BMW M340i xDrive - Volvo V60 T8 Polestar Engineered - Dubbeltest

Labels, dempers en stekkers

Volvo V60 T8 BMW 3-serie
AutoWeek 7 2020
AutoWeek 7 2020

Je leest het in AutoWeek 7 2020

Volvo is al een aantal jaren bezig om de Polestar-divisie een plek te geven binnen zijn gamma. Het afgelopen jaar is het merk gekomen met speciale versies van de 60-serie: de T8 Polestar Engineered. We halen er een sterke naam bij om te kijken of die poging een beetje geslaagd is.

Volvo heeft al een tijd geleden de knoop doorgehakt: het merk voorziet een elektrische toekomst voor zichzelf en een stuk sneller dan veel andere autofabrikanten. Een paar eerste stappen zijn al gezet: er worden geen dieselversies meer geleverd van de S60, er worden geen auto’s meer ontwikkeld die niet op z’n minst een mild hybrid zijn en racedivisie Polestar is als los merk gelanceerd om met high-end luxe GT’s te komen die ofwel volledig elektrisch zijn of een plug-in hybride systeem kennen. Het merk heeft eenmalig een hardcore C30 Polestar gebouwd met 400 pk (die nooit is verkocht, ik reed het blauwe prototype in 2010) maar de plannen om een sportieve lijn op te zetten bleven vervolgens uit. Tot nu.

Los van het nieuwe merk hebben de Zweden rond de 60-serie een nieuwe toplijn gelanceerd: T8 Engineered by Polestar. De T8-varianten van de S60, V60 en XC60 werden door de racedivisie onder handen genomen om een nieuwe serie van powersedans, -station en -SUV’s te creëren. Al bij voorbaat werd gewaarschuwd dat je niet de illusie moet hebben dat je meteen de BMW’s M3 en Audi’s RS4 van deze wereld van de weg kunt rijden. Volvo mikte meer op een sportief niveautje lager, dus Audi S4 en Mercedes-AMG C43. De nieuwste telg in dat segment komt echter van BMW en heet M340i. Die is er ook als Touring en dat vonden we een mooie concurrent voor een V60 die zo’n Viking-kuur heeft gehad. Als we naar de specs kijken, ligt het in ieder geval dicht bij elkaar. Het gecombineerde vermogen van de Volvo is 405 pk, de BMW heeft er 374. Kijken we naar de hoeveelheid pk’s voor je geld, dan doet de V60 het wel een stukje beter. Dankzij ons Nederlandse belastingstelsel en een papieren CO2- uitstoot van 47 gram, kost de Zweed in basisuitvoering zo’n € 68.000. De 3-serie is zomaar € 12.500 duurder. Onze testauto’s hebben vervolgens beide een flinke optielijst, zodat de eindprijzen een stuk hoger liggen; niet ongebruikelijk in dit segment. De Volvo topt af op € 83.000, de BMW kost 10 mille meer. Ze zijn aan de buitenkant herkenbaar, maar Volvo pakt wat meer uit dan BMW. Andere wielen, dikke zwarte uitlaten, een dakspoiler: het brave Volvo van vroeger is duidelijk aan het veranderen. De BMW is al vrij agressief van zichzelf en de M340i heeft eveneens dikke wielen en wat grote uitlaten gekregen.

Qua aandrijflijn zit er nogal wat verschil tussen de auto’s. De 3-serie is het meest overzichtelijk. De auto heeft (op dit moment als enige uitvoering van de nieuwe 3-serie) een zes-in-lijnmotor met turbo, gekoppeld aan BMW’s bekende achttrapsautomaat. Opvallend genoeg gaat dat vermogen niet alleen naar de achterwielen. Of het nu een stationwagon is of een sedan, een M340i krijgt tegenwoordig standaard vierwielaandrijving, bij BMW xDrive geheten. Het meeste vermogen gaat nog altijd naar de achterwielen, maar bij normaal gebruik zijn standaard alle vier de wielen aangedreven. De motor is een waanzinnig goed ding, soepel vanaf lage toeren met power tot ver bovenin. Met minder vermogen is de BMW toch sneller dan de Volvo. Dit zit ’m zeker voor een deel ook in het gewicht, maar eveneens in het brede toerenbereik. Zoals in veel BMW’s is de volautomaat een van de beste in zijn soort. Soepel en snel met zeldzaam goede reacties op het gaspedaal. Zelden hoeven we met flippers in te grijpen, de aandrijflijn van de BMW reageert perfect. Uiteraard zorgt de 4WD voor veel tractie, maar je voelt dat de meeste kracht nog altijd naar achteren gaat, waardoor het rijgedrag onverminderd aanvoelt zoals het hoort in een 3-serie.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.