagen.
Nadelen: grote auto die vooral aan de voorkant niet overzichtelijk is, stevig verbruik, vage besturing in bochten (vooral rotondes)
Enkele zaken in detail:
De cruisecontrol doet gewoon goed zijn ding. De handgeschakelde 5 versnellingsbak werkt goed. Dit is zo'n zilverkleurige pook met dito voet. Die maakt wel duidelijk hoorbare schuifgeluiden. Ik was teleurgesteld door het ontbrekende DSTC knopje op de middenconsole, want dan zit die er dus niet op. Mis: die zit er wel op, zoals te zien via de boordcomputer en is daar ook in- en uitschakelbaar. Ruitenwissers met zeer uitgebreide en fijn instelbare standen. Zelfs de regensensor stand is qua gevoeligheid instelbaar: top.
De zelfdimmende achteruitkijkspiegel schakelt wat mij betreft te laat in. Ik wordt nog vaak verblind en kan dan niet handmatig ingrijpen. Kwestie van wennen misschien.
We wilden een auto om 4 kinderen te kunnen vervoeren. Onze V70 heeft dus zo'n uitklapbaar bankje in de achterbak. De kinderen vinden het fantastisch! Lekker zwaaien naar auto's die achter je rijden. Veel mede weggebruikers die er een glimlach van krijgen. De kinderen moeten er wel tegen kunnen om achteruit te rijden...
De afdekhoes is op zich prima, maar het uitrollen en daarna vastzetten met een hand omdat je een boodschappen tas in de andere hand hebt is niet echt iets wat je snel effe doet.
De materialen in de auto zijn zo zwaar en degelijk dat het opklappen en in- of uitschuiven, ophangen behoorlijk wat inspanning vraagt. Prima hoor, maar het valt mij op.
Er schijnt bij mij een 'gewone' radio (HU-650) in te zitten. Ik lees veel slechte kritieken over deze audioinstallatie op internetfora, maar de bassen mogen er toch best zijn als de radio wat harder staat. Wel klinkt alles behoorlijk schel in het middengebied. Dat komt wellicht ook door de lederen bekleding...?
Slechte kritieken die ik wel kan onderschrijven zijn de navigatie. Ik gebruik 'm niet. Navigon op mijn iPhone is op alle fronten beter.
Later meer bevindingen...
Onverwoestbaar
- 410.000 km
Heb de V70 nu ruim 10 jaar in mijn bezit en hij gaat maar door!
Tussenstand:
- Nieuwe (gebruikte) versnellingsbak bij 350.000km
- Lekke aluminium velg (corrosie?), vervangen
- Achter ruitenwisser motor vervangen
- Regulier onderhoud (grote en kleine beurten, nieuwe banden, etc)
Na al die jaren ga je bepaalde dingen extra waarderen en andere dingen vallen op als minder prettig:
Fijn:
- De stoelverwarming is een zegen in de winter
- De regensensor neemt veel handelingen weg en werkt perfect
- Het audiogeluid is icm Bluetooth module fantastisch (beter dan 90% van alle auto’s)
- De ruimte in de auto is bijna ongeevenaard. Ik heb nog nooit iets moeten laten staan omdat het niet meer paste.
- Tijdloos model waarmee je nog steeds voor de dag kunt komen.
- De motor is echt onverwoestbaar
- Veilig gevoel, rijcomfort, stoelen
Minder fijn:
- De 2.0T motor verbruikt veel olie, ongeveer 1 liter per 2.000 km. Dat is normaal voor deze motor zei de Volvo dealer. Altijd een reserve litertje in de achterbak dus.
- De Volvo lust wel wat. Het verbruik is ongeveer 1 op 10,8 (10 jaar gemiddelde). Ik ben een rustige rijder maar niet sloom.
De audioinstallatie HU-650
Ik heb al snel na de aankoop van de V70 de navigatie afgekoppeld en daarvoor in de plaats de GROM Car Bluetooth module geïnstalleerd. Het geluid was op slag geweldig! Bij het starten koppelt mijn telefoon automatisch en bediening (hard/zacht, prev/next) gaat gewoon vanaf het stuur. Ook gaan telefoongesprekken via de bijgeleverde microfoon die in de A-stijl is weggewerkt. De telefoon laad op via de usb kabel van GROM Car. Helemaal top!
De ANWB-man die mij destijds een Toyota adviseerde had ook Volvo mogen noemen…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.