AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie Touring

Labels, dempers en stekkers

BMW M340i xDrive - Volvo V60 T8 Polestar Engineered - Dubbeltest

Volvo V60 T8 BMW 3-serie
  • Roy Kleijwegt
  • Vergelijkende test
13 februari 2020 om 09:24
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2020
AutoWeek 7 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 7 2020

Volvo is al een aantal jaren bezig om de Polestar-divisie een plek te geven binnen zijn gamma. Het afgelopen jaar is het merk gekomen met speciale versies van de 60-serie: de T8 Polestar Engineered. We halen er een sterke naam bij om te kijken of die poging een beetje geslaagd is.

Volvo heeft al een tijd geleden de knoop doorgehakt: het merk voorziet een elektrische toekomst voor zichzelf en een stuk sneller dan veel andere autofabrikanten. Een paar eerste stappen zijn al gezet: er worden geen dieselversies meer geleverd van de S60, er worden geen auto’s meer ontwikkeld die niet op z’n minst een mild hybrid zijn en racedivisie Polestar is als los merk gelanceerd om met high-end luxe GT’s te komen die ofwel volledig elektrisch zijn of een plug-in hybride systeem kennen. Het merk heeft eenmalig een hardcore C30 Polestar gebouwd met 400 pk (die nooit is verkocht, ik reed het blauwe prototype in 2010) maar de plannen om een sportieve lijn op te zetten bleven vervolgens uit. Tot nu.

Los van het nieuwe merk hebben de Zweden rond de 60-serie een nieuwe toplijn gelanceerd: T8 Engineered by Polestar. De T8-varianten van de S60, V60 en XC60 werden door de racedivisie onder handen genomen om een nieuwe serie van powersedans, -station en -SUV’s te creëren. Al bij voorbaat werd gewaarschuwd dat je niet de illusie moet hebben dat je meteen de BMW’s M3 en Audi’s RS4 van deze wereld van de weg kunt rijden. Volvo mikte meer op een sportief niveautje lager, dus Audi S4 en Mercedes-AMG C43. De nieuwste telg in dat segment komt echter van BMW en heet M340i. Die is er ook als Touring en dat vonden we een mooie concurrent voor een V60 die zo’n Viking-kuur heeft gehad. Als we naar de specs kijken, ligt het in ieder geval dicht bij elkaar. Het gecombineerde vermogen van de Volvo is 405 pk, de BMW heeft er 374. Kijken we naar de hoeveelheid pk’s voor je geld, dan doet de V60 het wel een stukje beter. Dankzij ons Nederlandse belastingstelsel en een papieren CO2- uitstoot van 47 gram, kost de Zweed in basisuitvoering zo’n € 68.000. De 3-serie is zomaar € 12.500 duurder. Onze testauto’s hebben vervolgens beide een flinke optielijst, zodat de eindprijzen een stuk hoger liggen; niet ongebruikelijk in dit segment. De Volvo topt af op € 83.000, de BMW kost 10 mille meer. Ze zijn aan de buitenkant herkenbaar, maar Volvo pakt wat meer uit dan BMW. Andere wielen, dikke zwarte uitlaten, een dakspoiler: het brave Volvo van vroeger is duidelijk aan het veranderen. De BMW is al vrij agressief van zichzelf en de M340i heeft eveneens dikke wielen en wat grote uitlaten gekregen.

Qua aandrijflijn zit er nogal wat verschil tussen de auto’s. De 3-serie is het meest overzichtelijk. De auto heeft (op dit moment als enige uitvoering van de nieuwe 3-serie) een zes-in-lijnmotor met turbo, gekoppeld aan BMW’s bekende achttrapsautomaat. Opvallend genoeg gaat dat vermogen niet alleen naar de achterwielen. Of het nu een stationwagon is of een sedan, een M340i krijgt tegenwoordig standaard vierwielaandrijving, bij BMW xDrive geheten. Het meeste vermogen gaat nog altijd naar de achterwielen, maar bij normaal gebruik zijn standaard alle vier de wielen aangedreven. De motor is een waanzinnig goed ding, soepel vanaf lage toeren met power tot ver bovenin. Met minder vermogen is de BMW toch sneller dan de Volvo. Dit zit ’m zeker voor een deel ook in het gewicht, maar eveneens in het brede toerenbereik. Zoals in veel BMW’s is de volautomaat een van de beste in zijn soort. Soepel en snel met zeldzaam goede reacties op het gaspedaal. Zelden hoeven we met flippers in te grijpen, de aandrijflijn van de BMW reageert perfect. Uiteraard zorgt de 4WD voor veel tractie, maar je voelt dat de meeste kracht nog altijd naar achteren gaat, waardoor het rijgedrag onverminderd aanvoelt zoals het hoort in een 3-serie.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €1,49, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
DownloadKoop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

BMW M340i xDrive - Volvo V60 T8 Polestar Engineered - Dubbeltest -

Labels, dempers en stekkers

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je email-adres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

BMW M340i xDrive - Volvo V60 T8 Polestar Engineered - Dubbeltest -

Labels, dempers en stekkers

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW 3-serie Volvo V60

Uitgelicht aanbod

    Touring 320i Executive M-Sport Automaat Panoramadak Achteruitrijcamera Trekhaak

    BMW 3-serie Touring 320i Executive M-Sport Automaat Panoramadak Achteruitrijcamera Trekhaak

    • 2020
    • 5.597 km

    € 49.900

    Cabrio 320i Executive Leder / Navi / Clima

    BMW 3-serie Cabrio 320i Executive Leder / Navi / Clima

    • 2008
    • 198.635 km

    € 11.950

    Sedan 320i Edition M Sport Shadow Elektrisch glazen schuif-/kanteldak / Head-Up Display / Navigatiesysteem Professional

    BMW 3-serie Sedan 320i Edition M Sport Shadow Elektrisch glazen schuif-/kanteldak / Head-Up Display / Navigatiesysteem Professional

    • 2018
    • 55.800 km

    € 32.895

Meer BMW 3-serie occasions

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge - Dubbeltest

Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge - Dubbeltest

Dankzij de stekker een schoon geweten en toch genieten van alle mogelijke luxe en veel vermogen....

Lees meer
Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - AutoWeek dubbeltest

Audi A4 40 TFSI Avant vs. Mercedes-Benz C200 Estate - AutoWeek dubbeltest

Aan het duurdere eind van het D-segment is het dringen geblazen. Alle merken willen een graantje...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    28
    • 22 januari 2021
  • Review
    Volvo V60 B3 Business Pro (2020)

    Volvo V60 B3 Business Pro (2020)

    4
    • 17 januari 2021
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    7
    • 15 januari 2021
  • Review
    Volvo V60 T8 Recharge AWD Inscription (2020)

    Volvo V60 T8 Recharge AWD Inscription (2020)

    2
    • 12 januari 2021
  • Review
    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    10
    • 12 januari 2021
  • Review
    Volvo V60 D4 Momentum (2019)

    Volvo V60 D4 Momentum (2019)

    4
    • 10 januari 2021
  • Review
    Volvo V60 Cross Country B5 AWD Business Pro (2020)

    Volvo V60 Cross Country B5 AWD Business...

    3
    • 10 januari 2021
Merk
Merk
  • Review
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    2
    • 22 januari 2021
  • Review
    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription (2021)

    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription...

    1
    • 22 januari 2021
  • Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    28
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW i4 uitgebreid in beeld

    BMW i4 uitgebreid in beeld

    21
    • 22 januari 2021
  • Review
    Volvo S40 1.8 Europa (2004)

    Volvo S40 1.8 Europa (2004)

    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    31
    • 19 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep