Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)

autoreview

Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)
Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)Volvo V60 T8 Recharge AWD R-Design (2021)

Signalement

UitvoeringV60 T8 Recharge AWD R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

V60 T8 RWD recharge PE 405Pk

  • 3.500 km

Nadat mijn vrouw in Februari eens een Volvo garage wou bezoeken, wat ik eigenlijk niet wilde, omdat ik niet perse een andere auto wilde en mezelf ken..., toch maar meegegaan.
Ik rijdt o.a. voor dagelijks werk een Renault Laguna III Gt180 touring naar alle tevredenheid en een 2 tal Opel Oldtimers (Omega 3000-24V EVO500 en Monza 3.0E handgeschakeld) Verder hebben nog een VW Bora, welke nu mijn dochter nu dus gaat krijgen.
Vond de nieuwe Volvo's die ze hadden staan toch wel erg mooi. Van iedere hoek was dit een mooie auto.
Vervolgens direct tegen de verkoper gezegd dat ik alleen maar kom kijken om niks te kopen, om gewoon toch rustig te kijken. Het geschiede dus anders...

Verkoper vroeg of we zakelijk of prive kwamen kopen. Omdat ik een eigen bedrijf heb natuurlijk zakelijk.
Omdat het Hybride was, is het in België erg interessant door aftrek van belasting in tegenstelling met Nederland.
Verder dat de auto gewoon thuis met 230V kon worden opgeladen, dus geen laadpaal. Ahhh, dat maak het op zich wel interessant.
Gezien we hier een 40 tal zonnepanelen op dak hebben moet het vermogen toch ook positief gebruikt kunnen worden.
Voor de vorm een offerte laten maken voordat we vertrokken, maar in gedachte leuk maar ik vindt het zo ook wel oke.
Verder gaf Volvo aan 8 jaar garantie op de batterij te geven en sinds 2020 als de garantie periode verstreken is en er onderdelen kapot zouden gaan, dit slecht 1 keer betaald zou hoeven te worden, mocht het onderdeel in de toekomst nogmaals kapot gaan. Ook al zou ik de auto doorverkopen.
Offertes voor de T6 recharge met 340Pk laten maken. Door goede korting (bijna 8K) viel de prijs me erg mee voor de V60 T6 en XC60 T6 waardoor ik zoiets had, waarom ook eigenlijk niet.
3 keer een test rit met de XC60 en V60 gemaakt, omdat ik toch tot op het aller laatst niet kon kiezen.
Wilde in ieder geval wel de kleur Bursting Blue, omdat bijna al mijn andere auto's al zwart waren en ik destijds de Laguna ook in blauw wilde hebben.

Nog wat op youtube bekeken (met name die van autoweek https://www.youtube.com/watch?v=8xsFHcPufjQ wat uiteindelijk vrijwel identieke auto is geworden) en wat Marco hier verteld kon ik me 95% mee in vinden.
Naar mijn mening een van de betere testrijder bij autoweek overigens. De opmerking in het begin over wat een gemiddelde Nederlander rijdt was voor mij ook wel doorslaggevend.
Ik heb een aantal webwinkels waardoor ik eigenlijk niet van huis afmoet, en de afstanden zijn vaak maar 40 km of minder. Conclusie: Als ik wil kan ik volledig elektrisch rijden en als ik een keer flink wil accelereren dan maar wat benzine erbij.
Dus uiteindelijk toch de V60 gekozen. Ik wilde toch nog op mijn leeftijd 50 een station en geen SUV. Dit is voor later :-)
Omdat ik meestal wel zoiets heb, dan maar gewoon alles erop en eraan, is het eind februari de V60 T8 AWD recharge met fabriek uit Polestar Engineering (405PK / 680Nm) geworden en de levering zou ergens Juni zijn.

2 maanden later:
Bericht Volvo dealer, door chip tekort gaat de levering niet in Juni plaats vinden...maar gaat eerder Oktober worden.
Wat als ook consequentie had dat het model jaar 2022 zou gaan worden (schijnt dus altijd halverwege het jaar bij Volvo te zijn...)
Geen probleem zou je zeggen, echter bursting blue was uit het gamma gehaald! Dit was een flinke domper waardoor ik eigenlijk zoiets had, laat maar, alsof ze niet nog wat lak overhebben...
Een weekje of 2 laten bezinken. Gewoon annuleren en lekker met de laguna doorrijden? Was immers tevreden. Maar ondertussen ook maar naar andere auto's gaan kijken.

- Tesla model 3 (performance), Tesla model S.
Model 3 kon me uiterlijk niet echt bekoren om de neus en het het interieur is niet wat ik voor ogen heb, dus dit ging hem niet worden, ondanks dat ik petje afneem voor Tesla met de kw/km.
Model S Ja, deze vindt ik mooier maar interieur en stoelen is niet te vergelijken met de Volvo, en gezien de weinige km's die ik rijdt heb ik dit dus niet gedaan.

- Polerstar II
Vond ik iets te klein met de koffer, en ik wilde toch een station.

- KIA EV6 GT
Ga je kijken op de website en zou pas eind 4de kwartaal 2022 misschien geleverd kunnen worden als je voor 100euro je inschrijft en dan is de prijs en levertijd niet gegarandeerd...
Ja, aan me hoela. Nee dus. Weer geen concrete afspraak. Als deze binnen een half jaar beschikbaar zou zijn en ik kon een proefrit maken was het misschien anders gelopen.

- Maar er stond ook nog een nieuwe T8 in de showroom bij de dealer...
Ja, er stond een hele mooi T8 in Parelmoer wit in de showroom... iets meer opties als ik wilde, panorama dak, head up display, Harman Kardon geluid installatie, leder belegd dashboard, en nog wat kleine zaken.
Maar ook enkele opties die ik wilde en er dus niet op zaten. Polestar Engineerd tuning vanuit Volvo. Voor het vermogen niet noodzakelijk (+15pk en 30Nm koppel) maar voornamelijk snellere en betere respons naar de versnellingsbak. Overigens vreemd dat dit niet standaard is?
Styling kit, wat de auto wat mij betreft wel wat mooier maakt, uitklapbare trekhaak. Maar dit waren alle opties die achteraf konden worden ingebouwd.
Aangeboden dat ik bereid was om voor deze te gaan, maak maar goede prijs? Na een week onderhandelen er goed uitgekomen. Flinke korting en nu eerdere levering als gepland :)

Uiteindelijk 2 weken later (Eind Mei) de volgende auto opgehaald.
V60 T8 R-design Crystal White Pearl met Polestar Engineered Optimisation
Driver Assist Pack (adatieve cruisecontrol, 360° Park Assist Camera met bovenaanzicht) Lounge Pack, Protection Pack, Winter Pack (Verwarmbare voorzetels, ruitensproeiers en stuurwiel)
Headup display incl Distance Allert, Harman Kardon audio, Panoramisch schuifdak, bovenzijde dashboard bekleed met Lederlook
Sportzetels Slate Grey Nappa leder
Lichtmetalen velgen 19', Exterior Styling Kit R-Design, Donkergetinte achterruiten, Semi-elektrisch inklapbare trekhaak, beschermlijst achterbumper RVS.

Opmerkingen nu na 3500Km:
Voor:
- Rijdt erg dynamisch. Dynamic cruise control is wel genot met files maar eigenlijk over het algemeen goede ervaring. Gewoon op electrisch zetten en hij regeld de rest. Pilot assist werkt verder ook goed, behalve dat je om de 15 seconden het stuur moet corrigeren.
Via 4 profielen, AWD, Pure , Dynamic, Polestar Engineerd kun je de rijmodi aanpassen. Over het algemeen gebruik ik pure als ik weet dat ik ik volledig de rit elektrisch ga afleggen of PE als ik voor plezier wat wil accelereren.
Verbruik is nog niet echt realistisch voor de toekomst daar ik redelijk wat op PE heb gereden om de benzine motor goed in te rijden en zit nu op 1 op 23 gemiddeld. Ook eens rustig puur een rit op benzine gemaakt van 45km en kom ik op 1 op 16,4 uit. Ben er niet ontevreden over, daar ik weet dat ik in de toekomt meer puur elektrisch zal rijden.

- De optie van de versnellingsbak om deze van D in de B-stand te zetten (waar ik dan ook altijd in rijdt!) De B stand remt de auto een stuk zwaarder af op de elektromotor om de bij te laden, wat inhoudt dat het net lijkt alsof je op de motor afremt met terug schakelen op een diesel auto. Persoonlijk vindt ik dit veel prettiger en je laadt de accu ook agressiever op. 2 vliegen in een klap.
- Erg stil van binnen, kom je pas weer achter als je in je oude auto rijdt. Ook bij goed accelereren geen overdreven geluid.
- De elektromotor met benzine motor werken (bijna) naadloos samen waardoor echte schakelmomenten naar mijn idee niet overdreven zijn. Gaat allemaal erg lineair.
- Genoeg vermogen, vertrekt erg goed met de voet vol op het pedaal, soms wel even oppassen. Wel doen als je wat ruimte hebt (zie tegen)
- Geen trillingen of wat dan ook bij geen enkele snelheid. Blijf mooi rechtuit, ook bij vol gas.
- Fijn stuurwiel en de stoelen van de R-design zitten erg goed, ook na ritten van 1,5uur. en kunnen op veel mogelijkheden bijgesteld worden. Ruimte achter de stoelen is erg ruim (ben 1,79m) Komt toch door de brede wielbasis. Je hebt wel het idee dat je wat lager zit als een andere station. Komt in iedergeval de hoofd ruimte achter ten goede voor de achter passagier.
- Camera's geven duidelijk beeld. 360° is leuk maar hoeft voor mij niet perse.
- Geluidinstallatie klinkt mooi en zuiver. Niks mis mee dus.
- Lane assist werkt prima. Ondanks dat ik het in het begin irritant vond, nu ben ik wel gewoon moet ik zeggen.
- Aparte sleutel is ideaal, stoelen, spiegels en rijmodussen worden zo aangepast waardoor mijn vrouw of ik dit niet iedere keer hoeven aan te passen.
- Kofferruimte is voldoende. De automatisch klep is even wennen maar is al vlug gewoon. Kan met de voet, met de sleutel, of van binnenuit geopend en gesloten worden.
- Vermogen van 318pk van de benzine motor op de voorwielen kan de auto net aan (zonder door te spinnen bij volgas) Bij de eerste 500 km spinde de wielen nog wel even door maar lag toch aan de nieuwe banden. Nu hebben ze meer grip en is het geen probleem. Kwart gas wordt al beloond met een vrij strakke en moeiteloze acceleratie onder de 6 seconden.
- Volvo oncall app: Ideaal om auto voor te verwarmen/koelen. Op geztte tijden electrisch de auto al op temperatuur brengen wat tevens het bereik positief beinvloed. Verder wordt iedere rit geregistreerd wb verbruik elektrisch, regenereren bij het afremmen en benzine verbruik.

Voor verbetering vatbaar (in vergelijk tot mijn Laguna):
- Keyless entry. Ja wat het zegt "Entry". Met mijn Laguna gaat deze ook op slot als ik 5m van mijn auto vandaan loop om naar binnen te gaan met een klein toetertje en inklappende spiegels. Vindt ik wel een misser. Als je dit gewend bent maak je je nooit druk over een gesloten auto. Je bent altijd getriggerd dat de auto op slot zit.
- Bij vol accelereren en direct gas loslaten, voel je dat deze nog even een (mille?)seconden doordrukt. Dus met dit vermogen moet je hier erg mee opletten bij volle acceleratie.
- Stuurslag had voor mij wel wat directer gemogen bij scherper insturen. Komt misschien omdat ik met mijn Laguna 4 wiel sturing heb. Dus bij 45 graden bochten moet ik een veel grotere omwenteling van het stuur maken, om nog maar te zwijgen bij een 240gr bocht, dit verschil is (gevoelsmatig?) erg groot.
- In kofferruimte zit geen hendel om van achteruit de banken neer te klappen
- Deels openen van de kofferbak, ik bedoel hiermee de ruit. Heb hier altijd veel pelzier van als we op vakantie gaan waardoor je veel makkelijker en meer kunt laden.

Veiligheid:
- Ja, er wordt elektronisch veel "meegedacht". Achteruit tijden en er komt een voetganger auto of fietser, meteen de rem automatisch erop. Lane control voor het op de baan houden, bochten controle enz..
Eigenlijk grijpt de auto meer in als ik wil, met name op de snelweg als je wat sneller wil als normaal. Gelukkig kun je al deze dingen ook uitzetten en aanpassen. Heb dan ook een aparte sleutel waar ik deze instellingen anders heb staan (waaronder ook remrespons, stuur) en als de vrouw rijdt dit wel allemaal aanstaat.
- Head-up display, Leuk maar om er 1200 euro voor extra uit te geven zal ik niet meer doen, maargoed. Zat op het showroom model.
- SOS knop en on call knop in bovenste console. Direct met onboard SIM kaart conectie met alarmcentrale of minder dringend met Volvo. Zien direct je GPS lokatie en andere variabelen als temperatuur (staat de auto in brand bij ongeval?)

Al met al nog maar een korte ervaring maar zal na een jaar nog wel eens posten waar het verbruik dan op zit.
Koop ik deze auto weer?
Geen idee, gezien de snelheid van elektrificatie (of waterstof?) zijn we tegen die tijd wel weer wat verder en ik ben niet merk gebonden (heb 5 auto’s van 4 verschillende merken) Volledig elektrisch is op korte termijn wel de toekomt. Ik koop toch wat er op dat moment het interessants is. Dit gaat dan ook over wat de toekomst brengt met mezelf, of ik sportief of juist comfortabel wil rijden, budget? enz.

Voor de rest een auto naar mijn verwachten en erg positief tot nu toe. Insteek was ook een comfortabele auto met een fijn interieur, goede stoelen en ook de mogelijkheid van enige performance.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens