Volvo V60 T8 Recharge AWD Inscription (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T8 Recharge AWD Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Eerste maanden
- 7.000 km
Medio 2020 was het tijd een nieuwe leaseauto uit te zoeken. De afgelopen jaren met veel plezier in een BMW320d touring gereden. Fijne rijdersauto, met voldoende ruimte voor ons gezin.
Doordat wij inmiddels ook een e-Golf op de oprit hebben staan wilden wij graag een auto die ook (deels) electrisch kon rijden. Ondanks alle kritiek rijdt electrisch simpelweg heel fijn en soepel. Echter, 2 volledig electrische auto's past niet bij ons rijgedrag, waarmee wij soms binnen korte tijd op en neer 1000km enkele reis maken. Daarvoor is de range dan simpelweg een te grote beperking.
Op het lijstje dus de tussenvariant, hybride::
- BMW 330e Touring (nieuw model)
- Volvo V60 T6/8
Met beide auto proefritten gemaakt. De BMW rijdt fantastisch, maar lijkt tegelijkertijd met name in het interieur ook erg veel op het vorige model. Zeker betere kwaliteit materialen dan het vorige model en iDrive blijft het beste systeem, maar het wow-gevoel ontbrak een beetje door de bekendheid, dus die viel af,
Dan de Volvo. 340pk of 390 pk is beiden veel. Beide autos zijn enorm snel, maar de T8 reageert nog sneller op het gas, m.n in powermodus. Daarom is de keuze op die uitvoering gevallen (waarbij het gat in leasebedrag met de BMW verrassend genoeg beperkt was). Ik heb wel lang gedacht over de begrensde topsnelheid van 180 kmh). In Duitsland rijd ik geregeld harder en principieel ben ik het er ook niet mee eens. Echter, aangezien ik per jaar misschien 1-2 uur > 180 kmh kan rijden, de andere zaken zwaarder laten wegen. Als ik weer keer in Duitsland rijd zal ik vast wel keer spijt hebben :-). Begrenzer verwijderen kan, maar op een leaseauto geen goed idee ivm verzekering en garantie etc.
Uiteindelijk is de configuratie als volgt geworden:
- T8 Inscription
- Kleur: Birchlight metallic
- Interieur Beige leer, rest zwart
- Zwarte hemel
- Lounge pakket (HUD, HK geluidssyteem, Panoramadak)
- Electrisch verstelbare berijder- en passagierstoel met massagefunctie, verwarming en koeling)
Ervaringen tot nu toe (7.000 km)
De auto rijdt super. Vermogen te over en sneller dan iedereen als je wilt (muv Tesla's en echte sportwagens). De bekende wolf in schaapskleren. De auto kan het vermogen overwegend goed kwijt op de weg, maar op nat wegdek moet je bij wel opletten bij ineens volgas. Dan kan er, zelf boven de 80kmh even wat gripverlies zijn. Iets meer beleid leidt tot even snelle (of snellere) acceleratie. Er zijn verschillende rijmodi waarbij ik Pure (volledig electrisch) met name rondom huis gebruik. Verder rij ik in hybride modus en soms in powermodus. In deze laatste stand is de auto het snelst en reageert deze direct op het gas. In de hybride-modus is er een vertraging in de gasrespons of automaat die ik eigenlijk te lang vindt duren. Net of de automaat het niet kan bijhouden
Het dashboard biedt beperkte mogelijkheden om zelf instellingen door te voeren. Niet vergelijkbaar met Audi. Integratie met telefoon gaat goed, maar er lijken niet 2 telefoons tegelijkertijd te bedienen te zijn. Applecarply werkt feilloos, maar wordt alleen op het onderste deel van het scherm weergegeven. Dat is wel jammer van het grote scherm.
De zitpositie is verrassend laag. Een goede zitpositie is eenvoudig te vinden. Ik had nooit verwacht dat ik de massagefunctie zou gebruiken (was verplicht onderdeel bij de stoelen), maar is erg relaxed. De zijwangen zijn ook in te stellen waardoor je stevig vast kan zitten, NIet zoals in de BMW sportstoelen maar passend bij de auto. Wat prettig ism is dat je een profiel aan kunt maken per sleutelm waardoor de stoel en buitenspiegels (en dashboard) automatsich de instellingen overnemen. Als je verschillende lengte hebt bij frequente berijders een functionaliteit die je niet merkt, maar in de pratijk dus wel heel veeel gebruikt. Pas als je weer in een andere auto stapt en weer alles op eigen positie moet instellen merk je wat je mist.
Het verbruik vind ik verrassend goed. Wij zitten momenteel op 6,5ltr/100km. Dat wordt negatief beinvloedt door de langere afstanden die wij afgelopen periode gereden hebben. Electrisch is tot ca 40 km haalbaar. Woon-werk 50km leidt tot een verbruik van 3,5ltr.100km. Ritten <35km rij ik op 80kmh wegen volledig electrisch en dan daalt verbruik naar 1,4ltr/100km. Als de batterij leeg is stijgt het verbruik wel heel snel. Dan is 8,5 ltr/100km sne bereikt. Ik denk dat bij vakantieritten (als die weer mogen :-() dit snel zichtbaar zal worden. Maar al met al vind ik dit goede waardes voor een auto met 390pk. Continue stekkeren is uiteraard voorwaarde, maar wij hebben een laadpaal voor de electrische auto, zijn er aan gewend en doen dat dus standaard.
Veiligheidssystemen
Er zitten allerlei rijassistentiesystemen op de auto. Blis is ongemerkt een fijne optie. Ook lanekeeping en pilotassist werken goed, waarbij lanekeeping wel de neiging heeft iets meer tegen de rechterlijn aan te zitten dan ik zelf zou kiezen. Waar ik blij mee ben is dat je kan kiezen voor pilot assist, enkel ACC of CC die niet adaptief is. Die laatste gebruik ik toch geregeld. Pilot assist is met name erg onthaastend. Alles wordt dan geregeld en je hoeft stuur alleen maar lichtjes aan te raken en niet echt vast te houden
Minpunten:
- de wegligging is goed, maar duidelijk anders dan een BMW. Daar moest ik even aan wennen. Je kunt minder hard door bochten, mede door het hoge gewicht. Rechtuit is wel weer erg comfortabel rijden. Uiteraard wist ik dit van tevoren en is geen teleurstelling, maar verwaxht dus geen wegligging als een BMW. Voor mij niet echt een minpunt en genoeg compensatie door andere zaken, maar ik kan mij voorstellen dat mensen hier anders over denken.
- Zoals ik hierboven meldde is de automaat in hybride modus te traag. Je moet een halve seconde wachten als je rijdend ineens volgas geeft. Dat is m.i. echt te lang
- Entertainment is niet heel snel en de kaarten zijn visueel niet heel goed. Allemaal wat grof. Daarbij zijn sommige virtuele knoppen wat klein en kun je snel mis zitten. Gek genoeg geldt dit niet voor het hoofdscherm, waar 4 grote knoppen op zitten
- De stoel zit goed met de zittingverlenger. Er is 1 aspect wat mij nog niet helemaal bevalt. Het voelt soms alsof ik boven het gat zit dat ontstaat bij uitschuiven van de stoelverlenging. Dat is niet zo, maar het voelt wel zo.
Overall ben ik tot op heden erg tevreden. Van binnen en buiten een, in mijn ogen, prachtige auto, in een kleur die je gek genoeg niet veel tegenkomt. Hij rijdt heerlijk en ondanks een paar mindere punten voelt dat voor mij als muggenzifterij (voor anderen misschien niet) en prijs ik mij vooral gelukkig dat ik in deze auto mag rijden,
Foto’s volgen
Eerste lange trip
- 9.000 km
Afgelopen weekend de 1e lange reis gemaakt, waarbij ik op en neer naar Zwitserland ben geweest.
Voordeel van Corona is dat de wegen relatief rustig zijn. De auto is erg comfortabel voor dit soort afstanden en lijkt ervoor gemaakt. Ik kwam volledig uitgerust aan en 3 uur achtereen rijden is geen enkel probleem. De stoelen zitten goed en hoewel ze eerst, voor een Volvo-stoel, aan de harde kant lijken, bieden ze veel steun en lijkt het wel of ze beter gaan zitten naarmate je langer zit. Voor het eerst ook de de massagefunctie bewust gebruikt. Dat is een erg prettig toevoeging, die echt helpt fris te blijven. Als deze niet in een pakket zat had ik het nooit besteld, maar zoals vaak is het stiekem toch erg lekker. De electrische lendensteun zorgt absoluut ook voor extra comfort en een goede zitpositie op de lange afstand.
De pilot assist is erg goed als je er eenmaal op gaat vertrouwen. Zeker als het rustig is en de maximumsnelheid begrensd is. Ook tijdens wegwerkzaamheden worden gele lijnen goed herkent, maar opletten is wel nodig. Het gaat zeker niet altijd goed. Bij sneeuw zet ik pilot assist en lane keeping assist overigens wel uit, omdat de auto niet zo soepel stuurt als je zelf doet. En dat voelt bij een gladde weg minder prettig. De grip blijft wel de hele tijd goed, maar dat zal van de banden afhangen, In mijn geval zijn dat Pirelli Sotto zero.
Het vermogen komt in Duitsland natuurlijk goed tot zijn recht. Versnellen vab bijv 100 naar 185 gaat extreem snel en je merkt dat de motor meer aan kan. Een Porsche Cayenne en Panamera 4s rijden je niet eenvoudig los (als het al lukt). Door het gemak komt de begrenzer er veel te vroeg in voor je gevoel. Doordat de auto zo makkelijk rijdt heb je de neiging harder te willen. De begrenzer komt er langzaam in en gaat niet met een klap.
Het verbruik op deze rit schoot wel omhoog. 1/10 red je niet of nauwelijks bij hoge snelheden (>160kmh). Het is jammer dat de batterij zo een lange laadtijd heeft, waardoor deze op lange ritten feitelijk alleen maar nadelig is. dan zeul je het gewicht mee, zonder het voordeel. In Nederland is bij continue opladen echter wel degelijk een laag verbuik mogelijk.
Het belangrijkste negatieve punt is wat mij betreft het Harmon Kardon geluidssysteem. Dat is zijn meerprijs niet waard. Bastonen leiden te snel tot trillingen (ik denk overigens ook dat er ergens iets los zit), maar deze versie van het HK systeem komt niet in de buurt van degene die in BMW wordt (werd?) geleverd. Een gemiste kans.
Overall blijven de positieve punten van de auto voor mij fier overeind staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T8 Recharge AWD Inscription Plug In Hybrid PHEV | 340pk Dealer O.H PHEV | Cruise | Lederen portstoelen Memory | BLIS | 360 Camera | Keyless | Pilot Assist | Apple Carplay |
- 2020
- 92.475 km

Volvo V60 T6 AWD Recharge R-Design | Schuifdak | 360° Camera | Harman Kardon | Adaptieve Cruise Control | Stoel en Stuurwielverwarming | Full LED Meesturende koplampen | Pilot Assist | BLIS Dode Hoek Detectie | 19 Inch | Keyless Drive | Half lederen bekleding | Par
- 2021
- 79.133 km

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD R-Design | Trekhaak | Harman Kardon audio | 360 camera | Keyless | Head-up display | Navigatie | Panoramadak | Adaptive cruise control | Apple Carplay / Android Auto |
- 2020
- 89.398 km